Gå til innhold

Mahad får ikke reise ut av Norge - Kan noen forklare?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.tv2.no/nyheter/9188510/

I følge TV2 sitter Mahad bom fast i Norge. 

Han vil gjerne reise til Somalia. Han har fått reisedokumenter fra Somaliske myndigheter. Hvorfor får han ikke reist?

På hvilken måte er han avhengig av norske myndigheters bistand for å kunne reise? Kan noen forklare? 

Om ikke annet så kan han vel ta toget til Gøteborg og reise derfra? Ingen som kommer til å nekte han å reise til Somalia vel?

Så hvorfor melder media om at han sitter bom fast? Ufint å gjøre dette uten å forklare hvorfor synes jeg.

 

Anonymkode: 8b201...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.tv2.no/nyheter/9188510/

I følge TV2 sitter Mahad bom fast i Norge. 

Han vil gjerne reise til Somalia. Han har fått reisedokumenter fra Somaliske myndigheter. Hvorfor får han ikke reist?

På hvilken måte er han avhengig av norske myndigheters bistand for å kunne reise? Kan noen forklare? 

Om ikke annet så kan han vel ta toget til Gøteborg og reise derfra? Ingen som kommer til å nekte han å reise til Somalia vel?

Så hvorfor melder media om at han sitter bom fast? Ufint å gjøre dette uten å forklare hvorfor synes jeg.

 

Anonymkode: 8b201...0e3

Det står jo i artikkelen.

Han trenger reisedokumenter for å dra til Brussels for å hente reisedokumentene for å dra hjem. Norske myndigheter vil ikke gi han dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det står jo i artikkelen.

Han trenger reisedokumenter for å dra til Brussels for å hente reisedokumentene for å dra hjem. Norske myndigheter vil ikke gi han dette.

 

Hvorfor kan de ikke den somaliske ambassaden bare sende det i posten? 

Eventuelt kan han vel ta toget til Gøteborg. Svenskene vil neppe stoppe han fra å reise til Belgia. Ikke kan de sende han tilbake til Norge heller.

Anonymkode: 8b201...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med posten så mener jeg poste restante. For han har vel ikke adresse

Anonymkode: 8b201...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Med posten så mener jeg poste restante. For han har vel ikke adresse

Anonymkode: 8b201...0e3

FInnes post restante i norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, amativeReflection skrev:

FInnes post restante i norge?

Ja det er en ordning som gjelder over hele verden.

Dokumentene kunne sikkert blitt sendt til hans advokat. Eller hentet av hans advokat. 

Noe skurrer.

Anonymkode: 8b201...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er en ordning som gjelder over hele verden.

Dokumentene kunne sikkert blitt sendt til hans advokat. Eller hentet av hans advokat. 

Noe skurrer.

Anonymkode: 8b201...0e3

Tviler på at ambassaden sender ut slike dokumenter uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske myndigheter kan kanskje ikke hjelpe han med å få Somaliske hjemreise papirer, fordi Norske myndigheter mener han er fra Djibouti og ikke Somalia som Mahad har argumentert med

Endret av Apis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han reiser med somalisk pass, vil norske myndigheter se på reisedokumentene som falske. Hvis han får lov av norske myndigheter å reise med et somalisk pass, kan han bruke det i en ankesak. " Norske myndigheter lot meg reise til Somalia med somalisk pass, altså må norske myndigheter se på meg som somalisk, hvis ikke ville de ha nektet meg å bruke disse reisedokumentene, de ville ansett dem som falske" .  

Anonymkode: e85b9...df8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han reiser med somalisk pass, vil norske myndigheter se på reisedokumentene som falske. Hvis han får lov av norske myndigheter å reise med et somalisk pass, kan han bruke det i en ankesak. " Norske myndigheter lot meg reise til Somalia med somalisk pass, altså må norske myndigheter se på meg som somalisk, hvis ikke ville de ha nektet meg å bruke disse reisedokumentene, de ville ansett dem som falske" .  

Anonymkode: e85b9...df8

Må man ha pass for å reise ut av Norge? 

Det finnes da mange asylsøkere som får avslag på søknaden sin og helt problemfritt reiser ut av landet. Selv uten pass.

I verste fall kan han vel reise til Gøteborg, trenger vel verken pass eller tillatelse fra norske myndigheter til det?

Anonymkode: 8b201...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må man ha pass for å reise ut av Norge? 

Det finnes da mange asylsøkere som får avslag på søknaden sin og helt problemfritt reiser ut av landet. Selv uten pass.

I verste fall kan han vel reise til Gøteborg, trenger vel verken pass eller tillatelse fra norske myndigheter til det?

Anonymkode: 8b201...0e3

Grunnen til at mange sitter fast i Norge er at de nekter å oppsøke ambassaden for deres hjemland, for å skaffe seg et pass. Mange land krever personlig oppmøte fra pass-søkeren og hvis de nekter å oppsøke deres hjemlands ambassade kan ikke norske myndigheter oppsøke ambassaden for dem. I tillegg er det mange som lyver om hjemland, de sier feks at de er fra Irak men er egentlig fra Jordan. Så lenge de lyver om sin opprinnelse kan norske myndigheter ikke sende dem ut, rett og slett fordi norske myndigheter ikke har deres rette identitet.  Det var det som skjedde i Neda-saken, foreldrene fortalte at de var palestinske flyktninger fra Irak, det var først da politiet fant deres Jordanske pass, at de kunne returneres til sitt hjemland. Ps, hvis du skal reise på ferie til varmere strøk så viser du alltid passet før du drar inn på flyet. Uten pass, ingen reise.

Anonymkode: e85b9...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Mahad virkelig hadde ønsket å reise til Somalia så tror jeg han hadde klart det. Nå er han ikke norsk statsborger, men hvis han med bil hadde dratt til Sverige, så er sjansen for at akkurat den bilen han satt i skulle bli stanset, liten. Hvis han så hadde bestilt flybillett fra Arlanda til Somalia, og brukt det somaliske passet han har skaffet seg, så hadde det nok blitt sett på som et reelt reisedokument. Men da må han også slutte å få ansiktet sitt i avisen stadig vekk, jo flere saker med bilder, jo større sjanse vil det være for at han blir gjenkjent.

Anonymkode: e85b9...df8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir som kreket Krekar.....en evighetssak

Anonymkode: f98cf...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis Mahad virkelig hadde ønsket å reise til Somalia så tror jeg han hadde klart det. Nå er han ikke norsk statsborger, men hvis han med bil hadde dratt til Sverige, så er sjansen for at akkurat den bilen han satt i skulle bli stanset, liten. Hvis han så hadde bestilt flybillett fra Arlanda til Somalia, og brukt det somaliske passet han har skaffet seg, så hadde det nok blitt sett på som et reelt reisedokument. Men da må han også slutte å få ansiktet sitt i avisen stadig vekk, jo flere saker med bilder, jo større sjanse vil det være for at han blir gjenkjent.

Anonymkode: e85b9...df8

Han har da vel neppe noe somalisk pass. Hvordan skulle han kunne ha det når han ikke er somalisk statsborger? Han har jo inntil nylig vært norsk statsborger, men er altså nå statsløs, og om han så får innvilget somalisk statsborgerskap (jeg kjenner ikke krieriene for å kunne søke og få det innvilget), så er ikke det gjort på dager eller uker. Slike ting tar tid å ordne og forenkles absolutt ikke av at man ikke kan møte personlig. 

Anonymkode: b5b5b...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at mange sitter fast i Norge er at de nekter å oppsøke ambassaden for deres hjemland, for å skaffe seg et pass. Mange land krever personlig oppmøte fra pass-søkeren og hvis de nekter å oppsøke deres hjemlands ambassade kan ikke norske myndigheter oppsøke ambassaden for dem. I tillegg er det mange som lyver om hjemland, de sier feks at de er fra Irak men er egentlig fra Jordan. Så lenge de lyver om sin opprinnelse kan norske myndigheter ikke sende dem ut, rett og slett fordi norske myndigheter ikke har deres rette identitet.  Det var det som skjedde i Neda-saken, foreldrene fortalte at de var palestinske flyktninger fra Irak, det var først da politiet fant deres Jordanske pass, at de kunne returneres til sitt hjemland. Ps, hvis du skal reise på ferie til varmere strøk så viser du alltid passet før du drar inn på flyet. Uten pass, ingen reise.

Anonymkode: e85b9...df8

Jeg viste ikke pass da jeg reiste til Spania i fjor. 

Anonymkode: 6949f...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og jeg som er hvit kvinne med et utseende som får gamle damer til å spørre om hjelp til å finne fram pubgen sin fra veska, blir aldri stoppet i tollen heller. Det blir derimot alltid samtlige mørkhudede foran og bak meg. Men det er uansett ikke poenget. 

Tror du Mahads situasjon blir enklere om han blir stående fast på en eller annen grenseovergang, statsløs og uten noen form for papirer, penger eller internasjonale rettigheter? Hadde du tatt sjansen? 

Anonymkode: b5b5b...26c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han reiser med somalisk pass, vil norske myndigheter se på reisedokumentene som falske. Hvis han får lov av norske myndigheter å reise med et somalisk pass, kan han bruke det i en ankesak. " Norske myndigheter lot meg reise til Somalia med somalisk pass, altså må norske myndigheter se på meg som somalisk, hvis ikke ville de ha nektet meg å bruke disse reisedokumentene, de ville ansett dem som falske" .  

Anonymkode: e85b9...df8

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis Mahad virkelig hadde ønsket å reise til Somalia så tror jeg han hadde klart det. Nå er han ikke norsk statsborger, men hvis han med bil hadde dratt til Sverige, så er sjansen for at akkurat den bilen han satt i skulle bli stanset, liten. Hvis han så hadde bestilt flybillett fra Arlanda til Somalia, og brukt det somaliske passet han har skaffet seg, så hadde det nok blitt sett på som et reelt reisedokument. Men da må han også slutte å få ansiktet sitt i avisen stadig vekk, jo flere saker med bilder, jo større sjanse vil det være for at han blir gjenkjent.

Anonymkode: e85b9...df8

Men han må jo få tak i dette passet først, og det ligger på ambassaden i Belgia, ikke i Sverige.

Anonymkode: c2a74...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det også rart at en ansatt på ambassaden i Brussel ikke kan reise til Norge med reisepapirene hans.

Mulighetene er mange. Dette fremstår som trass.

Anonymkode: 8b201...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg viste ikke pass da jeg reiste til Spania i fjor. 

Anonymkode: 6949f...0da

Fordi Spania er en del av både EU og Schengen, noe Somalia ikke er.

Anonymkode: e4f83...fef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...