Gå til innhold

Kutta p-piller - hva nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nok litt mannen i forholdet vårt når det kommer til det å bli klar for å få barn, for jeg har egentlig aldri sett for meg at jeg skulle ha det. Men nå er jeg sammen med en fantastisk fin fyr på tredje året, vi har det skikkelig bra sammen og jeg vet at han kommer til å bli en flott pappa. Jeg vet også at det er så viktig for ham å få barn at han nok ville forlatt meg om jeg bestemte meg for at dette klarer jeg ikke å gi deg. Og det er fair! Men nå har vi altså vært sammen i tre år, vi bor sammen og jeg begynner å se at jeg kan leve med at det bor noen små mennesker i huset vårt. I alle fall i teorien :P Så da vi feiret hans tredveårsdag, sa jeg, som sant var, at mer klar enn det jeg er nå, det kommer jeg aldri til å bli, så vi kan like så godt kutte p-pillene nå. Hadde jeg visst at jeg skulle gi ham den gaven kunne jeg droppa den dyre restauranten, for gladere tror jeg ikke at jeg har sett ham :-)

Jeg kutta ut p-pillene dagen etter, har fått den venta mellomblødningen som alltid kommer når kroppen er sultefora på hormoner, og lurer egentlig på hva som skjer nå. Jeg kunne ha spurt noen venninner som har fått barn, men de kommer til å bli så jævla entusiastiske at jeg kvier meg.. så da spør jeg dere; Er det noe jeg må gjøre nå, eller kan jeg leve livet mitt som normalt og la p-pillene jobbe seg ut av kroppen (har gått på p-piller og p-stav i ca 14 år, så regner med at det tar litt tid) på egen hånd?

Takk for hjelpa!

Anonymkode: f4d22...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo bare å ha sex annenhver dag og vente på at man blir gravid. Du kan ta folat, men har du et normalt kosthold vil du ha dekket folatbehvoet ditt gjennom det. 

Anonymkode: 0aaed...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut røyken om du røyker. Ta folat. Ellers lev som normalt. I starten holdt jeg meg helt unna alkohol mellom el (eggløsning) og ikm (ikke kommende mens) men det har jeg nå droppet siden dette tar litt lengre tid enn hva vi hadde håpet på. Da er det bedre å leve normalt enn å være hysterisk synes jeg.

Selv hadde jeg gått på p-piller i 15 år før jeg kutta de ut. Etter knappe 2 mnd var syklusen min stabil og den har snart vært det i 1 år så akkurat det trenger ikke å ta tid men det varierer jo fra person til person. Jeg lastet ned en app for å holde styr på syklusene mine. Mange temper for å kunne finne eggløsning og/eller bruker eggløsningstester noe jeg foreløpig ikke har orket å styre med.

Vær forberedt på å bli bedre kjent med kroppen din! Jeg synes det var så befriende å slutte på p-piller. Ja jeg har kraftigere mens og mye mer plager i forbindelse med det men til gjengjeld så har jeg fått tilbake den naturlige kåtskapen, hehe :sjenert: Synes vi har mye bedre sex etter at jeg kuttet ut p-piller. Og så kjenner jeg veldig godt når jeg har eggløsning.

Så du går en spennende tid i møte. Masse lykke til :)

 

Anonymkode: ca43f...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare å ha sex annenhver dag og vente på at man blir gravid. Du kan ta folat, men har du et normalt kosthold vil du ha dekket folatbehvoet ditt gjennom det. 

Anonymkode: 0aaed...3b6

Tusen takk for tilbakemeldingen! :-) Sex annen hver dag helt mekanisk blir ikke aktuelt - vi har sex når vi har lyst på sex, og er det en gang i uka eller tre ganger om dagen så er det sånn det er. Jeg orker ikke å gjøre dette til en stor greie, og vil leve livet mitt så normalt som overhode mulig så lenge som overhode mulig :-)

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kutt ut røyken om du røyker. Ta folat. Ellers lev som normalt. I starten holdt jeg meg helt unna alkohol mellom el (eggløsning) og ikm (ikke kommende mens) men det har jeg nå droppet siden dette tar litt lengre tid enn hva vi hadde håpet på. Da er det bedre å leve normalt enn å være hysterisk synes jeg.

Selv hadde jeg gått på p-piller i 15 år før jeg kutta de ut. Etter knappe 2 mnd var syklusen min stabil og den har snart vært det i 1 år så akkurat det trenger ikke å ta tid men det varierer jo fra person til person. Jeg lastet ned en app for å holde styr på syklusene mine. Mange temper for å kunne finne eggløsning og/eller bruker eggløsningstester noe jeg foreløpig ikke har orket å styre med.

Vær forberedt på å bli bedre kjent med kroppen din! Jeg synes det var så befriende å slutte på p-piller. Ja jeg har kraftigere mens og mye mer plager i forbindelse med det men til gjengjeld så har jeg fått tilbake den naturlige kåtskapen, hehe :sjenert: Synes vi har mye bedre sex etter at jeg kuttet ut p-piller. Og så kjenner jeg veldig godt når jeg har eggløsning.

Så du går en spennende tid i møte. Masse lykke til :)

 

Anonymkode: ca43f...e96

Tusen takk for fyldig tilbakemelding! :-) Enig i at det er lurt å leve så normalt som mulig, så jeg tenker at jeg ikke kutter ut noe før jeg vet at jeg må (røyker ikke). For dumt å ikke kunne unne seg et glass vin eller en iskald øl i sommervarmen før det er en reell grunn til å la være ;-)

Kjekt å høre at det bare tok to måneder å få stabil syklus - blir spennende å se hvordan min reagerer. Husker mensen min fra før p-pillene som helt lik den jeg har hatt på p-pillene, så blir spennende å se hva som faktisk har skjedd med alderen. :-P

Jeg har en app fra før av - hadde veldig stabil syklus med mellomblødning på p-stav, men ingen hjernekapasitet til å huske når jeg skulle være litt obs, så den er jo mildt sagt frustrert om dagen og forteller meg at jeg skal IKKE ha blødninger nå :P Oh well, den venner seg nok på et nytt regime den også ;-)

Jeg ser at dere er litt uenige på folatsiden, så jeg har googlet litt og ser at dette er et B-vitamin. Jeg har i utgangspunktet litt lavt B-vitaminnivå (stabilt som ei klokke, men litt lavt i følge legen min) så da tror jeg at jeg skal skaffe meg det. Bra tips!

Blir spennende å se hvilken vei dette går.. og om mannen, som mener fotballEM/VM/whatever neste sommer må være perfekt termin, får ønsket sitt oppfylt :P

Anonymkode: f4d22...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet på p-piller i mars, hadde første mens i midten av april og ble gravid i slutten av måneden. Brukt samme merkesammenhengende i elleve år, og i åtte år før det (ett års pause), så stabiliserte seg veldig raskt her.

Anonymkode: 6bced...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at dere er litt uenige på folatsiden, så jeg har googlet litt og ser at dette er et B-vitamin. Jeg har i utgangspunktet litt lavt B-vitaminnivå (stabilt som ei klokke, men litt lavt i følge legen min) så da tror jeg at jeg skal skaffe meg det. Bra tips!

Anonymkode: f4d22...1eb

Det finnes mange ulike b-vitaminer, hvis du har mangel på f.eks B2 eller B12 er det ikke nødvendig med tilskudd av B9 (folat).

Anonymkode: 996d0...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folat er kjempeviktig! Det er ikke noe å lure på, altså. Ta det, ferdig snakka.

Folatmangel kan føre til alvorlige fosterskader (ryggmargsbrokk), og veldig mange kvinner har for lite. Alle som prøver å bli gravide bør absolutt ta tilskudd (egentlig alle kvinner i fruktbar alder, i tilfelle uplanlagt graviditet ... men dit kommer vi neppe). 

Det vil bare gjøre godt for din egen helse også, så det er virkelig ingen grunner til å la være.

Anonymkode: 8f5ee...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2017 den 17.17, AnonymBruker skrev:

Folat er kjempeviktig! Det er ikke noe å lure på, altså. Ta det, ferdig snakka.

Folatmangel kan føre til alvorlige fosterskader (ryggmargsbrokk), og veldig mange kvinner har for lite. Alle som prøver å bli gravide bør absolutt ta tilskudd (egentlig alle kvinner i fruktbar alder, i tilfelle uplanlagt graviditet ... men dit kommer vi neppe). 

Det vil bare gjøre godt for din egen helse også, så det er virkelig ingen grunner til å la være.

Anonymkode: 8f5ee...b9c

Folat er kjøpt og tatt i seks dager nå, og ettersom mellomblødningen først var over på lørdag kan jeg i alle fall si at jeg uansett begynte før befruktning uansett hvor fruktbar jeg skulle kunne vise meg å være :P Takk for at du (og resten av dere) understreker viktigheten - det er mye man ikke vet om der ute i den å så skumle graviditetsverdenen!

Anonymkode: f4d22...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

TS her (ja, jeg har bladd litt);

Takk for gode råd alle sammen! Igår testa vi positivt (2-3 uker), så nå er vi knallforvirra, stressa og glade begge to. Mannens første reaksjon (etter "Kødder du nå??") var; "Shit! Perfekt timing for fotballVM! Bra jobba!" så sånn går nå dagan.. :fnise:

Veldig glad for at dere påpekte folat for meg, og for at dere sa at det var lov å leve livet som normalt. Nå skal jeg prøve å late som om jeg lever livet som normalt med jentekveld og svigersbesøk planlagt inn.. tror jeg skal oppsøke en barnehage og skaffe meg en heftig forkjølelse for å ha en unnskyldning til å ikke drikke vin ;-)

Uansett; tusen takk for råd hittil på veien - og lykke til til alle dere som prøver! <3

Anonymkode: f4d22...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...