Gå til innhold

Vet ikke om jeg skal le eller grine *svigerfar som har kommet med "krav"*


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bodd med samboeren min I 3 år nå. Vi har hus sammen hvor han har egenkapital på 300.000 og foreldrene er kausjonisten på 500.000. Vi har kontrakt på at det vi gikk inn med skal også gås ut med, så samboer får sine 300.000 hvis brudd. Verdiøkningen skal deles og vi har felles økonomi og ca. samme inntekt. Vi bygget på huset hvor jeg sparte selv 100.000 og la inn. Egentlig burde jeg jo ha kjøpt meg inn med de pengene for å eie mer på papiret, men vi trengte plassen for hans 3 barn. Da vi flyttet inn delte de rom, og det kunne de jo forsåvidt gjort videre og, men for meg var det i hvert fall riktig at de fikk hver sitt rom så ville bruke disse pengene på det. I stede for å kjøpe meg inn med mer penger jeg har klart å legge til side så har vi bygget på litt til for å ha mer oppbevaringsplass til alt som skal lagres, for det meste til barna. Jeg er den som setter barna før meg selv og bruker minimalt på egen luksus og resten på hus og hjem slik at vi har det så bra som mulig. Jeg har også ett barn fra tidligere. 

Så til saken:

Svigers er full av penger og de er gavmilde. Jeg vil at vi skal klare oss mest mulig selv, men takker selvfølgelig ikke nei til alt. Jeg kan heller ikke hindre de I alt de ønsker å gi oss og min samboer. Han er jo deres sønn. Samboer er heller ikke den som løper for å få ting av foreldrene sine og forstår at han tar I mot diverse. Det hadde nok jeg også gjort hvis foreldrene mine ville hjelpe og hadde hatt såpass med penger.

Svigerfar kom I dag med en liste av alle ting han hadde vært med på å betale I dette hjemmet som han ønsker at skal skrives av ved brudd.

Typ: 

Lite ekstra kjøleskap, fryseboks, gassgrill, kenwood maskin, badekar og med beløpene. Jeg har sett på dette som gaver til oss da vi etablerte oss.

Jeg har heller ikke hatt oversikt på hvor mye byggingen vi har gjort egentlig har kostet og tenkt at vi hadde betalt det meste selv, men der sto det vinduer, diverse materialer, elektrisk osv, som han hadde støttet. Samboer fikset også psyko bra lys I garasjen og på loftet over fordi han selv ønsket dette. Jeg sa ikke nei, men klarte meg fint med det dårlige som var. Dagslys hadde holdt for min del, men dette sto også oppført. Tydeligvis har svigers betalt for dette. 

Hva min samboer bruker pengene sine på etter faste utgifter bryr jeg meg fint lite om og sjekker ikke kvitteringer så lenge vi har penger til det vi trenger å ønsker å spare til. Samme som han ikke legger seg opp I mine kjøp. 

På listen sto også maling, noe stein.. tydeligvis har jeg ikke hatt noe peiling på hva forandringene vi har gjort har kostet utenom Ikea turene våre.

Er dette virkelig noe normalt å gjøre? Burde ikke dette vært avtalt på forhånd? Vet ikke om samboeren min vet noe da han er bortreist på kurs, men hvis dette skal legges inn I en avtale så må han jo akseptere dette.

Jeg får I hvert fall ikke lyst til å ta I mot noe mere på dem fronten nå. I tillegg ønsker han at gavene vi får felles til jul skal tilhøre samboer ved brudd som servise, takboks, hagegruppe.

Jeg er målløs. Føler meg som den fattige jenten som ikke må utnytte disse ressurssterke menneskene. Alt jeg gjør for hjemmet vårt, deres sønn og barnebarn skal ikke måtte koste dem en krone tydeligvis. 

 

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der syns jeg høres helt horribelt ut. Jeg syns virkelig ikke svigerfaren din skal blande seg opp i deres forhold i det hele tatt og det håper jeg samboeren din sier til faren sin når han får vite om forslaget.

Fy for en ekkel mann. 

Anonymkode: adae5...0d5

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hørtes litt spesielt ut.. Tenker først og fremst at den samtalen der må han ta med sin sønn, ikke med deg.

Forøvrig, ang julegavene - der er jeg faktisk enig med ham, og tenker at de gavene dere har fått fra hans familie bør gå til ham hvis brudd. Samme logikk gjelder gaver dere har fått fra din familie, de går til deg

Anonymkode: 5d159...53b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en vond erfaring ved forrige brudd til sønnen :fnise:

Anonymkode: 57f07...248

Ja, har en misstanke. Eksen kommer fra en millionær familie og lever luksus liv , men mulig hun melket de for penger likevel.

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sittet på andre siden der exen dro med flere hundre tusen av verdier fordi mine foreldre måtte hjelpe oss. Det gikk bra for oss til slutt, men neste gang vil jeg ha det skriftlig.

Anonymkode: 16c05...6f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper du har kvitteringer på det du har brukt de 100 000 til? På den måten har du jo faktisk kjøpt deg inn i boligen. Jeg anbefaler deg også å sette deg inn i og følge med på alt som har med deres felles bolig og økonomi å gjøre, få oversikt, ha kontroll! 

Og snakk med samboer om svigerfars besøk da han kommer hjem. Uhørt!

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uholdbart. Dette har ikke han noe med. Håper virkelig ikke mannen din går med på dette.

Anonymkode: f70c4...2d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har sittet på andre siden der exen dro med flere hundre tusen av verdier fordi mine foreldre måtte hjelpe oss. Det gikk bra for oss til slutt, men neste gang vil jeg ha det skriftlig.

Anonymkode: 16c05...6f7

Nei fy faen. Leste for fort. Jeg var på samme sted som deg. Sorry. Dokumenter og få ting skriftelig på hvor pengene dine har gått.

 

Løse deler følger jo selvsagt eier.

Anonymkode: 16c05...6f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en vond erfaring ved forrige brudd til sønnen :fnise:

Anonymkode: 57f07...248

Ja, har en misstanke. Eksen kommer fra en millionær familie og lever luksus liv , men mulig hun melket de for penger likevel.

Anonymkode: 3d562...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der hørtes litt spesielt ut.. Tenker først og fremst at den samtalen der må han ta med sin sønn, ikke med deg.

Forøvrig, ang julegavene - der er jeg faktisk enig med ham, og tenker at de gavene dere har fått fra hans familie bør gå til ham hvis brudd. Samme logikk gjelder gaver dere har fått fra din familie, de går til deg

Anonymkode: 5d159...53b

Slik som takboksen er grei, men hvorfor ta meg med ut for å velge hvilket servise vi skal samle i. Da kunne de vel tatt dette valget selv. Og hagegruppen kunne jeg heller vært med å betale på hvis han skal eie dette alene. For meg virker det ut som de skal sikre han, slik at han har alt det han trenger om han står alene en dag. Da vi hadde pusset opp soverommmet ville svigermor kjøpe noe fint, så hun kom med ett sengeteppe til 3000 som var kjempe nydelig til en drøy pris, og dette sto også på listen. Jeg synes dette er overdrevet. Jeg synes de heller burde roe seg i å betale seg inn i huset vårt og heller fylle opp BSUen til samboer, kjøpe aksjer, eiendommer og alt annet for å øke formuen hans.

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det KUNNE vært innafor, men det var da veldig spesielt å oppsøke deg alene for å levere denne listen?Hva sa han? Hvilke argument ble brukt? Fikk du den i hånden uten et ord?  Hva slags forhold har du hatt til dem hittil? At de dokumenterer hva som er utført av kostbare utlegg som oppgraderer boligen er jo bare bra, men å skulle lage en detaljert plan over gjenstander og gaver på vegne av sin voksne sønn, er mildt sagt latterlig. Det kan virke som at dere har en eller annen konflikt gående, eller at det er noe annet som gjør at de er redde for at skal skje. Har dere overtatt en familieeiendom eller noe slikt? Du har også særkullsbarn, som har arverett etter deg, hvis det tilstøter deg noe så har ikke samboer rett på å sitte i uskiftet bo. De har dårlig erfaring med en eks? Klok av skade? Uansett - Det må være noe mer her enn det som du skriver, ellers er jo fyren ganske så sær... 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, NN247 skrev:

Jeg håper du har kvitteringer på det du har brukt de 100 000 til? På den måten har du jo faktisk kjøpt deg inn i boligen. Jeg anbefaler deg også å sette deg inn i og følge med på alt som har med deres felles bolig og økonomi å gjøre, få oversikt, ha kontroll! 

Og snakk med samboer om svigerfars besøk da han kommer hjem. Uhørt!

Eneste jeg har som dokument er at jeg har ført over 200.000 til en sparekonto vi har felles. Aner ikke hvor mye samboer har lagt inn på denne, men det betyr ingenting. Jeg ønsker bare at huset vårt, vår hjem ,skal være felles. Om jeg så må nedgradere standaren så bryr jeg meg ikke. Det er samboer som ønsker fin fasade, spotter i tak osv... Jeg er fornøyd så lenge ting ser helt og ryddig ut her, og at hjemmet er like mye mitt, utenom det vi allerede har på papiret. Jeg er også med på å holde ting vedlike, men hvis det skal være slik at f.eks. plattingen utenfor skal være demmes så får de også stå for alt ugress og spyling. Hvorfor skal jeg jobbe for noen andre? Hvorfor skal jeg bruke tid på å male for noen andre? Da hadde vi ikke trengt å bytte farge på huset og beise terrassen, jeg hadde ikke trengt det. Jeg kunne fint levd uten mye av fasade endringene hadde jeg visst at jobben jeg er med på å gjøre skal gå mest til min samboers fordel fordi svigers kommer med malingspann og ustyr fordi samboer har nevnt at han ønsker å gjøre ditt og datt.

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mousj skrev:

Det KUNNE vært innafor, men det var da veldig spesielt å oppsøke deg alene for å levere denne listen?Hva sa han? Hvilke argument ble brukt? Fikk du den i hånden uten et ord?  Hva slags forhold har du hatt til dem hittil? At de dokumenterer hva som er utført av kostbare utlegg som oppgraderer boligen er jo bare bra, men å skulle lage en detaljert plan over gjenstander og gaver på vegne av sin voksne sønn, er mildt sagt latterlig. Det kan virke som at dere har en eller annen konflikt gående, eller at det er noe annet som gjør at de er redde for at skal skje. Har dere overtatt en familieeiendom eller noe slikt? Du har også særkullsbarn, som har arverett etter deg, hvis det tilstøter deg noe så har ikke samboer rett på å sitte i uskiftet bo. De har dårlig erfaring med en eks? Klok av skade? Uansett - Det må være noe mer her enn det som du skriver, ellers er jo fyren ganske så sær... 

Jeg forguder de. Gjorde i hvert fall. Jeg har vært så takknemlig og sender smser, gir klemmer og bekrefter at de er fantastiske og gode. Jeg har heller ikke fått inntrykk av at de missliker meg som person. Jeg får masse positiv tilbakemelding fra dem også. Svigerfar var innom her for å hente noe boss da han var på vei med eget boss til søppelplassen og ga meg en perm han ville at jeg skulle se på. Der har han samlet all dokumentasjon og ville at jeg skulle gå over for å se om jeg mente dette var riktig beløper. Han hadde bestilt time til advokat slik at vi nå kunne oppdatere kontrakten vår. Advokat utgiftene fra forrige time sto også der med halvt beløp. Det var han som ville vi skulle gjøre det hos advokat sist slik at alt ble gjort riktig og betalte dette. For min del kunne vi skrevet samme avtale på kjøkkensbenken her hjemme.

Anonymkode: 3d562...e85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forguder de. Gjorde i hvert fall. Jeg har vært så takknemlig og sender smser, gir klemmer og bekrefter at de er fantastiske og gode. Jeg har heller ikke fått inntrykk av at de missliker meg som person. Jeg får masse positiv tilbakemelding fra dem også. Svigerfar var innom her for å hente noe boss da han var på vei med eget boss til søppelplassen og ga meg en perm han ville at jeg skulle se på. Der har han samlet all dokumentasjon og ville at jeg skulle gå over for å se om jeg mente dette var riktig beløper. Han hadde bestilt time til advokat slik at vi nå kunne oppdatere kontrakten vår. Advokat utgiftene fra forrige time sto også der med halvt beløp. Det var han som ville vi skulle gjøre det hos advokat sist slik at alt ble gjort riktig og betalte dette. For min del kunne vi skrevet samme avtale på kjøkkensbenken her hjemme.

Anonymkode: 3d562...e85

Han er vel ikke tilfeldigvis revisor eller skatteadvokat av yrke? ;-) Ta det opp med samboer. Sannsynligvis vil gæmlisen bare ha alt i ryddige former. Men jeg ser veldig godt din side med at det er en voldsom innblanding i deres privatøkonomi og delingsforhold.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at du også må begynne å dokumentere dine bidrag til fellesen med kvitteringer. Jeg mistenker at din samboer er enig med foreldrene, men for feig til å si ifra til deg. Det er ryddig å gjøre det slik. Da har man ihvertfall ikke vært blåøyd den dagen det ryker, og har en mindre ting å enes over. Mitt/ditt, ikke vårt. Men særlig romantisk er det ikke.

Anonymkode: a99a3...3dc

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...