Gå til innhold

Bryllupsgave - skikk og bruk - hvor lenge kan man vente?


Gjest Rosemoren

Anbefalte innlegg

Gjest Rosemoren

Spørsmålet står egentlig i overskriften: hvor lenge er det akseptabelt å vente med å gi bryllupsgave til noen du ikke var i bryllupet til?

 

Her fikk jeg vite om bryllupet samme dag som det sto,  og på grunn av flere uforutsette utgifter har jeg ikke råd til å kjøpe bryllupsgave akkurat nå.

Er det akseptabelt å vente i 6-8 uker?  Jeg tenker at man får såpass langt varsel når man er invitert, så kanskje det er greit andre veien også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke drømt om å kjøpe gave til et bryllup jeg hverken var invitert i eller informert om.

Anonymkode: f3414...417

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt akseptabelt :) jeg ga bryllupsgave til min venninne da hun noen mnd etter feiret sin 30årsdag og hadde hagefest med alle hun ikke hadde mulighet til å invitere i bryllupet. Bare invitere deg selv når det passer så blir det naturlig å gi gaven da :)

Anonymkode: 0e1da...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme dag som bryllup du fikk vite? Da kan det ikke være så nært forhold? Og du ble ikke invitert, så da er dere vel ikke så nære at gave er nødvendig.?

Om det er nært og det skyldes ting at du ikke fikk vite,så syns jeg 8 uker er mye. 

Jeg har villet ringt,om det var nære og beklaget,og sagt du ikke viste. Si at du kommer på besøk.

 

Anonymkode: 09690...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosemoren
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt akseptabelt :) jeg ga bryllupsgave til min venninne da hun noen mnd etter feiret sin 30årsdag og hadde hagefest med alle hun ikke hadde mulighet til å invitere i bryllupet. Bare invitere deg selv når det passer så blir det naturlig å gi gaven da :)

Anonymkode: 0e1da...be0

Takk :)

1 time siden, O.G. skrev:

Hvorfor fikk du ikke vite om/invitert bryllupet før det stod`?

De hadde ikke selskap, men hvorfor jeg ikke fikk vite om det på forhånd vet jeg ikke.  De syntes sikkert det var morsomt å holde det hemmelig. :)

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme dag som bryllup du fikk vite? Da kan det ikke være så nært forhold? Og du ble ikke invitert, så da er dere vel ikke så nære at gave er nødvendig.?

Om det er nært og det skyldes ting at du ikke fikk vite,så syns jeg 8 uker er mye. 

Jeg har villet ringt,om det var nære og beklaget,og sagt du ikke viste. Si at du kommer på besøk.

 

Anonymkode: 09690...64e

Hvorfor mener du 8 uker er mye, når dette vanligvis er tiden man får til å forberedelser når man er invitert i et bryllup?

Og det er ingenting få beklage. De visste da utmerket godt at jeg ikke visste, siden det var deres valg å ikke fortelle det. 

Endret av Rosemoren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Rosemoren skrev:

Ta

De hadde ikke selskap, men hvorfor jeg ikke fikk vite om det på forhånd vet jeg ikke.  De syntes sikkert det var morsomt å holde det hemmelig. :)

 

 

Hjelpe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemoren
20 minutter siden, O.G. skrev:

Hjelpe seg.

Det var slik de ville ha det, og jeg tenker det er opp til dem. 

De bor fast i utlandet, han har ingen annen familie enn meg  i Norge, henne kjenner jeg ikke, og da ble det vel bare slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det ikke være akseptabelt? Tror ingen ville blitt sure om du kom 8 uker etterpå og sa at du gjerne ville gi dem en oppmerksomhet forde du syntes det var koselig at de giftet seg. En veldig hyggelig overraskelse vil Jeg tro de synes det er. Det er jo fint du vil gi dem noe da, selv om du på ingen måte er nødt til det. Da kommer det liksom mer fra hjertet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss uten at noen visste det. Vi forventet absolutt ikke gave fra noen da de fikk vite at vi var gift, men de fleste i familien kom med gave til oss. Noen kom senere en andre og jeg så ikke noe galt i det, jeg var bare veldig takknemlig for gavene vi fikk. Hvis du har lyst å gi gave, så gjør du det. Det er absolutt ikke merkelig at den kommer noe sent :) 

Anonymkode: 8d6fd...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at 8-10 uker er innafor. Siden de holdt det hemmelig, som faktisk ikke er så uvanlig som mange her skal ha det til, så regner de vel ikke med å få noe, værtfall ikke med en gang.

Eventuelt kan du jo vente til de har ett års bryllupsdag og :) Gaver er jo alltid koselig uansett!

Anonymkode: 341a8...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemoren

Takk for svar. :)

Siden det var bare en som mente at dette var for sent, går jeg ut i fra at de fleste synes 6 - 8 uker er innenfor det akseptable. 

På en amerikansk nettside så jeg at der var det skikk og bruk for gjester i et bryllup å gi gave innen ett år, men helst innen 2 mnd.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes alt er innafor. En gave er jo alltid hyggelig. Vi fikk en uventet bryllupsgave flere måneder etter bryllupet. Veldig hyggelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Det går helt fint TS! Tror ikke brudeparet forventer annet. De holdt det jo hemmelig,og tenker nok ikke at folk løper ned dørene med bryllupsgaver :-)

De setter pris på den om de venter noen uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/24/2017 den 12.45, Rosemoren skrev:

Spørsmålet står egentlig i overskriften: hvor lenge er det akseptabelt å vente med å gi bryllupsgave til noen du ikke var i bryllupet til?

 

Her fikk jeg vite om bryllupet samme dag som det sto,  og på grunn av flere uforutsette utgifter har jeg ikke råd til å kjøpe bryllupsgave akkurat nå.

Er det akseptabelt å vente i 6-8 uker?  Jeg tenker at man får såpass langt varsel når man er invitert, så kanskje det er greit andre veien også?

Jeg hadde ikke kjøpt gave dersom jeg ikke fikk vite om bryllupet før samme dagen som bryllupet skulle være. Altså man kjøper da ikke gave om man ikke er bedt i bryllupet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, Maleficenta skrev:

Altså man kjøper da ikke gave om man ikke er bedt i bryllupet?

Det kommer nok an på relasjonen til brudeparet. Nær familie og nære venner hadde jeg gitt gave til uansett om jeg var bedt i bryllupet eller ikke, mens alle andre får gave kun om vi deltar i bryllupet.

Vi hadde et lite bryllup med kun foreldre og søsken m/partnere. Vi fikk likevel gaver fra mange som ikke var invitert, til og med så perifer familie at jeg aldri hadde truffet dem (og faktisk fremdeles ikke har).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemoren
1 time siden, Maleficenta skrev:

 Altså man kjøper da ikke gave om man ikke er bedt i bryllupet?

Som @Arkana sier, det kommer an på relasjonen man har til de som gifter seg. Det kommer også an på skikkene der man bor.

Her er det ikke uvanlig å gi naboer og venners barn en liten oppmerksomhet på store dager.

Men her er det snakk om veldig nær familie, så nær som man kan komme (forelder,  og da er det unaturlig for meg å ikke gi gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemoren
3 timer siden, Arkana skrev:

Jeg synes alt er innafor. En gave er jo alltid hyggelig. Vi fikk en uventet bryllupsgave flere måneder etter bryllupet. Veldig hyggelig. :)

 

1 time siden, NotNaomi skrev:

Det går helt fint TS! Tror ikke brudeparet forventer annet. De holdt det jo hemmelig,og tenker nok ikke at folk løper ned dørene med bryllupsgaver :-)

De setter pris på den om de venter noen uker!

Takk :)

Jeg håper de setter pris på det, selv om det blir noen uker på etterskudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 time siden, Maleficenta skrev:

Altså man kjøper da ikke gave om man ikke er bedt i bryllupet?

Denne skikken: å ikke kjøpe gave når man ikke er invitert i bryllup har jeg aldri hørt om før jeg første gang hørte den på KG. Hva er dette for tull? Jeg gir gave til de som gifter seg selv om jeg ikke er invitert dersom jeg ønsker det. Ikke alle har råd eller lyst til å holde 200.000 kr's bryllup der alt og alle blir invitert. Hvorfor skal de ikke få gave hvis noen av deres venner ønsker å gi dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...