Gå til innhold

Ti ting du ikke skal si til noen som ikke ønsker seg barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

– Du har ikke møtt den rette.

– Barn er meningen med livet.

– Det er bare en fase / Du vil ombestemme deg.

– Du er egoistisk.

– Det er unormalt.

– Du vet ikke hva du går glipp av.

– Hva med de som ikke kan?

– Da får jo ikke foreldrene dine barnebarn!

– Hva om alle tenkte som deg?

– Hvem skal ta vare på deg som gammel?

https://www.abcnyheter.no/livet/familien/2017/05/22/195303713/ti-ting-du-ikke-skal-si-til-noen-som-ikke-onsker-seg-barn

 

Er dere enige eller uenige med det artikkel forfatter skriver ?

 

 

Anonymkode: 1080e...9a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PREACH. Drittlei av å høre de frasene der gang på gang.

Anonymkode: 5e395...dc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Det er jo bare ting det er helt unødvendig å si. 

Anonymkode: 478cb...59a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tidligere høre at jeg kom til å skifte mening når jeg ble eldre, eller hvis jeg møtte dem rette mannen. Når er jeg 46 og har fortsatt ikke skiftet mening. Er glad jeg ikke har barn, det er krevende nok å ta vare på meg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Athleisure

Helt enig. Selvfølgelig vil ikke absolutt alle på jorden ønske seg barn, så hvorfor prøve å få dem til å ombestemme seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekk opp hånda de som har hørt alle ti :laugh:

Det verste er egentlig den øverste - når den faktisk brukes på noen som er gift :P 

"Det er ikke normalt" er egentlig greit nok, for det er det jo ikke. Så lenge man forstår at det er helt greit og selvvalgt å være unormal på dette området :) 

Til de som faktisk bruker sånne fraser, kan det være interessant å snu det rundt og se hvordan de ville reagert da.

– Du har ikke møtt den rette.

Eller: Oj, du har jamen tjukke barn, det er dårlige gener. Det ordner seg når du får barn med en slankere mann istedenfor den tjukkasen du har nå. 

– Barn er meningen med livet.

Eller: Oj, du må jamen ha et tomt liv som må formere deg for å finne mening i hverdagen. Er ikke mannen din nok for deg?

– Det er bare en fase / Du vil ombestemme deg.

Eller: Du synes kanskje det er stas med unger nå som du synes de er små og søte, men du kommer til å angre når de blir større. 

– Du er egoistisk.

Eller: Jaså, du vil ha permisjoner og barnetrygd oppi hånda, mens vi andre må jobbe?

– Det er unormalt.

Eller: Jaså, vi dilter etter saueflokken, gjør vi?

– Du vet ikke hva du går glipp av.

Eller: Du aner ikke hvor kult det er å reise jorda rundt hvert år til du blir gammel, altså. Du tror kanskje du gjør det siden du var på et par sydenturer før du fikk barn, men nope.

– Hva med de som ikke kan?

Eller: Hva med oss som ikke vil ha, hvorfor skal du plage oss med å få ufyselig avkom som springer rundt over alt?

– Da får jo ikke foreldrene dine barnebarn!

Eller: Synes du virkelig det er rett å plage foreldrene dine med nye unger nå som du endelig er voksen? Du forventer sikkert gratis barnepass også?

– Hva om alle tenkte som deg?

Eller: Har du ikke tenkt å gjøre noe med overbefolkningen i verden?

– Hvem skal ta vare på deg som gammel?

Eller: Jaså, du aler opp sykepleiere som skal tørke deg bak i alderdommen? Tenker du angrer når du sitter der og den frivillig barnløse ungen din er på jordomseiling.

Anonymkode: e09a7...9f6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig. Er drittlei disse "bingoene". Skjønner ikke hvorfor folk skal bli så sjokkerte over at jeg ikke vil ha barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk normal, det har vist seg i de siste årene hvor man har belyst dette.

Anonymkode: 904b8...f0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. 

Pleier enkelt og greit gjøre dem oppmerksom på at forskning gang på gang har vist at frivillig barnløse er lykkeligere enn dem med barn, og at eldre barnløse ikke er mer ensom enn de som har barn. 

Anonymkode: 32ad5...f11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bortsett fra det med at det er en fase så er jeg enig. Man bør sikkert holde det at det er en fase for seg selv også, men for meg var det en fase. Det gikk over når jeg bikket 35, da fikk jeg plutselig lyst på, da var det nesten for sent.. Man trenger ikke si at det er en fase kanskje men står man personen nære (mor, søster etc.) så syntes jeg det kan være på sin plass å spørre om man er helt sikker, for plutselig har naturen bestemt for deg og du har ikke muligheten lenger. 

Anonymkode: 0f392...4ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke hvorfor alle barnløse er så jævlig bitre og sure hele tida. "Buhu, de snakket til meg om barn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at jeg er ganske lei av å høre alle ti. Jeg hører ofte at "Ja, men det sier du NÅ det, bare vent et par år du"

Venter nesten med spenning på menopausen så jeg slipper å høre det noe mer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Simbyxor skrev:

Skjønner heller ikke hvorfor alle barnløse er så jævlig bitre og sure hele tida. "Buhu, de snakket til meg om barn".

Vel her ser noe som som ikke forstod poenget med artikkelen.

Anonymkode: 1080e...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

bortsett fra det med at det er en fase så er jeg enig. Man bør sikkert holde det at det er en fase for seg selv også, men for meg var det en fase. Det gikk over når jeg bikket 35, da fikk jeg plutselig lyst på, da var det nesten for sent.. Man trenger ikke si at det er en fase kanskje men står man personen nære (mor, søster etc.) så syntes jeg det kan være på sin plass å spørre om man er helt sikker, for plutselig har naturen bestemt for deg og du har ikke muligheten lenger. 

Anonymkode: 0f392...4ce

Nei det synes jeg ikke.

Det er din egne buisness om du vil ha barn eller ei, den eneste som kan spørre er daten/kjæresten.

Anonymkode: 904b8...f0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Simbyxor skrev:

Skjønner heller ikke hvorfor alle barnløse er så jævlig bitre og sure hele tida. "Buhu, de snakket til meg om barn".

Hvis du mener barnefri folk så er det fordi folk alltid skal blande seg oppi ens livsvalg og skal fortelle deg ved ENHVER MULIGHET hva du går glipp av. Min nabo fikk dramaqueen til avkom, jo takk, jeg har hørt i full stereo hva jeg går glipp av og jeg er evig takknemlig.

Eller mener du Barnløse, som ikke kan få barn og veldig lei seg for det. Isåfall forstår jeg at de blir sure og bitre for igjen, folk vil jo faen meg ikke la andre leve sitt liv som de vil og skal blande seg oppi og kommentere alt til enhver anledning. Du vet, skikkelig gni det inn at de ikke har unger.

For 20 år siden blandet ikke folk seg oppi hvorfor man ikke hadde barn fordi det ble sett på som frekt. Kan vi gå tilbake til det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cicero

Vel, jeg er drittlei frivillig barnløse som oppfører seg som at hele verden er imot dem og at de er en slags martyr som våger å ikke ville ha barn. Det er ikke uvanlig i dag å ikke ville ha unger. Fødselsraten i Norge var i 2014 på 1,78 unger per kvinne. Jeg skjønner at det er irriterende å få kommentarer, men alle som ikke bor under en stein får unødvendige kommentarer på ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har kommet fram til at det ikke er noe vits å fortelle folk at jeg ikke ønsker barn. Bare jatter med eller prater vekk spørsmålet, så får de tro hva de vil. Det er jo det de gjør uansett, gjerne etter en lang og meningsløs diskusjon med subtekst ala "stakkars deg som fortsatt er så barnslig at du ikke skjønner at du kommer til å ombestemme deg." Syns uansett det er en privatsak og ikke noe alle og enhver trenger å vite.

Anonymkode: 62eba...25b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rekk opp hånda de som har hørt alle ti :laugh:

Det verste er egentlig den øverste - når den faktisk brukes på noen som er gift :P 

"Det er ikke normalt" er egentlig greit nok, for det er det jo ikke. Så lenge man forstår at det er helt greit og selvvalgt å være unormal på dette området :) 

Til de som faktisk bruker sånne fraser, kan det være interessant å snu det rundt og se hvordan de ville reagert da.

– Du har ikke møtt den rette.

Eller: Oj, du har jamen tjukke barn, det er dårlige gener. Det ordner seg når du får barn med en slankere mann istedenfor den tjukkasen du har nå. 

– Barn er meningen med livet.

Eller: Oj, du må jamen ha et tomt liv som må formere deg for å finne mening i hverdagen. Er ikke mannen din nok for deg?

– Det er bare en fase / Du vil ombestemme deg.

Eller: Du synes kanskje det er stas med unger nå som du synes de er små og søte, men du kommer til å angre når de blir større. 

– Du er egoistisk.

Eller: Jaså, du vil ha permisjoner og barnetrygd oppi hånda, mens vi andre må jobbe?

– Det er unormalt.

Eller: Jaså, vi dilter etter saueflokken, gjør vi?

– Du vet ikke hva du går glipp av.

Eller: Du aner ikke hvor kult det er å reise jorda rundt hvert år til du blir gammel, altså. Du tror kanskje du gjør det siden du var på et par sydenturer før du fikk barn, men nope.

– Hva med de som ikke kan?

Eller: Hva med oss som ikke vil ha, hvorfor skal du plage oss med å få ufyselig avkom som springer rundt over alt?

– Da får jo ikke foreldrene dine barnebarn!

Eller: Synes du virkelig det er rett å plage foreldrene dine med nye unger nå som du endelig er voksen? Du forventer sikkert gratis barnepass også?

– Hva om alle tenkte som deg?

Eller: Har du ikke tenkt å gjøre noe med overbefolkningen i verden?

– Hvem skal ta vare på deg som gammel?

Eller: Jaså, du aler opp sykepleiere som skal tørke deg bak i alderdommen? Tenker du angrer når du sitter der og den frivillig barnløse ungen din er på jordomseiling.

Anonymkode: e09a7...9f6

Man må bare snu om på dem som virkelig ikke gir seg.Ei vennine av meg fikk nok av ei som bare maste og maste om det,

og sa ganske enkelt at "Vet du hva, det trenger ikke du lure på i det hele tatt."  når vedkommende spurdte og gravde

og til og med klarte å lire av seg "er det fordi du ikke kan få barn da eller?"

Det er jo ikke sånn at barne maset stanser nødvendigvis fordi om en har fått unger heller.Har hørt folk som

har fått høre "Når skal dere ha nummer to daaa?" 

*grøss* 

 

Anonymkode: d8fc3...a4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har og den her: "Du vet ikke hva du snakker om", hvis man skulle si noe til ei som har barn. For man vet så klart hva det er med én gang man får barn. Også når man ikke har barn og er i jobb, så kan man brukes mer fordi man er "mindre" verdt. Hvilken kronidiot mener det? 

Anonymkode: b5a2a...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

bortsett fra det med at det er en fase så er jeg enig. Man bør sikkert holde det at det er en fase for seg selv også, men for meg var det en fase. Det gikk over når jeg bikket 35, da fikk jeg plutselig lyst på, da var det nesten for sent.. Man trenger ikke si at det er en fase kanskje men står man personen nære (mor, søster etc.) så syntes jeg det kan være på sin plass å spørre om man er helt sikker, for plutselig har naturen bestemt for deg og du har ikke muligheten lenger. 

Anonymkode: 0f392...4ce

Hvorfor i all verden er det på sin plass? Det er da helt og holdent vedkommendes egen sak og ingen andres. "Plutselig har naturen bestemt for deg"? Er man frivillig barnløs så har man bestemt det selv, enkelt og greit. 

Anonymkode: e09a7...9f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...