Gå til innhold

Er dette nok lommepenger for ei uke i Roma, Italia?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har regnet ut at jeg ca har muligheten til å bruke 12.000kr på ei uke i Roma, Italia. 

Dette skal da dekke: mat - turistskatten (noen hundrelapper) - attraksjoner - shopping - transport og det jeg eventuelt måtte kjøpe på flyplassen.

Er dette greit, eller er det lite/mye?

Anonymkode: a1d21...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mat, shopping og aktiviteter kan jo være akkurat så dyrt eller så billig som du legger opp til selv. Fancy restauranter eller en pizza i farta? Et par souvenirer eller full oppgradering av garderoben i designerstrøket? Generelt vil jeg si at du ikke skal anstrenge deg veldig hardt for å få 12 000 til å vare en uke - mitt feriebudsjett pleier ikke å være så stort og jeg føler sjelden at jeg må nekte meg så mye.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer kanskje an på hvor mye og hva dere skal shoppe. Til "normal" shopping og vanlig mat holder det.

Tipser at du drar i sidegater for å spise. Jo nermere attraksjoner restauranten er, jo dyrere blir den som regel.

Viktig å merke seg at taxier skal være hvite, med kommunemerket på siden. Andre taxier er ikke godkjente og tar mere betalt av turister. Tipser også at du ikke betaler med store sedler i taxien. (Det var mye lureri for noen år siden, mulig det er bedre nå, men bedre å være føre var).

Hvis du vil ta bilde av "romere" med gladiator- eller romerdrakt, så skal disse ikke ta betalt. De som tar betalt er ofte vanlige folk som jobber svart. Disse kan noen ganger bli aggressive, og regnes som et problem i Roma. Det beste er egentlig å unngå de.

Anonymkode: f4aad...3a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utenom hotell og fly, ja.

Blir ikke noe eksklusiv shopping fra dyre merker. Men heller normal, vanlig turistshopping. Og klart noen plagg som ikke er å få kjøpt i norge. Souvenirer skal jeg også kjøpe. 

Så om jeg drar på restauranter som er i gågater og slikt litt unna sentrum/attraksjoner så vil det være billigere?

 

Anbefaler dere noen restauranter i Roma? :)

Anonymkode: a1d21...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai Tre Scalini hadde mye kjempegodt og sånn passe billig :). Husker ikke hvordan man kom seg til den da.

Gågater kan fortsatt være dyre, men generelt, så er det mye billigere å gå litt unna attraksjonene. Hvis du tenker deg at attraksjonen er på en "hovedvei"/"hovedgate" så går du en sti/gate mellom to andre byggninger, litt ut til siden.. Det er det jeg mente med sidegate. Finnes selvsagt unntak da :).

Anonymkode: f4aad...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OMG, det var mye penger på en uke.  Jeg hadde regnet halvparten. 2000 kr dager er mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har regnet ut at jeg ca har muligheten til å bruke 12.000kr på ei uke i Roma, Italia. 

Dette skal da dekke: mat - turistskatten (noen hundrelapper) - attraksjoner - shopping - transport og det jeg eventuelt måtte kjøpe på flyplassen.

Er dette greit, eller er det lite/mye?

Anonymkode: a1d21...4bc

For 12 000 kan du leve som en konge i en uke i Norge, i Roma kan du leve som paven sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Halldir skrev:

For 12 000 kan du leve som en konge i en uke i Norge, i Roma kan du leve som paven sjøl.

Sant :) Reiser du mye?

Anonymkode: b824d...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sant :) Reiser du mye?

Anonymkode: b824d...67c

Har reist litt ja, men skal ikke skryte på meg å være en globetrotter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke land har du vært i?

Anonymkode: b824d...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Halldir skrev:

Har reist litt ja, men skal ikke skryte på meg å være en globetrotter :)

Spørsmålet over er til deg :)

Anonymkode: b824d...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Halldir skrev:

For 12 000 kan du leve som en konge i en uke i Norge, i Roma kan du leve som paven sjøl.

Jeg har ikke vært der før så aner ikke noe om prisene der, og det er greit og være beredt. Har sett på noen guidede attraksjons turer og de koster jo litt. Den ene pakken kostet oppimot 1450kr, da var det Peters kirken og Pantheon + en til om jeg ikke husker feil.

Anonymkode: a1d21...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest undulater
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet over er til deg :)

Anonymkode: b824d...67c

Hmpf, ja...Danmark, Sverige, Finland, Russland, England, Frankrike, Polen, Luxenburg, Tyskland, Nederland, Belgia, Spania, Hellas. Det var vel det hele. Enn du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Halldir skrev:

Hmpf, ja...Danmark, Sverige, Finland, Russland, England, Frankrike, Polen, Luxenburg, Tyskland, Nederland, Belgia, Spania, Hellas. Det var vel det hele. Enn du?

Nå var det ikke meg du spurte, men tar sjansen på å svare likevel.

Danmark, Sverige, Skottland, Irland, England, Tyskland (+Øst-Tyskland da det var), Hellas, Spania, Nederland og Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
3 minutter siden, emilie123 skrev:

Nå var det ikke meg du spurte, men tar sjansen på å svare likevel.

Danmark, Sverige, Skottland, Irland, England, Tyskland (+Øst-Tyskland da det var), Hellas, Spania, Nederland og Canada.

Se det ja, en fin samling land det der. Må si England og Sverige stikker seg ut blant mine favoritter, men vil gjerne til Skottland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, Halldir skrev:

Se det ja, en fin samling land det der. Må si England og Sverige stikker seg ut blant mine favoritter, men vil gjerne til Skottland.

Canada er et land jeg gjerne vil tilbake til, og så Hellas da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
Akkurat nå, emilie123 skrev:

Canada er et land jeg gjerne vil tilbake til, og så Hellas da.

Hellas er flott det altså, har vært der en rekke ganger (forskjellige steder). Canada er selvfølgelig også spennende, hvor var du der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette som kalles: å kuppe tråden? 

Anonymkode: e669c...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det dette som kalles: å kuppe tråden? 

Anonymkode: e669c...65c

Vi begynner i det små, ender med statskupp. Øvelse gjør mester sier dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...