Gå til innhold

Blir der slemt å pumpe brystene for å så gi det i flaske til baby?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde virkelig ikke tatt jobben med pumping og vasking og steriliseringen av pumpeutstyr og flasker om jeg ikke hadde måttet. Jeg har fullpumpet med 2 barn og det er en sabla stor jobb, du bruker mye tid på å pumpe og vaske alt av deler og sterilisere det. Jeg hadde ikke noe valg, skulle de få mm så måtte jeg pumpe og gi på flaske. Det er mye mer styr når man er på farta eller på besøk enn å kunne sette seg ned og amme.. hadde jeg hatt ett valg hadde jeg lett ammet og heller tilvent flaske etter noen mnd så man har muligheten til å gjøre litt annet enn å bare amme men komme seg litt ut og la pappaen passe litt alene. Men ren fullpumping hadde jeg ikke gjort på nytt om jeg hadde kunnet amme.

Anonymkode: c1cf0...fa6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sisti

Slemt nei, selv om motivasjonen din er egoistisk. Nærhet og trygghet kan du gi på andre måter. 

Men du undervurderer hvor mye jobb det er med fullpumping og flaske. Det er MYE jobb. Du risikerer å bli utslitt. Det er mindre jobb å avvenne fra brystet, enn å fullpumpe. Så det er ikke helt fornuftig det du tenker å gjøre. Husk at med amming er det mulig å sove og amme samtidig, det kan du ikke med flaske... 

Om du bestemmer deg for å kombinere er det ikke sikkert det går. Noen babyer vil ikke ha flaske, andre vil ikke ha pupp hvis de vet de kan få flaske. For andre går det helt fint! 

Det er dermed vanskelig å planlegge. Mitt råd er å prøve å amme, og ta det derfra. Ikke planlegg så mye på forhånd. Hvis du kjenner at amming er feil for deg kan du heller gjøre endringer da. Når du ønsker å komme deg ut kan du gi flaske. Min gutt sluttet å ta flaske da han var 3 mnd, men jeg kom meg jo ut av huset likevel, for et par timer. Ammet rett før jeg dro, og så forsøkte pappa å gi melk på kopp, ikke flaske, og så ammet jeg igjen når jeg kom hjem. Det ordner seg hvis det bare er snakk om noen timer. 

Avvenning tar bare noen dager hvis man har bestemt seg. Du bør ikke la noen få dager avgjøre hva du skal gjøre i mange måneder før det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Minlillelykke skrev:

Så fint at du er verdensmester på dette da, siden din er to måneder. Babyen er viktig ja, men amming går IKKE foran mamming! Det å være mamma er så mye mer enn å amme! Heldigvis forstår de fleste dette. Det hjelper ikke å amme om mor hater det, og går i depresjon, kanskje også ikke får til amming! Du vet at slike kommentarer kan føre til skyldfølelse hos mor, noe hun overhodet ikke kan noe for! Kjenner jeg blir skikkelig provosert og sint når slike som deg skriver slik! Amming er faktisk ikke for alle, og babyen kan fint ligge intill mammas og pappas bryst uten amming! Amming er ikke så himla viktig, om dette ikke faller naturlig for mor! Pumping går også som amming. 

Jeg er helt enig med deg i at mamming er viktigere enn amming, men når TS sier hun vil pumpe istedet for å amme fordi hum tror det blir enklere, så må det gå an å fortelle henne at

*amming er mye enklere og mindre jobb enn pumping og flaskemating, gitt at man ikke sliter med ammingen.

*Man må ikke velge enten amming eller pumping og flaskemating. For de fleste går det an å kombinere.

Anonymkode: fc539...801

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig? Ja. Det er litt egoistisk av deg. Barnet ditt trenger kosen og nærheten det får igjennom ammingen. Babyen din er helt avhengig av mamman sin og du ødelegger den største trøsten den nye babyen har. Om det er bare fordi du "vil dra ut iblant" så kan du godt amme og likevel pumpe og gi på flaske NÅR DET TRENGS. Avvenning kommer tidsnok. 

Jeg fødte en jente for to måneder og får helt frysninger av å lese dette når jeg vet hvor mye jeg og jenta mi har kost oss med ammingen samt at jeg vet at den største tryggheten for henne i livet er å ligge inntil mamman sitt bryst. Da forsvinner alle vondter og urolighet en liten baby kan ha. 

Håper virkelig ikke du gjennomfører det.  Nå skal du bli mamma og da er babyen din viktigst. 

Anonymkode: 4bdc0...6b9

Og det er en masse av oss som ikke fikk til ammingen, og gav flaske av den grunn - som har helt gode og trygge barn.

Mitt barn har ofte blitt omtalt av helsepersonell, helsestasjon, lege og ansatte i barnehagen som usedvanlig trygg - og sånn som du fremstiller det å gi flaske her så får du det til å høres ut som det er selve puppen som gir nærhet.

Det er feil. Det er stemmen din, hudkontakt, kos og generell nærhet som er viktig - ikke selve puppen. Da hadde samtlige barn fått ekstrem seperasjonsangst ved ammeslutt, noe de jo ikke får. Og det er fordi trygghet og nærhet handler om en masse ting.

Alle vondter og uroligheter en baby kan ha forsvinner heller ikke ved en pupp, det er det dummeste jeg har hørt. Om du tar deg en tur inn på et ammerom ser du nok av knirkete og/eller skrikende unger som strever med mage/luft, sugetaket og gudene vet ikke hva - mens mødrene selv sitter der og svetter for å få babyen til å konsentrere seg om maten. 

Jeg kjenner og mange ammende mødre som ikke har lyst å gå lange turer utenfor hjemmet, fordi de må rekke hjem da spisesituasjonene er strevsomme og krever mer jobb enn kos. Det er ikke få ganger jeg har gått forbi ammende mammaer(og foreldre med flaske med mm/mme- for all del) som åpenbart ser superstresset ut med en sint kavete baby, og som avogtil er helt på gråten. 

Så nei, amming tar ikke bort "alle vondter og uroligheter en baby kan ha". For noe fjas.

Amming er flott altså, og helt supert når det fungerer - men det er nok ikke flertallet som sitter i yogaposisjon og bare kjenner på lykken slik du forklarer. Hallaisen.

Om TS produserer nok melk til å fullamme, og velger å gi det i flaske - så er det hennes valg. Selv hadde jeg ikke giddet da flaskekoking tar mye tid(av erfaring med mme) - puppen er jo først og fremst utrolig praktisk å bare slenge ut når det trengs om selve ammingen og melkeproduksjonen funker.

Anonymkode: 636b8...dad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg i at mamming er viktigere enn amming, men når TS sier hun vil pumpe istedet for å amme fordi hum tror det blir enklere, så må det gå an å fortelle henne at

*amming er mye enklere og mindre jobb enn pumping og flaskemating, gitt at man ikke sliter med ammingen.

*Man må ikke velge enten amming eller pumping og flaskemating. For de fleste går det an å kombinere.

Anonymkode: fc539...801

Jeg skal være helt ærlig å si at mme er mye enklere for meg enn amming! Amming tar mye tid, både dag og natt. Jeg skal ihvertfall ikke amme dette barnet. Fikk nok av 6 uker sist..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahahaha!!! Mange mødre gir flaske overfor pupp og kan love deg at babyen får kos, nærhet og kjærlighet. Ærlig talt da burde du ene brukeren som sier at barna TRENGER pupp for kos og nærhet gå ta deg en bolle!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hvertfall dette er et så fantastisk øyeblikk :rodmer: Når den nyfødte babyen blir lagt på brystet ditt og den helt instinktivt finner vegen til brystet og begynner å die. 

Så uansett hva du bestemmer deg for ts, håper jeg at du og den helt nyfødte bruker den tiden sammen, og så kan du evt heller finne fram pumpen litt senere :) 

 

Anonymkode: 0a153...a84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullpumping må jo være et mareritt; jeg har pumpet kun et par døgn pga medisiner o.l, og synes det var mer en stress nok. Takke meg til amming om man kan, så kan man heller pumpe og gi litt flaske når det passer best. 

Jeg fullammet en puppegal baby i nesten 8 mnd, men kom meg da ut litt likevel. Nå var hun litt sær da hun ville ha pupp hver andre time døgnet rundt og nektet flaske/smokk, men det gikk fint likevel. Jogget fire ganger i uka fast + annet her og der, da ammet jeg rett før jeg dro og så gav pappa ev. MM på kopp om hun var sulten før jeg kom hjem igjen. Null stress!

Avvenningen gikk forresten helt av seg selv omtrent på ettårsdagen hennes. Plutselig var hun ikke interessert i puppen virket det som. Jeg tilbød forsiktig, men hun tok den ikke så da lot vi det være. Siste måneden før hun sluttet så ammet jeg stort sett kun på natt. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er en masse av oss som ikke fikk til ammingen, og gav flaske av den grunn - som har helt gode og trygge barn.

Mitt barn har ofte blitt omtalt av helsepersonell, helsestasjon, lege og ansatte i barnehagen som usedvanlig trygg - og sånn som du fremstiller det å gi flaske her så får du det til å høres ut som det er selve puppen som gir nærhet.

Det er feil. Det er stemmen din, hudkontakt, kos og generell nærhet som er viktig - ikke selve puppen. Da hadde samtlige barn fått ekstrem seperasjonsangst ved ammeslutt, noe de jo ikke får. Og det er fordi trygghet og nærhet handler om en masse ting.

Alle vondter og uroligheter en baby kan ha forsvinner heller ikke ved en pupp, det er det dummeste jeg har hørt. Om du tar deg en tur inn på et ammerom ser du nok av knirkete og/eller skrikende unger som strever med mage/luft, sugetaket og gudene vet ikke hva - mens mødrene selv sitter der og svetter for å få babyen til å konsentrere seg om maten. 

Jeg kjenner og mange ammende mødre som ikke har lyst å gå lange turer utenfor hjemmet, fordi de må rekke hjem da spisesituasjonene er strevsomme og krever mer jobb enn kos. Det er ikke få ganger jeg har gått forbi ammende mammaer(og foreldre med flaske med mm/mme- for all del) som åpenbart ser superstresset ut med en sint kavete baby, og som avogtil er helt på gråten. 

Så nei, amming tar ikke bort "alle vondter og uroligheter en baby kan ha". For noe fjas.

Amming er flott altså, og helt supert når det fungerer - men det er nok ikke flertallet som sitter i yogaposisjon og bare kjenner på lykken slik du forklarer. Hallaisen.

Om TS produserer nok melk til å fullamme, og velger å gi det i flaske - så er det hennes valg. Selv hadde jeg ikke giddet da flaskekoking tar mye tid(av erfaring med mme) - puppen er jo først og fremst utrolig praktisk å bare slenge ut når det trengs om selve ammingen og melkeproduksjonen funker.

Anonymkode: 636b8...dad

 

Det er noe HELT ANNET når man ikke får det til. Respekterer det fullt ut! 
Men når TS skriver at hun ikke vil amme fordi "det er pes", så er ikke det god nok grunn i mine øyne. 

Og ja, det er innmari mye jobb å pumpe. Jeg pumper for å lagre litt og det tar myyye tid. Så amming er mye enklere. 

Anonymkode: 4bdc0...6b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sisti skrev:

Men du undervurderer hvor mye jobb det er med fullpumping og flaske. Det er MYE jobb. Du risikerer å bli utslitt. Det er mindre jobb å avvenne fra brystet, enn å fullpumpe. Så det er ikke helt fornuftig det du tenker å gjøre. Husk at med amming er det mulig å sove og amme samtidig, det kan du ikke med flaske... 

Som om jeg skulle sagt det selv! En av de største fordelene med amming er at det er lettvindt!

Måtte pumpe en liten periode selv og opplevde det som styrete, kjedelig og tidkrevende. Kudos til alle de som gidder å fullpumpe! Og å gi mme på flaske synes jeg også virker som mye mer jobb enn å amme (gitt at amminga fungerer da).

Anonymkode: 05e7f...bcb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Minlillelykke skrev:

Så fint at du er verdensmester på dette da, siden din er to måneder. Babyen er viktig ja, men amming går IKKE foran mamming! Det å være mamma er så mye mer enn å amme! Heldigvis forstår de fleste dette. Det hjelper ikke å amme om mor hater det, og går i depresjon, kanskje også ikke får til amming! Du vet at slike kommentarer kan føre til skyldfølelse hos mor, noe hun overhodet ikke kan noe for! Kjenner jeg blir skikkelig provosert og sint når slike som deg skriver slik! Amming er faktisk ikke for alle, og babyen kan fint ligge intill mammas og pappas bryst uten amming! Amming er ikke så himla viktig, om dette ikke faller naturlig for mor! Pumping går også som amming. 

 

Hvem sa at jeg ikke har flere barn? :)

Les en gang til da. Hadde TS hatt en god grunn hadde det vært noe helt annet. Det er bare fordi hun ikke vil. Å amme er vi jo lagd for, så jeg mener at alle som kan bør amme. Om man ikke får det til, har en psykisk sperre eller hva som helst skjønner jeg godt at man ikke vil, men sånn som TS formulerer seg synes jeg ikke det er god grunn nok til å la være. 

Anonymkode: 4bdc0...6b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GoldenLioness

Jeg fullammet og han elsket puppen, men sluttet på eget initiativ da han bikket 10-11 mnd.....og ikke alle klarer å pumpe noe særlig heller. Noen får knapt ut noen ML med pumpe.

Ville absolutt ammet. Mye mindre styr også enn med pumping hver 2-3 time døgnet rundt, sterilisering av flasker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvem sa at jeg ikke har flere barn? :)

Les en gang til da. Hadde TS hatt en god grunn hadde det vært noe helt annet. Det er bare fordi hun ikke vil. Å amme er vi jo lagd for, så jeg mener at alle som kan bør amme. Om man ikke får det til, har en psykisk sperre eller hva som helst skjønner jeg godt at man ikke vil, men sånn som TS formulerer seg synes jeg ikke det er god grunn nok til å la være. 

Anonymkode: 4bdc0...6b9

Vel, det har du faktisk ingenting med! Å amme er kun en liten del av det å være mamma. Og måten du skriver på sier ingenting om flere barn, derimot trykker du ned på de som ikke ønsker å amme! Jeg kunne trolig ammet, men synes flaskemating er mye enklere, i tillegg kan jeg være med sammen med eldste når babyen kommer.DET betyr mye mer enn den ammingen. Synes ikke det er verdt det. Men pass på hvordan du skriver, for måten du legger det frem om andre som ikke vil amme kan faktisk få mødrene til å gå i kjelleren..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg i at mamming er viktigere enn amming, men når TS sier hun vil pumpe istedet for å amme fordi hum tror det blir enklere, så må det gå an å fortelle henne at

*amming er mye enklere og mindre jobb enn pumping og flaskemating, gitt at man ikke sliter med ammingen.

*Man må ikke velge enten amming eller pumping og flaskemating. For de fleste går det an å kombinere.

Anonymkode: fc539...801

Dette! Du legger opp til MYE mer jobb for deg selv hvis du går for fullpumping i den tro at det er "enklere" og "mer praktisk". Det er det ikke! Jeg har både fullammet og gitt flaske. Jeg har også pumpet noe. Pumping tar tid, og tid er noe du ikke har så mye av med baby... i tillegg kommer vasking og sterilisering av flasker. Jeg fullammer nå (tredjemann), andremann var flaskebarn pga store ammeproblemer. Pumping var aldri noe alternativ, jeg klarer ikke opprettholde produksjonen (vanlig, forresten!). Jeg har fremdeles et anstrengt forhold til sterilisering av flasker, og er SÅ glad for at ammingen funket denne gangen! Man blif litt mer bundet ja, men de er små så kort tid. 

Anonymkode: f0f56...500

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå vurderer jo ts å droppe amming rent fordi hun da slipper avvenning av pupp senere. Det er anerledes enn å ha sterke tanker rundt å ikke ønske amming av psykiske årsaker, så sånn sett blir det litt feil å dra frem "mamming forran amming" kortet... 

jeg har som sagt fullpumpet med 2, og måtte kaste inn håndkle der etter noen mmd da det gikk utover mamming biten, det tar MYE jobb å pumpe og alt som hører med det, du bruker tid på å pumpe som du heller kunne brukt på babyen, også alt av vasking og sterilisering stjeler tid når babyen begynner å være mer og mer våken..

Anonymkode: c1cf0...fa6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å pumpe er jo en fulltidsjobb! Det tar tid både å pumpe samt vaske og sterilisere både flaske og pumpe etter hvert bruk, samt varme opp melken igjen. Vil du virkelig stå opp på natta og varme melk (evt. pumpe) på natta heller enn å slenge ut puppen og sove videre? 

Dersom man kan amme er dette absolutt det enkleste alternativet. Avvenning behøver heller ikke være problematisk, de fleste barn mister interessen for puppen av seg selv når de går over til fast føde. 

Anonymkode: 8c3fa...021

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde uten tvil valgt å amme mine barn. 

Fullpumping er ekstremt slitsomt. Det har jeg prøvd. Og når man gir på flaske er det mye vasking og utstyr som må tas med på tur. 

Alle må gjøre det som passer best for seg og babyen. Men grunnene dine virker litt "rare". Tid for seg selv er viktig. Men det kommer etterhvert uansett. Bekymre seg for avvenning før babyen er født er bare tull. Man vet aldri hvordan ting blir. Babyer er ulike. 

Anonymkode: 2a6ca...de0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Minlillelykke skrev:

Jeg skal være helt ærlig å si at mme er mye enklere for meg enn amming! Amming tar mye tid, både dag og natt. Jeg skal ihvertfall ikke amme dette barnet. Fikk nok av 6 uker sist..

På hvilken måte var det lettere? Jeg spør helt oppriktig, da jeg syns amming var mye lettere enn å holde på med flasker, uansett innhold.

Anonymkode: 14b43...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...