Gå til innhold

Dere som bor alene i enebolig hva fikk dere i strømregning denne måneden?


Gjest Sanne__

Anbefalte innlegg

Gjest Sanne__

Jeg fikk regning på 280,- denne måneden og synes det var lite. Byttet strømleverandør og betaler nå 23.90 pr kw.Blir å følge med på prisene framover. Store summer å spare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva vi får, men det blir uansett som å sammenligne bananer og appelsiner. 

Hvor mye strøm man bruker kommer an på mer enn bare om det er enebolig, og om man bor alene. Størrelse på boligen, om man bruker strøm som eneste oppvarmingskilde kontra å fyre i ovnen eller ha oljefyr e.l, om man bor i en kald eller mildere del av landet, om man er en sånn som trener mye og dermed vasker klær i store mengder, om man er en sånn som liker å ligge i badekaret kontra er en som liker å ta en lynrask dusj i lunkent vann, etc etc etc. 

 

Anonymkode: e05ce...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanne__
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva vi får, men det blir uansett som å sammenligne bananer og appelsiner. 

Hvor mye strøm man bruker kommer an på mer enn bare om det er enebolig, og om man bor alene. Størrelse på boligen, om man bruker strøm som eneste oppvarmingskilde kontra å fyre i ovnen eller ha oljefyr e.l, om man bor i en kald eller mildere del av landet, om man er en sånn som trener mye og dermed vasker klær i store mengder, om man er en sånn som liker å ligge i badekaret kontra er en som liker å ta en lynrask dusj i lunkent vann, etc etc etc. 

 

Anonymkode: e05ce...922

Men nettopp derfor er det interressant å undersøke om det finnes  noe endringspotensiale. Hvordan kan  man med mange små endringer kanskje  gjøre store besparelser. Bli seg strømforbruket mere bevisst?

Derfor har jeg stor nytte av besøke kraftverkets nettsider hvor man kan  følge med på dagsforbruket sitt fra dag til dag,spørre seg selv,hva var det som gjorde at jeg brukte så mye strøm denne spesifikke dagen eller lite den andre dagen,alt ettersom, Iallefall har det hjulpet meg å bli mere bevisst, Ja nesten gått sport i å bruke lite strøm. En dag var jeg nede i 16kw! Mens andre dager var det ganske høyt og ja det var den dagen jeg tok et langt karbad. Og det er jo deilig da og man skal jo unne seg noe. Men nå prioriterer jeg å dusje på treninga og drar oftere i badeland og litt sjeldnere karbad hjemme. Jeg får en hyggeligere strømregning og kan unne meg litt oftere badeland som belønning. 

Noen ganger sløser jeg ekstremt mye med strømmen men så tar jeg meg inn igjen og må skjenne litt på meg selv. Og når man har vært litt fram og tilbake ei stund så tenker man at det er så unødvendig å sløse liksom. Jeg sparer opp tøy og vasker sjeldnere, tenker at i sommer så vil jeg prøve å bade oftere ute, alltid ha shampo ,kur og dusjsåpe håndkle i treningsbagen slik at man kan dra og bade spontant og slenge treningstøyet og håndkle i en bøtte med såpevann etter trening,gjøre det til en vane. Er jo mye enklere å praktisere dette når man bor alene og når det er sommer men det handler om å holde forbruket lavest mulig over tid så får man benytte seg av muligheten man har da.

Jeg har varmepumpe og i skrivende stund står den på 16.Den står på døgnet rundt. På en facebookside fikk jeg et nyttig tips og det var å aldri eller sjelden slå den av fordi den da brukte mere strøm når den skulle settes igang igjen. Da skjønner jeg at jeg har brukt den feil i flere år men så fant jeg det ut og regner med at det også forlenger levetiden på pumpa da den slipper å jobbe så mye.

Den store utgiften er jo varme vinterstid og jeg tenker å investere i tykke gardiner når høsten og vinterkulden kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...