Gå til innhold

Allergibarn i bursdag-bake alt allergivennlig eller tilby laktosefritt alternativ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skylle av sjokoladetrekket wtf 😂 Kjøp laktosefri kroneis 

Anonymkode: 37fdb...711

Hahs visste ikke at man kunne få tak i det!

Anonymkode: 12396...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 22.6.2017 den 20.22, AnonymBruker skrev:

Ok, da finner jeg det nok:) Men er det tilstrekkelig å skylle vekk sjokoladetrekket på lollipop?

Anonymkode: 12396...41f

Sjekk om det er melk i sjokoladen i det hele tatt. Trodde enten friskis eller lollipop hadde melkefri sjokolade da ei vegansk venninde godtar den til guttungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2017 den 19.00, AnonymBruker skrev:

Finnes det laktosefri kremfløte og vaniljekrem?

Anonymkode: 12396...41f

Ja, det finnes laktosefri kremfløte. Vaniljekrem lager man enkelt selv, da på laktosefri produkter. 

Jeg hadde laget alt laktosefritt siden det er enkelt ved bare å bytte ut melkeprodukter med laktosefri alternativer. Husk at dersom det skal serveres pølser nå eller ved senere anledning, må du huske på laktosefri pølser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2017 den 20.22, AnonymBruker skrev:

Ok, da finner jeg det nok:) Men er det tilstrekkelig å skylle vekk sjokoladetrekket på lollipop?

Anonymkode: 12396...41f

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er noen som virker forvirret når det gjelder begrepene "laktoseallergi" og "melkeallergi", så tenkte jeg kunne komme med en liten oppklaring: 

Det finnes ikke noe som heter "laktoseallergi", for dersom man reagerer negativt på laktose er det en intoleranse, ikke allergi. Laktose er en type karbohydrat (også kalt melkesukker), og grunnen til at enkelte ikke tåler laktose er pga. de ikke produserer enzymet laktase som spalter laktose. Dette kan derfor skape trøbbel for magen, men det er altså ikke en allergisk reaksjon. De fleste med laktoseintoleranse tåler laktose i små doser (det vil f.eks. ikke være noe problem å spise sjokoladetrekket på en lollipop-is), og ellers produkter som inneholder små mengder melk. Det er mengden laktose som er avgjørende. 

En allergi er en reaksjon på et protein, og de med allergi kan få reaksjoner på selv de minste mengder av det proteinet de ikke tåler. Derfor er det annerledes å ha en allergi. Dersom en person har melkeallergi vil det bety at han eller hun reagerer på melkeprotein, det er derimot noen som mener laktoseintoleranse når det sier melkeallergi. Det er derimot feil bruk av begrepet.

Dersom en person har melkeallergi kan det ikke brukes noen form for melkeprodukter, selv ikke smør, til tross for at smør inneholder svært lite melkeprotein. En som har laktoseintoleranse kan derimot spise smør. 

Anonymkode: e8c5d...e1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser det er noen som virker forvirret når det gjelder begrepene "laktoseallergi" og "melkeallergi", så tenkte jeg kunne komme med en liten oppklaring: 

Det finnes ikke noe som heter "laktoseallergi", for dersom man reagerer negativt på laktose er det en intoleranse, ikke allergi. Laktose er en type karbohydrat (også kalt melkesukker), og grunnen til at enkelte ikke tåler laktose er pga. de ikke produserer enzymet laktase som spalter laktose. Dette kan derfor skape trøbbel for magen, men det er altså ikke en allergisk reaksjon. De fleste med laktoseintoleranse tåler laktose i små doser (det vil f.eks. ikke være noe problem å spise sjokoladetrekket på en lollipop-is), og ellers produkter som inneholder små mengder melk. Det er mengden laktose som er avgjørende. 

En allergi er en reaksjon på et protein, og de med allergi kan få reaksjoner på selv de minste mengder av det proteinet de ikke tåler. Derfor er det annerledes å ha en allergi. Dersom en person har melkeallergi vil det bety at han eller hun reagerer på melkeprotein, det er derimot noen som mener laktoseintoleranse når det sier melkeallergi. Det er derimot feil bruk av begrepet.

Dersom en person har melkeallergi kan det ikke brukes noen form for melkeprodukter, selv ikke smør, til tross for at smør inneholder svært lite melkeprotein. En som har laktoseintoleranse kan derimot spise smør. 

Anonymkode: e8c5d...e1f

Og derfor jeg foreslo helt mekefriitt :)

Anonymkode: c672a...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...