Gå til innhold

Personlighets tester.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Myers-Briggs-testen er like pålitelig som astrologi :fnise:

Anonymkode: df9b1...040

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Myers-Briggs-testen er like pålitelig som astrologi :fnise:

Anonymkode: df9b1...040

rart den da brukes så mye i ulike sammenhenger..

Men - TS, jeg tok den og den viser det samme som jeg får på f.eks Jung`s Typology test

http://www.humanmetrics.com/cgi-win/jtypes2.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Carrot skrev:

rart den da brukes så mye i ulike sammenhenger..

 

Jepp, det er ganske sprøtt at den har fått et slikt fotfeste. Men spør en psykolog om dette og du vil få til svar at den er fullstendig upålitelig. Den har ingen kredibilitet i fagmiljøer.

Anonymkode: df9b1...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi

"Forkjemperen". Tja,noe stemte godt. Annet ikke fullt så godt. Som at jeg er festens midtpunkt. Hahaha,den var morsom. Jeg sitter alltid og snakker med eller lytter til en eller annen i en krok eller noe. Tror jeg kan være på en fest i tre timer. Folk merker at jeg kommer,men aldri når jeg drar :-D

Heelt typisk spørsmål jeg får dagen derpå er :-hvor ble du av i går? Når dro du egentlig? Så...fullt så ekstrovert som testen fortalte er jeg langt fra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

INFP-T

Anonymkode: faca5...e01

Kan du si mer hva dette står for og betyr ? Andre forstår/husker ikke de ulike typene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

Jeg har tatt den norske testen flere ganger men synes den engelske ble mer riktig/forståelig, da endel av spørsmålene er oversatt og oversettelsen rett og slett gjør at spørsmålet fremstår annerledes.

21 minutter siden, Carrot skrev:

rart den da brukes så mye i ulike sammenhenger..

Men - TS, jeg tok den og den viser det samme som jeg får på f.eks Jung`s Typology test

http://www.humanmetrics.com/cgi-win/jtypes2.asp

Jeg har ikke tatt denne før, men tok den nå og fikk ;  

ENFP

Extraverted iNtuitive Feeling Perceiving

ENFPs are both "idea"-people and "people"-people, who see everyone and everything as part of a cosmic whole. They want to both help and to be liked and admired by other people, on both an individual and a humanitarian level. This is rarely a problem for the ENFP, as they are outgoing and warm, and genuinely like people. Some ENFPs have a great deal of zany charm, which can ingratiate them to more stodgy types in spite of their unconventionality. 

ENFPs often have strong, if sometimes surprising, values and viewpoints. They tend to try to use their social skills and contacts to persuade others gently (though enthusiastically) of the rightness of these views; this sometimes results in the ENFP neglecting their nearest and dearest while caught up their efforts to change the world.

ENFPs can be the warmest, kindest, and most sympathetic of mates; affectionate, demonstrative, and spontaneous. Many in relationships with an ENFP literally say, "They light up my life." But there is usually a trade-off: the partner must be willing to deal with the practical and financial aspects of the relationship, and the ENFP must be allowed the freedom to follow their latest path, whatever that entails.

For some ENFPs, relationships can be seriously tested by their short attention spans and emotional needs. They are easily intrigued and distracted by new friends and acquaintances, forgetting their older and more familiar emotional ties for long stretches at a time. And the less mature ENFP may need to feel they’re the constant center of attention, to confirm their image of themselves as a wonderful and fascinating person.

In the workplace, ENFPs are pleasant and friendly, and interact in a positive and creative manner with both their co-workers and the public. ENFPs are also a major asset in brainstorming sessions; follow-through on projects can be a problem, however. ENFPs do get distracted, especially if another interesting issue comes along. They also tend towards procrastination, and dislike performing small, uninteresting tasks. ENFPs are most productive when working in a group with a few Js to handle the details and the deadlines.

ENFPs are friendly folks. Most are really enjoyable people. Some of the most soft-hearted people are ENFPs.

ENFPs have what some call a "silly switch." They can be intellectual, serious, all business for a while, but whenever they get the chance, they flip that switch and become CAPTAIN WILDCHILD, the scourge of the swimming pool, ticklers par excellence. Sometimes they may even appear intoxicated when the "switch" is flipped.

One study has shown that ENFPs are significantly overrepresented in psychodrama. Most have a natural propensity for role-playing and acting.

ENFPs like to tell funny stories, especially about their friends. This penchant may be why many are attracted to journalism. I kid one of my ENFP friends that if I want the sixth fleet to know something, I'll just tell him.

 

Dette passer utrolig bra hos meg. Jeg scoret ganske jevnt over midt på treet på alt ; 

ENFP
Extravert(28%)  iNtuitive(34%)  Feeling(22%)  Perceiving(16%)
  • You have moderate preference of Extraversion over Introversion (28%)
  • You have moderate preference of Intuition over Sensing (34%)
  • You have slight preference of Feeling over Thinking (22%)
  • You have slight preference of Perceiving over Judging (16%)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
DIN PERSONLIGHETSTYPE ER:
“FORKJEMPER”
(ENFP-A)
 

Forkjemper-personligheten er en sann fri sjel. De er ofte festens midtpunkt, men de er mindre interessert i den rene spenningen og gleden i øyeblikket enn de er i nyte sosiale og emosjonelle forbindelser de har med andre. Sjarmerende, uavhengige, energetiske og sympatiske – de 7 % av befolkningen de omfatter kan absolutt merkes i en mengde.

DU KAN FORANDRE VERDEN MED BARE EN IDÉ

Forkjempere er imidlertid mer enn bare sosiale menneskegledere. De er formet av sin visjonære natur som lar dem lese mellom linjene med nysgjerrighet og energi. De har en tendens til å se på livet som et stort, komplisert puslespill der alt er henger sammen – men i motsetning til personlighetstyper i Analytikerrolle-gruppen, som har en tendens til å se puslespillet som en serie systemiske intriger, ser Forkjempere det gjennom en prisme av følelser, omsorg og mystikk, og de leter alltid etter en dypere mening.

Forkjempere er svært uavhengige, og mye mer enn stabilitet og sikkerhet trenger de kreativitet og frihet.

Mange andre personlighetstyper vil sannsynligvis mene at disse egenskapene uimotståelige, og hvis de har funnet en hjertesak som får fantasien til å gløde vil Forkjempere medbringe en energi som ofte skyver dem inn i rampelyset, holdt frem av likesinnede som en leder og en guru – men dette er ikke alltid stedet uavhengighetselskende Forkjempere ønsker å være. Og det blir enda verre hvis disse personlighetene blir nedlesset med administrative oppgaver og rutinemessig vedlikehold som kan følge med en lederstilling. Forkjemperes selvtillit er avhengig av evnen til å komme med originale løsninger, og de må vite at de har friheten til å være nyskapende – de kan raskt miste tålmodigheten eller bli nedslått hvis de blir fanget i en kjedelig rolle.

IKKE MIST DEN “LILLE GNISTEN MED GALSKAP”

Heldigvis vet personer med Forkjemper-personlighetstypen hvordan man slapper av, og de er i stand til å gå fra å være en lidenskapelig, drevet idealist på arbeidsplassen til en fantasifull og entusiastisk fri sjel på dansegulvet, ofte så plutselig at det kan overraske selv de nærmeste vennene deres. Alt dette gir dem også en sjanse til følelsesmessig å knytte seg til andre, noe som gir dem verdsatt innsikt i hva som motiverer venner og kolleger. De mener at alle bør ta seg tid til å kjenne på og uttrykke følelsene sine, og deres empati og omgjengelighet gjør det til et naturlig samtaleemne.

Forkjemper-personligheten må imidlertid være forsiktig; hvis de stoler for mye på sin intuisjon, og antar eller forventer for mye av en venns motivering kan de tolke signalene feil og vanskeliggjøre planer som en greiere tilnærming ville ha gjort enkle. Denne typen sosial stress er frykten som holder denne harmonifokuserte personlighetstypen våken om natten. Forkjempere er veldig emosjonelle og sensitive, og når de tråkker på andres tær, føler de det begge to.

Forkjempere vil tilbringe mye tid på å utforske sosiale forhold, følelser og ideer før de finner noe som virkelig er riktig for dem. Men når disse personlighetene endelig finner sin plass i verden vil deres fantasi, empati og mot sannsynligvis produsere utrolige resultater.

Syntes beskrivelsen i @Raven.WritingDesk sitt innlegg passet ganske bra på meg selv, så valgte å ta testen.

Men linken var til den norske, og her er resultatet (havnet over)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
41 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Syntes beskrivelsen i @Raven.WritingDesk sitt innlegg passet ganske bra på meg selv, så valgte å ta testen.

Men linken var til den norske, og her er resultatet (havnet over)

 

Og jeg synes beskrivelsen til deg passet godt til meg.. 😜

Edit; ser dette var den norske testen, tror faktisk da jeg har fått dette resultatet der selv..

 

Endret av noe tilfeldig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, det er ganske sprøtt at den har fått et slikt fotfeste. Men spør en psykolog om dette og du vil få til svar at den er fullstendig upålitelig. Den har ingen kredibilitet i fagmiljøer.

Anonymkode: df9b1...040

Javel - upålitelig? Kan du dokumentere dette med fagmiljøene sitt syn? Eller refererer du nå kun til Meyers-Briggs/Jungiansk typeindeks testen?

Leste på forskning.no at mange av dem ikke er så bra, men også at DNV har sertifisert slike tester og de brukes mye.

Sitat

I Norge er det fritt fram for bruk av personlighets- og intelligenstester i rekrutteringsprosessen. Mellom 40 og 50 forskjellige personlighetstester brukes i større eller mindre grad.

Hvem som helst kan kjøpe og bruke enkelte tester. Kun fem personlighetstester er sertifisert av Det Norske Veritas.

Følgende seks arbeidspsykologiske tester er sertifisert; OPQ32i, Shapes, Scales, Hogans Personlighetsinventorium, Master Person Analyse og B5-Plus. Det er fem personlighetstester og ett evnetestbatteri.

Nå er Veritas i gang med å vurdere to nye. Ifølge Det Norske Veritas bruker over halvparten av norske bedrifter personlighetstester når de skal ansette nye folk. For noen år siden begynte DNV å tilby sertifisering av testbrukere, som gis et sertifikat som er gyldig i tre år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var aktiv på et sånn personlighetstest-forum før, og der var det også bred enighet om at Myers-Briggs er upålitelig. Den tar ikke nok hensyn til hver enkelt kognitive funksjon. Om du vil ha et mer pålitelig resultat, er faktisk det beste å lese seg opp på de kognitive funksjonene. For å få en liten pekepinn kan man gjerne ta en test basert på de kognitive funksjonene, men for å få mest mulig nøyaktig resultat bør man lese seg opp selv, og rett og slett bare finne ut hvilke funksjoner som stemmer best.

Anonymkode: 64442...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.7.2017 den 14.18, AnonymBruker skrev:

Myers-Briggs-testen er like pålitelig som astrologi :fnise:

Anonymkode: df9b1...040

 

På 3.7.2017 den 14.47, AnonymBruker skrev:

Jepp, det er ganske sprøtt at den har fått et slikt fotfeste. Men spør en psykolog om dette og du vil få til svar at den er fullstendig upålitelig. Den har ingen kredibilitet i fagmiljøer.

Anonymkode: df9b1...040

En slik test er helt uinteressant, hvis man ikke setter seg inn i kunnskapen den baseres på. At denne kunnskapen ikke har kredibilitet i fagmiljøer, er ikke sant.

For å si det sånn, testen i seg selv, er uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...