Gå til innhold

Stigma alenemor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ei dame med lang utdannelse, god lønn, eget hus og bil, og et barn i tenårene. Barnet har en fritidsaktivitet som gjør at vi det siste året har blitt kjent med nye foreldre. 

Og det jeg merker meg er at folk, i 2017, fremdeles har holdninger om "alenemødre".... som i type: ja hu er sånn typisk alenemor liksom.... De mener det ikke stygt, men det er tydelig at de syns synd på de stakkars barna som vokser opp med skilte foreldre. 

Jeg hadde ALDRI uttalt i en sosial setting at "hehe ja typisk lavtutdannede mødre som jobber i butikk eller er frisør....". Det er jo, i mine ører, like frekt!

 

er virkelig ikke folk kommet lengre enn at de i 2017 ser ned på alenemødre og ser på de som annenrangs?!? 

Anonymkode: 0eee0...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror vi har kommet lengre i 2017  for jeg har ikke hørt at alenemødre blir sett på som annenrangs.  

Endret av AnonymSjiraff
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er fordi noen ser ned på alenemødre? Alle vet jo at det er beinhardt og tøft å greie både jobb og eneansvar for barn!
Kanskje de mener det mere som i at det er synd på deg som må stå alene i alt?

Anonymkode: 13874...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt greit med unger fra ett samliv, varsellampa mi går når det er unger fra flere forskjellige forhold.

Anonymkode: e8802...2cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Går helt greit med unger fra ett samliv, varsellampa mi går når det er unger fra flere forskjellige forhold.

Anonymkode: e8802...2cc

Å? Hva varsler den lampa om? At nå er det noen du kan slarve om, eller....?

Anonymkode: c8671...cfa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan ha litt med hvor man bor og. Er selv enslig mor, samme far til begge barna. Og jeg eier min egen bolig. Men vi bor i et litt rikere strøk. Så ser at noen dømmer meg som enslig mor, og helst ikke vil prate med meg. Og det er gjerne de, som er ekstra fine på det.

Anonymkode: b002e...f04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idealet er jo fortsatt og vil nok alltid være kjernefamilien. Så alle oss som ikke kommer fra den eller har den er litt mindre suksessfulle, og litt mer dysfunksjonelle, og stakkarslige enn de som har fått til det stabile, harmoniske og gode liv. Gjør ikke meg så mye det, må bare bite i det sure eplet. 

Anonymkode: 3b0ee...c00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ei dame med lang utdannelse, god lønn, eget hus og bil, og et barn i tenårene. Barnet har en fritidsaktivitet som gjør at vi det siste året har blitt kjent med nye foreldre. 

Og det jeg merker meg er at folk, i 2017, fremdeles har holdninger om "alenemødre".... som i type: ja hu er sånn typisk alenemor liksom.... De mener det ikke stygt, men det er tydelig at de syns synd på de stakkars barna som vokser opp med skilte foreldre. 

Jeg hadde ALDRI uttalt i en sosial setting at "hehe ja typisk lavtutdannede mødre som jobber i butikk eller er frisør....". Det er jo, i mine ører, like frekt!

 

er virkelig ikke folk kommet lengre enn at de i 2017 ser ned på alenemødre og ser på de som annenrangs?!? 

Anonymkode: 0eee0...900

Skjønner ikke helt hvor du vil her? I første del av innlegget virker det som at folk synes synd på barna dine da dere som foreldre er skilt. I neste del av innlegget ditt handler det om "sosial status" eller økonomi, da du trekker inn frisører osv som eksempler. Hva mener du egentlig? Og hvorfor poengterer du at du har en godt jobb og en god lønn? Kompenserer dette for en far? Gjør dette deg skikket som aleneforeldre noe mer enn en butikkarbeider? Det er ihvertfall ikke de kriteriene jeg legger i betydningen av en god mor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Halldir skrev:

Skjønner ikke helt hvor du vil her? I første del av innlegget virker det som at folk synes synd på barna dine da dere som foreldre er skilt. I neste del av innlegget ditt handler det om "sosial status" eller økonomi, da du trekker inn frisører osv som eksempler. Hva mener du egentlig? Og hvorfor poengterer du at du har en godt jobb og en god lønn? Kompenserer dette for en far? Gjør dette deg skikket som aleneforeldre noe mer enn en butikkarbeider? Det er ihvertfall ikke de kriteriene jeg legger i betydningen av en god mor. 

Ts her: grunnen til at jeg trekker inn utdanning og jobb er nettopp fordi jeg opplever at de ser ned på, og ikke minst syns synd på meg som alenemor og barnet mitt. Også med tanke på det fokuset det er i dag om barnefattigdom. 

Mitt barn har tett kontakt med far, så vi er heller ikke helt alene. 

 

Tror den som skrev at det kommer an på hvor man bor og hvilke holdninger man har, for de som kommer med uttalelsene bor i et annet strøk enn vårt. Her vi bor får vi aldri slike kommentarer. Det jeg biter meg merke i er at kommentarene kommer fra fruer med menn i høye stillinger, men de selv har prioritert barn og hjem fremfor utdanning og karriere. 

 

Jaja, 2017! 

Anonymkode: 0eee0...900

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenemor, og innså ganske fort at jeg har det bedre enn de som er i par. Trist at barnet ikke har en far, men det får jeg ikke gjort noe med. Han har i hvertfall stor familie.

Anonymkode: d76ee...f80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alenemor, og innså ganske fort at jeg har det bedre enn de som er i par. Trist at barnet ikke har en far, men det får jeg ikke gjort noe med. Han har i hvertfall stor familie.

Anonymkode: d76ee...f80

Hvordan har du det bedre enn par?

Anonymkode: db80a...818

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du det bedre enn par?

Anonymkode: db80a...818

Jeg har selvsagt ikke møtt alle par her i verden, men inntrykket er basert på klaging, konflikter og evig mas om manglende samkjøring. Samt at de lengter etter avbrekk. Dette har jeg aldri hørt andre aleneforeldre snakke om.

Anonymkode: d76ee...f80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...