Gå til innhold

Bryllup i utlandet. Gave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min bror skal gifte seg denne sommeren. Bryllupet skal holdes i et Europeisk land, dette fordi bruden er derfra. 

Vi er ikke så close med paret, men møtes innimellom. Og synes det blir hyggelig med bryllup, selv om det merkes godt i lommeboka med fly, leiebil (stedet ligger øde til, så må leie bil), hotell osv. 

Min mann mener det at vi reiser nedover er gave nok. Jeg er egentlig enig, hadde i alle fall ment det samme hvis det var vi som giftet oss utenlands. Da hadde jeg sagt i invitasjonen at det at folk ville ta seg råd til å komme var gave nok. 

Dette paret har ikke sagt noe om det, men jeg hørte i en bisetning at de ønsket seg penger til bryllupsreise. 

Når det gjelder bursdager er det ikke slik at vi gir gaver til hverandre, heller ikke til jul. Så vi er ikke sånne søsken som er vant til å gi hverandre dyre gaver.

Føler ikke jeg kan spørre broren min rett ut når det gjelder dette. 

Hva hadde dere gjort? Føler meg usikker. 

Anonymkode: abf8d...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det forventes nok gave...

Selv syntes jeg det er en uting når bryllupet holdes i utlandet og medfører store kostnader for gjestene, så dersom jeg var deg ville jeg kjøpt en glassbolle på salg til 200 kr. eller noe (det veier en del å ta med seg, da, både for dere og brudeparet, men kanskje du kan finne noe som er enklere å frakte av typen "førpris 599,- nå 250,- eller lignende) 

Anonymkode: a8889...3f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden i genting er sagt, så forventes det nok. Klart en sånn reise merkes på lommeboken. 

Jeg vet ikke om jeg hadde gitt penger,mulig jeg hadde kjøpt en liten ting heller.

Anonymkode: 7ae27...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig frekt, men om det ikke påpekes, så forventes det nok. Kan du spørre din bror? Si at dette blir dyrt etc... kanskje han tar poenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvsagt forventes det gave. Hvem drar i bryllupet til broren sin uten gave??? 

Anonymkode: 6c65c...747

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
På 6/24/2017 den 13.44, AnonymBruker skrev:

Min bror skal gifte seg denne sommeren. Bryllupet skal holdes i et Europeisk land, dette fordi bruden er derfra. 

Vi er ikke så close med paret, men møtes innimellom. Og synes det blir hyggelig med bryllup, selv om det merkes godt i lommeboka med fly, leiebil (stedet ligger øde til, så må leie bil), hotell osv. 

Min mann mener det at vi reiser nedover er gave nok. Jeg er egentlig enig, hadde i alle fall ment det samme hvis det var vi som giftet oss utenlands. Da hadde jeg sagt i invitasjonen at det at folk ville ta seg råd til å komme var gave nok. 

Dette paret har ikke sagt noe om det, men jeg hørte i en bisetning at de ønsket seg penger til bryllupsreise. 

Når det gjelder bursdager er det ikke slik at vi gir gaver til hverandre, heller ikke til jul. Så vi er ikke sånne søsken som er vant til å gi hverandre dyre gaver.

Føler ikke jeg kan spørre broren min rett ut når det gjelder dette. 

Hva hadde dere gjort? Føler meg usikker. 

Anonymkode: abf8d...d45

Det går jo an å lage en personlig gave. En "minnebok"med bilder og små historier? Og med ønske om en lykkelig framtid.

Det blir jo veldig mange utgifter til reising osv her,så vil vel tro at de fleste ikke forventer dyre gaver i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du flere i familien, søsken eller foreldre, som skal være med i bryllupet? Hva med å spleise med dem, kanskje de har gode ideer? Haha, må si det er litt spesielt å ønske seg penger til bryllupsREISE når dere gjestene faktisk betaler en egen reise bare for å komme dit...

Vi var i bryllup i Spania nylig, da presiserte paret at de ikke ville ha gave. Det var også langt unna allfarvei, leiebil og så videre. De hadde ikke gavebord, bare en heidundrende fest med dansing til langt på natt. Vi kjøpte likevel et par flasker god vin til dem, som vi leverte til huset deres hjemme i Norge rett etter (eller før?) bryllupet, men ville nok ha brukt mer penger dersom vi hadde slippet reiseutgiftene.

Anonymkode: 5b62d...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger hadde jeg i hvert fall ikke gitt. Da heller en minnebok av den typen NotNaomi foreslår, eller noe annet personlig.

Anonymkode: f957a...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok selv hatt store problemer med å komme i bryllup uten gave. Antakelig hadde jeg tatt med en liten ting uansett om brudeparet sa de ikke trengte gaver også. Det er liksom uhøflig å komme uten noe føler jeg.

Samtidig kommer jeg aldri til å forstå med på disse utenlandsbryllupene. En ting er å ta med seg aller nærmeste familie etter å ha snakket med dem om det, eller at brudeparet drar alene for å gifte seg utlandet. Men jeg vet om folk som har inviterte både 30+ gjester til utlandet. Dette blir dyrt for folk. Reise, overnatting og hele pakka. Jeg tenker som så at jeg ALDRI hadde hatt samvittighet til å foreslå at familie og venner skulle bruke både feriepenger og ferietid på at jeg skulle gifte meg... På grunn av ulike bosted må endel reise litt for mitt bryllup også (innenlands), men jeg skulle gjerne unngått det hvis jeg kunne (men klart, når min familie bor i by A, mannens i by B og vi i by C så må noen reise uansett). Men prøver etter beste evne å gjøre det så billig som mulig å delta i bryllupet mitt. Det er jo vi som feirer og oss det handler om - det er tross alt ikke verdens viktigste sak for alle andre. Regner ikke med folk er interessert i å bruke masse penger på det. 

Hadde derfor aldri arrangert stort bryllup i utlandet, og jeg hadde hvertfall ikke bedt om gave på toppen... 

Anonymkode: dc2b3...64d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville synes det var temmelig spesielt om du ikke ga gave til din egen BROR! En ting om dette hadde vært en venninne eller en kusine eller noe, men en bror gir man da gave! Uansett om man nå har reist til utlandet for å bivåne det hele. 

Anonymkode: d5f1d...f7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på KG er det en uskreven regel om at man ikke må finne på å gi gaver til folk som gifter seg i utlandet. Må man fly fra Oslo til Finnmark med dyre flybilletter derimot...

Anonymkode: d8495...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...