Gå til innhold

Hvilken elbil skal jeg velge? Noen som har tips og råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjører lite, mest bare frem og tilbake til jobb. Trenger ny bil og har egentlig bestemt med for elbil. Men det er så vanskelig å velge! 

De som er aktuelle er:

Mercedes electric edition (ser ut som en vanlig bil og er god å kjøre. Men ikke så stor rekkevidde).

Renault Zoe (veldig god rekkevidde, men spesielt ladesystem. Kan kun lade hjemme og på offentlige wallbox ladestasjoner. Skeptisk til fransk).

Wolkswagen E-golf (fin, god å kjøre. Ikke så stor rekkevidde).

Kia Soul (7 års garanti, god å kjøre. Ser litt spesiell ut).

BMW i3 (veldig gøy å kjøre. Litt dyr og ser rar ut)

E-up (grei pris men litt liten)

 

Vanskelig å velge!!!!! Hjelp!

Anonymkode: 9aef2...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke kan lade på tur/det er vanskelig å få ladet:

-Kjører du maks 50 km pr dag kan du velge hvilken som helst elbil.

-Kjører du maks 100 km hver dag så kan du få problemer med alle elbiler under 24 kWh netto batteri på vinteren

-Kjører du maks 150 km hver dag så bør du gå for biler med 30 kWh netto batteri eller større

-Kjører du mer enn 150 km så er egentlig ingen biler utenom Ampera/Tesla gode nok på vinterkjøring, med varm i høye hastigheter.

Jeg ville også ha vurdert nye Ford Focus 32,5 kWh netto batteri hvis du skal kjøre maks 150 km hele året pr. dag.

Anonymkode: f01fc...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke kan lade på tur/det er vanskelig å få ladet:

-Kjører du maks 50 km pr dag kan du velge hvilken som helst elbil.

-Kjører du maks 100 km hver dag så kan du få problemer med alle elbiler under 24 kWh netto batteri på vinteren

-Kjører du maks 150 km hver dag så bør du gå for biler med 30 kWh netto batteri eller større

-Kjører du mer enn 150 km så er egentlig ingen biler utenom Ampera/Tesla gode nok på vinterkjøring, med varm i høye hastigheter.

Jeg ville også ha vurdert nye Ford Focus 32,5 kWh netto batteri hvis du skal kjøre maks 150 km hele året pr. dag.

Anonymkode: f01fc...e73

TS her, takk for svar.

Til vanlig kjører jeg godt under 50 km per dag. Sååå problemet er vel egentlig at jeg kan klare meg med hvilken som helst elbil, men sliter med å velge....

Anonymkode: 9aef2...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her, takk for svar.

Til vanlig kjører jeg godt under 50 km per dag. Sååå problemet er vel egentlig at jeg kan klare meg med hvilken som helst elbil, men sliter med å velge....

Anonymkode: 9aef2...4bf

Da er det vel ingen vei utenom prøvekjøring av alle og la følelsene bestemme?

Anonymkode: f01fc...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kia Soul er uten tvil den bilen av best kvalitet i utvalget. I tillegg er det god pris, markedets beste garanti, og en karosseriform som er vanvittig praktisk på denne.

Dette valget er enkelt med øynene lukket. :)

Anonymkode: 1195f...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soul har ikke app, den har korte serviceintervaller, treg akselerasjon (f.eks. i forhold til i3), bruker mye strøm pga. høy bil på motorveiskjøring etc. Garantiene er ikke spesielt mye bedre enn andre elbiler (de fleste har 8 år). Ny modell er dessuten på vei og kan bestilles (større batteri).

Anonymkode: f01fc...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører lite, mest bare frem og tilbake til jobb. Trenger ny bil og har egentlig bestemt med for elbil. Men det er så vanskelig å velge! 

De som er aktuelle er:

Mercedes electric edition (ser ut som en vanlig bil og er god å kjøre. Men ikke så stor rekkevidde).

Renault Zoe (veldig god rekkevidde, men spesielt ladesystem. Kan kun lade hjemme og på offentlige wallbox ladestasjoner. Skeptisk til fransk).

Wolkswagen E-golf (fin, god å kjøre. Ikke så stor rekkevidde).

Kia Soul (7 års garanti, god å kjøre. Ser litt spesiell ut).

BMW i3 (veldig gøy å kjøre. Litt dyr og ser rar ut)

E-up (grei pris men litt liten)

 

Vanskelig å velge!!!!! Hjelp!

Anonymkode: 9aef2...4bf

Jeg ville nok valgt en du ikke skrev, Huyndai Ioniq. 

Veldig bra bil og den mest energieffektive.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ioniq; dårlig takhøyde i baksete, ikke app, lite batteri, mye dekkstøy, dårlige fjernlys, korte serviceintervaller, lang leveringstid, etc

Anonymkode: f01fc...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nissan leaf.

Anonymkode: 126c8...a41

En fornuftig god bil som har vert på markedet lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

19 timer siden, LiseTV skrev:
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nissan leaf.

Anonymkode: 126c8...a41

En fornuftig god bil som har vert på markedet lenge.

Anbefaler også Leaf. Tesla er jo i en helt annen prisklasse. Jeg venter forøvrig på nye elbilen fra Jaguar :ninuskapus:

 

http://www.insignia.no/kampanjer/pace-concept-jaguar-blir-elektrisk/?gclid=COXh5P6riNQCFZFUGAod2WwLZg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hvordan bilene har gjort det i euro ncap (kollisjonstest). Kjøper man en ny bil i dag bør den ha oppnådd 5 stjerner, jeg vet at kia soul fikk 4 stjerner...

Anonymkode: a274e...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke nåværende Leaf av litt sånn bop bop kvalitet? Det kommer en ny snart også.

Kia Soul har konsekvent fått 4 av 5 stjerner i 3 tester siden 2014, det er riktig. Men går du inn i detaljene, så skyldes dette i hovedsak mangel på utstyr slik som selvbremsende, radar og lidar-baserte funksjoner, samt mangel på kneairbag. Mindre duppeditter bidrar derimot til en mer pålitelig bil; etter samme oppskrift som Toyota. 

http://www.euroncap.com/en/results/kia/soul/7871

Anonymkode: 1195f...ec2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.5.2017 den 15.24, AnonymBruker skrev:

Ioniq; dårlig takhøyde i baksete, ikke app, lite batteri, mye dekkstøy, dårlige fjernlys, korte serviceintervaller, lang leveringstid, etc

Anonymkode: f01fc...e73

Nå havnet vel Ioniq ganske godt i en test av lys på forskjellige biler? https://www.hyundai.no/aktuelt/inspirasjon/hyundai-ioniq-electric-best-ut-i-svensk-lystest/

Ellers skjønner jeg ikke det med lav takhøyde. Jeg er rett nok bare 1,85 men har god avstand mellom hode og tak.

Lite batteri? Den er vel en av de beste på markedene og det er vel rekkevidden som er interessant?

Det er ingen app til den på det europeiske markedet, men har selv hatt bilen i 5 måneder og har ikke hatt behov for en slik app. Hva er det du føler slikt behov for?

Er enig i at det er lang leveringstid og enda lenger er det vel på AmperaE?

Ellers er jeg enig i at serviceintervallene er alt for korte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.5.2017 den 13.40, AnonymBruker skrev:

Er ikke nåværende Leaf av litt sånn bop bop kvalitet? Det kommer en ny snart også.

Kia Soul har konsekvent fått 4 av 5 stjerner i 3 tester siden 2014, det er riktig. Men går du inn i detaljene, så skyldes dette i hovedsak mangel på utstyr slik som selvbremsende, radar og lidar-baserte funksjoner, samt mangel på kneairbag. Mindre duppeditter bidrar derimot til en mer pålitelig bil; etter samme oppskrift som Toyota. 

http://www.euroncap.com/en/results/kia/soul/7871

Anonymkode: 1195f...ec2

Bop bop???

Anonymkode: 126c8...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
På 23.5.2017 den 15.27, AnonymBruker skrev:

Nissan leaf.

Anonymkode: 126c8...a41

Det var den jeg også skulle anbefale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...