Gå til innhold

Mahad får ikke reise ut av Norge - Kan noen forklare?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorvidt han betalte skatt eller ikke kan ikke være avgjørende. Det står hundrevis av millioner kinesere klare til å betale skatt i Norge om de slipper inn. Men vi åpner ikke dørene av den grunn. 

Den skatten han har betalt har han fått mulighet til å betale på grunn av sin svindel. Folk som får gode jobber fordi de forfalsker vitnemålet, må straffes og fratas jobben. De bør ikke få beholde noe de på sikaktig måte har tilegnet seg bare fordi de har betalt skatt.

Å straffe folk for kriminalitet eller andre svikaktige handlinger koster alltid samfunnet penger. Både i form av bortfall av skatt, men også i straffegjennomføringen. Denne kostnaden må samfunnet ta. Ellers har lover og forbud ingen betydning,. 

Forskjellen ligger i at mange i denne debatten mener at Mahad ikke har gjort noe galt. Mens andre mener har så absolutt har brutt regler og må straffes. Har han brutt regler må han straffes, uansett om samfunnet da mister skatteinntekter. Uansett har han fått jobben gjennom svindel, og det ville være et hån mot rettstaten om han fikk beholde den.

Anonymkode: 8b201...0e3

Men hvorfor må vi tvinge han til å være her? Spiller det virkelig noe rolle om han drar til Djibouti eller Somalia? Er Norge virkelig så opptatt av å ha rett at de vil at han skal bli boende her og leve på nav? 

Anonymkode: 4d053...2df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Apis skrev:

Du glemmer de som mener at selv om han har gjort noe galt så er det dårlig å bruke så mye ressurser på han, hvorfor ikke gjøre noe med de som bedriver alvorlig kriminalitet? 

Dette er alvorlig kriminalitet. Han fikk en asylplass som noen andre skulle hatt. Det sitter person i en flyktningleir et sted i Afrika som kunne fått muligheten til å bo i Norge, få seg en utdanning gratis og en god jobb. Men vedkommende fikk alrdi denne muligheten fordi en grunnløs asylsøker tok plassen. 

Bare så på Sverige. De slapp inn alle i en periode, også grunnløse asylsøkere. Så måtte de plutselig stenge helt. Så sinnsykt urettferdig. Hadde ikke de grunnløse tatt opp så mye plass, hadde det kanskje ikke vært nødvendig for Sverige å stenge grensene. Men i stede sitter det krigsflyktninger på gata i Tyrkia eller i en leir i Hellas. 

Så denne formen for svindel er alvorlig. Meget alvorlig.

Anonymkode: 8b201...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor må vi tvinge han til å være her? Spiller det virkelig noe rolle om han drar til Djibouti eller Somalia? Er Norge virkelig så opptatt av å ha rett at de vil at han skal bli boende her og leve på nav? 

Anonymkode: 4d053...2df

Det er ingen som tvinger han til å være her. Han har selv plikt til å forlate landet. Men han krever at norske myndigheter skriver ut reisepapirer til han i hans falske navn. Det nekter selvsagt Norge å gjøre. Derfor "sitter han fast".

Bruker han sin riktige identitet vil han uten problemer skaffe seg reisepapirer fra Djibouti. Eller Norge kan utstede reisedokumenter for han. Men så lenge han nekter å oppgi riktig identitet og tviholder på den falske, så sitter han naturlig nok fast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er alvorlig kriminalitet. Han fikk en asylplass som noen andre skulle hatt. Det sitter person i en flyktningleir et sted i Afrika som kunne fått muligheten til å bo i Norge, få seg en utdanning gratis og en god jobb. Men vedkommende fikk alrdi denne muligheten fordi en grunnløs asylsøker tok plassen. 

Bare så på Sverige. De slapp inn alle i en periode, også grunnløse asylsøkere. Så måtte de plutselig stenge helt. Så sinnsykt urettferdig. Hadde ikke de grunnløse tatt opp så mye plass, hadde det kanskje ikke vært nødvendig for Sverige å stenge grensene. Men i stede sitter det krigsflyktninger på gata i Tyrkia eller i en leir i Hellas. 

Så denne formen for svindel er alvorlig. Meget alvorlig.

Anonymkode: 8b201...0e3

han var 14 bare,og alene, etter min mening så spiller det enn rollle. tåpelig hele saken.

Anonymkode: d534c...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er alvorlig kriminalitet. Han fikk en asylplass som noen andre skulle hatt. Det sitter person i en flyktningleir et sted i Afrika som kunne fått muligheten til å bo i Norge, få seg en utdanning gratis og en god jobb. Men vedkommende fikk alrdi denne muligheten fordi en grunnløs asylsøker tok plassen. 

Bare så på Sverige. De slapp inn alle i en periode, også grunnløse asylsøkere. Så måtte de plutselig stenge helt. Så sinnsykt urettferdig. Hadde ikke de grunnløse tatt opp så mye plass, hadde det kanskje ikke vært nødvendig for Sverige å stenge grensene. Men i stede sitter det krigsflyktninger på gata i Tyrkia eller i en leir i Hellas. 

Så denne formen for svindel er alvorlig. Meget alvorlig.

Anonymkode: 8b201...0e3

Men er det ikke bedre å hjelpe 10 flyktninger i Afrika en å ta en til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

han var 14 bare,og alene, etter min mening så spiller det enn rollle. tåpelig hele saken.

Anonymkode: d534c...11d

Han var ikke 14. Det har retten slått fast. Han var mellom 19-20 år når han kom til Norge.

At asylsøkere lyver på alderen er ikke uvanlig. Og folk flest burde vite det nå og ikke bare svelge all informasjon fra asylsøkere ukritisk.

Anonymkode: 8b201...0e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Apis skrev:

Men er det ikke bedre å hjelpe 10 flyktninger i Afrika en å ta en til Norge?

Den diskusjonen er irrelevant. Det er uansett bedre å hjelpe flyktninger enn mennesker som gir seg ut for å være flyktninger.

Anonymkode: 8b201...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han var ikke 14. Det har retten slått fast. Han var mellom 19-20 år når han kom til Norge.

At asylsøkere lyver på alderen er ikke uvanlig. Og folk flest burde vite det nå og ikke bare svelge all informasjon fra asylsøkere ukritisk.

Anonymkode: 8b201...0e3

Dette er vel en form for alders test som har vært kritisert sterkt av fagpersoner

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken kommer etterhvert til å skrive seg inn i norsk rettshistorie som et justismord. 

Anonymkode: b5b5b...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den diskusjonen er irrelevant. Det er uansett bedre å hjelpe flyktninger enn mennesker som gir seg ut for å være flyktninger.

Anonymkode: 8b201...0e3

Men han trengte jo ikke hjelp før vi tok fra han retten til å arbeide

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Apis skrev:

Dette er vel en form for alders test som har vært kritisert sterkt av fagpersoner

Det er ikke foretatt medisinsk aldertest av Mahad. Retten har kommet frem til at han ikke var 14 når kom basert på annen informasjon. 

Uansett har en norsk domstol slått fast at han løy på alderen sin når han kom. Da er det ufint å fortsette å tegne en virkelighet om at han var barn når han kom.

Anonymkode: 8b201...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Apis skrev:

Dette er vel en form for alders test som har vært kritisert sterkt av fagpersoner

jepp at en på 20 klarer å se ut som 14 tror jeg ikke helt på.

Anonymkode: d534c...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne saken kommer etterhvert til å skrive seg inn i norsk rettshistorie som et justismord. 

Anonymkode: b5b5b...26c

Det er ingenting som tyder på det, med mindre du mener de opplagt falske papirene han skaffet.

Anonymkode: 9fed9...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Apis skrev:

Men han trengte jo ikke hjelp før vi tok fra han retten til å arbeide

Jo han kom til Norge under dekke av å være flyktning. Men han var ikke flyktning, han var bare en vanlig migrant. Han tok i mot hjelp beregnet på flyktninger som han ikke hadde krav på. Han har altså svindlet seg til et liv i økonomisk trygghet. Det er på sin plass at han ikke får beholde utbyttet av sin svindel.

Anonymkode: 8b201...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke foretatt medisinsk aldertest av Mahad. Retten har kommet frem til at han ikke var 14 når kom basert på annen informasjon. 

Uansett har en norsk domstol slått fast at han løy på alderen sin når han kom. Da er det ufint å fortsette å tegne en virkelighet om at han var barn når han kom.

Anonymkode: 8b201...0e3

Nå tror jeg også at han ikke forteller hele sannheten, men jeg er kritisk til ressursbruken her, nå i disse terrortider i Europa er det ikke godt integrerte folk vi trenger å bruke de på

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Apis skrev:

Nå tror jeg også at han ikke forteller hele sannheten, men jeg er kritisk til ressursbruken her, nå i disse terrortider i Europa er det ikke godt integrerte folk vi trenger å bruke de på

samme her.

Anonymkode: d534c...11d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Apis skrev:

Nå tror jeg også at han ikke forteller hele sannheten, men jeg er kritisk til ressursbruken her, nå i disse terrortider i Europa er det ikke godt integrerte folk vi trenger å bruke de på

Resursbruken har vært viktig. Det er svært avgjørende at norske myndigheter klarer å avdekke slike svindler. Ellers mister hele asylinstituttet sin legitimitet. Og dette asylinstituttet er svært viktig for mennesker på flukt. Ødelegges dette, så ødelegges andre menneskers mulighet til beskyttelse

Viljen til å hjelpe flyktninger avhenger av at hjelpen ikke blir misbrukt av andre som hjelpen ikke er tiltenkt. Derfor er slike saker meget viktige. Så viktige at jeg vil kalle det kamp om liv og død.

Anonymkode: 8b201...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det aner jeg ingenting om, men fakta er at vi tok en mann som tjente bra og skattet mye. Han levde ikke på skattepengene gjennom nav fra før av men nå har han ikke noe valg. Han har ikke lov til å jobbe lengre, men han må ha penger og det får han.

Han levde på det offentlige i mange år før han fikk jobb. Lønna for bioingeniører er omtrent som gjennomsnittslønna i Norge, så sjansen for at han totalt sett ville gått i overskudd for samfunnet er liten. Underskuddet ville sannsynligvis blitt mye mindre enn for afrikanske innvandrere generelt, men signaleffekten man gir ved å la mennesker slippe unna med løgn er elendig for Norge.

Anonymkode: 9fed9...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns hele denne saken bare viser hvor dum norge her. Nei her har vi det så godt at vi ikke trenger en som betaler skatt og jobber. Hei, la oss heller gjøre han statsløs og la han leve av skattepengene våre som statsløs. Makan til dumskap.

Anonymkode: 4d053...2df

Synes ikke du skal rope så høyt om dumskap, med så svære huller i ditt resonnement..

Anonymkode: 41f44...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det aner jeg ingenting om, men fakta er at vi tok en mann som tjente bra og skattet mye. Han levde ikke på skattepengene gjennom nav fra før av men nå har han ikke noe valg. Han har ikke lov til å jobbe lengre, men han må ha penger og det får han. 

Så jo, denne saken er idiotisk. Norge skal være sta og tape flere hundre tusen på at han skal bare være her, hvorfor ikke bare godkjenne at han skal kunne reise  hjem til Somalia. Neida, det går ikke. 

 

 

Anonymkode: 4d053...2df

Den norske stat hadde heller ikke latt deg reise til utlandet med falskt pass, skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå?? Hvis han absolutt har lyst å reise til Somalia, så er det bare å kjøre over svenskegrensen, bestille flytur fra Arlanda til Somalia, og bruke det falske passet der i stedet, de kjenner ikke til ham, så for dem vil passet være ekte. Ps, hvis den norske stat hadde latt ham reise til Somalia med det falske passet, så skal jeg garantere deg at dette ville bli brukt i anken! "Dere lot meg reise til Somalia med mitt somaliske pass, ved å gjøre det så ser dere på meg som Somalisk, altså har jeg rett å bo i Norge som somalisk flyktning".

Anonymkode: e85b9...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...