Gå til innhold

Er det flere som reagerer på matvarer ved å få ødemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har siden tidlig i tenåra hatt store ødemer rundt omkring på kroppen. Det har variert hvor mye, tilsynelatende uten noe mønster (bortsett fra en liten økning rett før mens og at de har forsvunnet under og rett etter antibiotikakurer), og jeg har aldri skjønt hva grunnen er.

For noen år tilbake fikk jeg meg en samboer med en del allergier og siden det er enklest å spise samme mat til vanlig, holdt jeg meg i større eller mindre grad unna de samme matvarene som ham. Jeg merket ganske raskt at ødemene minket kraftig i omfang, men at de også ved enkelttilfeller ble veldig raskt mye verre igjen og det begynte etter hvert å tegne seg et mønster: hver gang jeg spiste mais (som samboeren er allergisk mot) økte ødemene raskt og kraftig.

Etter å kuttet mais helt ut av kosten, ble ødemene stabilt bedre, men på ingen måte borte. Men da samboeren min etter hvert fikk påvist nok en allergi (rug) og vi byttet ut type brød, knekkebrød etc her hjemme, forsvant enda mer av ødemene. Så så lenge jeg holder meg helt unna både mais og rug holdes ødemene noenlunde i sjakk.

Nå har jeg ved en tilfeldighet oppdaget en tredje matvare som tydeligvis har noe med saken å gjøre: løk. Jeg mista plutselig store mengder vann helt uten forvarsel og klok av erfaring lagde jeg en oversikt over alt jeg hadde og ikke hadde spist den siste uka før. Deretter skrev jeg opp hva jeg spiste fram til ødemene kom tilbake, og det viste seg at løk var den eneste tingen jeg ikke hadde spist uka før ødemene forsvant, men som jeg spiste rett før de kom tilbake. Etter litt mere fram og tilbake ser det absolutt ut til at løk er synder nummer tre og jeg har derfor de siste dagene kutta det helt ut av kosten og jeg fortsetter å miste vann. Om alt forsvinner nå eller om det er flere ting jeg reagerer på, er det for tidlig å si noe sikkert om, men da er jeg i hvert fall ett skritt lenger på vei.

Det jeg lurer på er om det er andre som har det sånn. Løk skal i teorien virke vanndrivende og jeg har aldri hørt om at matvarer skal være årsaken til så store ødemer - så hvorfor reagerer jeg sånn? Alle erfaringer med ødemer og matallergier/-intoleranser er velkomne :)

Anonymkode: e3141...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg løfter dene i håp om at noen har erfaringer. 

Anonymkode: e3141...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. For meg blir det verre med sukker og diverse karbohydrater. Jeg ble overrasket over hvor mye bedre jeg ble da jeg prøvde ut lavkarbo. Magen min hadde det fint og jeg var ikke puffy. Alltid slitt med mye vann i kroppen og særlig i varmen. Noen er nok mer plaget enn andre men jeg burde nok ha sjekket dette mer ut. I første omgang bør du gå til lege og ta allergitest. Så eventuelt spesiakist etter dette. Jeg har ikke sjekket altfor mye ut men vet jeg blant annet blir verre om jeg spiser smågodt. Da er det rart å bøye fingrene dagen etter om du skjønner.

Anonymkode: 1127e...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Et nært familiemedlem hovner opp rundt øynene og får vann i kroppen om h*n inntar visse matvarer.

Jeg får selv vann i kroppen av blant annet karbohydrater. Kan gå opp en BH-størrelse eller to over natten, i tillegg til at ansiktet blir pløsete. Det er jo gjerne her det vises best, iallefall på meg.

Anonymkode: fd539...2aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Jeg har tatt alle allergitester som kan tas hos fastlege og ingenting slår ut bortsett fra lett kontaktallergi for nikkel. Spesialister har jeg vært hos i fleng, men ingen har undersøkt meg. De bare ler og foreslår slanking. 

Lavkarbo har jeg prøvd - det fungerer ikke på meg, og sukker er ikke synderen. Heller ikke melk, gluten, egg eller andre vanlige ting å reagere på; det er testet ut for lenge siden. 

Så langt vet jeg altså om mais, rug og løk. Det vannet som forsvant med løken holder seg fremdeles borte, men det er fortsatt mye å ta av, så jeg regner med det er flere syndere. Skulle bare ønske jeg visste hvor jeg skulle begynne å lete... 😐

Hos meg samler det seg også til en viss grad i ansiktet og på hendene og av og til i føtter/legger, men mest av alt på mage, øvre del av ryggen, hals/nakke, underliv, lår og knær. 

Anonymkode: e3141...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjetter jeg her, men det kan være du reagerer ekstra kraftig på mat med høyt histaminnivå (det samme gjelder meg). Dette vil ikke slå ut på allergitester. Du kan jo lese litt om matvarer med mange histaminer i, og se om det finnes et mønster?

Anonymkode: fd539...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå gjetter jeg her, men det kan være du reagerer ekstra kraftig på mat med høyt histaminnivå (det samme gjelder meg). Dette vil ikke slå ut på allergitester. Du kan jo lese litt om matvarer med mange histaminer i, og se om det finnes et mønster?

Anonymkode: fd539...2aa

Tusen takk for tips, jeg skal ta meg en tur på google :) 

Anonymkode: e3141...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Histamine intolerance" er anbefalt søkeord!

Anonymkode: fd539...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste også om folk som reagerer på sitronsyre. Og det er i fryktelig mange forskjellige matvarer. 

Anonymkode: 1127e...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får det, dog mer i hele kroppen og rett etter i opptil 1 uke etter jeg har spist noe jeg ikke tåler. Og nå er det nye pollen ute så har vært hoven i nesten en måned... :( gjør vondt 

Anonymkode: 8fe63...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du egentlig burde lure på, er om du bør oppsøke lege for å få bekreftet eventuelle allergier, og svaret er selvfølgelig ja.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jus sanguinis skrev:

Det du egentlig burde lure på, er om du bør oppsøke lege for å få bekreftet eventuelle allergier, og svaret er selvfølgelig ja.

 

Og hvis du haddd lest tråden, hadde du visst at jeg har gjort det. 

Anonymkode: e3141...79b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2017 den 0.36, AnonymBruker skrev:

"Histamine intolerance" er anbefalt søkeord!

Anonymkode: fd539...2aa

Jeg har lest litt om histaminintoleranse og sett over listene med histaminrik mat etc og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke tror det er det det er snakk om hos meg, da kanel, spinat og gjær (og jeg spiser relativt lite av alle sammen) er de eneste histaminrike matvarene jeg spiser annet enn hvis jeg får ting servert borte. Men man kan aldri vite, så jeg tenkte å gi det en sjanse og satse på å prøve diett noen uker bare for å vite at jeg har prøvd. Og skulle det virke så er det jo fantastisk! Tusen takk for tips! :) 

Anonymkode: e3141...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste også om folk som reagerer på sitronsyre. Og det er i fryktelig mange forskjellige matvarer. 

Anonymkode: 1127e...6b9

Sitronsyre er min samboer allergisk mot også, så den har jeg kontroll på og vet at det ikke er. Men tusen takk for godt tips :) 

Anonymkode: e3141...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får det, dog mer i hele kroppen og rett etter i opptil 1 uke etter jeg har spist noe jeg ikke tåler. Og nå er det nye pollen ute så har vært hoven i nesten en måned... :( gjør vondt 

Anonymkode: 8fe63...5d3

Det gjør veldig, veldig vondt. 

Hvilke matvarer er det du reagerer på, hvis du har lyst til å dele? 

Jeg visste ikke at pollenallergi kunne gi slike symptomer. Nå er jeg testet for det og har dessuten ingen sesongvariasjon i ødemene, men kanskje jeg burde begynne å vurdere luftveis- eller kontaktallergier også dersom jeg ikke finner ut av det med maten. 

Anonymkode: e3141...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør veldig, veldig vondt. 

Hvilke matvarer er det du reagerer på, hvis du har lyst til å dele? 

Jeg visste ikke at pollenallergi kunne gi slike symptomer. Nå er jeg testet for det og har dessuten ingen sesongvariasjon i ødemene, men kanskje jeg burde begynne å vurdere luftveis- eller kontaktallergier også dersom jeg ikke finner ut av det med maten. 

Anonymkode: e3141...79b

Visste ikke det jeg heller, men det er vel luftveiene som du sier. Har en pk kortison liggende (piller), tenkte å spørre legen om jeg kan ta det en ukes tid. De vil helst ikke at jeg tar det. Er ikke bra. 

Ja, vondt.. men så utrolig godt å snakke med noen som har det likt!

Reagerer på soya (også lecitin), alle nøtter, mandler, bananer, nektariner, appelsiner, klementiner, sitron (ok, frukt&bær, så det spiser jeg ikke), melk i alle former, mais, basilikum, soltørkede tomater av en eller annen grunn (mugg?), peanøtter, koffein (sjokolade, cola, kaffe, te osv), egg, skalldyr... og øvrig så er det pollen og pelsdyr.

Det er egentlig lettere å følge med på hva jeg faktisk tåler :) Kan f.eks kjøpe rundstykker fra rema 1000 og bli syke av dem - selv om jeg ikke ser at de inneholder noe jeg ikke tåler.. Så har ikke oversikten...

Du da?

Anonymkode: 8fe63...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Visste ikke det jeg heller, men det er vel luftveiene som du sier. Har en pk kortison liggende (piller), tenkte å spørre legen om jeg kan ta det en ukes tid. De vil helst ikke at jeg tar det. Er ikke bra. 

Ja, vondt.. men så utrolig godt å snakke med noen som har det likt!

Reagerer på soya (også lecitin), alle nøtter, mandler, bananer, nektariner, appelsiner, klementiner, sitron (ok, frukt&bær, så det spiser jeg ikke), melk i alle former, mais, basilikum, soltørkede tomater av en eller annen grunn (mugg?), peanøtter, koffein (sjokolade, cola, kaffe, te osv), egg, skalldyr... og øvrig så er det pollen og pelsdyr.

Det er egentlig lettere å følge med på hva jeg faktisk tåler :) Kan f.eks kjøpe rundstykker fra rema 1000 og bli syke av dem - selv om jeg ikke ser at de inneholder noe jeg ikke tåler.. Så har ikke oversikten...

Du da?

Anonymkode: 8fe63...5d3

Oj, det var litt av en liste! Det der må være litt av en utfordring i hverdagen. Jeg ser at vi har litt felles punkter når det gjelder mat, så jeg tror jeg skal se litt nærmere på de andre matvarene du nevner. 

Det jeg vet jeg reagerer på med ødemer er mais, rug og gul løk. (Det jeg enda ikke er sikker på er om det gjelder rødløk, hvitløk, salatløk, sjarlottløk og vårløk også. Purre vet jeg at går greit.)

Mais og rug påvirker også magen min kraftig (smerter, oppblåst, vandig diarè) og det samme gjør store mengder laktose og alle typer frukt unntatt tomat og avokado. Bær går greit i små mengder. 

Rabarbra reagerer jeg ekstra sterkt på; da havner jeg på akutten med de de kaller gallestein i løpet av en time. Hvorvidt det reelt er gallesteinsanfall eller om det er en annen form for reaksjon, vet jeg ikke. 

Ellers får jeg eksem på hendene av flere typer grønnsaker, spesielt av løk og potet, og av de fleste typer frukt. (Så mulig jeg bør se litt nærmere på poteten?)

I tillegg har jeg jevnlige episoder hvor jeg hovner opp i svelget. Ikke så mye at jeg ikke får puste, men likevel tydelig og sånn at svelging er vanskelig og det er synlig med det blotte øyet. Jeg har mistenkt både peanøtter og sopp, for de dukker uforholdsmessig ofte opp i sammenheng med opphovninga mi,  men så plutselig kan jeg spise begge deler uten at noe skjer. Så kanskje er det en kryssallergi, eller kanskje er det bare noe helt annet? 

I tillegg reagerer jeg på kjøtt, fisk og skalldyr med kvalme og oppkast. Det har jeg gjort siden jeg var liten (før jeg fylte ett), men jeg vet fremdeles ikke hvorfor. 

 

Hvor mye vannvekt er det snakk om hos deg? Jeg har ikke helt oversikten over hvor mye ekstra vann jeg har totalt siden det er vanskelig å vite hva som er vann og hva som er fett (og det har jeg mer enn jeg burde av) enkelte steder og jeg på en måte ikke har noen bunnlinje å gå utifra siden jeg har hatt store ødemer siden ungdomsskolen og nå er i 40-åra, men det er i hvertfall snakk om 30 kg +. Jeg kan fint gå opp/ned 12-13 kg i løpet av et døgn eller to, og da er det godt synlige mengder vann igjen. En gang gikk jeg ned 32 kg på 10 dager; da forsvant det 24 cm bare rundt halsen min. Dessverre kom alt sammen tilbake i løpet av to-tre måneder. 

 

 

 

Anonymkode: e3141...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj, det var litt av en liste! Det der må være litt av en utfordring i hverdagen. Jeg ser at vi har litt felles punkter når det gjelder mat, så jeg tror jeg skal se litt nærmere på de andre matvarene du nevner. 

Det jeg vet jeg reagerer på med ødemer er mais, rug og gul løk. (Det jeg enda ikke er sikker på er om det gjelder rødløk, hvitløk, salatløk, sjarlottløk og vårløk også. Purre vet jeg at går greit.)

Mais og rug påvirker også magen min kraftig (smerter, oppblåst, vandig diarè) og det samme gjør store mengder laktose og alle typer frukt unntatt tomat og avokado. Bær går greit i små mengder. 

Rabarbra reagerer jeg ekstra sterkt på; da havner jeg på akutten med de de kaller gallestein i løpet av en time. Hvorvidt det reelt er gallesteinsanfall eller om det er en annen form for reaksjon, vet jeg ikke. 

Ellers får jeg eksem på hendene av flere typer grønnsaker, spesielt av løk og potet, og av de fleste typer frukt. (Så mulig jeg bør se litt nærmere på poteten?)

I tillegg har jeg jevnlige episoder hvor jeg hovner opp i svelget. Ikke så mye at jeg ikke får puste, men likevel tydelig og sånn at svelging er vanskelig og det er synlig med det blotte øyet. Jeg har mistenkt både peanøtter og sopp, for de dukker uforholdsmessig ofte opp i sammenheng med opphovninga mi,  men så plutselig kan jeg spise begge deler uten at noe skjer. Så kanskje er det en kryssallergi, eller kanskje er det bare noe helt annet? 

I tillegg reagerer jeg på kjøtt, fisk og skalldyr med kvalme og oppkast. Det har jeg gjort siden jeg var liten (før jeg fylte ett), men jeg vet fremdeles ikke hvorfor. 

 

Hvor mye vannvekt er det snakk om hos deg? Jeg har ikke helt oversikten over hvor mye ekstra vann jeg har totalt siden det er vanskelig å vite hva som er vann og hva som er fett (og det har jeg mer enn jeg burde av) enkelte steder og jeg på en måte ikke har noen bunnlinje å gå utifra siden jeg har hatt store ødemer siden ungdomsskolen og nå er i 40-åra, men det er i hvertfall snakk om 30 kg +. Jeg kan fint gå opp/ned 12-13 kg i løpet av et døgn eller to, og da er det godt synlige mengder vann igjen. En gang gikk jeg ned 32 kg på 10 dager; da forsvant det 24 cm bare rundt halsen min. Dessverre kom alt sammen tilbake i løpet av to-tre måneder. Anonymkode: e3141...79b

Det er et mareritt. Svært begrensende og ødeleggende sosialt.

Høres ut som du hr ditt å slite med du og, da! Jeg får ikke ødemer på den måten, er istedet at jeg sveller opp på innsiden og blir lam i kroppen. Underhuden sveller. Mulig det påvirker vekten, har ikke sjekka.

Hva sier legene til deg, da? Jeg venter på tlf og svar på henvisning.. 

Anonymkode: 8fe63...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er et mareritt. Svært begrensende og ødeleggende sosialt.

Høres ut som du hr ditt å slite med du og, da! Jeg får ikke ødemer på den måten, er istedet at jeg sveller opp på innsiden og blir lam i kroppen. Underhuden sveller. Mulig det påvirker vekten, har ikke sjekka.

Hva sier legene til deg, da? Jeg venter på tlf og svar på henvisning.. 

Anonymkode: 8fe63...5d3

De ler og sier jeg må slanke meg. At det ikke går an å ha så mye vann i kroppen. At det ikke går an å ha ødemer noe annet sted enn i bena.  At det bare er en dårlig unnskyldning for å slippe å slanke meg osv. Jeg har gitt opp å få hjelp fra den kanten. 

Anonymkode: e3141...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...