Gå til innhold

Uke 12 nærmer seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag er jeg 11+0, og det er kun én uke igjen til jeg forhåpentligvis kan senke skuldrene litt! Da skal jeg ha ultralyd noen dager etterpå og om alt ser bra ut skal jeg begynne å glede meg ordentlig! Andre her inne som nærmer seg "milepælen" uke 12? :)

Anonymkode: 233be...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja! :) Er i samme uke som deg nå. Spennende tid. Men jeg har lest at uke 9 også er en slags milepæl, da risiko for spontanabort går ned til 2% i uke 9. I uke 12 faller den til 1%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

risiko for spontanabort:

  • 25 – 30 % risiko fra unnfangelse
  • 15 % sjanse fra ca. uke 3.
  • 8 % sjanse fra uke 6.
  • 5 % sjanse fra uke 8
  • 2 % sjanse fra uke 9
  • mindre enn 1 % sjanse fra 12 uke.

http://10min.no/samfunn/hvor-stor-er-sjansen-for-spontanabort

Anonymkode: 44a30...b64

Er ukene antall uker etter el eller etter første dag i forrige menstruasjon? Jeg blir litt forvirret av disse ukene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, FrittgåendeBurugle skrev:

Er ukene antall uker etter el eller etter første dag i forrige menstruasjon? Jeg blir litt forvirret av disse ukene :P

Slik uker regnes, altså fra første dag i siste mens.

Anonymkode: 44a30...b64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slik uker regnes, altså fra første dag i siste mens.

Anonymkode: 44a30...b64

Ok, takk for svar. Jeg leser også i artikkelen at daglig inntak av sjokolade reduserer sjansen for spontanabort med 20% :nori:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er herlig å lese hvor liten sjanse det er for abort nå, men man leser (dessverre) så mye om "mange" som opplever det likevel! :)  Vi får stappe innpå med sjokolade :fnise:

Anonymkode: 233be...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær for positiv  før du faktisk har  kommet i uke 12. Kjenner dessverre flere inkl med selv som har mistet i uke 11.. Vi må vel være en av de 1 prosent vi da.  Håper det uansett  går  bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat luke langt som deg Ts.

Fikk konstatert hjertebank på tidlig UL i uke syv, ble da fortalt at abortrisikoen da var på nivå m uke 12, da hjertebanken er en veldig kritisk milepæl. Men er over 40, så risikoen er jo fortsatt der og større enn for yngre. Planlegge ny UL i uke 12-13 sammen m far, det gjorde vi m første og var veldig fint (alt så bra ut da). 

Anonymkode: 5a796...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om å få desemberbarn? Hører endel både pluss og minus om det p være gravid og føde på vinteren, mens det er mest minus å høre om for barnets del. Er selv bare takknemlig for å få barn.

Anonymkode: 5a796...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle/kunne jeg planlagt så hadde ikke desember vært ideellt. Tenker på alt fra barnehageplass til julaften til alder ift skole. 

Det blir en usikker jul i år, da vi ikke vet om julaften tilbringes på føden eller hjemme med barn. Så det er jo sine ulemper. Men det er et offer jeg gledelig tar! Hva er det positive med å få barn i desember i forhold til andre årstider?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er koselig å gå ut i permisjon i god tid før jul, mindre stress på klinikken, med en nyfødt i julen med lavere stress i samfunnet, det er en tid det er koselig å være hjemme på, man trenger ikke stresse for å komme seg ut døren og ut i sola, familie har tid til å komme på besøk. Og når sommeren kommer er barnet et halvt år og har mer glede av å være ute under parasollen, i vannkanten etc enn et spedbarn har. 

For barnet er liksom eneste fordel nevnt at det er ålreit å være yngst - når man blir voksen :-/ Ellers liksom bare svartmaling, at de har oddsen mot seg, selv om jeg kjenner folk født i desember som har klart seg utmerket gjennom skole og sport og de født i januar som ikke har det..

Er sikkert litt forskjell på om barnet kommer 1/12 el 24/12, mht selve fødselen, men bursdagsfesten for ungen hadde jeg bare flytter på, til to uker før el til navnedag.

Anonymkode: 5a796...597

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9+6 i dag, kjenner den magiske 12-ukersdagen kommer nærmere :hjerte: Vi kommer til å fortelle det til nærmeste familie før 12 uker, av forskjellige grunner, men jeg kjenner likevel at skuldrene senker seg litt mer for hver dag. Særlig siden dette er høyrisikosvangerskap kanskje.
Har foreløbig termin midt i desember, og hadde det vært planlagt, hadde vi nok ikke prøvd på desemberbarn nei. Bursdag rett før julaften, yngst i klassen, starte livet på den kaldeste årstiden.. Men det går nok fint likevel :lillesky2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre om hvilken måned barnet blir født i. Hadde vansker for å bli gravid, så jeg priser meg lykkelig om dette blir et velskapt barn samme hvilken måned. Uansett har jeg alltid syntes at desember er en magisk tid på året! :) 

Ts

Anonymkode: 233be...a98

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag er jeg 11+0, og det er kun én uke igjen til jeg forhåpentligvis kan senke skuldrene litt! Da skal jeg ha ultralyd noen dager etterpå og om alt ser bra ut skal jeg begynne å glede meg ordentlig! Andre her inne som nærmer seg "milepælen" uke 12? :)

Anonymkode: 233be...a98

Jeg er 11+3 i dag og ser også frem til å komme meg over 12 uker nå :) Vi skal ha ny TUL i neste uke, grugleder meg.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om å få desemberbarn? Hører endel både pluss og minus om det p være gravid og føde på vinteren, mens det er mest minus å høre om for barnets del. Er selv bare takknemlig for å få barn.

Anonymkode: 5a796...597

Jeg var i utgangspunktet skeptisk men det å få barn var litt vanskeligere enn vi håpet på så nå er jeg bare kjempetakknemmelig over å være gravid og jeg bryr meg ikke om når barnet blir født. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, ts her.. I dag våknet jeg til en middels stor blødning.... Jeg har ikke hatt noe som helst spotting eller blødning siden jeg ble gravid :( Tenker jeg ringer privat gynekolog etterpå og håper de kan ta meg inn iløpet av dagen for å ta en sjekk :( 

Anonymkode: 233be...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, ts her.. I dag våknet jeg til en middels stor blødning.... Jeg har ikke hatt noe som helst spotting eller blødning siden jeg ble gravid :( Tenker jeg ringer privat gynekolog etterpå og håper de kan ta meg inn iløpet av dagen for å ta en sjekk :( 

Anonymkode: 233be...a98

Huff, det er ikke gøy! :/ Vil bare si at jeg har hatt to fossblødninger ved hhv. 9+3 og 10+6 uker, samt noe spotting før og etter. Jeg er nå 14 uker, og fikk se et tilsynelatende sprellende friskt foster på UL for halvannen uke siden. Det kan være revnede ligamenter eller små rifter i en voksende livmorhals. Eller noe helt annet. Hvis du ikke har menssmerter så er det sannsynligvis helt ufarlig, men det er en helt grusom følelse...Krysser fingrene for at det går finfint! :klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være en polypp (utposning i slimhinnen), som har vokst og sprukket el i alle fall forårsaket blødning. Skjedde med meg i uke 14 forrige graviditet. Skremmende, men ufarlig. Krysser fingrene for deg. 

Anonymkode: 5a796...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er idag 11+3, var på min andre ultralyd og fikk se lillingen sprelle der inne, stor og fin ❤ 

er IVF så har derfor hatt en ul i uke 7, og våknet på søndag med at jeg hadde blødning, og fikk derfor ny ul da jeg fikk panikk. Jordmor kunne ikke se noe tegn til at noe var galt, og sa at blødninger ikke var unormalt. Håper du også Ts får sett en frisk liten baby inni der! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...