Gå til innhold

Vet ikke om jeg skal le eller grine *svigerfar som har kommet med "krav"*


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du får be svigerfar slutte å late som gavene er til "dere" og utelate navnet ditt på gavelappene til jul (eller eventuelt beynne å samle dem som skriftelig bevis)

Anonymkode: 49d78...799

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Mousj skrev:

Han er vel ikke tilfeldigvis revisor eller skatteadvokat av yrke? ;-) Ta det opp med samboer. Sannsynligvis vil gæmlisen bare ha alt i ryddige former. Men jeg ser veldig godt din side med at det er en voldsom innblanding i deres privatøkonomi og delingsforhold.

 

Han eier ett stort firma i byggerbransjen og er en av de "større" mennene i byen. Må være fælt for samboer også hvis han ikke er helt enig, å gå i mot sine egne. Veldig nysgjerrig på hva svigermor har å si oppi dette. Hun er jo så mild og forsiktig. Aldri hørt henne si ett vondt ord og gjør egentlig ikke mye utav seg i forhold til statusen hun har. De bruker nok mest penger på barna sine, opplevelser og kjøper kvalitet når de først vil ha noe nytt, men hjemmet ser f.eks ikke betydelig bedre ut enn det gjør hos mine foreldre selv om de kanskje har brukt 70.000 på en sofa som de har hatt i 20 år i mens foreldrene mine har en til 20.000 fra Skeidar. De viser seg ikke frem på den måten noe som jeg har følt har vært godt. De har ikke fått meg til å føle meg liten før nå.

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tydelig at du også må begynne å dokumentere dine bidrag til fellesen med kvitteringer. Jeg mistenker at din samboer er enig med foreldrene, men for feig til å si ifra til deg. Det er ryddig å gjøre det slik. Da har man ihvertfall ikke vært blåøyd den dagen det ryker, og har en mindre ting å enes over. Mitt/ditt, ikke vårt. Men særlig romantisk er det ikke.

Anonymkode: a99a3...3dc

Kjenner jeg får mest lyst til å bare skrive under og begynne å bygge en buffer med pengene jeg har til overs. Slik at jeg og mitt barn kan kjøpe oss en tomannsbolig hvis det skal gå galt. Jeg trenger ikke å ha det flott, og selv med alle disse utleggene kommer ikke boligen vår til å stige sinnsykt. Dette er ett tapsprosjekt og det er vi klar over.

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg får så mye spørsmål i hodet av dette.. Tror du svigers oppfatter det slik at det kommer til å gå i vasken slik at de vil skåne sin sønn? Er det forde dere ikke er gift at han oppfører seg slik? Kontrollfrik? Han har jo ikke noe med deres økonomi/deling ved brudd å gjøre egentlig. Og gaver som er gitt til dere begge er til dere begge! Hadde nok blitt så fornærmet at jeg hadde signert og sagt, som du skrev, at jeg ikke ville motta noe mer fra dem, og som en annen skrev over her at de fikk holde seg til å skrive hans navn på gavene fram over.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaver de har gitt til deres hjem synes jeg de ikke skal legge seg opp i hvordan du og samboer fordeler ved et eventuelt brudd.  Kjøkkenmaskinen... går det an.

Håper du har bevis for at du har brukt dine 100000 kr på huset.  Putt det inn i avtalen.  Vet ikke hvordan dere fordeler utgiftene som følger med hans barn, men hvis du betaler noe for hans barn hadde jeg revurdert det hvis jeg var deg. 

Folk fungerer forskjellig. Jeg var samboer en gang, og da forholdet tok slutt lurte han på om jeg eller mine foreldre ville ha tilbake gaver han hadde fått mens forholdet varte.  Jeg hadde ikke tenkt tanken en gang,  Men en slik tankegang er tydeligvis ikke så fjern for dine svigers.  Er det mulig forholdet henger i en tynn tråd uten at du helt har fått det med deg?  Men at din sambo har fortalt noe slikt til sine foreldre, i og med at dette kommer nå? 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg får mest lyst til å bare skrive under og begynne å bygge en buffer med pengene jeg har til overs. Slik at jeg og mitt barn kan kjøpe oss en tomannsbolig hvis det skal gå galt. Jeg trenger ikke å ha det flott, og selv med alle disse utleggene kommer ikke boligen vår til å stige sinnsykt. Dette er ett tapsprosjekt og det er vi klar over.

Anonymkode: 3d562...e85

Tror du gjør smart i å sette av litt penger som bare er dine, på en egen konto. Din samboer må jo bruke fra deres felles penger på oppgraderinger, om dere eier huset felles og betaler lånet 50/50, for hvis svigers hele tiden spytter inn ting som du nevner over, til betydelig verdi, og alt dette blir bokført som 'forskudd på arv' så blir kanskje ditt bidrag mindre på papiret . Det er kjipt hvis alt du bidrar går til felles forbruk, mens hans del er dokumentert i form av kvitteringer og regnskap fra svigers som oppgraderinger o.l. På huset. 

Anonymkode: a99a3...3dc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest- silje

Få han til å skrive inn de 100 000, som du brukte ved oppussingen? Det kan vel din samboer bekrefte og da har du det svart på hvitt også? Hvor mye gav dine svigerforeldre inn i oppussingen i forhold til dine 100k?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde enkelt og greit sagt noe sånt som at det er greit - men heretter klarer vi oss selv. Å være mottaker av gaver som det skal føres regnskap for er ubehagelig for meg, ettersom jeg føler at hjemmet mitt består av lånte ting. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, melatonin skrev:

Kjenner jeg får så mye spørsmål i hodet av dette.. Tror du svigers oppfatter det slik at det kommer til å gå i vasken slik at de vil skåne sin sønn? Er det forde dere ikke er gift at han oppfører seg slik? Kontrollfrik? Han har jo ikke noe med deres økonomi/deling ved brudd å gjøre egentlig. Og gaver som er gitt til dere begge er til dere begge! Hadde nok blitt så fornærmet at jeg hadde signert og sagt, som du skrev, at jeg ikke ville motta noe mer fra dem, og som en annen skrev over her at de fikk holde seg til å skrive hans navn på gavene fram over.

Antar de vil ha alt rettferdig hvis det skal gå i vasken igjen. Og at han er ryddig av seg. Jeg visste han holdt styr på hvor mye han ga til oss (samboer) mtp. at det er flere søsken i familien. Slik at det blir fair for barna. Har og to svigerinner. Håper virkelig de også har fått samme perm eller så føler jeg meg enda mer dritt. Til bursdagen min ønsket jeg meg trådløse øretelefoner jeg kunne løpe med til 799,- så føler virkelig jeg ikke er storforlanget når de kommer med en treningspakke som sikkert var verdt over 10.000 kr. Kunne nesten like greit kjøpe en tredemølle.

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å takke nei og betale for alt selv.

Anonymkode: 4cdcb...88f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Zouk skrev:

Gaver de har gitt til deres hjem synes jeg de ikke skal legge seg opp i hvordan du og samboer fordeler ved et eventuelt brudd.  Kjøkkenmaskinen... går det an.

Håper du har bevis for at du har brukt dine 100000 kr på huset.  Putt det inn i avtalen.  Vet ikke hvordan dere fordeler utgiftene som følger med hans barn, men hvis du betaler noe for hans barn hadde jeg revurdert det hvis jeg var deg. 

Folk fungerer forskjellig. Jeg var samboer en gang, og da forholdet tok slutt lurte han på om jeg eller mine foreldre ville ha tilbake gaver han hadde fått mens forholdet varte.  Jeg hadde ikke tenkt tanken en gang,  Men en slik tankegang er tydeligvis ikke så fjern for dine svigers.  Er det mulig forholdet henger i en tynn tråd uten at du helt har fått det med deg?  Men at din sambo har fortalt noe slikt til sine foreldre, i og med at dette kommer nå? 

Det er jeg som står for alt klær og klut til barna, utenom det svigers kommer med da. Og er med på å betaler aktiviteter, sykler og andre ting vi kjøper inn, men samboer betaler jo ting selv også, og ting til mitt barn. Så føler fordelingen vår har vært grei, helt til nå da tingene samboer bruker penger på viser nok mer igjen enn det jeg bruker gjør. Går jeg tomt for penger så har jeg fri tilgang til hans penger og omvendt.

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare å takke nei og betale for alt selv.

Anonymkode: 4cdcb...88f

Ja, nå ja. Nå er det nesten som jeg må.. Men har ikke alltid følt at det er enkelt å si nei. Noen ganger føler jeg at svigermor har blitt lei seg fordi hun vil være snill og god. Og svigerfar har jeg følt at jeg har bestemt unødvendig hvis jeg har sagt han ikke trenger fordi jeg har da også takket nei for samboers del.

Anonymkode: 3d562...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, gjest- silje skrev:

Få han til å skrive inn de 100 000, som du brukte ved oppussingen? Det kan vel din samboer bekrefte og da har du det svart på hvitt også? Hvor mye gav dine svigerforeldre inn i oppussingen i forhold til dine 100k?

Samboer sa den gang vi brukte opp alle 100.000 på en gang at dette skulle bli som innskudd, så vi har avtalt å skrive det ned. For meg så virker det ut som svigers har betalt det som jeg egentlig trodde min samboer har vært med på. Nå begynner jeg å lure på hvor hans penger blir av.

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får helt klaus av tanken på en sånn svigerfar. Deres økonomi - dere bestemmer deling! 

Anonymkode: 6508c...944

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Listen skrev:

Jeg hadde enkelt og greit sagt noe sånt som at det er greit - men heretter klarer vi oss selv. Å være mottaker av gaver som det skal føres regnskap for er ubehagelig for meg, ettersom jeg føler at hjemmet mitt består av lånte ting. 

Ja, jeg føler at det går greit for meg å si dette til dem evt. etter å ha snakket med samboer. Samboer burde jo nesten funnet seg partner med skyhøy inntekt slik at foreldrene ikke hadde trengt å vært så redde for at jeg skal gå her i fra med stor gevinst siden de ønsker å gi han så mye på forskudd.

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man regner løst 50 000kr pr kvm når man bygger, så du kan jo ha det tallet i bakhodet mtp hvor mange kvm dere bygget på, og 100 000 var ditt bidrag.

Anonymkode: a99a3...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man regner løst 50 000kr pr kvm når man bygger, så du kan jo ha det tallet i bakhodet mtp hvor mange kvm dere bygget på, og 100 000 var ditt bidrag.

Anonymkode: a99a3...3dc

På bolighus er vel 20k pr kvm langt nærmere sannheten... og det er snittet for et helt hus, som inneholder dyre rom som kjøkken og bad. Et påbygg som inneholder kun tørre rom vil neppe være i nærheten av den prisen.

Men TS har ikke spesifisert detaljene rundt dette, selv om hun burde vite totalprisen på prosjektet og hvordan det ble finansiert. F.eks. om totalen var på 500k for påbygging og hennes innskudd utgjorde 100k, så er det jo stor forskjell på om resten ble finansiert av banken eller av samboer, der det egentlig var foreldrene hans som betalte.. Ved sistnevnte er det jo mer naturlig om foreldrene hans syns de kan blande seg i økonomien deres, og da er det jo heller samboer du må ta en oppvask med.

Anonymkode: 3f48d...178

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke mindre drøy enn at jeg hadde dratt med meg permen på neste middagssekskap med hele familien for å diskutere litt. Og se om de andre har fått tilsvarende perm. 

I tillegg er det slik at det ditt vavn står på, re seg gaver eller innskudd i begges navn, er ditt også. 

Min mor gir ikke gave hvor det står "til Anne og Per", ogsåer det kun til Anne. Da er det til begge, og det er opp til oss å fordele ved brudd. 

 

Anonymkode: 88783...bef

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på det med summene. Si at vi går fra hverandre så går jeg jo nå her og opparbeider meg gjeld. Altså pr. I dag ligger kanskje taksten på 500.000 mer en det vi ga pga. Beliggenhet. Vi kommer aldri til å få så mye uten at vi hadde vært heldige at noen på død og liv ville bo her I en budrunde. Vi har brukt mye for vi har lånt sammen til dobbelgarasje f eks. Samboer skal uansett ha sine 300.000, men jeg må jo da betale ein haug av penger som er skrevet av hvis lånet ikke er betalt mye ned. Da endten av overskudd eller at jeg får gjeld på grunn av bruddet. Synes dette er råttent gjort! 

Når jeg ser på summene så er det jo tydelig at de har valgt flotte gulv og benkeplatene på kjøkken kostet over 30.000 med rabattene.... jeg har virkelig ikke samtykket til dette overbruket selv om jeg ikke har nektet. Har bare ikke følgt med på hva ting koster så lenge samboer ikke brukte mer enn det vi hadde til overs. Er ikke så fancy av meg og fint i dag trenger ikke å være dyrt så dyrt heller.

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der hørtes litt spesielt ut.. Tenker først og fremst at den samtalen der må han ta med sin sønn, ikke med deg.

Forøvrig, ang julegavene - der er jeg faktisk enig med ham, og tenker at de gavene dere har fått fra hans familie bør gå til ham hvis brudd. Samme logikk gjelder gaver dere har fått fra din familie, de går til deg

Anonymkode: 5d159...53b

Jeg er enig med AB her, tror det er ganske vanlig at man tar med seg (felles) gaver man får fra sin familie ved brudd. På et sett og vis kan jeg skjønne din svigerfar som vil verne om sin sønn, men litt spesielt å ta dette opp med deg! På samme måte bør du også sikre deg selv, ingen ved hvordan et brudd blir, og etter mange år kan ting gå i glemmeboken. Jeg anbefaler dere å snakke med en advokat sammen, og sette opp eierbrøk etter innskudd, også medregnet dine kr 100 000,- Få takst på huset og finn frem til en avtale dere to er grei. Jeg skjønner veldig godt at du er forundret over alt dette i ettertid, og du bør ta opp med samboeren din dette med dyre ting som dere to egentlig ikke skulle ha, men som svigers ordnet til huset. 

 

Anonymkode: 33286...704

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...