Gå til innhold

1500 veterinærer protesterer mot avl på Cavalier King Chalres Spaniel m.fl.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, RoH skrev:

De siste 20 årene har jeg virkelig ikke skjønt poenget med rasehunder. Hunder bør avles etter det de skal brukes til. Kun dette. Hunder med genetiske feil som, HD, epilepsi, alergi, eksemer, ekstreme miniatyrhunder osv. osv.. skulle vært ulovlig og avle videre på. Eneste grunnen til at vet. ikke har satt dette på dagsordenen tidligere er at de har en egeninteresse i seigpining av disse genetisk deffekte hundene. 

Om du spør en veterinær om du burde avlive din 9 år gamle hund på grunn av kreft i jurene vil 80-90%svare at dette må du avgjøre selv. Til tross for at de vet at påfølgende operasjoner er dyre, tilbakefallsprosenten er stor, faren for komplikasjoner er store, hunden har mest sannsynlig ikke mer enn 2-3 år igjen og leve uansett. Det riktige svare burde vært, jeg anbefaler ut fra en faglig vurdering og la hunden din slippe. Dette hadde gjort valget mye lettere for eieren. 

NKK har på lik linje med vet. en egeninteresse, samme med klubber og oppdrettere som driver med renrasede hunder. 

Det er ikke mindre enn galskap og betale 15-20 000 for en mops som nesten ikke kan puste. Eks Robert Sørlie som driver oppdrett av verdens beste langdistangsehunder selger valper for 5-10 000. Dette blandingshunder som ar avlet med hensyn på evne til og løpe langt, evne til og spise, pels, poter, gemytt. Visuelt varierer de fra 17 kg store tisper til hannhunder på over 35 kg. Ingen rasestandard, Ingen krav til vinkling (med unntak av fokus rundt beveglighet) ingen krav til farge osv osv., Linjer med defekter som aggresjon, eplepsi osv. fjernes. Dette har gitt verdens beste hundetype med hensyn på denne bruken. Hvorfor ikke innføre tilsvarende tanker for andre brukshunder. Vår avlen er på ingen måte uten kontroll. Vi har stamtavler tilbake fra 50-60 tallet for tusenvis av hunder. Dette først å fremst for og unngå for trang avl og fordi vi kjenner egenskapene på linjene. Tidligere ble det hentet mye blod fra SH, GH, og fuglehundene, nå skjer dette nesten aldri lenger, først og fremst fordi kvaliteten på disse hundene ikke holder mål. Vi henter derfor først og fremst inn nytt blod fra Alaska   

Border collie er, såvidt jeg vet, den eneste rasen uten utseendestandard. Resultatet er at man har skapt verdens smarteste (og beste, etter min mening) hund. Man burde vel kunne gjort det med selskapshunder også. At målet er at de skal være snille, lydige, passe intelligente uten å bli nevrotiske osv, så får utseendet bli som det blir.

Anonymkode: 7fcf7...0ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde, for 10år siden, en engelsk bulldog. Jeg overtok han når han var 1 år gammel og skal ærlig innrømme at jeg ikke var klar over alle helseproblemene med denne rasen. Jeg hadde hørt at de kunne plages med eksem, det var vel det eneste han ikke sleit med... Han klarte ikke å gå lenger en 5km fordi han ikke fikk puste skikkelig, ham var allergisk mot så og si alt av mat, hadde inngrodd hale og ble avlivet før han rakk å bli 2 år. Han var en fantastisk hærlig hund i gemytt, men aldri verden om jeg ville kjøpt en slik hund i dag og jeg vil fraråde alle som vurderer en slik rase. Det var helt forferdelig å se kompis som jeg ble så glad i så fort, ha det så vondt. Jeg er helt for at noe må gjøres innen avl av alle disse rasene som lider. Det er så utrolig egoistisk at vi avler frem dyr som lider kun fordi vi vil at de skal være søte/tøffe i utseende. 

I dag har jeg en skikkelig gatemix. Hun er sunn, frisk og orker å holde familiens tempo i hverdagen. Det er for øvrig sant at det er billigst å forsikre en blandingshund, jeg hadde meg en runde hos veldig mange forsikringsselskap når vi fikk henne og blanding var billigst hos alle. 

Anonymkode: 55fba...07d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Donniedarko skrev:

 

Ja brukshundene blir jo avlet hensiktsmessig, det vet jeg. MEN disse hundene egner seg ofte ikke for folk flest da de er svært aktivitetskrevende...

Joda. Jeg har en brukshund som ikke brukes til det den er skapt for (gjeting - jeg eier ingen kyr). Jeg må veie opp med annen aktivitet, men det er mange som har brukshunder uten å drive med hardcore agility og lydighet på toppnivå. Brukshunder passer for mange, og det er nok derfor mange har brukshund.

Anonymkode: bbb8c...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/21/2017 den 13.06, AnonymBruker skrev:

Kom med dem, i dare you ;) men hvis jeg gjetter riktig er det nå du kommer til å si "nehei, dette er allmennkunnskap som du klarer å finne selv hvis du googler litt" i stedet for å faktisk hoste opp kildene dine, som du ikke har ;)

Anonymkode: bbb8c...652

De får hoste opp en kredibel kilde som sier at alle renrasede er sunnere enn blandinger! Ikke det? Fortsette å gnåle om  noen en  IKKE kommer med selv?  Spesielt.  😂. 

Hey,  skulle gjerne gitt  innblikk irl jeg,  men vi vet alle at det er tryggest å sitte på rommet hos  mor og å tviholde på  vrøvl.  Klart kjipt å innse blandinger er sunnere når man selv har brukt  summer på å støtte tvilsom  type oppdrettere. 

Si meg,  det er jo ikke  masse erfaring i Norge  med blandingshunder?  Det vet vi svaret på😎 .

To,  det ER derimot masse erfaring med tortur av renrasede, takket være NKK og forbrukere som ikke vet bedre og for å ikke glemme oppdrettere.

Motbydelig er det. Det gjelder ikke alle men skremmende prosent.

Det er provoserende med molbo holdninger, og   å faktisk fremelske innalv.  Ta kontakt med et stort antall veterinærer PLUSS de største internasjonale forsikringsselskapene.  De har  sikkert lavere betaling , lavere risiko involvert med mutts  fordi de er  så snille?😂

Småirritert av at jeg fortsetter å skrive her, helt meningsløst . Ferdig snakka!

Endret av Lollybby
Sendte for tidlig!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lollybby skrev:

De får hoste opp en kredibel kilde som sier at alle renrasede er sunnere enn blandinger! Ikke det? Fortsette å gnåle om  noen en  IKKE kommer med selv?  Spesielt.  😂. 

Hey,  skulle gjerne gitt  innblikk irl jeg,  men vi vet alle at det er tryggest å sitte på rommet hos  mor og å tviholde på  vrøvl.  Klart kjipt å innse blandinger er sunnere når man selv har brukt  summer på å støtte tvilsom  type oppdrettere. 

Si meg,  det er jo ikke  masse erfaring i Norge  med blandingshunder?  Det vet vi svaret på😎 .

To,  det ER derimot masse erfaring med tortur av renrasede, takket være NKK og forbrukere som ikke vet bedre og for å ikke glemme oppdrettere.

Motbydelig er det. Det gjelder ikke alle men skremmende prosent.

Det er provoserende med molbo holdninger, og   å faktisk fremelske innalv.  Ta kontakt med et stort antall veterinærer PLUSS de største internasjonale forsikringsselskapene.  De har  sikkert lavere betaling , lavere risiko involvert med mutts  fordi de er  så snille?😂

Småirritert av at jeg fortsetter å skrive her, helt meningsløst . Ferdig snakka!

Du var den første til å spy ut uriktige påstander, så jeg tar gjerne dine kilder først ;) Skikkelig ræva argumentasjonsteknikk å be om andres kilder for å unngå å komme med sine egne 😂😂 bare innrøm det, du har ikke kilder ;)

Anonymkode: bbb8c...652

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du var den første til å spy ut uriktige påstander, så jeg tar gjerne dine kilder først ;) Skikkelig ræva argumentasjonsteknikk å be om andres kilder for å unngå å komme med sine egne 😂😂 bare innrøm det, du har ikke kilder ;)

Anonymkode: bbb8c...652

Det kom fra rette ræva!  DU har hverken kilder eller erfaring!  DU, burde være den første til å tilbakevise min erfaring!    Jeg trenger ikke finne kilder for en fremmed lønne på nett, jeg lever I dette daglig! Gjør du?

 Kom med hva du selv skriket om her du!

Vi  vet veldig godt det ikke kommer til å skje. Jeg rapporterer deg om du fortsetter nå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du var den første til å spy ut uriktige påstander, så jeg tar gjerne dine kilder først ;) Skikkelig ræva argumentasjonsteknikk å be om andres kilder for å unngå å komme med sine egne 😂😂 bare innrøm det, du har ikke kilder ;)

Anonymkode: bbb8c...652

Jeg ser frem til at du tilbakeviser sannheten som du har så hardt for å godta.

 Ps en fordel å kunne elementær argumentasjonteknikk- da kommer man selv med fakta , man gnåler ikke,  nærmest trakassere fremmede på nett og krever noe en selv IKKE har!

Nå skal jeg på fly til en annen stat for å besøke en ny rescue blant annet.  

Adios! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lollybby skrev:

Det kom fra rette ræva!  DU har hverken kilder eller erfaring!  DU, burde være den første til å tilbakevise min erfaring!    Jeg trenger ikke finne kilder for en fremmed lønne på nett, jeg lever I dette daglig! Gjør du?

 Kom med hva du selv skriket om her du!

Vi  vet veldig godt det ikke kommer til å skje. Jeg rapporterer deg om du fortsetter nå. 

 

Fy søren du er så sykt lættis du, dævver 😂

9 minutter siden, Lollybby skrev:

Jeg ser frem til at du tilbakeviser sannheten som du har så hardt for å godta.

 Ps en fordel å kunne elementær argumentasjonteknikk- da kommer man selv med fakta , man gnåler ikke,  nærmest trakassere fremmede på nett og krever noe en selv IKKE har!

Nå skal jeg på fly til en annen stat for å besøke en ny rescue blant annet.  

Adios! 

Hahahaha, sayonara baby 😂😂👍

Anonymkode: bbb8c...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var pigade på tide! Det er endel år siden BBC kom med dokumentar og boikott om/av Crufts, som er verdens største hundeutstilling, og noen år siden Crufts etter press endret enkelte rasestandarder. 

Godt at norske veterinærer kommer etter nå, det er hjerteskjærende at disse stakkars uskyldige hundene skal lide, og at dette skjedde for at vi mennesker skal synes de er søte er jo nesten at man miste troa på menneskers godhet. 

Anonymkode: fab71...300

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet under på oppropet. Ikke et vanskelig valg, for å si det sånn. 

Folk må bruke forbrukermakten sin: LA VÆRE å kjøpe disse rasene! I tillegg må det gjøres tiltak ift dommerne. De kan ikke fortsette å premiere syke, ikke-funksjonelle hunder!

Anonymkode: 1a5df...eaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/23/2017 den 10.33, AnonymBruker skrev:

Det var pigade på tide! Det er endel år siden BBC kom med dokumentar og boikott om/av Crufts, som er verdens største hundeutstilling, og noen år siden Crufts etter press endret enkelte rasestandarder. 

Anonymkode: fab71...300

Crufts er en hundeutstilling, og de har ingen myndighet til å endre rasestandarder. Det må hver enkelt hundeklubb i rasens hjemland gjøre. De eneste de kan gjøre på utstillersiden er å endrepolicy på hvordan eksisterende rasestandard tolkes. 

Anonymkode: 92970...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2017 den 18.22, AnonymBruker skrev:

Bra!

Har forståelse for at folk vil ha et spesifikt utseende på hunden sin, men hvorfor så ekstremt? Her er noen gamle bilder av CKCS, bulldog, mops og basset, for å sette ting i perspektiv:

ec83741eb22a9222ae48d8ea323d0043.jpg

5ea71b4479f5224c1aeae3995ff30485.jpg

William_H_Hopkins_-_Pug_1880_-_os_2.jpg~c200

980x.jpg

 

Anonymkode: 7fcf7...0ac

De var så nydelige.:rodmer:

Finnes det noen som prøver å få hundene til å bli sitt gamle jeg igjen, mon tro? Noen oppdrettere som bare fokuserer på det, mener jeg... Sunne og mer normale? Det hadde blitt en rasestandard verdt å holde på, tenker jeg. (Nå vet jeg selvsagt ikke hvor sunne disse hundene er heller, men de er vel garantert sunnere enn de vi har i dag, så et godt utgangspunkt er det vel uansett.)

Når det er sagt er jeg helt enig i at vi alle sammen burde skaffe oss dyr basert på helsen og hodet, ikke utseendet. Det er nok det aller beste, når alt kommer til alt.

Anonymkode: 75102...c02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...