Gå til innhold

Vedr bytting av etternavn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du og far til barna blir jo uansett aldri familie. Utrolig rart at alle kvinner sier det samme når de forsvarer valget sitt.

Anonymkode: af1dd...48c

Hvordan kan du forklare det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare jeg som er helt sjokkert over at kvinner i Norge 2017 bytter etternavn når de gifter seg? Skjønner de ikke hvilken mannsjåvinistisk tradisjon de velger å videreføre? At man før faktisk måtte ha mannens tillatelse for å kunne beholde sitt eget navn når man giftet seg? Man behøver ikke å være med i Kvinnegruppen Ottar for å skjønne at det er helt på trynet at likestilte og frigjorte kvinner fortsatt mener at mannens etternavn er mer verdt enn det navnet man har hatt selv hele livet.

 Hva skal de si til døtrene sine? "Mitt navn var ikke godt nok når jeg giftet meg med faren din, det er han som er mannen vet du og derfor er hans etternavn noe jeg må være stolt av å få lov til å ta".

 

Anonymkode: 0d392...800

Ja ja.. Da får jeg heller tåle at jeg er i en mannsjåvinistisk tradisjon.

jeg valgte bort mitt etternavn og tok min mann sitt,men er jeg en dårlig kvinne Pga det? Kvinner må da få gjøre som de vil og min mann bestemte ikke at jeg skulle kutte ut mitt eget etternavn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns i grunn det er mer skremmende at man skal bli sett ned på på grunn av sitt valg, skal man også si at det er skremmende at noen kvinner velger å være hjemmeværende? Mitt liv, mitt valg og det har ingenting med noen andre å gjøre...

Anonymkode: 24045...0b1

Selvfølgelig er det skremmende! Hjemmeværende arbeider seg ikke opp pensjonspoeng, bidrar ikke til samfunnet og er dårlige rollemodeller for barna.

Anonymkode: 02aec...b40

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at mange virker utrolig ureflekterte :)

Postkasse som forklaring? Ærlig talt, vet du hvem postbudet ditt er, og hvorfor bryr du deg om hva han/hun tenker? Det meste går på epost, some osv, og der må du faktisk ha unikt brukernavn...

Hvis det gir dere så mye familiefølelse å ha samme etternavn, hvorfor ikke også ta samme fornavn? Da blir dere ENDA mer familie! Hei, jeg heter Julie Andreas Haugberg Sverregårdslien, og dette er mannen min Julie Andreas Haugberg Sverregårdslien! Disse to er våre ja, Julie Andreas og Julie Andreas! Ja, vi vil jo så gjerne framstå som en familie på postkassa, vet du....

Anonymkode: 5d376...9fc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et supersjeldent utenlandsk etternavn som jeg bestandig må stave, likevel bytter jeg til min kommende manns norske og korte navn når jeg gifter meg. Er ikke stolt av etternavnet mitt fordi det har skjedd så mye faenskap i slekta.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det skremmende! Hjemmeværende arbeider seg ikke opp pensjonspoeng, bidrar ikke til samfunnet og er dårlige rollemodeller for barna.

Anonymkode: 02aec...b40

Dette håper jeg du ikke mente? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet etternavn da jeg giftet meg, fordi jeg ville at vi skulle hete det samme, både barn og voksne, til etternavn. Da slipper jeg å forklare overalt bestandig at ; "Hei, jeg er Marianne Karlsen, og er da moren til Ole Paulsen". Alle leser også slektskapet via navnet lett.

Nå er jeg skilt og har tatt tilbake mitt gamle pikenavn. Ingen andre i Norge som heter det samme som meg :-) Skulle jeg mot formodning noengang gifte meg på nytt, vil jeg ikke endre etternavn igjen.

 

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Million skrev:

Jeg byttet etternavn da jeg giftet meg, fordi jeg ville at vi skulle hete det samme, både barn og voksne, til etternavn. Da slipper jeg å forklare overalt bestandig at ; "Hei, jeg er Marianne Karlsen, og er da moren til Ole Paulsen". Alle leser også slektskapet via navnet lett.

Nå er jeg skilt og har tatt tilbake mitt gamle pikenavn. Ingen andre i Norge som heter det samme som meg :-) Skulle jeg mot formodning noengang gifte meg på nytt, vil jeg ikke endre etternavn igjen.

 

Men er du ikke mora til Ole lenger nå da? Når du ikke har samme etternavn?

Altså....jeg har alltid presentert meg som Anne, moren til Hanna. Det er sjelden nødvendig med etternavn. Også sjelden noen stusser på ulike etternavn, det er vanlig i dag. Broren min har vært gift i over 30 år, de har beholdt hvert sitt etternavn, aldri vært noe problem....

Anonymkode: 5d376...9fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er du ikke mora til Ole lenger nå da? Når du ikke har samme etternavn?

 

Anonymkode: 5d376...9fc

Joda, men han er ikke lenger i en alder der jeg trenger å presentere meg som mora hans i mange situasjoner :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der at det nesten alltid er hans navn som gjør at alle har samme etternavn på postkassen og som gjør at man er en familie. Det er gjennom at hun bytter til hans etternavn man oppnår dette. Sjelden omvendt.... 

Jeg og barna har mitt etternavn. Det bør være like naturlig. Han kan bytte om han vil. 

Anonymkode: 1bc72...b9c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ville ha samme etternavn. Begge hadde både mellomnavn og etternavn fra før og vi ble enig om at vi ville ha med et navn fra hver videre. Det ble tilslutt mitt etternavn og hans mellomnavn da vi syns dette klang best. Flere har reagert på at han har tatt mitt etternavn, men for oss var det like naturlig som at jeg skulle tatt hans :-) 

Anonymkode: 1668d...4db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.6.2017 den 14.14, AnonymBruker skrev:

Jeg syns i grunn det er mer skremmende at man skal bli sett ned på på grunn av sitt valg, skal man også si at det er skremmende at noen kvinner velger å være hjemmeværende? Mitt liv, mitt valg og det har ingenting med noen andre å gjøre...

Anonymkode: 24045...0b1

"Min mann og jeg har gått fra hverandre etter 30 år. Jeg har aldri arbeidet utenfor hjemmet og lurer på hva jeg har krav på fra NAV..." Utrolig mange sånne tråder her!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min kjære ha snakket om det hvis vi gifter oss, så kommer ikke jeg til å bytte etternavn. Det er langt større sjanse for at han bytter til mitt i så fall. Han er fra USA,  og har et etternavn som ikke fungerer særlig på norsk. Og han elsker etternavnet mitt så det passer jo bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis jeg gifter meg med kjæresten en dag får vi et problem, da begge har svært sjeldne etternavn som vi er glad i, men som ikke passer særlig bra sammen. Det vil ha samme klang som Lisa Suppe Bolle, eller Lisa Bolle Suppe.. Det blir et teit sammensatt ord uansett hvordan vi vender på det :fnise: Ser ikke noe umiddelbar løsning, det ender sikkert med at vi beholder våre egne navn og tar krangelen på nytt om vi får barn .. 

Anonymkode: 0692e...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2017 den 11.05, AnonymBruker skrev:

Enig i at mange virker utrolig ureflekterte :)

Postkasse som forklaring? Ærlig talt, vet du hvem postbudet ditt er, og hvorfor bryr du deg om hva han/hun tenker? Det meste går på epost, some osv, og der må du faktisk ha unikt brukernavn...

Hvis det gir dere så mye familiefølelse å ha samme etternavn, hvorfor ikke også ta samme fornavn? Da blir dere ENDA mer familie! Hei, jeg heter Julie Andreas Haugberg Sverregårdslien, og dette er mannen min Julie Andreas Haugberg Sverregårdslien! Disse to er våre ja, Julie Andreas og Julie Andreas! Ja, vi vil jo så gjerne framstå som en familie på postkassa, vet du....

Anonymkode: 5d376...9fc

Jeg tror ikke det er hva postmannen, eller noen andre, måtte tenke som er årsaken til postkasse-forklaringen. Det blir et innmarri langt og kronglete skilt, det er det hele. Og for å legge sten til byrden så kunne jeg ikke ta vårt barn ut av landet uten en skriftlig bekreftelse fra far på at det var ok så lenge barnet og jeg hadde forskjellig etternavn. Og det samme problemet ville jo far hatt dersom det var omvendt, men rødstrømpene syntes kanskje det er helt ok så lenge det ikke er kvinnens problem ? 

Her valgte vi altså mannens etternavn siden det er veldig fint og det er så få som har det at det er beskyttet. Hva skulle jeg egentlig spare på mitt Olsen-etternavn for? Det heter jo tusenvis av andre. 

Anonymkode: 5ce43...30a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er hva postmannen, eller noen andre, måtte tenke som er årsaken til postkasse-forklaringen. Det blir et innmarri langt og kronglete skilt, det er det hele. Og for å legge sten til byrden så kunne jeg ikke ta vårt barn ut av landet uten en skriftlig bekreftelse fra far på at det var ok så lenge barnet og jeg hadde forskjellig etternavn. Og det samme problemet ville jo far hatt dersom det var omvendt, men rødstrømpene syntes kanskje det er helt ok så lenge det ikke er kvinnens problem ? 

Her valgte vi altså mannens etternavn siden det er veldig fint og det er så få som har det at det er beskyttet. Hva skulle jeg egentlig spare på mitt Olsen-etternavn for? Det heter jo tusenvis av andre. 

Anonymkode: 5ce43...30a

Hvorfor i alle dager måtte du ha skriftlig bekreftelse fra faren for å kunne reise ut av landet? Det må vel ha vært noen sære innreiseregler til et bestemt land for det der hørtes helt hinsides ut. Det eneste jeg kommer på er vel at man neppe kan ta med barn ut av landet om det er noen komplikasjoner med foreldreansvaret, men det har da ingenting med navn å gjøre.

 

TS her foresten. Kan informere om at jeg ikke er rødstrømpe. Og ja jeg hadde blitt like opprørt dersom problemstillingen var omvendt. På samme måte som jeg sterkt misliker kvinnekvotering inn i styrer og ekstrapoeng for jenter som søker seg til realfag. Jeg er feminist. For likestilling betyr det. At folk opplever at venstresiden har kuppet feminismen er svært sørgelig.

 

Tilbake til teamet og et spørsmål hvertfall en har tatt opp i tråden: hvorfor bryr jeg meg?

Jeg bryr meg fordi kvinner som lever etter denne tradisjonen og blåser det bort med mitt valg - mitt liv - mannens navn er uansett mye penere enn mitt - viderefører tradisjonen. Det medfører at folk i samfunnet faktisk tror det er slik det bør være, det er jo det "alle kvinner gjør". Dette viser jo denne tråden. Vi som ikke fatter hvordan kvinner med påstått selvrespekt uten å nøle velger bort sitt eget navn man har fått av foreldrene sine og begrunner det med alt mulig rart får slengt "rødstrømpe" etter oss - som om dette handler om kari jaquesson & co.

 

Dette handler om likestilling og likeverd. Det var lovbestemt før at kvinnen måtte bytte navn. Lovbestemt! Hvorfor ser dere ikke den historiske konteksten og hva dere faktisk viderefører til deres egne døtre? 

Anonymkode: 0d392...800

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Og for å legge sten til byrden så kunne jeg ikke ta vårt barn ut av landet uten en skriftlig bekreftelse fra far på at det var ok så lenge barnet og jeg hadde forskjellig etternavn. 

Anonymkode: 5ce43...30a

Haha, hva?? Her har du misforstått noe, tror jeg... Regler om den andre forelderens samtykke ved utstedelse av pass henger sammen med foreldreansvar, ikke navn. 

For øvrig er jeg enig med ts, så det nye innlegget fra ts nå. Det er så mange som ikke skjønner konteksten ..

Anonymkode: 5d376...9fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...