Gå til innhold

Fødeplass i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det er plass på hotellet ja

Anonymkode: cc7c9...556

Det gjelder vel for abc også? Er det ikke plass så er det ikke plass...

Endret av Puny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Riksen er ikke et nåløye, så ille er det ikke. 

Anonymkode: dad00...c0d

Da er det enda mindre problem.

Anonymkode: cc7c9...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Puny skrev:

Det gjelder vel for abc også? Er det ikke plass ås er det ikke plass...

Ut ifra hva jeg har skjønt er du på ABC garantert enerom, enten på ABC eller vanlig barsel, mens på vanlig barsel kan du få felesrom på barsel.

Anonymkode: cc7c9...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ut ifra hva jeg har skjønt er du på ABC garantert enerom, enten på ABC eller vanlig barsel, mens på vanlig barsel kan du få felesrom på barsel.

Anonymkode: cc7c9...556

hmmm.... Skal ikke påstå det ikke stemmer, men det har jeg aldri hørt om... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tidlig må man søke plass? Har skjønt at å søke ved første legetime i uke 10-11 fort er for sent i Oslo om har spesielle ønsker? 

Er det kun ved ABC de har mulighet for å føde i vann?

Hva med Riksen?

Anonymkode: 52361...98e

Var hos lege her om dagen. Fikk beskjed om at det ikke var så stress med å søke før uke 10 når man føder utenom juli-august.

Anonymkode: 41df9...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du får jo plass på sykehuset du sokner til uansett, det er bare om du vil føde på Ullevål eller Riksen du bør være tidlig ute. Både Ahus og Bærum har god kapasitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Arkana skrev:

Altså, du får jo plass på sykehuset du sokner til uansett, det er bare om du vil føde på Ullevål eller Riksen du bør være tidlig ute. Både Ahus og Bærum har god kapasitet. 

Du får fødeplass ja, men ikke nødvendigvis der du sogner nei. Jeg sog ner strengt tatt til Diakonhjemmet og der har de ikke engang fødeplass. Ahus senker kapasiteten nå og vil bare ha 8 stuer fra 1. Juni. Men det er plass nok til alle, men ikke nødvendigvis der du sogner til. Du kan bære uheldig å sendes til Drammen eller Moss.

Anonymkode: cc7c9...556

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får fødeplass ja, men ikke nødvendigvis der du sogner nei. Jeg sog ner strengt tatt til Diakonhjemmet og der har de ikke engang fødeplass. Ahus senker kapasiteten nå og vil bare ha 8 stuer fra 1. Juni. Men det er plass nok til alle, men ikke nødvendigvis der du sogner til. Du kan bære uheldig å sendes til Drammen eller Moss.

Anonymkode: cc7c9...556

Hvis diakonhjemmet ikke har fødeplass så sogner du jo ikke dit for å føde.. 

Anonymkode: feb2d...9ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får fødeplass ja, men ikke nødvendigvis der du sogner nei. Jeg sog ner strengt tatt til Diakonhjemmet og der har de ikke engang fødeplass. Ahus senker kapasiteten nå og vil bare ha 8 stuer fra 1. Juni. Men det er plass nok til alle, men ikke nødvendigvis der du sogner til. Du kan bære uheldig å sendes til Drammen eller Moss.

Anonymkode: cc7c9...556

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis diakonhjemmet ikke har fødeplass så sogner du jo ikke dit for å føde.. 

Anonymkode: feb2d...9ef

Jepp. Man kan sokne til flere ulike sykehus, alt etter hva det gjelder. Trenger du øyeblikkelig hjelp blir du kjørt til Diakonhjemmet. Skal du føde er det et annet sykehus, sannsynligvis Bærum. Det er svært uvanlig at man sendes så langt som til Drammen eller Moss, det skjer faktisk så sjelden at de tilfellene blir en avisnyhet. Hvis man er så uheldig at det er stappfullt der man har fødeplass akkurat den dagen man er i fødsel er det nesten alltid plass på en av de andre fødeavdelingene i Oslo så man trenger ikke dra langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte på rikshospitalet midt i høysesong (juli/august). Det var rolig og stor kapasitet, var alene på rommet og mannen kunne overnatte første natt før det kom noen andre. Alle (på barselgruppen) som hadde født samme uka på Ullevål fortalte om overbelegg og trengsel, det kan de aldri ha på riksen, fordi de må være i stand til å ta imot risikopasienter når som helst, så de er aldri overfulle. Syns det var betryggende med småbarninsentivavd. i samme bygg, selv om vi ikke trengte det. Hadde badekar som smertelindring, men vet ikke om jeg kunne født i det?

Anonymkode: e278d...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis diakonhjemmet ikke har fødeplass så sogner du jo ikke dit for å føde.. 

Anonymkode: feb2d...9ef

Poenget mitt er at vi i Oslo ikke sogner til en spesifikk fødeavdeling. 

Anonymkode: cc7c9...556

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Arkana skrev:

 

Jepp. Man kan sokne til flere ulike sykehus, alt etter hva det gjelder. Trenger du øyeblikkelig hjelp blir du kjørt til Diakonhjemmet. Skal du føde er det et annet sykehus, sannsynligvis Bærum. Det er svært uvanlig at man sendes så langt som til Drammen eller Moss, det skjer faktisk så sjelden at de tilfellene blir en avisnyhet. Hvis man er så uheldig at det er stappfullt der man har fødeplass akkurat den dagen man er i fødsel er det nesten alltid plass på en av de andre fødeavdelingene i Oslo så man trenger ikke dra langt.

Det er uvanlig når du er til termin ja, men ikke uvanlig at prematuravdelingen på ullevåll er såpass full at du sendes til Drammen. 

Anonymkode: cc7c9...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte nettopp på Ahus, kjempefornøyd altså! Personalet er så hyggelige og helt supre. De hadde badekar der, men jeg brukte det ikke. Angående kapasitet så var det veldig fullt nå rundt påske i hvert fall.

Anonymkode: 2f3b9...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

ABC er kun for fødende uten noengorm for forhøyet risiko. Der kan man ikke få epidural, og oppstår det komplikasjoner underveis, fraktes man umiddelbart over på den vanlige fødeavdelingen. Har sett min andel fødende i pressfasen fraktet over glassbroen stående på alle fire i senga nesten med rompa bar, for å si det sånn.

Bare for å veie opp litt for glorifiseringen i innlegg 2.

Anonymkode: e45be...fbe

Nå er det jo ikke fraktbare senger på ABC, og det er heller ingen glassbro ;) Men det er nok en del som blir fraktet over, ja!

Anonymkode: 8a6d1...87d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på ABC og kan anbefale det. Du får oppfølging fra en og samme jordmor fra ca. uke 23-24 frem til fødsel. De har fine romslige fødestuder med badekar og dobbeltseng. Kun vann og eventuelt akupunktur som smertelindring. Skulle det oppstå komplikasjoner er fødeavdelingen på Ullevål vegg-i-vegg. ABC har egen barselsavdeling på fødeavdelingen, med fine rom. Hvor du og mann/medmor kan bli et par dager. Eneste ulempen er kanskje, som jeg opplevde, at jordmødrene er opptatte i fødsel, og det går utover barselskvinnene. På pasienthotellet er det vel egne jordmødre, så vidt jeg kan forstå? Du kan føde der så lenge du tilfredsstiller kravene :)  Legger ved de :)

Sitat

 

ABC er et tilbud til friske gravide som ønsker å føde naturlig. 

Skal du føde på ABC kan du ikke ha mer enn ett barn i magen

Du kan ikke ha alvorlige kroniske sykdommer 

Du kan ikke være overvektig ( KMI < 32) 

Du kan ikke ha tidligere keisersnitt 

Du kan ikke røyke eller snuse

Du kan ikke ha fylt 41 år ved fødsel som førstegangsfødende eller 44 år ved fødsel som flergangsfødende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke valgt et universitetssykehus hvor de nærmest krever at du må ha med studenter inn på fødsel 

Anonymkode: 977a7...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke valgt et universitetssykehus hvor de nærmest krever at du må ha med studenter inn på fødsel 

Anonymkode: 977a7...b12

Man blir aldri tvunget, selv ikke på universitetssykehus.

 

Nå må folk slutte å tro at de rare skrekkhistoriene skrevet av ABere på KG er representative for virkeligheten. Nei, det er faktisk ikke vanlig at det toger inn en gruppe studenter som skal observere uten at man har noe man skulle ha sagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...