Gå til innhold

Er jeg borderline, ADD eller ekstremt følsom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Jeg er ingen; jeg er et speil. Har prøvd å finne ut hvem jeg er så lenge,  og det frustrerer meg - for jeg klarer aldri å finne ut av det.

Jeg har ungått forhold så lenge. Folk har trodd det er fordi jeg er "player", men sannheten er at jeg føler motparten sårer meg, eller ikke er SÅ keen på meg; at jeg avviser. Jeg avslutter før jeg blir såret.  Hvis jeg føler meg ignorert, straffer jeg med en lengre "silent treatment". Det gjør så vondt. Kjæresten har dratt på ferie med en kompis, og det er noe som sårer meg; selvom han spurte om jeg ville være med. Jeg er i dårlig humør hver gang jeg snakker med han, og vil straffe med å dra på ferie med en venn senere. Jeg vil at han skal føle det jeg føler, for noe i meg gjør vondt. Og jeg skjønner ikke hvorfor jeg bare kan identificere hvorfor det gjør vondt og legge det fra meg?

Jeg har ekstreme humørsvingninger - det skifter fort og kort.  Jeg har ekstremt vanskelig med å fokusere og kan ikke planlegge feks. når jeg skal studere; fordi jeg simpelthen ikke kan kontrollere det.

Hodet mitt er så utrolig kaos, og har vært det hele livet. Jeg svømmer i følelser, tanker og jeg føler jeg handler ut i verdens sky. Jeg klarer aldri å få sagt akkurat det jeg vil, fordi jeg ikke vet det.  Jeg har en mening, men jeg kan ikke beskrive den.

Jeg får hele tiden høre at jeg er annerledes fra alle jeg noen gang har møtt. Jeg vil så gjerne arbeide med meg selv.

Jeg vet ikke om det er en ekstrem usikkerhet, adhd eller at jeg bare er naturlig fyldt av tankemylder?

Er det noen her med borderline? Hva gjør dere?

 

 

 

Anonymkode: 61b23...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om jeg er borderline, men kan identifisere meg veldig med det du skriver. Ofte lav følelse av identitet, relasjonelle problemer og kraftige humørsvingninger. Har en lang historie med varierende karrierer. Det er en veldig kompleks tilstand. Så det aller beste vil være å få proffesjonell hjelp. Det som har funket for meg er å arbeide hvordan jeg skal ta vare på meg selv når jeg blir påvirket av en sterk følelse. Når jeg blir stresset på jobb går jeg en lang tur etterpå, opptil en time kanskje. Eller driver med Yoga eller bare sitter å mediterer med jevn pust. Når jeg føler at andre har såret meg kan jeg få en intens reaksjon og bli veldig sint. Hær om dagen var det en nær venn som bestilte en kinobilett til meg uten å spørre om det passet. Der å da fikk jeg en sterk følelse av at han ikke respekterte min tid og følte meg så dårlig at jeg avlyste den filmen, selv om jeg ville se den. Heldigvis kjenner denne personen meg, og jeg kunne prate om følelse i etterkant uten å bli sint på han. Trur problemer oppstår hvis man ikke tar opp følelsene sine med andre og bare legger lokk over de

Anonymkode: e0907...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som meg og jeg har borderline. 

Anonymkode: 08225...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert i å arbeide meg selv og har ikke tenkt på at jeg kunne være borderline, men ser at jeg har slike tendenser. 

Det jeg forstår av bordeline av et kjapt søk på internett er at det finnes behandlingsformer som har vist seg å være effektive. Spesielt noe som heter dialektisk oppførselsterapi

Anonymkode: e0907...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Det trenger vel ikke være noen av dem? 

Mennesker har mange ulike problemer, og ofte er det viktigere å identifisere de aktuelle problemene og deretter løse dem i stedet for å gi dem navn, eller sette dem inn i båser. 

Dersom disse plagene går ut over livskvaliteten din og hverdagslivet, og funksjonsevne kan du søke om henvisning til psykolog, ellers kan du oppsøke psykolog privat. Det kan være hjelp i å få en utenforstående profesjonell til å hjelpe deg med å utvikle deg selv og ta tak i dine utfordringer. 

Ellers ville jeg lest bøker. Les bøker om selvfølelse (det er en helt basic ting å starte med, noe som påvirker oss alle), og så ville jeg kanskje lest om tilknytningsstiler, utrygg tilknytning og tilknytningsangst. En del av tingene du skriver om hvordan du forholder deg til andre minner meg om en av typene med utrygg tilknytning. Utrygg tilknytning fører til problemer i relasjoner til andre selv om man ikke passer inn i andre diagnoser. Det er også typisk for mange med ulike personlighetsforstyrrelser å slite med tilknytning i bunn. Å lese seg opp på temaet kan gjøre at du kanskje klarer å identifisere ett av dine problemer, og jeg har erfart at det å forstå seg selv ofte kan føre til at man lettere klarer å ta tak i det, og får det bedre. 

Ofte knyttes utrygg tilknytning tilbake til barndommen. Kanskje hvis du ser på barndommen din vil du finne svar på om du har noen grunn til å ikke ha det helt greit med livet. Dette med tankespinn og å ikke klare å ytre meninger kan også stamme fra barndommen. 

Lese om psykologi. Forstå seg selv. Se på oppvekst og evt. traumer. Selvhjelp. Få profesjonell hjelp. Mine tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode sjanser for at du kan være bipolar.

Anonymkode: b8f24...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være personlighetsforstyrrelse, men det trenger ikke være det. Kanskje har du noen trekk uten å oppfylle diagnosekriteriene, kanskje oppfyller du kriteriene (først må man oppfylle kriterier for generell personlighetsforstyrrelse og deretter er det å se nærmere på hvilken type, men ut fra opplysningene tenker jeg enten emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (borderline på gammelspråket) eller unnvikende personlighetsforstyrrelse), men kanskje gjør du ikke det. At du trenger å jobbe med deg selv for å få det bedre er nok klart, og da tenker jeg første steg vil være å oppsøke fastlege for henvisning til psykolog/psykiater. Å lese bøker, litteratur osv. for å forstå seg bedre og ta i bruk selvhjelp som Rainstorm sier er også bra, men du kan gjøre begge deler samtidig. En psykolog/psykiater kan hjelpe deg til å reflektere rundt egen situasjon og forstå hvorfor ting har blitt som de har blitt osv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Mange psykologer her. Hva skal man med leger irl når man kan få utredning og diagnose på 123 på kg. 

Anonymkode: 7d082...54d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss. Mange psykologer her. Hva skal man med leger irl når man kan få utredning og diagnose på 123 på kg. 

Anonymkode: 7d082...54d

Har ofte fått bedre hjelp her, enn fra psykologer ...

Anonymkode: 9a411...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss. Mange psykologer her. Hva skal man med leger irl når man kan få utredning og diagnose på 123 på kg. 

Anonymkode: 7d082...54d

Mange med kunnskaper her både som helsepersonell (uten at det er lov å feks signere som helsepersonell for å skape "troverdighet"') og som personer med erfaringer de kan dele. :)

Lege oppsøker man jo uansett, men er mange som liker å søke råd på forum i tillegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen; veldig spennende å lese. Jeg har en henvisning til psykolog liggende, men som jeg ikke har brugt. Får gå inn og ta fatt i den.

Har noen spesielle bøker å anbefale?

 

Og til deg;

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss. Mange psykologer her. Hva skal man med leger irl når man kan få utredning og diagnose på 123 på kg. 

Anonymkode: 7d082...54d

 

Sant - men av og til er dette sparket du trenger for å søke hjelp.

Anonymkode: 61b23...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss. Mange psykologer her. Hva skal man med leger irl når man kan få utredning og diagnose på 123 på kg. 

Anonymkode: 7d082...54d

TS foreslår selv noen diagnoser h*n lurer på om kan passe, som feks borderline (veldig svingende humør). Borderline (eller emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse) har mange likhetstrekk med bipolar lidelse, og det kan være vanskelig å skille disse fra hverandre. Familiebakgrunn og oppvekstvilkår er faktorer for å vurdere diagnosene mot hverandre da en ofte ser på bipolar som arvelig, mens en personlighetsforstyrrelse er ervervet i løpet av oppveksten. Jeg er absolutt ikke helsepersonell, men slik er det faktisk bare. At både borderline og bipolar lidelse kan gi slike humørsvingninger som TS har, er fakta, trenger ikke være psykolog til å lese seg frem til det. Hvorvidt TS er borderline eller bipolar (eller ha ADD for den saks skyld), det kan kun fagpersonell finne ut av.

Anonymkode: b8f24...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...