Gå til innhold

Nesten forlatt med mongoloid person i ødemarka.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er jo bare tull.

Anonymkode: 9ce6c...d02

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okey - men nå handler det ikke om det. hvis du leser hovedinnlegget en gang til. :) Så kan du heller svare på det og ikke på alt mulig annet? :) 

Anonymkode: 6fe87...279

Det var ikke jeg som først avsporet i retning av diskusjon rundt ordbruken din. Uansett burde du forvente å bli irettesatt når du bruker ordet mongoloid om personer med Downs syndrom. Svaret på hvorfor en med Downs ble satt til å passe på deg ute i ødemarken må du nesten spørre de ansvarlige om.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Klossmajor skrev:

Det var ikke jeg som først avsporet i retning av diskusjon rundt ordbruken din. Uansett burde du forvente å bli irettesatt når du bruker ordet mongoloid om personer med Downs syndrom. Svaret på hvorfor en med Downs ble satt til å passe på deg ute i ødemarken må du nesten spørre de ansvarlige om.

Nå roter du fælt Det er du som sporet helt av. Jeg bare fortalte at en er mongoloid. Og når det gjelder å spørre så spør jeg hvem jeg vil - det bestemmer ikke du. Negativ er du. 

Anonymkode: 6fe87...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå roter du fælt Det er du som sporet helt av. Jeg bare fortalte at en er mongoloid. Og når det gjelder å spørre så spør jeg hvem jeg vil - det bestemmer ikke du. Negativ er du. 

Anonymkode: 6fe87...279

Det var Rainstorm som sporet av i første omgang - ikke meg. Som du spør, får du svar. Litt paradoksalt at du anklager andre for å være negative i en tråd du starter som handler om at du vil fortelle alle hvor negativ du er til å ha bli forlatt i ødemarken med en oppasser med Downs.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personen har en hjerneskade. Så det er jo bare sant. :) 

Anonymkode: 6fe87...279

Wrong - en person som er mongoloid har et ekstra kromosom, det er i utgangspunktet overhode ikke noe galt med hjernen eller følelsene for den del.

Jeg vil tro basert på svarene dine at du og gjengen du besøkte er på samme nivå når det gjelder sosiale skills..

Anonymkode: 83e3a...7f2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okey - men nå handler det ikke om det. hvis du leser hovedinnlegget en gang til. :) Så kan du heller svare på det og ikke på alt mulig annet? :) 

Anonymkode: 6fe87...279

Bruker man ikke korrekt ord om noe idag så blir jo folk generelt gærne. :fnise: Det er nesten umulig å ikke fornærme noen,skal

man se litt grovt på det.Når det gjelder situasjonen du var så uheldig å komme opp i,så skjønner jeg deg godt.Synes det høres ut som om de som inviterte dere ikke har så gode sosiale antenner rett og slett,og hadde jeg blitt invitert opp dit til 17 mai igjen(Nå hadde jeg ikke giddet å gjort det helt ærlig hadde det vært meg)men hvis du fortsatt vil beholde vennskapet med disse folka så hadde jeg tatt en prat med dem og sagt i fra at jeg reagerte på oppførselen deres, og at vi ble jo nærmest satt som barnevakter

for den personen med Downs syndrom. Dessuten,hvordan

skulle du kunne vite hvordan man skulle forholde seg til denne personen om du ikke er vant med folk med Downs syndrom?

Jeg skjønner godt at du følte dette som ubehagelig.

 

Anonymkode: 8f311...5eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags ord skal man bruke da? Fagordet for hjerneskaden til personen? Nå er det ikke diagnosen til vedkommende jeg var ute etter. Jeg var ute etter svar om hva som får folk til å sette igjen tre stk langt uti ødemarka og passe på en som ikke har så mye hånd-baggasje som oss andre (håper dette er en bedre beskrivelse av han). 


Det sier jo litt om deg at du reagerer på at jeg kaller han mongoloid - Jeg sier ikke det for å degradere han. Det sier mye om deg som tenker at jeg gjør det. Nei - skjerp deg. Hvis noen er mongolide så er det det det kalles. :P Men som sagt: nå handler det ikke om hans hjerneskade eller kromosomfeil.

Anonymkode: 6fe87...279

Det jeg lurer på, er hva som får folk til å invitere tre så kunnskapsløse og dømmende mennesker på selskapeligheter uansett... jeg skjønner godt at dem ikke giddet henge med dere med den holdningen du har...

 

Anonymkode: cfcfa...301

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cicero skrev:

Hadde gitt beskjed til de som inviterte at det ikke var greit. 

Ja, det er det man burde gjøre men de gikk når vi kom. Det var omtrent som om at de hadde planlagt å få noen til å passe på han (han er grei så det er ikke det, men allikevel...). Vi trodde vi ble invitert på samme nivå som alle andre. Vi er oppegående mennesker. For å si det sånn: vi drar ikke dit noe mer!!!

Anonymkode: 6fe87...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cicero
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det man burde gjøre men de gikk når vi kom. Det var omtrent som om at de hadde planlagt å få noen til å passe på han (han er grei så det er ikke det, men allikevel...). Vi trodde vi ble invitert på samme nivå som alle andre. Vi er oppegående mennesker. For å si det sånn: vi drar ikke dit noe mer!!!

Anonymkode: 6fe87...279

Kan godt hende at de faktisk inviterte dere som "barnevakter." Dårlig gjort! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bruker man ikke korrekt ord om noe idag så blir jo folk generelt gærne. :fnise: Det er nesten umulig å ikke fornærme noen,skal

man se litt grovt på det.Når det gjelder situasjonen du var så uheldig å komme opp i,så skjønner jeg deg godt.Synes det høres ut som om de som inviterte dere ikke har så gode sosiale antenner rett og slett,og hadde jeg blitt invitert opp dit til 17 mai igjen(Nå hadde jeg ikke giddet å gjort det helt ærlig hadde det vært meg)men hvis du fortsatt vil beholde vennskapet med disse folka så hadde jeg tatt en prat med dem og sagt i fra at jeg reagerte på oppførselen deres, og at vi ble jo nærmest satt som barnevakter

for den personen med Downs syndrom. Dessuten,hvordan

skulle du kunne vite hvordan man skulle forholde seg til denne personen om du ikke er vant med folk med Downs syndrom?

Jeg skjønner godt at du følte dette som ubehagelig.

 

Anonymkode: 8f311...5eb

Takk for råd. Jeg skal si i fra til dem. Jeg vil ikke bli brukt heller. Jeg er ikke kvalifisert til å håndtere denne personen. I hvertfall ikke langt uti skogen. 

Anonymkode: 6fe87...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Cicero skrev:

Kan godt hende at de faktisk inviterte dere som "barnevakter." Dårlig gjort! 

De kan ikke ha brydd seg om han i hvertfall. Det kan de ikke ha gjort. 

Anonymkode: 6fe87...279

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cicero
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan ikke ha brydd seg om han i hvertfall. Det kan de ikke ha gjort. 

Anonymkode: 6fe87...279

Hvor langt ut i ødemarka var det? Var det andre folk der? 

Høres ikke helt bra ut at de folkene der skal ha ansvar for en tilbakestående heller. Man merker det jo fort om man oppleves for en byrde for noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange i helsesektoren som sier "mongolid". Det er ikke noe galt i det. Er heller stygt å si "mongo".

Anonymkode: 3f705...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags ord skal man bruke da? Fagordet for hjerneskaden til personen? Nå er det ikke diagnosen til vedkommende jeg var ute etter. Jeg var ute etter svar om hva som får folk til å sette igjen tre stk langt uti ødemarka og passe på en som ikke har så mye hånd-baggasje som oss andre (håper dette er en bedre beskrivelse av han). 


Det sier jo litt om deg at du reagerer på at jeg kaller han mongoloid - Jeg sier ikke det for å degradere han. Det sier mye om deg som tenker at jeg gjør det. Nei - skjerp deg. Hvis noen er mongolide så er det det det kalles. :P Men som sagt: nå handler det ikke om hans hjerneskade eller kromosomfeil.

Anonymkode: 6fe87...279

Det sier nok noe om meg at jeg reagerer på det ja, men det er nok ulike meninger i hvorvidt det er jeg eller du som burde skjerpe seg. Når du uttaler deg på måten du gjør i et forum så vil du få reaksjoner, sånn er det bare, og hvis du hadde latt være å bruke degraderende ord i utgangspunktet hadde du ikke fått påpekning om dette, og heller ikke avsporing, og dermed flere svar på det du spør om. Videre hvis du hadde tatt selvkritikk eller latt være å fortsette å bruke den måten å omtale personen på ville du nok også fått mindre kommentarer på det og mer svar, så når du likevel bare fortsetter å bruke de ordene så kan det virke som du er ute etter å provosere, og ikke er så interessert egentlig i å få svar på "problemstillingen". 

@Klossmajor, takk for opplysningene. Jeg var klar over at det nettopp var en beskrivelse av mongoler, derfor jeg skrev "med mindre man er mongol". Men det var en del av dette jeg ikke var klar over, alltid greit å bli opplyst. Ellers tenker at det er nedsettende også når det blir brukt om mennesker med Downs syndrom. Det sikter til øynene deres, som ofte kan ligne litt på de mongolene har, og dermed å uttrykke seg om folk på en måte som aktiv vektlegger deres utseende som annerledes enn andre. Bare det at "jævla mongo" også er et uttrykk sier vel noe om hvor nedsettende det er, også når det er brukt om mennesker med Downs, så at du sier at det kun er mongoler som vil ha seg frabedt uttrykket kan jeg ikke helt forstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Rainstorm skrev:

@Klossmajor, takk for opplysningene. Jeg var klar over at det nettopp var en beskrivelse av mongoler, derfor jeg skrev "med mindre man er mongol". Men det var en del av dette jeg ikke var klar over, alltid greit å bli opplyst. Ellers tenker at det er nedsettende også når det blir brukt om mennesker med Downs syndrom. Det sikter til øynene deres, som ofte kan ligne litt på de mongolene har, og dermed å uttrykke seg om folk på en måte som aktiv vektlegger deres utseende som annerledes enn andre. Bare det at "jævla mongo" også er et uttrykk sier vel noe om hvor nedsettende det er, også når det er brukt om mennesker med Downs, så at du sier at det kun er mongoler som vil ha seg frabedt uttrykket kan jeg ikke helt forstå. 

At jeg unnskyldte at mitt fokus avvek fra trådstarters tema med at det var du som avsporet diskusjonen, var ikke ment å anklage deg for noe galt. Jeg synes responsen din var på sin plass. Bare så det er sagt.

Jeg tror jeg forstår hva du mener med å se det fra begge sider. Likevel er det nok først og fremst tilknytningen til Down syndrom som gjør at folk gjerne oppfatter mongoloid som belastende. At ordet kaukasoid er gangbart, mens mongoloid ikke er det, sier det meste. Ordet negroid har en belastet forhistorie jeg regner med de aller fleste er godt kjent med, mens ordet mongoloid tror jeg ikke har noen særlig andre negative konnotasjoner enn at det knyttes til nettopp Down syndrom. Fordums raseteorier har ikke knyttet den mongoloide rase til lavere intelligens eller andre negative trekk ved det kognitive. Nesten heller tvert imot.

Uttrykket Downs syndrom er oppkalt etter legen John Langdon Down. Paradoksalt nok var det han som først ga det navnet Mongolian Idiocy. Før det ble de bare kallt idiots. Han la altså til den etniske og rasemessige komponenten til uttrykket, og knyttet dermed mongolsk utseende til funksjonsnedsettelse. Man kan nok skylde mye av dette på ham.

Uansett mener jeg det er på høy tid at ordet får tilbake sin opprinnelige betydning og mister de negative konnotasjoner det har fått. Asiatisk som eufemisme er så upresist at det ikke duger.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor måtte dere betale for dette familiemedlemmet? 

Anonymkode: af8b0...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Slutt å si ord som retard, mongoloid, mongo, hemma o.l. rette betegnelsen er psykisk utviklinghemmet, downs syndrom og menneske. Jeg får direkte vondt når jeg ser at folk fremdeles bruker disse ordene, uannsett hvordan de skrives. Du skriver at du ikke skrev mongoloid for å være nedsettende, men du bruker det likevel for å beskrive personen. Ikke greit!

2. Som en pårørende av en som er utviklingshemmet, så klarer jeg ikke å riste av meg at noen fremdeles i 2017 beskriver de med kromosonfeil som en slags kvise på samfunnets rumpe ved å kalle de ting. Skada, mongo, hemma, retard er ord som ofte går igjen hos mennesker som ikke ser at disse også er mennesker.

3. Du skulle sagt ifra til de det gjelder at du, ikke vet hvordan du skal håndtere mennesker med utviklingshemning. Nå vet jeg ikke hvor mye funksjonshemning personen hadde, men det er mange typer funkskjonshemming.  Som sagt, så er jeg pårørende til en som er funksjomshemmet,  og forstår at ikke alle vet hvordan de skal gå frem for å bli kjent, eller avvise de. For de er ofte veldig sosiale og noen ganger kan de være aggressive. 

Du skulle rett og slett ringt en venn for å bli hentet. Vertsskapet viste jo ikke noen interesse sier du. Jeg pleier alltid å ha en backup når jeg er på fest på ukjente steder. Jeg er vant med å bli ignorert på fest, og er jeg langt ut på landet så sørger jeg for å finne en måte å komme meg hjem på. Mannen blir gjerne igjen, og sitter gjerne på med kompiser/delt taxi hjem igjen. 

Man føler seg kanskje litt frekk som forlater festen, men det er ennå frekkere av vertsskapet å ignorere/fryse ut festdeltakere. Å gå fra noen som ønsker kontakt er også ganske frekt synes jeg. 

Jeg tipper at både du og den "mongoloide" følte dere like utilpass og ignorert begge to. Noe som igjen beviser at begge to er like mye mennesker.

At du kaller det andre mennesket for mongoloid overskygger forresten poenget ditt med innlegget ditt. 

Anonymkode: f6f22...10a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2017 den 14.23, AnonymBruker skrev:

De kan ikke ha brydd seg om han i hvertfall. Det kan de ikke ha gjort. 

Anonymkode: 6fe87...279

Hvorfor tok dere ikke bare å forlot stedet på samme måte som dere kom?

Anonymkode: f9042...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...