Gå til innhold

Noen med peiling på etnisitet? (Bilde)


zavanna

Anbefalte innlegg

21 timer siden, zavanna skrev:

 

Hennes foreldre er registrert som født i Norge (Trøndelag) og det er de også på begge sider et stykke tilbake også. Men man vet jo aldri. Bestemor har i alle fall sagt at hun var veldig brun i huden, og så ikke norsk ut. Hm!

 

TS

Visste ikke bestemoren din hvor hennes bestemor var fra ? Moren hennes burde jo ha visst det

Anonymkode: 04486...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Visste ikke bestemoren din hvor hennes bestemor var fra ? Moren hennes burde jo ha visst det

Anonymkode: 04486...d69

Det ble aldri sagt at hun var fra noe annet sted enn der hun kom ifra, men det har blitt påpekt hvor mørk hun var og hvor unorsk hun så ut nå i senere tid. Min bestemors utseende ble noe lysere, siden denne damen på bildet giftet seg med en veldig lys mann (lyseblondt/rødt hår og lys hud), så resten av slekta på den siden bærer ikke preg av å være så mørke, annet enn litt i huden og spesielt håret. Tror også det var veldig hysj hysj, har jeg inntrykk av. Det skulle ikke være noen utlendinger i slekta, virker det som...

34 minutter siden, orfeus skrev:

https://www.23andme.com/

@zavanna Du kan sende en spyttprøve til dette laboratoriet og få vite hvor dine gener kommer fra. Har gjort det selv :)

Har tenkt på å gjøre det, evt. fra MyHeritage, siden jeg er så nysgjerrig, hehe! :) Skal poste det her, hva resultatet eventuelt blir.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2017 den 22.56, AnonymBruker skrev:

Hele Norges kyst er jo preget av at utlendinger har kommet og bosatt seg av ulike grunner.

Anonymkode: 62bd8...d92

Det stemmer ikke. Norge hadde ett av verdens mest etnisk homogene sammensetninger før masseinnvandringen for alvor startet en gang på 1970-tallet. Dette er dokumentert av Norsk innvandringshistorie, et bokverk i tre bind som har som politisk mål å dokumentere at Norge alltid har hatt innvandring som i dag, men i virkeligheten dokumenterer de det stikk motsatte av bokverkets politiske intensjon.

Innvandringen til Norge før 1970-tallet har vært ekstremt liten, og den lille innvandringen som var, har i all hovedsak vært fra andre germanske folkeslag - slik som svensker og tyskere også videre. Altså mennesker som ikke har noen som helst problemer med å passere som norske bare de lærer seg språket og kulturen.

Så hvorfor nordmenn langs vestlandskysten er litt mørkere enn i resten av landet, må du nok forklare med annet enn innvandring. Kanskje briter og irer som ble fanget på vikingtokter deromkring og brakt til Norge som treller? Men vikingtoktene tok slutt for tusen år siden, når nordmenn ble kristnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13
20 timer siden, Blodets rett skrev:

Det stemmer ikke. Norge hadde ett av verdens mest etnisk homogene sammensetninger før masseinnvandringen for alvor startet en gang på 1970-tallet. Dette er dokumentert av Norsk innvandringshistorie, et bokverk i tre bind som har som politisk mål å dokumentere at Norge alltid har hatt innvandring som i dag, men i virkeligheten dokumenterer de det stikk motsatte av bokverkets politiske intensjon.

Innvandringen til Norge før 1970-tallet har vært ekstremt liten, og den lille innvandringen som var, har i all hovedsak vært fra andre germanske folkeslag - slik som svensker og tyskere også videre. Altså mennesker som ikke har noen som helst problemer med å passere som norske bare de lærer seg språket og kulturen.

Så hvorfor nordmenn langs vestlandskysten er litt mørkere enn i resten av landet, må du nok forklare med annet enn innvandring. Kanskje briter og irer som ble fanget på vikingtokter deromkring og brakt til Norge som treller? Men vikingtoktene tok slutt for tusen år siden, når nordmenn ble kristnet.

Først sier du at det ikke kan være pga innvandring, så foreslår du irske og britiske innvandrere? Bestem deg nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elseby13 skrev:

Først sier du at det ikke kan være pga innvandring, så foreslår du irske og britiske innvandrere? Bestem deg nå da.

De er ikke innvandrere når de ble tvangshentet til Norge som slaver av nordmenn. Dessuten er dette bare en ytterst liten del av norsk historie som tok slutt for hele tusen år siden, da nordmenn ble kristnet.

Endret av Blodets rett
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har familie fra Nord-Norge og flere av de ser ut som chilenere/colombianere.. Veldig mørkt hår og brune øyne. De er helt norske da, tror ikke det er så uvanlig..

Anonymkode: 7aa75...8bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2017 den 1.10, zavanna skrev:

Fant et bilde av tipp-oldemoren min og reagerte på at hun ikke ser etnisk norsk ut. Bestemor kunne bekrefte at hun hadde mørk hud, sorte øyne og hår, men hun kunne ikke huske at noen snakket om at hun var utenlandsk. Hun var i alle fall født i og oppvokst i Norge, ute ved Trøndelagskysten. Jeg er opptatt av slekt og ble nysgjerrig og vil finne ut mer! Noen som har innspill?

Bilde av henne:

156zc5i.jpg

Rumener!

Ordet etnisk er et begrep brukt av høyreekstreme tror jeg! Etnisk norsk? Heter det ikke bare norsk eller nordmenn da? 

Anonymkode: 5594e...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ser samisk ut. Høye kinnben og vakkert ansikt :)

Anonymkode: 181fa...1e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

80% kaukasoid og 20% mongoloid tipper jeg.

Anonymkode: 98608...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Grønland, med aner fra inuitter?

Anonymkode: dc6a2...278

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje Grønland, med aner fra inuitter?

Anonymkode: dc6a2...278

Dette var det første som slo meg også. 

Anonymkode: f1924...cb9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var det første som slo meg også. 

Anonymkode: f1924...cb9

Ellers ville jeg nok lett mer i retning Sibir, tror jeg. Det litt "inuittiske" utseendet, men med en annen nese. 

Anonymkode: f1924...cb9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6. juli 2017 den 2.04, AnonymBruker skrev:

Hun ser da helt norsk/nordisk ut?

Anonymkode: 48e1a...cc6

Nei.

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje Grønland, med aner fra inuitter?

Anonymkode: dc6a2...278

Samme tenker jeg. Samisk kunne det også vært, men når hun var mørk i huden er det nok ikke tilfellet.

Anonymkode: b47b5...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv så mørk som damen i bildet, men har helt hvit hud. Jeg har sjekket fordi jeg også har oldeforeldre og tippoldeforeldre som var veldig mørke som jeg og jeg har ikke funnet noe annet enn skandinaviske aner, så jeg tror rett og slett noen nordmenn bare er veldig mørke. 

Anonymkode: e72c9...43e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv så mørk som damen i bildet, men har helt hvit hud. Jeg har sjekket fordi jeg også har oldeforeldre og tippoldeforeldre som var veldig mørke som jeg og jeg har ikke funnet noe annet enn skandinaviske aner, så jeg tror rett og slett noen nordmenn bare er veldig mørke. 

Anonymkode: e72c9...43e

Har du sjekket dette genetisk eller gjennom familiehistorie fra kirkebøker og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sugemerke

Det var ikke uvanlig at det kom et utenlands sjømann som fikk barn i Norge. Disse tok ofte de norske fedrene på seg som sine grunnet både uvitenhet og skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Sugemerke skrev:

Det var ikke uvanlig at det kom et utenlands sjømann som fikk barn i Norge. Disse tok ofte de norske fedrene på seg som sine grunnet både uvitenhet og skam.

Har du dekning for den påstanden, at fremmedetniske sjømenn var et vanlig syn i Norge?

Den påstanden stemmer i hvert fall ikke overens med det faktum at Norge rent historisk har vært en sjøfartsnasjon, og svært mange norske menn arbeidet som sjømenn på norske skip, hvilket indikerer at den overveldende delen av mannskapet ombord på skip som trafikkerte til og fra Norge var norske selv. 

Jeg husker også at min bestemor fortalte meg om et spesielt tilfelle av franske sjømenn i Norge under gjenoppbygningen etter krigen, noe hun oppfattet som et svært eksotisk og mørkt innslag som kun forekom den ene gangen. Hun likte dem ikke spesielt godt heller, mørke og uattraktive som hun mente de var, med lite attraktive fysiologiske trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv så mørk som damen i bildet, men har helt hvit hud. Jeg har sjekket fordi jeg også har oldeforeldre og tippoldeforeldre som var veldig mørke som jeg og jeg har ikke funnet noe annet enn skandinaviske aner, så jeg tror rett og slett noen nordmenn bare er veldig mørke. 

Anonymkode: e72c9...43e

Sjekket du rundt i kirkebøker, slektssider osv? Og snakket med familie? Har inntrykk av at de gamle holder tett om det dersom det har vært utroskap, taterblod, sameblod osv. Dette var jo sett på som blodskam, og det er ikke sikkert de involverte fortalte det til noen heller (f.eks. far tok på seg farskap for å unngå ståhei utad), men dersom de bodde på tettsted slik som mine forfedre, så skulle det mye til for at det ikke kom ut "på bygda". Spesielt om et lyst par fikk en mørk unge.

Jeg tror at nordmenn flest gjerne var lyse, men at vi, som flere skriver, er utblandet med folk fra andre land. 

1 time siden, Blodets rett skrev:

Har du sjekket dette genetisk eller gjennom familiehistorie fra kirkebøker og slikt?

Har bestilt DNA-test nå, så da får vi se hva den viser. Vil jo ikke stå eksakt hvem det utenlandske evt. stammer fra, men vil jo om det er andre land/nasjonalitet(er) enn Norge jeg stammer fra, og hvor mange prosent. Blir spennende å se!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...