Gå til innhold

Tankefeltterapi - humbug?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser at også helsepersonell med lege- eller psykologlisens utøver tankefeltterapi. Men det er bare humbug? Eller?

Anonymkode: 8d75e...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lite/ingen evidens, slik jeg forstår det. Tragisk at autoriserte psykologer holder på med slikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for vitenskapen i det, men personlig har jeg opplevd at det virker veldig bra. Jeg har veldig tro på det.

Anonymkode: 6abed...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tilfeldig testet det ut. Valgte et tema for behandlingen som jeg hadde gått til behandling for hos psykolog i flere år. Dette hjalp, men en liten del satt igjen. 10-15 år senere fikk jeg prøve tft. Resultatet ble faktisk at jeg ble helt fri for disse gamle traumene.  Jeg kan ikke forklare hva som skjedde. Jeg visste knapt hva tft var da jeg fikk et gratis tilbud.

Anonymkode: 02d81...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er avhengig av hvem som er terapeut, tenker jeg. Det er forskjell på en psykolog og en rørlegger med 6 dagers kurs hos Mats Uldal. At hvem som helst kan praktisere det på andre synes jeg er skikkelig useriøst. 

Det er tre litt ulike former for Tankefeltterapi, står det her:

http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=404740&a=3

Retningen som er utviklet av Roger Callahan er den mest overfladiske og mirakelorienterte av de tre retningene. Fred Gallo representerer en mer faglig solid og reflektert retning. «Emotional freedom technic» er den tredje retningen. De tre skoleretningene tar i stor grad utgangspunkt i de samme punktene.

Anonymkode: 51ca7...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EFT er på en måte enklere enn TFT, for på førstnevnte så følger man de faste punktene å banke på uansett problem, mens på TFT så banker man forskjellig for forskjellig problem.

Jeg har drevet endel med EFT på meg selv de siste årene, men syns ikke det har funket. Kan hende det hadde funket om noen andre gjorde det for/med meg. 

Og så er det en som har kommet med FEFT - Faster EFT (Robert G. Smith) hvor man halverer steder å banke på ift EFT. 

Anonymkode: 6abed...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...