Gå til innhold

Jobbe 100% turnus med to små barn?


Danseskjørt

Anbefalte innlegg

Starter straks å jobbe etter endt sv.permisjon og skal starte i 100% tredelt turnus. Når folk får høre dette sier de ting som "det høres tøft ut, går det da?" og "det må du virkelig tenke over, det er ikke lett å kombinere full turnus med familielivet". 

 

Jeg tenker at jeg først skal prøve å jobbe fullt pga vi trenger det økonomisk, men innser at jeg burde gå ned til 75% mens barna er små.  

Er det noen som har erfaringer? Hører veldig gjerne fra dere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du har en far som passer på barna når du går natt/aften, så skal det gå fint.

Anonymkode: ae4bb...668

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du er alenemor, eller mannen din også jobber turnus, er det da null problem. Jeg kjenner mange som jobber turnus 100%. Kusinen min har tre unger i barnehagealder, og jobber 100% turnus som sykepleier. 

Det er helt normalt, det er jo ørtiførti sykepleiere o.l. som har barn og jobber 100% turnus. 

Anonymkode: bb0be...3ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge pappaen kan hente barna i barnehage når du jobber kveld går det nok bra. Om natten er vel far hjemme uansett, med mindre han reiser mye i jobbsammenheng? 

Utfordringen blir at dere får mindre tid sammen som familie, siden du ofte jobber når far er hjemme. Og med mindre far har mulighet til å slutte tidlig de dagene du jobber kveld så må du vel levere barna tidlig i barnehagen uansett? I vår barnehage må i alle fall alle barn leveres innen 09.30, noe som medfører at far som jobber turnus får mindre tid sammen med de da han må reise til jobb før jeg kommer hjem. Vi har da 2,5 timer hvor vi behøver barnepass, og siden barnehagen ikke tillater levering etter 09.30 får far da ikke utnyttet tiden hvor han har fri på dagtid til å være sammen med barna. I tillegg jobber han jo en del helger, så tiden sammen blir knapp. 

Anonymkode: 87ccb...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far stiller opp så det er ikke noe problem :) 

Flere som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesielle ting du bekymrer deg over? 

Jeg jobber ikke turnus som sådan selv, men jeg har hatt jobb med vaktordning, hvor vakten kunne være om kvelden/natten og når som helst på dagen. Det betydde jo at faren måtte følge dem til ting om jeg hadde vakt om kvelden, og om mannen også skulle vekk med jobben en sjelden gang måtte vi ha barnevakt eller kave litt med å bytte vakten. 

Men fordelen med det var jo at jeg fikk gjort masse husarbeid og sånt når jeg kunne ha ungene i barnehagen og hadde fri om formiddagen og huset helt for meg selv. 

Jeg ser ikke helt at det skal være et så stort problem, så lenge man er to foreldre? 

Anonymkode: bb0be...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber turnus med barn,går helt fint.Di dagene jeg har aftenvakt handler jeg,vasker og gjør ærender.rekker som regel også en hvil.forbereder ofte også middagen til di andre kommer hjem.Jeg hadde faktisk ikke orket 100% dagtid,med opp tidlig hver dag med travle morgener.

Anonymkode: fc459...260

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tuttifrutt skrev:

Starter straks å jobbe etter endt sv.permisjon og skal starte i 100% tredelt turnus. Når folk får høre dette sier de ting som "det høres tøft ut, går det da?" og "det må du virkelig tenke over, det er ikke lett å kombinere full turnus med familielivet". 

 

Jeg tenker at jeg først skal prøve å jobbe fullt pga vi trenger det økonomisk, men innser at jeg burde gå ned til 75% mens barna er små.  

Er det noen som har erfaringer? Hører veldig gjerne fra dere.  

Så lenge far har normal arbeidstid, burde det gå helt fint. 

Anonymkode: bc0aa...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på fars arbeidstider/tilstedeværelse. Har han 8-16 jobb med fri i helger og fellesferie? Såfall er turnus null problem :) jobber selv turnus, og det går helt fint. Far er med barna kveld/natt og jobbehelger, så har jeg mulighet for sen barnehagestart eller en ekstra kosedag når jeg plutselig har fri en onsdag! Det er mange fordeler med turnusliv, men også mange bakdeler. Her har far vanlig dagjobb, og da er turnus nesten bare fordeler :) 

Anonymkode: 7e71a...f94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt tungt, jeg. Men det er vel mest fordi mannen jobber 12 timers vakter og sjelden har fri. Tipper det blir mye bedre når han begynner å jobbe dagtid fra høsten av, slippe stress med barnepass, bytting og tilrettelegging av vakter.

Er godt å kunne gi ungene fridager her og der, kortere dager når jeg har kveldsvakt og slike ting. 

Får også høre den "huff, så tungt når du har små barn, jobber du virkelig 100%?!, synes synd i deg" osv. Det er egentlig mer slitsomt enn jobben i seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens :) da kan jeg grue meg litt mindre. Har inntrykk av at "ingen" jobber 100% turnus med småbarn, hvertfall der jeg jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eneste som er kjipt er de gangene nattevaktene havner på helgen. Da er det vanskelig å få sovet ut med barnet hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to som jobber 100% turnus og har små barn. Det går fint. Vi er litt trøtte og ser hverandre litt lite, men ellers går det bra. 

Anonymkode: a9a15...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.6.2017 den 20.01, Tuttifrutt skrev:

Takk for svar folkens :) da kan jeg grue meg litt mindre. Har inntrykk av at "ingen" jobber 100% turnus med småbarn, hvertfall der jeg jobber. 

I min "bransje" er det veldig mange som jobber 3- delt turnus med små barn. Mange benytter også noen av fridagene til å ha barn hjemme fra bhg. Min mann gjør ofte det. Fungerer helt supert. Han kunne ikke tenkt seg å jobbe dagtid. 

Anonymkode: 9e528...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...