Gå til innhold

Primus for nybegynnere..


Aircondition

Anbefalte innlegg

Vi har et sett med kjeler, stativ og rødspritbeholder, men har funnet ut at det tar alt for lang tid med rødsprit. Vi vil ha noe som e enkelt å bruke, har sett litt rundt på gassbrennere men det er så mye forskjellig. Det jeg syns ser greiest ut er de som er beregnet til engamgsflasker. Men det er jo hundre forskjellige varianter.. Finnes de noe man kan kombinere med det stormkjøkkenet vi har fra før? Det står ikke noe merke på det vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville dratt til en sportsbutikk for å spørre. Tror gassbrennerne er relativt like.

Kjeler, stativ og sånt kan du nok bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Aircondition skrev:

Vi har et sett med kjeler, stativ og rødspritbeholder, men har funnet ut at det tar alt for lang tid med rødsprit. Vi vil ha noe som e enkelt å bruke, har sett litt rundt på gassbrennere men det er så mye forskjellig. Det jeg syns ser greiest ut er de som er beregnet til engamgsflasker. Men det er jo hundre forskjellige varianter.. Finnes de noe man kan kombinere med det stormkjøkkenet vi har fra før? Det står ikke noe merke på det vi har.

Om det er Trangia sitt stormkjøkken dere har, da med rødsprit brenner, kan brenneren erstattes med en som går på gass. Kjenner en som har en slik, og den fungere gull :) Fant denne hos XXL etter et kjapt søk. Men det kom vist opp flere ved å søke på "gassbrenner trangia"

Ups.....nå så jeg det ikke står noe merke på det dere har, men de er visstnok universale

Endret av tdm900
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Aircondition skrev:

Vi har et sett med kjeler, stativ og rødspritbeholder, men har funnet ut at det tar alt for lang tid med rødsprit. Vi vil ha noe som e enkelt å bruke, har sett litt rundt på gassbrennere men det er så mye forskjellig. Det jeg syns ser greiest ut er de som er beregnet til engamgsflasker. Men det er jo hundre forskjellige varianter.. Finnes de noe man kan kombinere med det stormkjøkkenet vi har fra før? Det står ikke noe merke på det vi har.

Det er vel ikke engangsflasker... Man bruker jo de samme flaskene til de er tomme. 

Anonymkode: e8bab...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal ha et som kun går på gass. Så må dere vite at det ikke fungerer om vinteren og når det blir et par varmegrader og nedover.

Denne eller tilsvarende er gull:
http://s.aliexpress.com/EbMZfyQF
 

Den kan du fyre på både gass om sommeren, og bensin når det er litt kaldere.

Slike propanflasker med skrukobling er forholdsvis dyre. Så det kjett å ha en haug med slike halvfulle. Da er det greit å kunne ta med et par av de billige boksene. Da trenger du en slik adapter som er nesten gratis:
http://s.aliexpress.com/IFjMJ3ma

Da kan du kjøpe disse billige boksene på Biltema:

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Gassbeholder-227-g-2000035641/

Hatt den gassbrenneren i over 10år og har 50-60 utedøgn i året sommer som vinter. Denne har vært en robust følgesvenn. Jeg ikke kan får skrytt nok av. Den er også lett å skru fra hverandre hvis du trenger å rense dysa osv.

Alt av kjeler og panner osv. Kan jo brukes om hverandre. 

Anonymkode: 76a49...d82

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, EkteMannen skrev:

Gassbrenner til stormkjøkken fungerer veldig bra på sommerhalvåret 

Ok. Hvis vi kjøper en gassbrenner, kan vi bruke den sammen med stormkjøkkenet vi har som er beregnet på rødsprit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EkteMannen
15 timer siden, Aircondition skrev:

Ok. Hvis vi kjøper en gassbrenner, kan vi bruke den sammen med stormkjøkkenet vi har som er beregnet på rødsprit?

Ja, hvis dere kjøper rett gassbrenner. Ta med storkjøkkenet på Xxl så fikser de det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2017 den 8.39, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke engangsflasker... Man bruker jo de samme flaskene til de er tomme. 

Anonymkode: e8bab...e39

Det er engangsflasker i den forstand at de ikke fylles opp igjen, men kastes når de er tomme.
Gassbrenner til Trangia fungerer glimrende, dersom man har et Trangia stormkjøkken fra før.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Maskinfører skrev (11 minutter siden):

Bruker Kvistbrenner :D 

7131379.jpg

6 år senere på denne tråden😂😂 

Anonymkode: 9ceb6...2a3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

6 år senere på denne tråden😂😂 

Anonymkode: 9ceb6...2a3

Ja :D 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (5 timer siden):

Ja :D 

Jeg syns bare det var litt artig💜

Anonymkode: 9ceb6...2a3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg syns bare det var litt artig💜

Anonymkode: 9ceb6...2a3

Ja fint og få brukt den litt  :D 💜 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Frida skrev (8 minutter siden):

Bruker også kvistbrenner, fungerer perfekt!

Ja det gjør det og så god kaffen blir :D :D 

Endret av Maskinfører
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...