Gå til innhold

Spørsmål om Bibelen


Gjest Hellandussan

Anbefalte innlegg

Gjest Hellandussan

Hei. Har noen spørsmål fra 1 og 2 mosebok.   1. Hvor kommer resten av menneskene fra når Adam og Eva ikke fikk døtre men kun 2 sønner. 2. Hvorfor dro gud alle under en kam i forbindelse med arvesynden men har ellers valgt seg ut mennesker som er "rettskafne". 3. Hvorfor er kristendommen imot materialisme når man kan lese i Bibelen om viktigheten av det å eie buskap og dyr og gull og s øl v f. Eks. Gud sier til israelittene at de skal ta med seg gull og sølv fra egypterne. 4. Hvorfor er Gud så ond mot egypterne?  Har ikke han også skapt disse i sitt bilde? Hvorfor har han valgt seg ut sine egne og behandler andre mindreverdige?  5. Hvorfor omtaler han andre guder hele tiden som om de finnes? "av alle guder".  6. Det er ikke spesifisert homofili i den bibelen jeg leser angående sodoma og go morra. Kun generell synd. Kommer dette senere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Hellandussan skrev:

Hei. Har noen spørsmål fra 1 og 2 mosebok.   1. Hvor kommer resten av menneskene fra når Adam og Eva ikke fikk døtre men kun 2 sønner. 2. Hvorfor dro gud alle under en kam i forbindelse med arvesynden men har ellers valgt seg ut mennesker som er "rettskafne". 3. Hvorfor er kristendommen imot materialisme når man kan lese i Bibelen om viktigheten av det å eie buskap og dyr og gull og s øl v f. Eks. Gud sier til israelittene at de skal ta med seg gull og sølv fra egypterne. 4. Hvorfor er Gud så ond mot egypterne?  Har ikke han også skapt disse i sitt bilde? Hvorfor har han valgt seg ut sine egne og behandler andre mindreverdige?  5. Hvorfor omtaler han andre guder hele tiden som om de finnes? "av alle guder".  6. Det er ikke spesifisert homofili i den bibelen jeg leser angående sodoma og go morra. Kun generell synd. Kommer dette senere? 

Det står at Adam og Eva fikk mange barn, Og de levde i flere hundre år.

Det var Adam og Eva som forrådte Gud. Hvorfor klandrer du Gud for det?

Det er greit med materialisme, om  en ikke dyrker det. Kjærlighet til penger er roten til all ondskap.

Egypterne holdt jødene som slaver i 400 år! Og nektet å la dem fare, da Moses bad dem.

Gud med liten g er noe annet enn en Gud med stor G.

Om jeg husker rett så var det hovmod som var synden i Sodoma og Gomorra. Det lot seg eksponeres i blant annet homofili.

 

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, debatant skrev:

 

Det var Adam og Eva som forrådte Gud. Hvorfor klandrer du Gud for det?

 

 

Men jeg kan vel klandre Gud for at jeg ikke fikk samme mulighet som dem til å vokse opp i paradis?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Tobben70 skrev:

Men jeg kan vel klandre Gud for at jeg ikke fikk samme mulighet som dem til å vokse opp i paradis?

Jesus har gjenoprettet tilgangen tilbake til Gud. Om du bekjenner dine synder.

Dessuten er jeg sikker på at du ville gjort samme blemmen som A og E.

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, debatant skrev:

Jesus har gjenoprettet tilgangen tilbake til Gud. Om du bekjenner dine synder.

Dessuten er jeg sikker på at du ville gjort samme blemmen som A og E.

Poenget mitt er ikke om jeg kan få tilgitt mine synder.

Poenget er at jeg ikke kan forstå at jeg ikke skal få muligheten på samme måte som Adam og Eva.

La oss si at du inviterte noen i familien på besøk. Du satte frem flere forskjellige fruktfat, men sa at de ikke fikk ta av det ene. Likevel var det en av dem som gjorde det.

Så kastet du dem alle på dør og sa at ingen av dem fikk komme igjen. Og ikke bare dem, men alle i den slekten for evig tid......

Rettferdig???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Tobben70 skrev:

Poenget er at jeg ikke kan forstå at jeg ikke skal få muligheten på samme måte som Adam og Eva.

Sikker på at du ikke har det? Les beretningen om Adam og Eva i Paradis på nytt. Kjenner du deg ikke igjen? Da du var bitte liten og uskyldsren gjorde du som foreldrene dine sa. Men snart begynte du å gjøre egne vurderinger. Du gjorde ting som foreldrene dine hadde forbudt fordi det var farlig for deg, men du gjorde det likevel fordi du hadde lyst. Du så ikke farene som dine foreldre kunne se, fordi modenheten ikke var kommet så langt at du kunne se verden i det samme store perspektivet som dem.

Fortellingen om Adam og Eva er ikke bare fortellingen om de to første menneskene som falt i synd, men en fortelling om hver og en av oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2017 den 2.12, Horten Market skrev:

Sikker på at du ikke har det? Les beretningen om Adam og Eva i Paradis på nytt. Kjenner du deg ikke igjen? Da du var bitte liten og uskyldsren gjorde du som foreldrene dine sa. Men snart begynte du å gjøre egne vurderinger. Du gjorde ting som foreldrene dine hadde forbudt fordi det var farlig for deg, men du gjorde det likevel fordi du hadde lyst. Du så ikke farene som dine foreldre kunne se, fordi modenheten ikke var kommet så langt at du kunne se verden i det samme store perspektivet som dem.

Fortellingen om Adam og Eva er ikke bare fortellingen om de to første menneskene som falt i synd, men en fortelling om hver og en av oss.

Ahhh....så det er bare en "fortelling". Ingenting av det er virkelig?

Men da er vi jo enige da...Bibelen er bare menneskers tanker og har ingen rot i virelighet. Guden er bare funnet opp som en forklaring på ting mennesker for mange tusden år siden ikke visste og skjønte :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Simbyxor skrev:

Dette spør du en prest om, ikke kvinneguiden. 

Jeg spør de som kommer med påstander om dette.

Har snakket med prester også, men nå vil jeg gjerne vite hva folk her inne tenker om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tobben70 skrev:

Jeg spør de som kommer med påstander om dette.

Har snakket med prester også, men nå vil jeg gjerne vite hva folk her inne tenker om saken.

Hvorfor det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Simbyxor skrev:

Hvorfor det? 

Det er vel derfor vi er på dette diskusjonsformumet, for å diskutere med de andre som er her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 6/21/2017 den 21.56, Hellandussan skrev:

Hei. Har noen spørsmål fra 1 og 2 mosebok.   1. Hvor kommer resten av menneskene fra når Adam og Eva ikke fikk døtre men kun 2 sønner. 2. Hvorfor dro gud alle under en kam i forbindelse med arvesynden men har ellers valgt seg ut mennesker som er "rettskafne". 3. Hvorfor er kristendommen imot materialisme når man kan lese i Bibelen om viktigheten av det å eie buskap og dyr og gull og s øl v f. Eks. Gud sier til israelittene at de skal ta med seg gull og sølv fra egypterne. 4. Hvorfor er Gud så ond mot egypterne?  Har ikke han også skapt disse i sitt bilde? Hvorfor har han valgt seg ut sine egne og behandler andre mindreverdige?  5. Hvorfor omtaler han andre guder hele tiden som om de finnes? "av alle guder".  6. Det er ikke spesifisert homofili i den bibelen jeg leser angående sodoma og go morra. Kun generell synd. Kommer dette senere? 

https://www.jw.org/no/publikasjoner/boker/?contentLanguageFilter=no&pubFilter=bh&sortBy=1         du stiller interessante spørsmål. Jeg hadde også mange spørsmål, denne boken jeg har lagt ved link til har hjulpet meg å finne svar. 

Anonymkode: fcefe...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hellandussan

Jeg har flere spørsmål. Hadde David og Jonathan et homofilt forhold? Det fremstilles sånn i samuelsbok 1 om jeg ikke tar feil. Støtter Gud slaveri og flerkoneri? Hvorfor støtter ikke Gud dette idag? Er det menneskene selv som har gått vekk ifra dette? Er jo veldig viktig å være bibeltro for mange så hva har forandret seg der? Hvorfor er det ei synd å være homofil men ikke å menstruere? Hva legger egentlig gud i utflod som han ilegger syndere som straff?  Det omtales forresten mer enn ofte at ei kvinne er vakker og at en mann er vakker.. Det er idag stort fokus på utseende i samfunnet. Vil det si at noen ting forandrer seg aldri og at det er helt i tråd med bibelen? Og dagens siste... Kan ikke alle mennesker tolk e bibelen etter eget hode? Går det virkelig an at noen kan si at noe er feil og Noe er rett.. Når bibelen er alt kristendommen har. Er noen mer i stand enn andre til å tolke noe rett enn andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer med mange ganske vanlige populærkulturelle spørsmål til bibelen og det er ingenting galt med det. Men hvorfor ønsker du svar på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...