• Kunngjøringer

AnonymBruker

Noen tips til tilpasning av fødsel/innhold i fødebrev for førstegangsfødende med tidligere seksuelt traume og PTSD?

6 innlegg i emnet

Denne overskriften ble kanskje litt rar, men spørsmålet er dette:
Jeg ble utsatt for en grov overfallsvoldtekt for en del år siden, og har det egentlig veldig bra nå. Jeg har likevel enkelte plager (PTSD) og særlig i forbindelse med nakenhet, underlivsundersøkelser, underlivssmerter osv.

Jordmor har henvist meg til en fødselsamtale, og nevnte at smertelindring og at få personer å forholde seg til under fødsel kunne være viktig. Tildekking var også viktig. Men hun mente at et såkalt fødebrev som forklarte situasjonen var viktig. Men hva skal man skrive der? Og hva er det lurt å tenke på i min situasjon?

Jeg skjønner at alle som har noe slikt i bagasjen reagerer på ulike ting, men jeg ønsker gjerne å høre hva dere som har født tenker at kan være lurt å tenke på - enten dere har opplevd seksuelle overgrep eller ikke.

Jeg ønsker i utgangspunktet vaginal fødsel så langt det lar seg gjøre.

Alle råd og tips og tanker mottas med stor takk! :)

Anonymkode: ec22a...7a2

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å skrive det brevet sammen med den du har fødselssamtale med? Den vet kanskje hva som bør stå. Ellers så skriver du det som er viktig for deg. Og sørg for at barnefar eller den som er med deg på føden vet at hen må passe på at instruksen blir fulgt. Det er dessverre ikke alle som bryr seg om slike brev, men i ditt tilfelle synes jeg det er viktig st de gjør det så trygt som mulig for deg. :klem:

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker at du må kjenne på hva eller hvilke situasjoner som er vanskelige for deg og skrive ønskene ut fra det. F.eks. om det er når åpningen sjekkes kan du be om at det gjøres så sjelden som mulig. Om det er nakenhet kan du be om at du er tildekket, også når babyen skal legges på brystet ditt (jordmødre vil gjerne at babyen skal ligge hud mot hud, så kan være greit å nevne tildekking også etter fødselen). Kanskje trenger du bare å føle at du har kontroll i form av at hver minste ting som blir gjort blir vist og forklart. Det er også mulig å få epidural straks man kommer inn på føden, hvis du er spesielt redd for smertene. På barsel trenger mange hjelp med ammingen, noe som for mange innebærer at jordmor eller sykepleier tar på brystet/brystvorten for å hjelpe babyen å få riktig tak. Det kan også være greit å tenke gjennom hva du føler om dette og hvordan du kan få best mulig ammehjelp på en måte du ikke føler er invaderende. Kanskje kan du skrive brevet i samråd med jordmor under fødselssamtalen? De har gjerne erfaring fra andre kvinner i samme situasjon om hva som kan være vanskelig under fødselen. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke traumer etter seksuelle overgrep, men hadde en traumatisk fødsel forrige gang og har derfor hatt timer med teamet på sykehuset om hvordan vi kan bedre opplevelsen denne gang. De er som regel veldig flinke til å forstå situasjonene, å se hva som kan være et problem, finne løsninger og å brainstorme så jeg vil anbefale å skrive et fødebrev sammen med de. Jeg har ikke skrevet fødebrev, men vi har blitt enige om en "stikkord-liste" som føres i journalen og blir lest når vi kommer på sykehuset og underveis. 

I forhold til din situasjon synes jeg Arkana covrer det meste. Det som jeg ble litt overrasket over under første fødsel var hvor lite jeg brydde meg om at jeg var naken (badekar) og ble undersøkt (sjekke åpning) selv om jeg sa klart fra at jeg ikke skulle være mer naken enn nødvendig. Kastet BHen og rev opp skjorta for å få baby på brystet selv, liksom. Synes også det var helt ok å få hjelp til ammingen selv om det innebar at de tok på brystene mine (alt var særdeles lite seksuelt). 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skrev mitt brev sammen med jordmor som var spesialisert på fødselsangst :) Der skrev vi at jeg hadde ENORME problemer med nakenhet, at jeg kunne få flashbacks ved underlivsundersøkelser og at pudentalblokkade (bedøvelse av underlivet) var essensielt for at jeg skulle kunne gjennomføre vaginal fødsel. I forhold til situasjonen skrev jeg bare ''jeg har blitt utsatt for voldtekt, derfor:'' og så listet jeg opp punktene. 

Jeg vet jo naturligvis ikke hva du sliter med - men du bør skrive brevet sammen med jordmor/teamet du går til før fødsel :) det er viktig å få frem hva du reagerer på/er redd for. 

Anonymkode: 1647a...cff

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var ikke traumatisert på den måten du er.

Hadde en tøff første barnefødsel. Var veldig redd for fødsel nr 2. Fikk samtaler med en erfaren jordmor 3-4ganger mens jeg var gravid. Siste gang var barnefar med. Fikk se fødestua. Ble lovet epidural da jeg var redd for å få panikk og ikke klare å gjennomføre fødsels. Dette ble skrevet ned. Under første fødsel fikk vi ikke god nok informasjon. Ba derfor om ekstra informasjon og kommunikasjon  under fødselen. Alt dette ble skrevet ned. Fikk beskjed om at når fødselen var igang skulle vi ringe inn og si: les journal. På den måten slapp vi å si alt en gang til. Fikk en veldig positiv og fin fødsel

Vet det finnes egne tilbud til gravide som har opplevd det samme som deg. Jordmødre som har tatt spesial utdannelse. Be om dette. Ønsker deg alt godt 

Anonymkode: 0e627...441

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Artikler fra forsiden