Gå til innhold

Kan man takke seg selv for at partneren er utro?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utroskap er noe drit. Men hvorfor ER man utro? Jeg snakker da ikke om players som puler alt de ser, men om menn og kvinner som lever sammen med partnere som ikke tar vare på sin egen kropp, utseende og helse, som sutrer og klager og nekter å ha sex, og som heller bruker tid på å stirre i en skjerm fremfor å samhandle med den de bor sammen med. Et forhold må pleies! Det forundrer meg ofte i tråder her at det er så stor mangel på å gå i seg selv når en avdekker utroskap. Å vralte humørløs rundt i joggedress hjemme med fett hår og armen rundt chipsposen og mobilen fremfor partneren hver kveld er ikke særlig oppbyggelig. En pynter seg om man skal ut, men gir fullstendig blaffen når man faktisk er med den man skal holde et forhold levende med. Det er normalt å legge seg ut etter fødsler eller bare med alderen, men det er helseskadelig å aldri være i bevegelse, og svært usjarmerende å sutre over det uten å orke å løfte en finger for å å bli i stand til å gå opp en trapp uten å svette som en gris. Heller ikke er det hyggelig å være med noen som har blitt "kjerring" eller "gubbe". Fasaden er flott nok, men personligheten har stagnert i å snakke dritt om alle andre, være sur og avvisende, eller totalt oppslukt i emnet barn eller hobby, og bare det. Og sexnekt er i allefall en dødare.  Mange gjør dette, og blir likevel fullstendig lamslått over at partneren flykter, eller søker annerkjennelse et annet sted. Og ser absolutt ingen forbedringspotensiale i seg selv. Jeg tror at mye av utroskap burde være en vekker for mange par. At forhold faktisk kan reddes når man er villige til å ta den vanskelige samtalen og se at man har latt seg forfalle både fysisk og mentalt på en måte som ikke er god, og at man sammen kan endre noe. Men da kan en ikke bare skylde på den som faktisk har vært utro, og dra det frem ved en hver anledning, men innse at en har vært medskyldig i å ha latt hverdagsforholdet dø.

Anonymkode: 38b93...b2b

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må være det mest generaliserende og kunnskapsløse innlegget jeg noen gang har lest. Gratulerer!

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri noen god grunn til å være utro! 

Anonymkode: cd8a9...f4d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som har vært utro mot to personer og trofast mot to personer, og som ikke kommer til å være utro igjen. De to han var utro mot, oppførte seg som dritt mot han. Ikke joggebukse og chipspose, men den ene ga f i han og alt skulle foregå på hennes premisser, den andre var kontrollerende og sjalu. I begge tilfeller traff han en dame som behandlet han bra, og ble kjærester med de i stedet. Han var utro med de nye damene, men ikke mot de. Så i dette tilfellet var det helt klart deres oppførsel som førte til det, men man kan jo undres på hvorfor han var sammen med de i første omgang. Jeg var en sterk motstander av at han fant seg i så mye, men jeg tror rett og slett ikke han forstod selv hva som skjedde med han, og da var han et lett bytte.

Vet også om en som var utro fordi han mistenkte kjæresten å være utro. En form for panikk. Dette har et eget navn, husker ikke hva det er. Det viste seg i alle fall at kjæresten ikke hadde vært utro, men klarte å forstå hvorfor han hadde vært det. Det ordnet seg mellom de to.

Jeg tror det er litt forskjellige grunner, jeg.

Anonymkode: c0b04...309

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold slik du skisserer, HI, er det i hvert fall ingen grunn til utroskap - et slikt forhold må man forlate! Det er jo ingenting som holder en sammen.

Om man egentlig vil bli i forholdet er vel utroskap noe av det mest ødeleggende, så nei, jeg kan ikke se at det vil hjelpe at begge parter etterpå 'skal gå i seg selv'.

Anonymkode: 9e558...ee0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Hvis utseendet på kroppen til kjæresten er nok til at det er greit med utroskap, får man jo heller skaffe seg en som er over snittet opptatt av kropp og utseende og forklare vedkommende at forfall ikke er akseptabelt. Å spille med åpne kort er alltid lurt. Derfor er utroskap utrolig egoistisk, selvsentrert, feigt og veldig ødeleggende og krenkende for den andre. Kommunikasjon er kjempeviktig, ja. Men man trenger jo ikke vente til etter utroskapen har skjedd. At den som ikke er utro skal ta ansvar for utroskap er ansvarsfraskrivelse. Den som er utro har uansett alt annet ansvar for det, på samme måte som den som har en kropp har ansvar for den. Eller mener du at man skal dele på ansvaret for kroppslig forfall også? Det ville jo være mest fair etter din logikk. 

Anonymkode: cfb2b...1b7

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en ide. Hva om den som ønsker være utro tar opp problemene i forholdet med kjæresten i stedet? Eller slår opp? :lur:

Anonymkode: 7f225...ad4

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syns ikke det er partneren som er grunnen til at man er utro. Hvis man har det så fælt i forholdet sitt fordi kjæresten ikke behandler de bra, eller forfaller og man ikke tenner mer så går man fra personen før man har sex med noen andre - uansett. 

Det er kun personen som er utro som bærer skylden for selve utroskapen. Man klarer å beholde klærne på til man har gjort det slutt med nårværende før man går videre til neste. Man MÅ ikke ha sex med alle man får lyst på heller. Og har man noen hjemme som man er eksklusive med så holder man seg unna andre. 

Anonymkode: 9a792...4f8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en ide. Hva om den som ønsker være utro tar opp problemene i forholdet med kjæresten i stedet? Eller slår opp? :lur:

Anonymkode: 7f225...ad4

Det er jo det man BØR gjøre. Men mange gjør det tydeligvis ikke likevel. 

Det sagt, så synes jeg faktisk man også bør oppføre seg så bra man kan uten å måtte få kniven på strupen med jevne mellomrom. 

1 minutt siden, Vera skrev:

Kjefter? Hadde jeg vært mann, og fått et slik innlegg slengt mot meg så hadde jeg derimot kjeftet.

I innlegget er det KUN menn som er utro, og alle de man er utro mot er noen fæle, sure, feite megger, som har bedt om det selv.

Det er på sin plass å opplyse om at det ikke er slik det fungerer i virkeligheten.

Jeg så en tråd fra 2014 som noen hadde dratt frem i går, den var markant bedre enn de som er fra 2017, og fraværet av kjefting var en av årsakene. Det at mennesker tok seg tid til å svare var den andre. Det å svare kort, frekt og konfliktorientert er ikke å diskutere. Det er å krangle.

Jeg leser ikke HI slik du leser det i det hele tatt. Det står ikke at det kun er menn som er utro, du leser ting basert på fordommer.

Anonymkode: c0b04...309

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var utro én gang. Jeg hadde aldri trodd at jeg kunne være det, jeg pleide å bli kvalm bare ved tanken. Jeg har velutviklet samvittighet og moral generelt. Jeg sier det, for jeg ser her at mange ser ut til å tro at man er blottet for empati og moral hvis man er utro.

Det jeg undervurderte veldig var hvor svak man kan bli av å være i et forhold med store mangler. Da jeg var utro den gangen var status i forholdet mitt slik at vi ikke hadde hatt sex på et år, vi snakket knapt sammen, det var aldri et positivt ord eller noe positiv oppmerksomhet. Det burde jeg ha tatt tak i. Men jeg var sliten, halvdeprimert og såret. Felles barn gjorde at jeg ikke gikk.

I en normalsituasjon har jeg aldri syntes det har vært vanskelig å trekke meg unna upassende situasjoner. Men min utroskap handlet egentlig ikke om sex. Den handlet om jeg var ensom, møtte en mann jeg hadde fantastisk kjemi med, som så meg, som syntes jeg var tiltrekkende. Jeg var sulteforet på oppmerksomhet.

Det provoserer sikkert mange, men jeg hadde aldri vært utro om forholdet var godt. Hadde mannen min anstrengt seg mer for forholdet ville jeg ikke bedratt ham. MEN: Det betyr ikke at han hadde skylda. Skylda er utelukkende min, for jeg kunne forlatt ham først. Jeg BURDE forlatt ham først. Men jeg tenkte ikke klart i det hele tatt.

Av dette har jeg lært at man aldri kan sikre seg mot at partner er utro, men man kan komme litt på vei ved å anstrenge seg for å være en god partner.

Men det skal sies at man kan være en perfekt partner, og bli bedratt likevel. Ingen situasjoner er like.

Dersom jeg hadde blitt bedratt selv ville jeg absolutt vurdert forholdet vårt. Jeg kunne faktisk tilgitt utroskap dersom jeg så at jeg hadde bidratt til at forholdet var dårlig. Men om jeg hadde gitt alt for å være en god kjæreste og blitt bedratt likevel ville jeg ikke tilgitt.

Anonymkode: 87147...fcf

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg syns ikke det er partneren som er grunnen til at man er utro. Hvis man har det så fælt i forholdet sitt fordi kjæresten ikke behandler de bra, eller forfaller og man ikke tenner mer så går man fra personen før man har sex med noen andre - uansett. 

Det er kun personen som er utro som bærer skylden for selve utroskapen. Man klarer å beholde klærne på til man har gjort det slutt med nårværende før man går videre til neste. Man MÅ ikke ha sex med alle man får lyst på heller. Og har man noen hjemme som man er eksklusive med så holder man seg unna andre. 

Anonymkode: 9a792...4f8

Det er dessverre mange grunner til at folk blir i dårlige forhold, barn er vel den største grunnen.

Jeg er faktisk enig med TS, og de som tolker at han/hun mener at fasongen på partnerens kropp er grunnen, så har dere ikke lest  godt nok. 

Jeg tror man må være over 40 for egentlig å forstå at folk kan være utro, uten å dømme svarthvitt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen tilfeller synes jeg faktisk det er greit at den ene er utro. Hvis en av partene holder tilbake sex så er det faktisk et naturlig behov som ikke blir dekket. I noen tilfeller er det også slik at det er like før det blir slutt og en av partene har alt funnet en annen. 

Anonymkode: ec745...d6d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det fleste tilfeller mener jeg det er begge sin feil at den ene er utro. Mener også at utroskap ikke er så alvorlig som folk skal ha det til.

Anonymkode: 98d1c...6ea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er så trist at samlivsforumet er forfalt, fra å være en god diskusjonsarena til å bli en evig krangel om kjønn, hyling og skriking og korte svar hvor det gjelder å være så frekk som mulig og få så mange likerklikk som mulig.

Dere som holder på sånn, kan dere ikke være så snill å lese litt mer og skrive litt mindre?

 

4 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Det er dessverre mange grunner til at folk blir i dårlige forhold, barn er vel den største grunnen.

Jeg er faktisk enig med TS, og de som tolker at han/hun mener at fasongen på partnerens kropp er grunnen, så har dere ikke lest  godt nok. 

Jeg tror man må være over 40 for egentlig å forstå at folk kan være utro, uten å dømme svarthvitt.

Enig.

Anonymkode: c0b04...309

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo det man BØR gjøre. Men mange gjør det tydeligvis ikke likevel. 

Det sagt, så synes jeg faktisk man også bør oppføre seg så bra man kan uten å måtte få kniven på strupen med jevne mellomrom. 

Jeg så en tråd fra 2014 som noen hadde dratt frem i går, den var markant bedre enn de som er fra 2017, og fraværet av kjefting var en av årsakene. Det at mennesker tok seg tid til å svare var den andre. Det å svare kort, frekt og konfliktorientert er ikke å diskutere. Det er å krangle.

Jeg leser ikke HI slik du leser det i det hele tatt. Det står ikke at det kun er menn som er utro, du leser ting basert på fordommer.

Anonymkode: c0b04...309

Jeg tror du kanskje må ta på deg brillene dine, og lese HI en gang til. Innlegget er skrevet for å såre, og er spekket med fordommer og kritikk mot hvordan en kvinne ser ut etter en fødsel, hvordan hun forfaller gjennom årene - og hvordan det da er fullt forståelig og greit at mannen er utro. Sist jeg sjekket var det fortsatt ikke mulig for mannen å føde.

Jeg gir konstruktive svar, når innlegget er konstruktivt. Dette nådde dessverre ikke opp.

Syns du ikke selv at det er litt risikofylt å gi tommel opp for slike innlegg, når det sitter usikre kvinner og leser dem her på forumet? Man risikerer at noen tolker det bokstavelig og godtar å bli behandlet som dritt - for det er jo fullt fortjent sies det på kg..

I mitt hode er det ALDRI greit med utroskap, men en dårlig unnskyldning for å oppføre seg som drittsekk mot partneren sin. Har man problemer i forholdet søker man hjelp, og hjelpen er ikke å pøke på andre kvinner/menn, da har du bare lagt til et nytt problem på listen din.  

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg mener av prinsipp at man skal holde det man lover og overholde de avtaler man har inngått.

Det sier seg selv at dette da er en tosidig avtale. Man kan ikke la være å ha sex i et forhold og forvente at den andre skal fortsatt bli i forholdet hvis denne vil ha sex. Jeg mener likevel at den som velger å være utro burde brutt ut av forholdet istedenfor. Hvorfor skape så mye vondt som utroskap gjør?

Når det gjelder kroppslig forfall: la meg for all del vite hvor grunn du er før jeg går inn i et forhold med deg. La meg også få vite det før jeg velger å føde dine barn. Jeg kan også si med hånden på hjertet at ikke alle menn akkurat fremstår som noen adoniser etter noen år i forhold. Heller tvert om. Dersom man virkelig mener at det ytre teller så mye bør man leve som singel og søke lykken blant single med kroppen i behold.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Vera skrev:

Jeg tror du kanskje må ta på deg brillene dine, og lese HI en gang til. Innlegget er skrevet for å såre, og er spekket med fordommer og kritikk mot hvordan en kvinne ser ut etter en fødsel, hvordan hun forfaller gjennom årene - og hvordan det da er fullt forståelig og greit at mannen er utro. Sist jeg sjekket var det fortsatt ikke mulig for mannen å føde.

Jeg gir konstruktive svar, når innlegget er konstruktivt. Dette nådde dessverre ikke opp.

Syns du ikke selv at det er litt risikofylt å gi tommel opp for slike innlegg, når det sitter usikre kvinner og leser dem her på forumet? Man risikerer at noen tolker det bokstavelig og godtar å bli behandlet som dritt - for det er jo fullt fortjent sies det på kg..

I mitt hode er det ALDRI greit med utroskap, men en dårlig unnskyldning for å oppføre seg som drittsekk mot partneren sin. Har man problemer i forholdet søker man hjelp, og hjelpen er ikke å pøke på andre kvinner/menn, da har du bare lagt til et nytt problem på listen din.  

Nei, det er det ikke. Så langt er det faktisk bare du som velger å tolke dette inn i innlegget mitt. Jeg snakker ikke om alder og genetikk, men om de valg man tar i en relasjon. Og som noen skriver ovenfor, velkommen til debatter som drøfter problemstillinger, og ikke bare sprer galle.

Anonymkode: 38b93...b2b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vera skrev:

Jeg tror du kanskje må ta på deg brillene dine, og lese HI en gang til. Innlegget er skrevet for å såre, og er spekket med fordommer og kritikk mot hvordan en kvinne ser ut etter en fødsel, hvordan hun forfaller gjennom årene - og hvordan det da er fullt forståelig og greit at mannen er utro. Sist jeg sjekket var det fortsatt ikke mulig for mannen å føde.

Jeg gir konstruktive svar, når innlegget er konstruktivt. Dette nådde dessverre ikke opp.

Syns du ikke selv at det er litt risikofylt å gi tommel opp for slike innlegg, når det sitter usikre kvinner og leser dem her på forumet? Man risikerer at noen tolker det bokstavelig og godtar å bli behandlet som dritt - for det er jo fullt fortjent sies det på kg..

I mitt hode er det ALDRI greit med utroskap, men en dårlig unnskyldning for å oppføre seg som drittsekk mot partneren sin. Har man problemer i forholdet søker man hjelp, og hjelpen er ikke å pøke på andre kvinner/menn, da har du bare lagt til et nytt problem på listen din.  

Du føler selv at svaret ditt er konstruktivt. Det betyr ikke at det er det.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det ikke. Så langt er det faktisk bare du som velger å tolke dette inn i innlegget mitt. Jeg snakker ikke om alder og genetikk, men om de valg man tar i en relasjon. Og som noen skriver ovenfor, velkommen til debatter som drøfter problemstillinger, og ikke bare sprer galle.

Anonymkode: 38b93...b2b

Jepp. Det har vært rene sommerferie/tenåringsinvasjon her det siste året, med fryktelig mye av samme ulla.

Ser at du har fått noen gode svar, håper på flere :) 

Anonymkode: c0b04...309

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Hvis utseendet på kroppen til kjæresten er nok til at det er greit med utroskap, får man jo heller skaffe seg en som er over snittet opptatt av kropp og utseende og forklare vedkommende at forfall ikke er akseptabelt. Å spille med åpne kort er alltid lurt. Derfor er utroskap utrolig egoistisk, selvsentrert, feigt og veldig ødeleggende og krenkende for den andre. Kommunikasjon er kjempeviktig, ja. Men man trenger jo ikke vente til etter utroskapen har skjedd. At den som ikke er utro skal ta ansvar for utroskap er ansvarsfraskrivelse. Den som er utro har uansett alt annet ansvar for det, på samme måte som den som har en kropp har ansvar for den. Eller mener du at man skal dele på ansvaret for kroppslig forfall også? Det ville jo være mest fair etter din logikk. 

Anonymkode: cfb2b...1b7

Amen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det man BØR gjøre. Men mange gjør det tydeligvis ikke likevel. 

 

Anonymkode: c0b04...309

Åja, men da er det jo selvsagt greit å være utro

Går helt fint å la være stjele, men mange gjør det alikevel. Helt greit det. Det må folk få lov til

Anonymkode: 7f225...ad4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...