Gå til innhold

Slavofob anglomani


Hurepoix

Anbefalte innlegg

Er det respektløst overfor bulgarsk språk og direkte slavofobt å omtale det beryktede feriestedet ved Svartehavet som Sunny Beach når det egentlig heter Slantjsev Brjag?

Endret av Hurepoix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

Hva betyr det bulgarske navnet? Hvis det betyr "Sunny beach" å engelsk, vil jeg ikke si at det slavofobt å si det. Bulgarsk er ikke det letteste sråket å lære.

(Tastaturet er ikke bra. Enkelte bokstaver virker ikke.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arabella skrev:

Hva betyr det bulgarske navnet? Hvis det betyr "Sunny beach" å engelsk, vil jeg ikke si at det slavofobt å si det.

Sunny Beach er en direkte oversettelse av det bulgarske navnet, som er fra sovjet-tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Hurepoix skrev:

Sunny Beach er en direkte oversettelse av det bulgarske navnet, som er fra sovjet-tida.

Du har skrevet det første ordet feil. Det skal være "slantsjev". Kan du bulgarsk eller noe annet sråk med kyrilliske bokstaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arabella skrev:

Du har skrevet det første ordet feil. Det skal være "slantsjev". Kan du bulgarsk eller noe annet sråk med kyrilliske bokstaver?

Lol, det har du rett i! Skal være Sljantsjev brjag! (Слънчев бряг ). Så slavofobt av meg!

:ac::rodme:

 

 

Endret av Hurepoix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Hurepoix skrev:

Lol, det har du rett i! Skal være Sljantsjev brjag! (Слънчев бряг ). Så slavofobt av meg!

:ac::rodme:

 

 

Jeg tenkte ikke å den "myke" lyden lj (hva kalles den igjen?) Jeg husker svært lite av kyrilliske bokstaver. Jeg lærte litt russisk og bosnisk for mange år siden, men når man ikke får raktisert sråk, går mye i glemselen.

Men nå er det natten! "Ljeka nosjt!" :)

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg tenkte ikke å den "myke" lyden lj (hva kalles den igjen?)

Men nå er det natten! "Leka nosjt!" :)

Palatalisert lyd, på russisk i alle fall. Spakojnij notj!

Endret av Hurepoix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...