Gå til innhold

Fra fullamming til fast føde - 6 mnd


Gjest Geirfuglen

Anbefalte innlegg

Gjest Geirfuglen

Jeg synes det er så vanskelig å finne svar på hvor mye og hva jeg skal gi. Fra 4 mnds alder har vi forsøkt smaksprøver, men han fikk så vondt i magen. Så kun de par siste ukene har han fått grøt. Han nærmer seg 6 mnd nå, og har fullammet. Hva gjør jeg med maten?

I dag har han fått 4 ss Nestlé banan/maisgrøt som jeg blandet ut i vann. Synes det ble en god tallerken. Etterpå fikk han litt vann på kopp. Hvor mye kan han få nå som han snart er 6 mnd?

Problemet er jo han har fullammet og ikke tar flaske. Finnes det flasker jeg kan teste? Har bare prøvd Avent og MaM. Leser at mange gir en flaske melk på natt så de får sove godt. Hvordan gjør jeg det? Gir jeg da morsmelk?

For tiden sover jeg veldig lite (23-02 og 03-05 hvis jeg er heldig at han sovet så mye..). Kan så klart legge meg før, men vi får ikke spist middag før nærmere kl 20 pga legging, og da er jeg såpass mett at jeg ikke orker å legge meg før 21.30-22.00, og da ammer babyen igjen så kl blir 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt beste tips er å gi smaker som du ønsker at babyen skal like i framtida. Veldig mye babymat smaker bare søtt (grøt, fruktmos osv.), men søtt liker jo alle barn naturlig uansett. Venn babyen til surt, bittert, umami, samt forskjellige konsistenser. Begynn i det små, og se an magen. Start med én og én matvare siden babyen har reagert før.

Forslag til matvarer:
- Avokado (kan også med banan, men gi det også alene)
- Grønnsaksmos av f.eks. brokkoli, erter, gulrot
- Eggeplomme (kan gis alene eller blandes i grønnsaksmos/middag for med næring)
- Kokt kjøtt (bruk en type kjøtt som tåler å koke lenge, gjerne med bein som gir fra seg ekstra næring når det koker. Bibringe, høyrygg osv. er slikt kjøtt)
- Fisk (ikke varmebehandla for lenge)
 

Anonymkode: 40fb3...8a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Takk! Glemte å si at vi selvfølgelig gir smaksprøver igjen nå. :) Vi lar ham også teste ulike konsistenser, så ikke alt er mos.

Så jeg lurer egentlig bare på hvor mye mat  jeg skal gi i tillegg til ammingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Takk! Glemte å si at vi selvfølgelig gir smaksprøver igjen nå. :) Vi lar ham også teste ulike konsistenser, så ikke alt er mos.

Så jeg lurer egentlig bare på hvor mye mat  jeg skal gi i tillegg til ammingen.

Du starter med et måltid om gangen. Først gir du ham ca. 1-2 teskjeer med smaksprøve. Så avslutter du måltiden med morsmelk. Øker mengde mat i løpet av uka slik at hele måltiden er ertsatter med smaksprøven og ingen amming i etterkant. Til slutt skal det være ca 130-150 ml føde. Bruk forskjellige smaker hver dag.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
17 minutter siden, Ny Bruker skrev:

Du starter med et måltid om gangen. Først gir du ham ca. 1-2 teskjeer med smaksprøve. Så avslutter du måltiden med morsmelk. Øker mengde mat i løpet av uka slik at hele måltiden er ertsatter med smaksprøven og ingen amming i etterkant. Til slutt skal det være ca 130-150 ml føde. Bruk forskjellige smaker hver dag.

 

Takk! Vi er nok oppe i ca 100 nå tenker jeg, men han ammer fortsatt i etterkant. Kan prøve ut litt mer forskjellig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Ingen fasit på deyyeu, det må tilpasses deg og baby. Min gutt var ikke særlig interessert i fast føde, så vi måtte etterhvert tilby tre "måltider" i stedetfor å sikte oss inn på ett fullt måltid. Så ble det noen skjeer til hvert måltid (eller til middag fokuserte vi på å gi han mat han selv kunne holde og spise). Kommer også an på hvor fort du vil minke ned på ammingen. Prøv deg frem, det er vanskelig å gjøre noe veldig galt. :)

Angående flaske: her har tutekopp fungert bedre. Og vanlig plastkopp også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen
1 time siden, Sisti skrev:

Ingen fasit på deyyeu, det må tilpasses deg og baby. Min gutt var ikke særlig interessert i fast føde, så vi måtte etterhvert tilby tre "måltider" i stedetfor å sikte oss inn på ett fullt måltid. Så ble det noen skjeer til hvert måltid (eller til middag fokuserte vi på å gi han mat han selv kunne holde og spise). Kommer også an på hvor fort du vil minke ned på ammingen. Prøv deg frem, det er vanskelig å gjøre noe veldig galt. :)

Angående flaske: her har tutekopp fungert bedre. Og vanlig plastkopp også. 

Ja, skjønner at det er individuelt, bare synes vi famler sånn i blinde. Tenker at han må få i seg nok jern nå som morsmelk visstnok ikke er tilstrekkelig lenger?

Synes gutten vår virker veldig interessert i maten. Han gaper hvis jeg spiser over ham, og han spiser greit selv. Har lyst til å amme til han er året, men altså delamme. Og helst sove litt mer enn nå. Prøvde å gi grøt på kvelden i går da, men han sov ikke noe bedre. 

Har du tips til god tutekopp? Har en sånn Elsa Beskow-kopp og en fra Ikea, men det kommer så fort fra begge at han nesten setter i halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullammet (ikke pr.def da vi prøvde å gi smaksprøver) til hun var nesten åtte mnd fordi hun var mer interessert i pupp enn mat. Vi prøvde forskjellig mat og gav så mye hun ville ha, plutselig ble det små måltider ut av forsøkene. Ammet til hun var ett år, da ble det bare en helt naturlig og udramatisk slutt på det. 

Hun tok aldri smokk/flaske, men vi hadde god erfaring med easy drink fra tommee tippee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
1 time siden, Geirfuglen skrev:

Ja, skjønner at det er individuelt, bare synes vi famler sånn i blinde. Tenker at han må få i seg nok jern nå som morsmelk visstnok ikke er tilstrekkelig lenger?

Synes gutten vår virker veldig interessert i maten. Han gaper hvis jeg spiser over ham, og han spiser greit selv. Har lyst til å amme til han er året, men altså delamme. Og helst sove litt mer enn nå. Prøvde å gi grøt på kvelden i går da, men han sov ikke noe bedre. 

Har du tips til god tutekopp? Har en sånn Elsa Beskow-kopp og en fra Ikea, men det kommer så fort fra begge at han nesten setter i halsen.

Ja det blir mye famling i blinde, og så ser man ting mye klarere lenge etterpå. :P

Men altså, jernlageret blir ikke tomt over natten, og det er ikke snakk om at de må ha store mengder mat for å få nok jern når de er så små. Så ville ikke bekymret meg for det riktig ennå, spesielt ettersom dere tydeligvis har en matglad baby. Da går det litt av seg selv! 

Hvis du håper på mer nattesøvn kan du prøve å fokusere på mat som metter godt til kvelden. Avokado for eksempel, med banan og kokosmelk, eller egg i. Egg generelt er supermat! Bland eggeplomme i grøten, grønnsaksmosen, gi eggerøre... Men det er ikke sikkert det hjelper, ofte våkner de mer av vane enn av sult... 

Her er tutekoppen til Avent favoritten. Selges på mange dagligvarer. Vannet renner ikke med mindre de biter eller suger på den. Har ørten andre kopper, men vender alltid tilbake til denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er anbefalt å amme før måltidene frem til 1 år, når magen er vandt til mat kan du gi så mye baby vil ha ( dette kommer sikker litt ann på hvordan din baby er, min var småspist så ingen fare for at hun overspiste, mens andre aldri blir mett, da må du kanskje begrense litt) og evt amme etterpå i tillegg. Anbefaler også at dere begynner å spise middag sammen med baby som en familie isteden for å vente til etter han har sovnet, det må dere jo begynne med før eller siden, så like greit å gjøre det nå, skaper felleskap og matglede. 

Anonymkode: 8cf7b...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming før måltid, da maten ikke nødvendigvis skal erstatte et måltid med morsmelk det første året. Tilby gjerne pupp etterpå også.

Et det en grunn til at dere spiser så sent? Vi gjorde det før vi fikk barn, men nå spiser vi sammen. Viktig å bli vant til det - og hyggelig er det også :)

Anonymkode: 51b51...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med ett måltid fast føde, feks grøt som dere nå holder på med. Kveldsgrøt feks. Når dere er oppe i bortimot en full porsjon, kan dere jobbe med å legge inn måltid nr 2, feks middag. Gi vann ved siden av måltidene, her fungerte det godt med tutekopp fra avent. Etterhvert kommer dere opp i frokost, middag og kveldsmat, og så ammer du som mellommåltider :)

Anonymkode: ddcdb...958

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Takk for supre tips! :)

Vi spiser egentlig så sent fordi samboer ikke er hjemme før 16-17-tiden, og det er han som pleier å handle på vei hjem og lage middag. Vi har likt å spise til Dagsrevyen. :P Men så har vi hatt kolikkbaby også, så det har vært veldig krevende, og jeg har hatt nok med å ta meg av babyen, og ikke kapasitet til å lage middag. Mulig vi må gjøre litt om på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...