Gå til innhold

Er du redd for at hjertet ditt plutselig stopper opp under søvn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei.. fordi sannsynligheten er veldig liten. Hadde jeg derimot vært 75 eller mer, eller hatt en alvorlig sykdom uansett alder så kan det tenkes at det kunne skjedd. Men tror ikke jeg hadde vært redd for det. Jeg håper at jeg enten dør i søvne eller åt det går så fort at jeg knapt merket noe når det skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, isw skrev:

Det skjer ikke ofte, men jeg kan forklare hva som skjer de gangene det skjer. Det er delt i fire hovedårsaker.

1. Mellom 1 av 2000 og 1 av 4000 har medfødte defekter i strømmene av salter inn og ut av cellene. Disse tilstandene heter Lang QT-tid, Brugada syndrom eller noen andre svært sjeldne varianter (CPVT, kort QT-syndrom og malign tidlig repolarisering). Disse tilstandene sees som regel på et EKG hos fastlegen og er i stor grad arvelige. Noen medisiner (f.eks visse antipsykotika) kan utløse alvorlige hjerterytmeforstyrrelser og plutselig død hos disse menneskene. 

2. Det finnes en tilstand (bl.a Anja Andersen og Ståle Solbakken har denne) hvor deler av høyre hjertekammer erstattes av fettvev fra 20-års alder. Tilstanden er mest vanlig hos italienere og heter ARVD (også kjent som ARVC). Hvis man uten annen årsak får tusenvis av ekstraslag i døgnet, eller besvimelser under aktivitet, er det lurt å undersøkes med ultralyd eller MR av hjertet.

3. Iblant kan virussykdommer (bl.a magesyke) infisere hjertet. Som regel gir dette brystsmerter og fører til at man drar til legen, men noen ganger kan hjertet bli infisert uten at man merker det. Hard fysisk aktivitet kan da gi farlige hjerterytmeforstyrrelser. Dette er grunnen til at man skal være forsiktig med hard trening rett etter sykdom.

4. Noen (f.eks svømmeren) trener faktisk på seg et hjerteinfarkt, som følge av at langvarig høy aktivitet sammen med arvelig høyt kolesterol gjør at blodårene rundt hjertet går tette. Dette er ekstremt sjeldent og fører som regel til anginasmerter lenge før det blir farlig.

I fravær av dette er risikoen for å plutselig få hjertestans uten kjent hjertesykdom, 1 på 31.000 pr år. Altså ekstremt lav. Dog dessverre ikke null.

Ekstraslag og hjertebank øker IKKE risikoen hos hjertefriske.

Oja ok, tusen takk.

Men vet du hvor hjertestopp som oftest inntreffer? Er det i søvne, eller når en er i aktivitet, f.eks ved løping?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oja ok, tusen takk.

Men vet du hvor hjertestopp som oftest inntreffer? Er det i søvne, eller når en er i aktivitet, f.eks ved løping?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Definitivt ved aktivitet.

Uten at man av den grunn skal være redd for å trene, gitt at man er frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, isw skrev:

Definitivt ved aktivitet.

Uten at man av den grunn skal være redd for å trene, gitt at man er frisk.

Ja, det jeg frykter. At jeg kan pådra meg en eller annen skade på hjertet når jeg trener, i dette tilfelle løfting av vekter. Fordi jeg presser meg sjukt tungt.

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det jeg frykter. At jeg kan pådra meg en eller annen skade på hjertet når jeg trener, i dette tilfelle løfting av vekter. Fordi jeg presser meg sjukt tungt.

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Det kan du ikke. 

Eneste er at fra et hjertemessig ståsted bør du trene kondisjon i tillegg til styrke. For kondisjonstrening øker også hjertets slagvolum gjennom å øke mengden blod det er plass til i hjertet. Styrketrening gjør bare hjerteveggene sterkere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, isw skrev:

Det kan du ikke. 

Eneste er at fra et hjertemessig ståsted bør du trene kondisjon i tillegg til styrke. For kondisjonstrening øker også hjertets slagvolum gjennom å øke mengden blod det er plass til i hjertet. Styrketrening gjør bare hjerteveggene sterkere. 

Ok.

Så du anbefaler styrketrening på det aller sterkeste? Og kondisjonstrening?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok.

Så du anbefaler styrketrening på det aller sterkeste? Og kondisjonstrening?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Altså, hvis man er frisk, så er jo trening det sunneste man kan gjøre.

Men det er som sagt best med en blanding av styrketrening og kondisjonstrening. Har sett bodybuildere som såvidt greier å gå opp en trapp. Det er ikke så sunt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som skremmer enda mer er at de mange av de som får hjerteinfrakt er normalt sunne og løper/trener mye. De får ofte hjertestans.

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Flaks for meg. Jeg trener sjelden.

La være å tenke på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Frykter du det, at det skjer med deg?

Har lest at de fleste hjerteinfraktene skjer under søvne

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Har du link til det du har lest? Et infarkt vil du som regel merke. Hjerter stopper ikke ved infarkt,men om du får flimmer av den farlige typen, så stopper hjertet. Et infarkt vil du få "signaler" om før det kommer. Les deg opp. Kvinner går andre symptomer enn menn. Det er ca 3000 hvert år som får hjertestans

Anonymkode: 78e0b...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, isw skrev:

Altså, hvis man er frisk, så er jo trening det sunneste man kan gjøre.

Men det er som sagt best med en blanding av styrketrening og kondisjonstrening. Har sett bodybuildere som såvidt greier å gå opp en trapp. Det er ikke så sunt.. 

Så om man verken røyker, drikker, er overvektig, ingen forhistorie i familien og er ganske ung, så er sannsynligheten for hjertestopp utav det blå veldig veldig veldig veldig liten?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så om man verken røyker, drikker, er overvektig, ingen forhistorie i familien og er ganske ung, så er sannsynligheten for hjertestopp utav det blå veldig veldig veldig veldig liten?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Ja, 1 på 31.000 pr år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, isw skrev:

Ja, 1 på 31.000 pr år!

Han ene av de 31.000 som får det. Det skyldes altså ingen spesiell årsak, men det bare inntreffer?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han ene av de 31.000 som får det. Det skyldes altså ingen spesiell årsak, men det bare inntreffer?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Det stemmer. 

Skulle gjerne sagt at sjansen var null, men dessverre er det en liten risiko med alt i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg hadde ikke merka noen ting. Men er mer bekymra hvordan det ville gått med samboer og dyrene være hvis jeg skulle sovne stille inn. 

Anonymkode: ab89a...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, isw skrev:

Det stemmer. 

Skulle gjerne sagt at sjansen var null, men dessverre er det en liten risiko med alt i livet. 

Er du utdanna lege?

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som skremmer enda mer er at de mange av de som får hjerteinfrakt er normalt sunne og løper/trener mye. De får ofte hjertestans.

Anonymkode: 3e5f8...2a6

Du må virkelig revurdere bruken av ofte her. Man legger selvfølgelig ekstra merke til når slike tilsynelatende unge friske personer som trener mye plutselig dør av hjertestans, men disse er da ofte ikke friske, men har gjerne en underliggende hjertesykdom som de kanskje ikke visste om. Noen får derimot symptomer på forhånd som blir feiltolket/ignorert (Ta Aleksander Dale Oen som hadde skuldersmerter...). Men dersom du ser på det store bildet, hvor mange unge slike mennesker som dør i forhold til andre ting man kan dø av, så er det forsvinnende liten sjanse. Noen her har allerede nevnt hvilken årsaker som ligger bak sånn uventa hjertestans.

Jeg bekymrer meg ikke for at hjertet skal stoppe opp i søvne, som mange sier, en dag må en uansett dø og jeg ville også foretrukket om det hadde skjedd i søvne. Jeg skal ikke lyve og si at jeg ikke har hatt slike tanker. Jeg har ganske nylig vært gjennom en litt "traumatisk" opplevelse i forbindelse med hjertet i starten av dette året. Jeg ble innlagt på sykehuset med mistanke om hjertebetennelse, utløst av et hissig virussykdom jeg hadde i november (sannsynligvis Coxsachie-virus). Hjertet mitt oppførte seg veldig rart, jeg hadde en periode veldig mye hjertebank hver eneste dag + veldig høy puls (Pulsen hoppet opp i 150 bare jeg reiste meg opp på sykehuset). Ultralyd viste at hjertefunksjonen var lett nedsatt pga. denne hjertebetennelsen. Diagnosen var likevel noe usikker da blodprøvene var fine, så de sa om det var dette, så var den på vei tilbake.

Dette gikk likevel fint. Pulsen er normal, hjertebanken har gitt seg og på oppfølgende ultralyd var pumpefunksjonen normalisert og hjertet så helt fint ut. Jeg hadde selvfølgelig mange bekymrede tanker når dette pågikk og til jeg fikk bekreftet at hjertet hadde normalisert seg, men sykehuslegene sa hele at dette kom til å gå over selv. Jeg begynte ikke å trene eller drikke alkohol før jeg hadde hatt oppfølgingstime der jeg visste at hjertet var bra igjen. Jeg skal være ærlig, det har tatt tid etter friskmeldingen til at jeg har stolt på at hjertet er friskt. Som sagt, det var jo en litt skremmende opplevelse. 

Som det er sagt her, er det mange som kan ha dette uten at det er klar over det. I det store og hele er det ikke farlig med mindre du blir veldig infisert og provoserer det ved å trene når du ikke er helt frisk. Som sagt hadde jeg et ganske hissig virus. Jeg har aldri opplevd maken. Var skikkelig dårlig i mange uker, svimmel, magesjau, vondt i muskler etc. 

Jeg har også gått med 24-timers EKG pågrunn av hjertebanken jeg hadde og har som sagt hatt ultralyd av hjertet. Alt ser fint ut og derfor er jeg ikke særlig bekymret for at noe skal skje med hjertet mitt sånn med det aller første. Jeg kan f.eks. utelukke at det skal være snakk om at jeg har en ukjent hjertesykdom. Jeg er iallfall godt utredet med dette. Men selv om man ikke er det, så er jo sjansen forsvinnende liten for at man har det. De aller aller fleste slike sykdommer gir symptomer.

På en annen side, noen er dessverre så uheldig. Men noen er også skikkelig uheldig å dør i trafikkulykker, kreft, andre sykdommer, blind vold. Å gå og bekymre seg for at hjertet skal stoppe i søvnet virker ganske meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er noe jeg aldri har tenkt på en gang. Men om jeg nå skulle gå bort uventet, håper jeg egentlig at det skjer mens jeg sover og ikke merker noenting. Å bare dø i søvne må være det greieste.

Jeg er 50, altså i risikoalderen, men kvinne. Selv om det rammer flest menn, så er det jo en del kvinner også i den alderen som f.eks. dør av plutselig hjerteanfall, ikke bare menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tibbie skrev:

Om hjertet skal stoppe, så håper jeg at det skjer når jeg sover. Men fint om det kan vente i 50 - 60 år...

For min del, gjerne i natt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du virker veldig redd, og jeg undres på om ingen av svarene her i bunn og grunn hjelper. Du virker å være ute etter en bekreftelse på at hjertet ditt ikke plutselig stanser. Og det er det ingen som kan gi deg. Det er fryktelig vondt og slitsomt å leve med redselen for døden, særlig fordi døden faktisk er det sikreste i livet. Har du noen å prate med om dette? Dersom det opptar mye tid for deg vil jeg anbefale psykolog. Men ts. Lev livet slik du vil det og ikke let etter redsler. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...