Gå til innhold

Hvordan feire eid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Hvordan feirer dere eid? 

Hva spiser dere? Hva gjør dere? Gir dere gaver ? 

Jeg er konvertert til islam , men har ikke veldig stor omgangskrets her jeg bor.

Vi spiser en god frokost, kler på oss og går i mosken. Da vi kommer hjem lager vi middag, spiser og åpner gaver. 

Dagen før vasker jeg huset, pynter og baker noen kaker. 

Hva er deres tradisjon ? 

Anonymkode: 9d79e...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Hvordan feirer dere eid? 

Hva spiser dere? Hva gjør dere? Gir dere gaver ? 

Jeg er konvertert til islam , men har ikke veldig stor omgangskrets her jeg bor.

Vi spiser en god frokost, kler på oss og går i mosken. Da vi kommer hjem lager vi middag, spiser og åpner gaver. 

Dagen før vasker jeg huset, pynter og baker noen kaker. 

Hva er deres tradisjon ? 

Anonymkode: 9d79e...d90

Fred, Allahs barmhjertighet og velsignelse være med deg og dine.

Vi gjør det samme. Etter at vi kommer fra Moskeen så går vi rundt og hilser på familie, onkler, tanter, kusiner og bekjente. Når det gjelder middag, så bytter vi i familien. Eid middagen går på omgang. Siden foreldre mine ikke bor i Norge lenger, så deler vi på middag mellom oss søsken. Så hvis vi spiste middag hos min søster i fjor så blir det hos meg neste år.

Vi har også familie frokost, den er etter at vi kommer tilbake fra moskeen. 

Når det gjelder svigerfamilie så deler vi på den også. Noen ganger spiser vi middag hos svigerfamilien, andre ganger blir det bare te, kaffe og kaker. 

I År skal vi spise på restaurant med min familie og drikke te og kaffe med svigerfamilien.

Hvis du har barn kan de besøke din familie, selv om de ikke er muslimer. 

Å kle seg pent er jo viktig, og du som er norsk kan jo kle på deg i bunad. Det er jo veldig stas og fint å ha på seg.

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi samles som regel hos oss siden vi har størst plass, derfor er det som regel vi som lager maten. De hjelper selvsagt til da de kommer. Vi har bedt min familie til oss for å feire med oss i år også. Det er første gang og det virker som de gleder seg. Handler inn gaver og ringer å spør om vi trenger noe nesten hver dag.

 Vi har vært gift i snart 15 år så har noen tradisjoner , men spennende å høre hva andre gjør og få noen ideer. Synes det er litt vanskelig da vi ikke har svigerforeldre og mye familie i Norge. Noen år har vi vært i hjemlandet hans og det har vært så koselig❤️ Blir en helt annen stemning.. 

smart med frokost etter mosken , men vi bor noen timer unna så trenger en frokost før vi reiser. 

Av klær så pleier hele familien å bruke klær fra hjemlandet hans. Synes det er så søtt da små og store bruker det😊😅

Anonymkode: 9d79e...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

 

Hvordan feirer dere eid? 

Hva spiser dere? Hva gjør dere? Gir dere gaver ? 

Jeg er konvertert til islam , men har ikke veldig stor omgangskrets her jeg bor.

Vi spiser en god frokost, kler på oss og går i mosken. Da vi kommer hjem lager vi middag, spiser og åpner gaver. 

Dagen før vasker jeg huset, pynter og baker noen kaker. 

Hva er deres tradisjon ? 

Anonymkode: 9d79e...d90

Jeg ser nå at jeg ikke har svart på alt du spurte.

I min familie så gir vi gaver til barna.

I store eid så pleier vi å spise lam, enten hele øvre del av lammet, fra siste ribbein og opp til halsen. Eller så kan det også være indrefilet  som vi marinerer. Eid frokost/lunsj der griller vi også. Da er det lett grill.

Lille eid lager vi også gode middager som vi ellers ikke spiser til daglig.

Vi skal rydde og vaske i morgen incaallah. 

Den beste eiden jeg noen gang har vært på var hos en familie hvor konen var norsk konvertitt. Det var uforglemmelig:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er ikke muslim, men har feiret eid 2 ganger. jeg vet ikke hva de gjorde ellers, men når jeg kom til middag satt alle seg på gulvet rundt det mest ekstreme festmåltidet jeg har sett! Store boller med ris, burgul, kjøtt, kylling, osv. utrolig mange farger og alt så kjempegodt ut. Vi spiste kjempe lenge, og jeg prøvde masse forskjellig. Men å sitte på gulvet å spise ødela alt.. jeg er ikke vandt til å sitte slik. Jeg ble sliten i rygg og skuldre og jeg endret stilling mange ganger. Det er det mest ubehagelige jeg har vært med på fysisk! Sett bort ifra fødsler og influensa.. 

Men det var utrolig koselig. Vi satt sikkert 20stk på teppet og spist. Maten så ikke engang berørt ut når vi var ferdige. Og vi spiste i mange timer!

Når middagen var over gikk mennene til et eget rom og kvinnene ble igjen. Dette var ubehagelig, siden jeg var med en kammerat og ble "skilt" fra han. 

Håper jeg får være med en gang til. Hele kvelden var helt utrolig! Noe alle burde prøve en gang. 

Anonymkode: bc879...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2017 den 23.30, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke muslim, men har feiret eid 2 ganger. jeg vet ikke hva de gjorde ellers, men når jeg kom til middag satt alle seg på gulvet rundt det mest ekstreme festmåltidet jeg har sett! Store boller med ris, burgul, kjøtt, kylling, osv. utrolig mange farger og alt så kjempegodt ut. Vi spiste kjempe lenge, og jeg prøvde masse forskjellig. Men å sitte på gulvet å spise ødela alt.. jeg er ikke vandt til å sitte slik. Jeg ble sliten i rygg og skuldre og jeg endret stilling mange ganger. Det er det mest ubehagelige jeg har vært med på fysisk! Sett bort ifra fødsler og influensa.. 

Men det var utrolig koselig. Vi satt sikkert 20stk på teppet og spist. Maten så ikke engang berørt ut når vi var ferdige. Og vi spiste i mange timer!

Når middagen var over gikk mennene til et eget rom og kvinnene ble igjen. Dette var ubehagelig, siden jeg var med en kammerat og ble "skilt" fra han. 

Håper jeg får være med en gang til. Hele kvelden var helt utrolig! Noe alle burde prøve en gang. 

Anonymkode: bc879...7ae

Du feiret nok eiden i et u-land, var det i Afghanistan, Somalia, Yemen eller Pakistan?

Anonymkode: 57e0e...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fred, Allahs barmhjertighet og velsignelse være med deg og dine!!

Åå, jeg har en drøm om at hele verden snur seg til islam, og at vi alle på et tidspunkt ferier eid :hjerte:

Anonymkode: d59c9...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...