Gå til innhold

Stebarn som klager på klesvasken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg har to barn med atopisk eksem, så bruker jeg kun sensitiv og parfymefrie produkter. Men pga. stesønns klær lukter så fælt så har jeg begynt å bruke denne som skal ta bort lukten i tillegg.

Det som er greia er at han KUN kjøper seg syntetiske klær. Og i de klærne setter det seg en sånn lukt som ikke går bort, uansett..

Gutten (som ikke har vert hos sin mor på snart ett år) klager og klager på klesvaskingen min, at klærne stinker og at hos moren lukter ikke klærne når hun vasker de.

Jeg kunne godt vaske klærne med masse parfyme, men da blir det mye ekstra arbeid på meg, og jeg må sortere bort hans klær, og i tillegg vaske egne maskiner med hans klær..

I går fikk jeg nok.  Jeg sa til han rolig, at det er en enkel løsning på dette.. Han kan kjøre på butikken, kjøpe seg parfymert skyllemiddel/vaskemiddel og han kan vaske klærne sine selv, å se om det blir bedre da. Problem løst. Det er bare å ordne opp selv, og at jeg er ingen slave som skal gjøre alt han ber meg om.

Gutten ble drittsur! Klikket skikkelig. Han slengte med leppa og sa jeg var idiot og lat..

Jeg er dritt lei, og vurderer å slutte med å vaske klærne hans. La han ta ansvaret selv! Han er 16,5 år å burde egentlig lære seg dette snart.

Er det drøyt å la han vaske klærne selv?

 

Anonymkode: 4797e...1cf

Jeg synes det er helt greit at han må vaske klærne selv, men jeg skjønner ikke hvorfor du gidder å ta konflikter i ett år som burde vært løst fra fars side på 5 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gutten ble drittsur! Klikket skikkelig. Han slengte med leppa og sa jeg var idiot og lat..

Jeg er dritt lei, og vurderer å slutte med å vaske klærne hans. La han ta ansvaret selv! Han er 16,5 år å burde egentlig lære seg dette snart.

Er det drøyt å la han vaske klærne selv?

Anonymkode: 4797e...1cf

Min 16 år gamle sønn har tatt mesteparten av klesvasken her i huset de siste fem årene. Det er ikke akkurat rocket science.

Anonymkode: ddc00...782

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min femåring hjelper meg både med å vaske og å henge opp klær (fordi han vil). Er ganske sikker på at han fint kunne sortert tøy og satt på maskinen helt alene, så da bør nå hvert fall en 16 åring klare det! Han er ikke like flink til å henge opp klær selv, så det blir nå egentlig bare ekstra arbeid for meg. Ikke at det gjør noe, for han føler selv at han både er flink og hjelpsom :) Regner med at 16 åringen klarer det også helt fint. 

Anonymkode: 88666...792

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare sagt at nå har jeg prøvd og ikke lykkes å vaske klærne hans slik han vil ha det, så nå får han ta over ansvaret selv. Han er uansett av en alder hvor det passer å ta over.

Så kunne jeg strukket meg til å kjøpe vaskemiddel for ham. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasker med bare parfymefritt, bruker ikke skyllemiddel og har prøvd eddik i skyllevannet, men treningstøyet til mannen luktet likevel hest. Vi har kommet frem til at hvis han kjører en ekspressvask rett etter trening, setter ikke lukten seg. Deretter kan klærne tørkes og eventuelt bli med i vanlig vask siden.

Det som virkelig setter lukt, er hvis treningstøyet blir liggende i en klump og tørke langsomt. Da kontaminerer det gjerne resten av skittentøyet også, så her kjører vi full segresjon av utsvettet treningstøy frem til det er skylt, haha!

Denne jobben kan sekstenåringen gjerne ta selv. 

Endret av Hactar
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Når man er 16 er det på høy tid å bidra med å ta klesvasken! Men det er foreldrenes ansvar å lære barnet dette, og å tydeliggjøre at det er et ansvar. 

Husker mamma ble sinna på meg en gang,da jeg var 14 og hun måtte vaske klærne mine, hun mente det var helt idiotisk at jeg ikke kunne vaske klær. Men hun hadde jo aldri lært meg det/oppfordret til det? 

Barn kan ta klesvasken i ung alder, men som forelder må man faktisk veilede og tydeliggjøre, ikke forvente at det skjer av seg selv. Oppdragelsen tar ikke slutt bare fordi man har en tenåring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Sisti skrev:

Når man er 16 er det på høy tid å bidra med å ta klesvasken! Men det er foreldrenes ansvar å lære barnet dette, og å tydeliggjøre at det er et ansvar. 

Husker mamma ble sinna på meg en gang,da jeg var 14 og hun måtte vaske klærne mine, hun mente det var helt idiotisk at jeg ikke kunne vaske klær. Men hun hadde jo aldri lært meg det/oppfordret til det? 

Barn kan ta klesvasken i ung alder, men som forelder må man faktisk veilede og tydeliggjøre, ikke forvente at det skjer av seg selv. Oppdragelsen tar ikke slutt bare fordi man har en tenåring. 

Enig.. Jeg har oppfordret gutten til å lære flere ganger.. Men han er totalt uinteressert... Jeg argumenterte med at han snart skal flytte og at han kanskje burde lære seg klesvask og diverse, men da svarte han at han bare kunne ha en lapp på vaskemaskina om hvordan det skulle gjøres når den tid kommer...

 

Anonymkode: 4797e...1cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

de lukter gammel svette :o og det er KUN hans klær som lukter.. ikke de andre klærne i samme maskin..

Anonymkode: 4797e...1cf

Jeg sliter med stress-svette. Dvs det kommer adrenalinsvette hvis jeg stresser eller er nervøs, da blir ikke lukten borte, og jeg kan like gjerne kaste klærne. 

Ellers kan jeg ikke skjønne hvorfor dette er din sak i det hele tatt. Si til far at sønnen klager over klesvasken, og nå tar du ikke den mer. Så får far og sønn krangle over hvem av dem som skal ta den. 

Anonymkode: 718ae...b95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med stress-svette. Dvs det kommer adrenalinsvette hvis jeg stresser eller er nervøs, da blir ikke lukten borte, og jeg kan like gjerne kaste klærne. 

Ellers kan jeg ikke skjønne hvorfor dette er din sak i det hele tatt. Si til far at sønnen klager over klesvasken, og nå tar du ikke den mer. Så får far og sønn krangle over hvem av dem som skal ta den. 

Anonymkode: 718ae...b95

Jeg har jo snakket med far.. Far er enig i at guttens klær ikke blir vasket før han tar initiativ selv.. Vi har tilbudt oss å lære han det, men gutten har rett og slett ikke lyst og er sta som stein.

 

Anonymkode: 4797e...1cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med stress-svette. Dvs det kommer adrenalinsvette hvis jeg stresser eller er nervøs, da blir ikke lukten borte, og jeg kan like gjerne kaste klærne. 

Ellers kan jeg ikke skjønne hvorfor dette er din sak i det hele tatt. Si til far at sønnen klager over klesvasken, og nå tar du ikke den mer. Så får far og sønn krangle over hvem av dem som skal ta den. 

Anonymkode: 718ae...b95

Og du.. Når man bor under samme tak 100% så mener jeg at det er like mye min sak, som far sin sak.. jeg er ikke typen som går å sladrer til far hver gang det er noe.. Jeg tar opp ting med han, men jeg løper ikke å griner hver gang jeg og barna er uenige om noe..

Anonymkode: 4797e...1cf

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg har to barn med atopisk eksem, så bruker jeg kun sensitiv og parfymefrie produkter. Men pga. stesønns klær lukter så fælt så har jeg begynt å bruke denne som skal ta bort lukten i tillegg.

Det som er greia er at han KUN kjøper seg syntetiske klær. Og i de klærne setter det seg en sånn lukt som ikke går bort, uansett..

Gutten (som ikke har vert hos sin mor på snart ett år) klager og klager på klesvaskingen min, at klærne stinker og at hos moren lukter ikke klærne når hun vasker de.

Jeg kunne godt vaske klærne med masse parfyme, men da blir det mye ekstra arbeid på meg, og jeg må sortere bort hans klær, og i tillegg vaske egne maskiner med hans klær..

I går fikk jeg nok.  Jeg sa til han rolig, at det er en enkel løsning på dette.. Han kan kjøre på butikken, kjøpe seg parfymert skyllemiddel/vaskemiddel og han kan vaske klærne sine selv, å se om det blir bedre da. Problem løst. Det er bare å ordne opp selv, og at jeg er ingen slave som skal gjøre alt han ber meg om.

Gutten ble drittsur! Klikket skikkelig. Han slengte med leppa og sa jeg var idiot og lat..

Jeg er dritt lei, og vurderer å slutte med å vaske klærne hans. La han ta ansvaret selv! Han er 16,5 år å burde egentlig lære seg dette snart.

Er det drøyt å la han vaske klærne selv?

 

Anonymkode: 4797e...1cf

Bruk eddik i stedenfor skyllemiddel, da går vond lukt ut av syntetiske klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du.. Når man bor under samme tak 100% så mener jeg at det er like mye min sak, som far sin sak.. jeg er ikke typen som går å sladrer til far hver gang det er noe.. Jeg tar opp ting med han, men jeg løper ikke å griner hver gang jeg og barna er uenige om noe..

Anonymkode: 4797e...1cf

Hvorfor kommer du da inn her og sutrer og sladrer? ;) 

Anonymkode: 718ae...b95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig.. Jeg har oppfordret gutten til å lære flere ganger.. Men han er totalt uinteressert... Jeg argumenterte med at han snart skal flytte og at han kanskje burde lære seg klesvask og diverse, men da svarte han at han bare kunne ha en lapp på vaskemaskina om hvordan det skulle gjøres når den tid kommer...

 

Anonymkode: 4797e...1cf

Vel, da har du gjort ditt, tenker jeg. Du trenger ikke vaske klærne hans. Gi han en real sjans til å lære ved å fortelle saklig og rolig at du fra nå av mener han kan ta ansvar selv, og at han bare må spørre når han lurer på noe eller trenger hjelp, men at han selv har ansvaret fra nå av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at gutten kanskje ser at faren aldri vasker klær, så da føler ikke han at han trenger å gjøre det heller. Tenåringer klarer ikke alltid å se videre. Jeg regner med at faren bidrar til daglig drift av familien på andre vis, men det er ikke helt uvanlig at barn lærer av det man gjør eller ikke gjør. Mer enn hva man sier.

En tur i fryseren kan hjelpe på lukta, før de vaskes igjen.

Vet ikke om det var noe lignende dette dere har prøvd ts?

https://www.apotek1.no/produkter/ynolens-luktfjerner-50-g-1stk-950881p

Sier meg enig i kommentaren til at det virker lite gjennomtenkt å la han motta og bruke et borteboerstipend han ikke har rett på.

Anonymkode: 63c30...3dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn er 12 år, og måtte for en periode vaske klær selv. Dette fordi han gjerne skiftet klær tre ganger dagen (før trening, til trening, etter trening), men ikke giddet å sortere rent og skittent, men slapp alt i skittentøyskurven. Selv det han knapt hadde hatt på seg. Jeg sa at han måtte begynne å sortere hva som var rent og skittent, ellers måtte han begynne å vaske klærne sine selv, for jeg kunne ikke ha en full stor maskin med hans klær hver dag. Han lovet, men det ble ingen bedring, så dermed måtte han vaske selv. 

Etter en stund tok jeg over igjen, og da kan jeg love deg at han sorterte rent og skittent fra hverandre, for han vet hva som skjer dersom han ikke gjør det. 

Mine barn bretter og legger på plass klær selv forøvrig, og har gjort dette siden de var ca 10 år. Derfor ble det ekstra idiotisk at han kastet alt på vask, for han måtte jo uansett brette og legge på plass, så det ble bare mer jobb for meg at han ikke sorterte, og ikke mindre på ham. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at gutten kanskje ser at faren aldri vasker klær, så da føler ikke han at han trenger å gjøre det heller. Tenåringer klarer ikke alltid å se videre. Jeg regner med at faren bidrar til daglig drift av familien på andre vis, men det er ikke helt uvanlig at barn lærer av det man gjør eller ikke gjør. Mer enn hva man sier.

En tur i fryseren kan hjelpe på lukta, før de vaskes igjen.

Vet ikke om det var noe lignende dette dere har prøvd ts?

https://www.apotek1.no/produkter/ynolens-luktfjerner-50-g-1stk-950881p

Sier meg enig i kommentaren til at det virker lite gjennomtenkt å la han motta og bruke et borteboerstipend han ikke har rett på.

Anonymkode: 63c30...3dd

Nei.. en stor hvit flaske, alà tennvæske størrelse.. Bioclean eller noe heter det. kjøpt på boots i molde.

Planen var at han skulle bo på hybelen.. Han gjorde også det første stunden, men pga. treninger osv så har han endt opp 100% hjemme.. Derfro har vi sagt at han får bruke stipendet på alt nødvendig.. frem til han flytter i august. Nå er det ikke mange dagene igjen av skoleåret..

Anonymkode: 4797e...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For det første er det helt naturlig at en havvoksen hjemmeboende tenåring (uansett kjønn, men jeg har inntrykk av at man forventer mer husarbeid av jenter enn gutter..) bør delta i husarbeidet hjemme og fint bør kunne klare å vaske klær. Slike svar som ts fikk og manglende vilje til å lære og delta, hadde nok definitivt påvirket min vilje til å finne løsninger og gjøre disse jobbene også... 

 

Angående klesvask, min erfaring er at eddik i skyllevannet er veldig effektivt til å få vekk vond lukt og parfymestank (noen vaskemidler lukter avskyelig..). Jeg ville nok bløtelagt dette tøyet i kaldt vann med eddik (kaldt vann løser gjerne opp svettepartikler bedre enn varmt vann) og så vasket som vanlig. Jeg synes også det er best å ikke blande syntetisk tøy med andre fibre(naturfibre nupper ofte mer hvis de vaskes med syntet er min erfaring)  og heller ikke ha for full maskin maks 3/4 full. 

Anonymkode: 9519b...c84

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, anniewal skrev:

Jeg hadde samme problem: ønsket velduftende tøy, men ville ikke bruke skyllemiddel eller parfyme. Jeg har blandet sammen vann og lavendelolje (ca 15 dråper i en halvlitersflaske), og bruker det som skyllemiddel. Resultatet er tøy med en svak duft av lavendel. Mulig man også kan tilsette dette i vanlig skyllemiddel uten parfyme. 

 

Når det er sagt, synes jeg ikke at stesønnen din har noe han skulle sagt. Han får tåle at du gjør det på din måte, eller vaske tøyet selv!

Olje i en vaskemaskin. Du verden du kan lite kjemi og miljø.

Anonymkode: e5dd9...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreldrenes oppgave å lære barna å bli selvstendige. Kanskje ta en samtale med han ang ulike tekstiler og vaskemåter deretter?  Lær han om vaskesymboler og hvordan man vasker klærne riktig (med tanke på ulike tekstil typer på plagg). Kjøp en skittentøykurv til han, som han kan bruke til sine klær. Når den er full, MÅ han vaske klærne. Vasker han det ikke, så har han heller ikke noe rent å ha på seg. Og det er bare hans feil. 

At en på 16+ ikke klarer å vaske sine egne klær og ta ansvar for seg selv sånn, er merkelig!
Min datter på 5,5 år klarer å sette inn klesvask i maskin, sette den på og henge opp. Hun må også brette sine egne klær og legge de på plassen sin. Hun vasker ikke sine egne klær, det gjør jeg. Hun hjelper bare til med å sette på i ny og ne. Min oppgave som mamma er jo å lære henne å bli selvstendig. Når hun er gammel nok, skal hun få vaske sine egne klær og hun må passe på selv at hun har rene og tørre klær i skapet. 

Det er ikke alltid hun vil, men hun må hjelpe til hjemme. Sånn er det bare, sånn er det og i voksenlivet. Like greit å bidra og lære seg dette tidlig av, noe som kommer godt med når de blir eldre. Hun blir lært opp til selvstendighet, ta ansvar i hjemmet og for seg selv. 

At han er ungdom, betyr ikke at han kan slippe unna. Når han skal bo for seg selv etterhvert må han ta ansvar for seg selv og sine ting. Det er ingen som gjør det for han i voksenlivet. Vær streng med han, og forklar de nye reglene ang vasking. Hjelper han ikke til hjemme, så burde han begynne med det også..(siden han bor der)..

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.. en stor hvit flaske, alà tennvæske størrelse.. Bioclean eller noe heter det. kjøpt på boots i molde.

Planen var at han skulle bo på hybelen.. Han gjorde også det første stunden, men pga. treninger osv så har han endt opp 100% hjemme.. Derfro har vi sagt at han får bruke stipendet på alt nødvendig.. frem til han flytter i august. Nå er det ikke mange dagene igjen av skoleåret..

Anonymkode: 4797e...1cf

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo snakket med far.. Far er enig i at guttens klær ikke blir vasket før han tar initiativ selv.. Vi har tilbudt oss å lære han det, men gutten har rett og slett ikke lyst og er sta som stein.

 

Anonymkode: 4797e...1cf

 

Jeg tenker at her er det foreldrene som har ansvaret og ikke guttungen - beklager men som voksen burde dere satt grenser og gitt opplæring, ikke sy puter under hendene og tillate alle mulige unnskyldninger. Det var meningen men.. Er en klassiker - det er å fraskrive seg ansvar for å lære ungene sine noe.

Han flyttet på hybel men.. Han er sta som en sten... Du legger alt ansvar over på guttungen uten å ta høyde fro at alle årene før i dag er ditt bidrag i hans utvikling.

Joda, de fleste på 16 år klarer fint å ha ansvar for klesvask generelt sett. Men at han skal vaske dem fordi du som er foresatt ikke gidder mer av hans oppførsel? Det blir helt feil.  

Anonymkode: 7e63a...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...