Gå til innhold

Dagens koranvers (2)


Anbefalte innlegg

 

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ (1) خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ (2) اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ (3) الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ (4) عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ (5)

 كَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَيَطْغَىٰ (6) أَن رَّآهُ اسْتَغْنَىٰ (7) إِنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ الرُّجْعَىٰ (8

I Allahs navn, Den barmhjertige, Den Nåderike

"Les i din Herres navn som skapte(1), skapte menneske fra klump(2), les! Og din Herre er velgjørende(3), som lærte med pennen(4), lærte menneske hva det ikke kunne(5). Nei, mennesket overtrer sannelig,(6) for det ser seg selv som løsreven!(7) sannelig, til din Herre er tilbakevendingen.(8) 96: 1-5.

-------------------------------------------

Dette er de første ordene som ble åpenbart til Mohammad fra Gud gjennom engelen Gabriel.
Engelen sa til Mohammad "les!" og han svarte, "jeg kan ikke lese". Så sa engelen på nytt "les!" Mohammad svarte igjen, "jeg kan ikke lese". Så gjentok engelen "les!" Mohammad svarte på nytt "jeg kan ikke lese". Da tok trakk Gabriel Mohammad hard til seg og leste ovennevnte vers fra Gud "Les i din Herres navn......".   

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor i alle dager lager du en ny tråd? Du må gjerne legge ut koranvers hver dag, selv om det for meg er like uinteressant som bibelversene, men det er da ingen grunn til å lage en ny tråd hver dag. Litt av poenget med å lage en tråd med overskriften "Dagens koranvers" må jo være å samle de daglige koranversene i den fremfor å spamme ned forumet med nær identiske overskrifter for hver dag.

Anonymkode: 817f6...878

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, omarel skrev:

Ja det kan jeg gjøre. Takk for tilbakemeldingene.

Flott, tusen takk ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.5.2017 den 19.21, debatant skrev:

 

"And ye know of those of you who broke the Sabbath, how
We said unto them: Be ye apes, despised and hated! And We made it an
example to their own and to succeeding generations, and an admonition to
the Godfearing." Holy Qur'an 2:65,66.

 

Hei Debatant,

Svaret finner du i selve verset:-). Du må bare lese grundig:-) og på en intelligent måte:-).

Men som arabisk muslim har jeg gleden å la mine jødiske fettere svare deg. Jeg gir derfor ordet til den jødiske rabbi Tovi Singer. :-). 

Det som samler oss Debatant, da mener jeg muslimer, jøder og kristne er troen på Herren Den allmektige.

 

Endret av Edie
Ryddet for slettet innhold i sitat. Edie, mod.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, omarel skrev:

Hei Debatant,

Svaret finner du i selve verset:-). Du må bare lese grundig:-) og på en intelligent måte:-).

Men som arabisk muslim har jeg gleden å la mine jødiske fettere svare deg. Jeg gir derfor ordet til den jødiske rabbi Tovi Singer. :-). 

Det som samler oss Debatant, da mener jeg muslimer, jøder og kristne er troen på Herren Den allmektige.

 

Din dobbeltkommunikasjon funker kanskje på politikkere og invandringsmyndighetene. Vi andre ser hvor usivilisert dere oppfører dere, særlig mot jøder. At du ikke finner en framstående muslim som snakker varmt om jøder, som før tusner av arabere sier sitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, debatant skrev:

Din dobbeltkommunikasjon funker kanskje på politikkere og invandringsmyndighetene. Vi andre ser hvor usivilisert dere oppfører dere, særlig mot jøder. At du ikke finner en framstående muslim som snakker varmt om jøder, som før tusner av arabere sier sitt.

Jeg kunne forklart det fra et teologisk pespektiv, men lot mine fettere gjøre det.  Hvorfor de ble dømt til aper var fordi de brøt lørdagen. Det fikk du forklart av en jøde som støttet straffen. Det var poenget mitt og det har ingenting med dobbeltkommunikasjon eller alle jødene. 

Han svarte deg rent teologisk. Har du sett forklaringen hans?

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål til deg, hvorfor tvinger dere kvinner og jenter til å dekke seg til ?

Anonymkode: 050f8...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, omarel skrev:

Jeg kunne forklart det fra et teologisk pespektiv, men lot mine fettere gjøre det.  Hvorfor de ble dømt til aper var fordi de brøt lørdagen. Det fikk du forklart av en jøde som støttet straffen. Det var poenget mitt og det har ingenting med dobbeltkommunikasjon eller alle jødene. 

Han svarte deg rent teologisk. Har du sett forklaringen hans?

Deres praktiske perspektiv, er særdeles antisemittisk. Du derimot framstår som en løgner som ikke våger å stå opp for den teologien du hevder å representere. Heller ikke klarer du å vise til noen muslimske kilder. Det er dine muslimske brødre som setter deg og dine i ett bunnløst dårlig lys. Dine fettere klarer seg nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, debatant skrev:

Deres praktiske perspektiv, er særdeles antisemittisk. Du derimot framstår som en løgner som ikke våger å stå opp for den teologien du hevder å representere. Heller ikke klarer du å vise til noen muslimske kilder. Det er dine muslimske brødre som setter deg og dine i ett bunnløst dårlig lys. Dine fettere klarer seg nok bra.

Jeg frykter min Herre og lyver derfor ikke. Du burde frykte Herren også og slutte å være ond og hatsk hvis du søker Hans behag. Gjør du det ikke bør du vise respekt for medmennesker. 

Endret av omarel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, omarel skrev:

 Gud sa i Koranen at han straffet dem på grunn av at de brøt lørdagen og han gjorde dem til aper av den grunn. Betyr det alle jøder? Nei. Fortellingen dreier seg om noe som skjedde før og de har fått sin straff. Betyr det at alle jøder er aper? Nei.

Men var det rett at Gud straffet dem på grunn av at de brøt lørdagen? Hva er å bryte lørdagen? Gjøre noen til aper fordi de brøt lørdagen?

42 minutter siden, omarel skrev:

Hadde du hatt et åpent sinn hadde du lest det av verset. Men desverre, når et hjerte er lukket så er hode også lukket. Svaret lå rett foran deg. 

Hvis noe så enkelt er rett foran øynene dine og du ikke klarer å forstå hva du leser, hvordan kan du klare å forstå andre religiøse tekster?

Du kan få svar på alt du vet om, men du må ha et rent hjerte for å ha et klart sinn for ha en vid forståelse her i livet!

Men de som ikke har et rent hjerte, bør man ikke da hjelpe dem? 

Noen har ikke "et rent hjerte" av ulike grunner som kan være traumer som hindrer dem til å kunne "se". Skal de virkelig straffes? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, exictence skrev:

Men var det rett at Gud straffet dem på grunn av at de brøt lørdagen? Hva er å bryte lørdagen? Gjøre noen til aper fordi de brøt lørdagen?

Men de som ikke har et rent hjerte, bør man ikke da hjelpe dem? 

Noen har ikke "et rent hjerte" av ulike grunner som kan være traumer som hindrer dem til å kunne "se". Skal de virkelig straffes? 

 

Allah straffet dem fordi de brøt lørdagen. Jeg bestemmer ikke over Guden.

Snakket om relasjon mellom hjerte og sinn på et generelt grunnlag og ikke fra et teologisk utgangspunkt. Jeg er ingen Gud for å dømme straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, omarel skrev:

Allah straffet dem fordi de brøt lørdagen. Jeg bestemmer ikke over Guden.

Snakket om relasjon mellom hjerte og sinn på et generelt grunnlag og ikke fra et teologisk utgangspunkt. Jeg er ingen Gud for å dømme straff.

Men hva betyr å bryte lørdagen?

Forstod ikke din siste setning? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er fint at du Omarel deler disse versene. Mange har ikke kunnskap om islam og snakker ofte om islam som en ting som forteller folk det ene og det andre og som det bare fins EN måte å finne et svar på. Stå på og ikke bry deg om de dårlige representanter fra kristendom eller andre som lar seg provosere. 

Anonymkode: c331d...368

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, exictence skrev:

Men hva betyr å bryte lørdagen?

Forstod ikke din siste setning? 

Sabath betyr lørdag på hebraisk, arameisk og arabisk (sabt). Var det det til hjelp?

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, omarel skrev:

Sabath betyr lørdag på hebraisk, arameisk og arabisk (sabt). Var det det til hjelp?

Altså at man skal holde hviledagen hellig. Jeg mente ikke å gjøre narr eller noe sånt. Jeg visste ikke hva det var du mente med "å bryte lørdagen". Jeg tenkte at hvis det betød at vi da skulle holde hvile, var det uforståelig at Gud skulle straffe noen for det om de ikke gjorde det. Skal ikke en Gud respektere at vi lever forskjellig bare vi ikke skader andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, exictence skrev:

Altså at man skal holde hviledagen hellig. Jeg mente ikke å gjøre narr eller noe sånt. Jeg visste ikke hva det var du mente med "å bryte lørdagen". Jeg tenkte at hvis det betød at vi da skulle holde hvile, var det uforståelig at Gud skulle straffe noen for det om de ikke gjorde det. Skal ikke en Gud respektere at vi lever forskjellig bare vi ikke skader andre?

Fra et islamsk(hengivenhet til Gud) perspektiv så finnes det relasjon til Gud, menneskene i mellom og relasjon til omgivelsene som dyr, trær, natur osv. Alt og alle har rettigheter og forpliktelser overfor hverandre og Gud. Alle vil bli stilt til ansvar for sine ord og handlinger i regnskapsdagen. Det er dagen alt og alle menneskene og dyrene står foran Gud.

Det er to momenter som er det primære her.

Det er tilbedelse og handlinger.

Med tilbedelse så menes hvem man tilber. I følge Gud så sier han den største synden er å tilbe noen annen enn Han Alene og Han kan tilgi alt annet.

Når det er sagt så er ikke det menneske som dømmer for den endelig dommen, det skjer av Herren.

Guds sendebud sa at det ikke er våre handlinger som til syvende og sist slipper oss inn i paradiset, men Guds nåde/ barmhjertighet. Følgesvennenene spurte han hva med deg og dine handlinger og han svarte;" til og med meg og mine handlinger slipper meg ikke inn i paradiset, men Guds nåde/ barmhjertighet".

Hva gjelder lørdagen så sier Gud at han gir hvert folk/nasjon egne lover. Det å bryte dem anser Han som synd. For å forstå hvorfor Gud straffet den gruppe jøder som brøt loven så må man se det fra et videre perspektiv. For å gjøre historien kort så kan jeg si følgende. Gud gjorde dem til et utvalgt folk og de fortsatte å trosse og synde. Fordi de fikk de "godene" de fikk og fordi de syndet og gjorde opprør med tanke på den viten de hadde så ble straffen brutal.

Til slutt. Gud vet best.

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, omarel skrev:

 Alt og alle har rettigheter og forpliktelser overfor hverandre og Gud.

Det er fint og nødvendig at vi har rettigheter og forpliktelser overfor hverandre. Men det kommer an på hvilke forpliktelser som kreves. F.eks det med å hvile på helligdagene. Det burde jo i hvert fall ikke være en forpliktelse overfor noen. Man har godt av å holde hvile en dag i uken, men det får da være opp til en selv når det skal taes og hvilke tidspunkt det passer best inn jobbmessig, hensyn til familien osv. 

18 minutter siden, omarel skrev:

Alle vil bli stilt til ansvar for sine ord og handlinger i regnskapsdagen. Det er dagen alt og alle menneskene og dyrene står foran Gud.

Hva med en ikketroende som lever stillferdig, er barmhjertig, ærlig, snill og hjelpsom mot alle. Men bryter lørdagen, ber ikke, tror ikke. Skal han bli stilt til ansvar, hvordan, skal han straffes?

18 minutter siden, omarel skrev:

Det er to momenter som er det primære her.

Det er tilbedelse og handlinger.

 

18 minutter siden, omarel skrev:

Med tilbedelse så menes hvem man tilber. I følge Gud så sier han den største synden er å tilbe noen annen enn Han Alene og Han kan tilgi alt annet.

Virkelig den største synden er å tilbe en annen som er ens barnetro man har lært av sine foreldre, hatt gjennom sin oppvekst. Kan et uskyldig barn hjelpe for at det ikke har vokst opp og lært seg å tro det "riktige"? 

Så det er større synd å tilbe noe en selv tror på, enn f.eks å myrde eller tvinge noen til å gjøre noe mot vedkommendes vilje?

18 minutter siden, omarel skrev:

Når det er sagt så er ikke det menneske som dømmer for den endelig dommen, det skjer av Herren.

Han høres ikke god ut.

18 minutter siden, omarel skrev:

Guds sendebud sa at det ikke er våre handlinger som til syvende og sist slipper oss inn i paradiset, men Guds nåde/ barmhjertighet. Følgesvennenene spurte han hva med deg og dine handlinger og han svarte;" til og med meg og mine handlinger slipper meg ikke inn i paradiset, men Guds nåde/ barmhjertighet".

Men stakkars de som ikke tror på Ham. Da er Han ikke nådig.     ?

18 minutter siden, omarel skrev:

Hva gjelder lørdagen så sier Gud at han gir hvert folk/nasjon egne lover. Det å bryte dem anser Han som synd. For å forstå hvorfor Gud straffet den gruppe jøder som brøt loven så må man se det fra et videre perspektiv. For å gjøre historien kort så kan jeg si følgende. Gud gjorde dem til et utvalgt folk og de fortsatte å trosse og synde. Fordi de fikk de "godene" de fikk og fordi de syndet og gjorde opprør med tanke på den viten de hadde så ble straffen brutal.

Til slutt. Gud vet best.

 

Skremmende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...