Gå til innhold

Arbeidsgiver følger ikke tariff! Hva skal jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min afbeidsgiver er franchisetaker og har skrevet under på kjedens avtale hvor de skal  lønne oss ansatte minimum i tråd med nasjonale minstelønnssatser eller bransjestandard. ( har lest hele avtalen da den kom på Mail da sjef var på ferie og jeg som følger med der inne). I dag kom det enda en ny Mail med viktig info hvor det bla stod at de minner om årets lønnsoppgjør og sendte med minstelønnssatser. Men nå har jeg oppdaget at hun betaler meg 25 kr mindre i timen enn det som lønnstrinn 6 skal ha:( Senest sist uke fikk jeg lønnsforhøyelse på 5kr. Hn påstår at hn følger tariff og at vi ikle har noen rettigheter ift lønn. Men jeg hr inntrykk utifra disse mailene ( som jeg tydeligvis ikke skulle se da hn har slettet de) jeg og de andre ansatte faktisk har krav på minstelønnen til hk. Har vi det? Hva skal vi gjøre nå? Alle jeg kjenner i samme francisekjedeb får luselønn. Bør vi kontakte HR-sjef? Regionsjef? Kan vi kreve etterbetaling for flere år tilbake? ( snakk om 4 år)

Anonymkode: ed447...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rema?

Noe av det fine med franchise systemet er nettopp at ansvaret for slikt fragmenteres.

Hva som er riktig å gjøre er vanskelig å si. Men spre informasjonen til så mange som mulig. Franchisegiver vil vel bare gjøre noe om de risikerer negativ omtale.

Arbeidsgiver kan kanskje etterkomme kravet om rett lønn når det blir alment kjent blant de ansatte. Men vær forberedt på konflikt. Det er nettopp i slike situasjoner det hadde vært fint med en fagorganisasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stan skrev:

Rema?

Noe av det fine med franchise systemet er nettopp at ansvaret for slikt fragmenteres.

Hva som er riktig å gjøre er vanskelig å si. Men spre informasjonen til så mange som mulig. Franchisegiver vil vel bare gjøre noe om de risikerer negativ omtale.

Arbeidsgiver kan kanskje etterkomme kravet om rett lønn når det blir alment kjent blant de ansatte. Men vær forberedt på konflikt. Det er nettopp i slike situasjoner det hadde vært fint med en fagorganisasjon. 

Ikke Rema, vet de har bedre lønn enn meg. Har inntrykk av at de store matvarekjedene følger tariff. Har lyst til å organisere meg, er HK rett organisasjon da? Vi er en liten arbeidsplass hvor vi har mye å gjøre med sjefen ila arbdagen, så redd dette utvikler seg videre til personkonflikt og st min arbhverdag blir vanskelig.

Anonymkode: ed447...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke Rema, vet de har bedre lønn enn meg. Har inntrykk av at de store matvarekjedene følger tariff. Har lyst til å organisere meg, er HK rett organisasjon da? Vi er en liten arbeidsplass hvor vi har mye å gjøre med sjefen ila arbdagen, så redd dette utvikler seg videre til personkonflikt og st min arbhverdag blir vanskelig.

Anonymkode: ed447...909

Har inntrykk av at det er mye forskjellig i franchisekjeder. Ulik seriøsitet både hos givere og takere.

HK kan være et alternativ.

Det er nettopp dette som ofte skjer, forholdene er små, roller og personlige relasjoner blandes.

Men det kan hjelpe at alle vet det, da er dere mer i samme båt.

Det kan bli vanskeligheter, du kan i verste fall miste jobben. Så du bør tenke nøye gjennom det først. Ta evt kontakt med HK eller andre først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta det opp lenger opp i kjedens system. Finn ut hvem som er ansvarlig for det området og kontakt vedkommede.

Anonymkode: d12c1...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ta det opp lenger opp i kjedens system. Finn ut hvem som er ansvarlig for det området og kontakt vedkommede.

Anonymkode: d12c1...e79

Kan det være en ide å sende en anonym mail til direktør og hr og fortelle om lønnsforholdene i kjeden og spørre om hva de foretar seg for å sikre at ft følger avtalen....? Kjeden er seriøs ihvertfall, helst fantastisk-de har meget god økonomi også. 

Anonymkode: ed447...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...