Gå til innhold

Lange sykluser, erfaringer?


lillevenn17

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lange sykluser etter pilleslutt. Pr. nå på dag 48 og kjenner ingen tegn til TR. 

Noen andre med lange sykluser som vil dele sine erfaringer? Hvor lang må syklusen være før man kontakter lege? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde 40 dagers syklus og det var ingen problem. Ble gravid i pp1 ( men mistet) og så gravid i pp4 etter det.

Anonymkode: 5e910...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, lillevenn17 skrev:

Jeg har veldig lange sykluser etter pilleslutt. Pr. nå på dag 48 og kjenner ingen tegn til TR. 

Noen andre med lange sykluser som vil dele sine erfaringer? Hvor lang må syklusen være før man kontakter lege? 

Man kan bli gravid med lang syklus, men det er så klart vanskeligere med svært sjelden eggløsning. Hvor lenge siden er det du sluttet med p-piller? Ville gitt det 6mnd etter pilleslutt og sett om det ordner seg, så tatt det med lege. 

Anonymkode: a13a3...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan bli gravid med lang syklus, men det er så klart vanskeligere med svært sjelden eggløsning. Hvor lenge siden er det du sluttet med p-piller? Ville gitt det 6mnd etter pilleslutt og sett om det ordner seg, så tatt det med lege. 

Anonymkode: a13a3...e44

Takk for svar!

Jeg går inn i min 6 mnd som prøver nå, så akkurst 5mnd siden siste pille. Har legetime til dag 59, men er redd at legen skal si at det var unødvendig at jeg kom. Jeg tviler på at det plutselig skal ordne seg nå.

Har tatt masse EL tester, som ser positive ut, men virker som kroppen ikke slipper egget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, lillevenn17 skrev:

Takk for svar!

Jeg går inn i min 6 mnd som prøver nå, så akkurst 5mnd siden siste pille. Har legetime til dag 59, men er redd at legen skal si at det var unødvendig at jeg kom. Jeg tviler på at det plutselig skal ordne seg nå.

Har tatt masse EL tester, som ser positive ut, men virker som kroppen ikke slipper egget.

Hvis du har testet for eggløsning og får masse positive tester over tid er det helt legitimt å oppsøke lege, da det kan som du sier bety at kroppen ikke lykkes med eggløsning. Jeg tror til og med det står i pakningsvedlegget på en del tester at dersom man enten bare tester negativt eller høy fertilitet på de med dobbel hormonindikator over tid (3mnd) bør man oppsøke lege for videre undersøkelse. Legen kan gi deg medisiner som stimulerer til eggløsning/stabiliserer syklus. Mulig legen kan be deg vente 6 mnd til, men mest sannsynlig tar de tak i det med en gang siden du har gjort det du kan selv med å teste etter eggløsning.

Anonymkode: a13a3...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er TR og pp1/pp4?

Det tok 1 år før mine sykluser var regelmessige etter pilleslutt. 

Anonymkode: b5a10...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er TR og pp1/pp4?

Det tok 1 år før mine sykluser var regelmessige etter pilleslutt. 

Anonymkode: b5a10...18d

TR er mensen (tante rød) pp er en prøveperiode altså en mnd. 

Anonymkode: 5e910...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er bekymret, kontakt lege uansett. :)
Jeg har også ganske lange (og uregelmessige) syklyser. På ca. 40 dager +/-. Den var ganske normal da jeg gikk på p-piller, men da jeg sluttet ble den uregelmessig igjen. Alltid hatt det sånn. Det samme har min mor. Min mor fikk 4 barn, så det var tydligvis ikke noe problem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gravid på syklus på ca 90 dager! Helt normalt at man kan ha lange og ustabile sykluser etter pilleslutt, kan vel ta opp til 1 år før den blir stabil. 

Anonymkode: 2dc2a...17e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til legen på dag 42, ble foretatt en GU og de fant ut at kroppen min hadde hoppet over EL. Fant også ut at jeg hadde en stor EL-cyste, så jeg kom til å få TR ganske snart. Gikk seg til etter noen mnd og jeg er nå nede på 33 dager. Tok et år før kroppen fant en regelmessig syklus etter pilleslutt. 

Anonymkode: 645b2...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos legen nå og det gikk over all forventning 🙄var egentlig forberedt å måtte kjempe litt. Forklarte at vi var frustrerte over lange sykluser og at det nå var nesten 60 dager fra forrige mens, men at jeg samtidig var klar over at kroppen trenger tid for å stabiliseres. Tok endel hormonblodprøver som jeg får svar på neste uke. Etterpå skal jeg starte på Primolut x3 i 10 dager. Når jeg da får mens teller jeg fra syklus dag 1, og på dag 12-13 (tror jeg) skal jeg ha ultralyd av eggstokkene. På dag 21 ny blodprøve for å sjekke at jeg har hatt eggløsning. Så tar vi det derfra 😍😍

Er så takknemlig for legen min, som så bekymringen vår og tok oss på alvor! 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, lillevenn17 skrev:

Har vært hos legen nå og det gikk over all forventning 🙄var egentlig forberedt å måtte kjempe litt. Forklarte at vi var frustrerte over lange sykluser og at det nå var nesten 60 dager fra forrige mens, men at jeg samtidig var klar over at kroppen trenger tid for å stabiliseres. Tok endel hormonblodprøver som jeg får svar på neste uke. Etterpå skal jeg starte på Primolut x3 i 10 dager. Når jeg da får mens teller jeg fra syklus dag 1, og på dag 12-13 (tror jeg) skal jeg ha ultralyd av eggstokkene. På dag 21 ny blodprøve for å sjekke at jeg har hatt eggløsning. Så tar vi det derfra 😍😍

Er så takknemlig for legen min, som så bekymringen vår og tok oss på alvor! 😊

SÅ bra! Hører så mange skrekkhistorier med leger som ikke tar prøverør på alvor. 

Masse lykke til!

Anonymkode: 5e910...477

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SÅ bra! Hører så mange skrekkhistorier med leger som ikke tar prøverør på alvor. 

Masse lykke til!

Anonymkode: 5e910...477

Tusen takk ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har lange sykluser, når kommer EL?

Anonymkode: 2c8b9...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EL kommer vanligvis 12-16 dager før mensen, uansett sykluslengde. Gjennomsnittet er 14 dager, men alt mellom 10 og 18 dager er normalt. 

Hvis syklusene er uregelmessige, er det vanskeligere å beregne. Da bør du følge med på utfloden din og bruke EL-tester når det begynner å nærme seg.

Anonymkode: 417be...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

EL kommer vanligvis 12-16 dager før mensen, uansett sykluslengde. Gjennomsnittet er 14 dager, men alt mellom 10 og 18 dager er normalt. 

Hvis syklusene er uregelmessige, er det vanskeligere å beregne. Da bør du følge med på utfloden din og bruke EL-tester når det begynner å nærme seg.

Anonymkode: 417be...64a

Det er KLIN umulig å bruke EL tester når syklusene er lange og uregelmessig, fordi du vet aldri når du skal begynne å teste og det blir dyrt i lengden!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig lange sykluser etter ppilleslutt. 40-50dager. Visste aldri når mensen kom. Jeg googlet og kom frem til at jeg ville gi det 9-12mnd før jeg kontaktet lege. Husker ikke hva jeg fant eller hvorfor akkurat den tiden. Uansett, så merket jeg at det sakte stabiliserte seg og 9mnd så var syklusen nede i 34dager. Bestilte time til gynekolog, måtte avlyse pga graviditet (Timen ble flyttet og det ble tidlig ul i stedet). El kom ca. 14dager før mensen. Her var det nok eggløsningen som tok tid før den kom. Så det er mulig å bli gravid med lang syklus, men kan og være greit å sjekke at alt er bra om det ikke blir bedre etter noen måneder. 

 

Jeg prøvde å teste med eltester, men det var umulig å vite når jeg skulle begynne, så jeg tempet og fulgte med på utfloden. (Har lite utflod, men det ble mer ved eggløsning). 

Anonymkode: 2e639...d6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet på prevensjon i oktober i fjor, og har hatt 90 dagers sykluser så langt. Veldig frustrerende. Så skjønner deg godt, ts. Håper det stabiliserer seg innen det har gått et år, ellers blir det legebesøk på meg og. 

Anonymkode: e8b8d...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sluttet på prevensjon i oktober i fjor, og har hatt 90 dagers sykluser så langt. Veldig frustrerende. Så skjønner deg godt, ts. Håper det stabiliserer seg innen det har gått et år, ellers blir det legebesøk på meg og. 

Anonymkode: e8b8d...4a4

Jeg har somsagt fått hjelp nå, er på dag 62 uten tegn til mensen. Det er lov å gå til lege før det har gått 1 år også 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...