Gå til innhold

Frekt av forlover?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja det er da frekt å be om! Du har spurt henne om å være forlover og da medfører det mye ansvar. Hun skal hjelpe deg ! Hadde vært anderledes om hun ikke var forlover og du spurte om hun kunne ta sminka for deg. Men helt ærlig så ville jeg betalt hun litt om hun tjener penger som makeuo artist til vanlig for da slipper du jo utgifter til å ansette en annen makeup artist. 

To timer er ikke lang tur for et bryllupp, vanlig er jo både 9 timer bil eller over landegrenser så jeg ville blitt overrasket om noen ikke kom med gaver pga det ! 

Når det kommer til tale er det individuelt. Noen har en egen taleholder noen gjør forloveren det noen gjør foreldrene det eller gudmor om man er døpt 

Anonymkode: 8b192...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min forlover , som jeg har kjent hele livet skal sminke og fikse håret mitt da dette er hennes felt , jobbmessig. Hun har vunnet flere priser innen kategorien og er veldig flink. 

Men, hun vil ta betalt , er dette noe som er Ok eller hva? Jeg ble litt overrasket , ønsker ikke å være freidig,men vi er bestevenner og vært det i alle år ! Trodde kanskje det var noe man kan gjøre for venner?! 

Hun mener også at vi ikke kan forvente gaver i bryllupet da bryllupet vårt skal være 2 timer unna der vi bor, og folk må bo på hotell. Vi forventer ingenting , men føler ingen behov flr å markere dette ved å nevne det for gjester. Gjestene gjør som de ønsker tenker vi.. 

Forventer dere at forlover holder tale? 

Anonymkode: a0030...12f

Så snilt av henne :) Hun har dette som jobb, og det er ikke sikkert hun kan gjøre dette gratis, pga mister inntekt og muligheter til andre jobbtilbud. Om hun reiser rundt på oppdrag. Det er ikke frekt av henne å ta betalt. Det er yrket hennes, det koster.. 
Om hun ønsker så kan dette være gaven fra henne. Men det velger hun jo selv :) 

Det er veldig lett å bli "utnyttet" til sånne ting. For eksempel en rørlegger blir ofte utnyttet av venner "når du først er her, kan du se på den og den osv". Til frisør: "kan du klippe håret mitt?" (Forventer gratis tjenester). Selv om de har sine yrker, betyr ikke det at de kan gjøre dette gratis. De blir lei av sånne utnyttelser, og tar mindre kontakt med venner som maser om gratis tjenester. Vennene fortjener at de hjelper gratis til, fordi de er venner..bla bla bla..

Men ærlig talt, sånne ting må avtales på forhånd!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er da frekt å be om! Du har spurt henne om å være forlover og da medfører det mye ansvar. Hun skal hjelpe deg ! Hadde vært anderledes om hun ikke var forlover og du spurte om hun kunne ta sminka for deg. Men helt ærlig så ville jeg betalt hun litt om hun tjener penger som makeuo artist til vanlig for da slipper du jo utgifter til å ansette en annen makeup artist. 

To timer er ikke lang tur for et bryllupp, vanlig er jo både 9 timer bil eller over landegrenser så jeg ville blitt overrasket om noen ikke kom med gaver pga det ! 

Når det kommer til tale er det individuelt. Noen har en egen taleholder noen gjør forloveren det noen gjør foreldrene det eller gudmor om man er døpt 

Anonymkode: 8b192...9b3

To timer er ikke langt nei, men det kommer uansett utgifter med. 
# Reiseutgifter tur/retur
# Mat/drikke utenom bryllup
# Hotellopphold
# Forsinkelser, noe skjer med transporten (bil, osv) som gjør at man må ut mer mer kostnader..
# Antrekk om de ikke har
# Gave

Det er ikke alle som har god råd. Hadde jeg hatt gjester som måtte reise i 2 timer for å komme i bryllupet, så hadde jeg ikke forventet gave. Forventer ikke gave uansett. Jeg forventer at de som er invitert, kommer. Det er gave nok for min del! Dagen skal handle om brudeparet, familien som samles og møtes og den gode stemningen, ikke materialistiske ting som gaver..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Minlillesky skrev:

Så snilt av henne :) Hun har dette som jobb, og det er ikke sikkert hun kan gjøre dette gratis, pga mister inntekt og muligheter til andre jobbtilbud. Om hun reiser rundt på oppdrag. Det er ikke frekt av henne å ta betalt. Det er yrket hennes, det koster.. 
Om hun ønsker så kan dette være gaven fra henne. Men det velger hun jo selv :) 

Det er veldig lett å bli "utnyttet" til sånne ting. For eksempel en rørlegger blir ofte utnyttet av venner "når du først er her, kan du se på den og den osv". Til frisør: "kan du klippe håret mitt?" (Forventer gratis tjenester). Selv om de har sine yrker, betyr ikke det at de kan gjøre dette gratis. De blir lei av sånne utnyttelser, og tar mindre kontakt med venner som maser om gratis tjenester. Vennene fortjener at de hjelper gratis til, fordi de er venner..bla bla bla..

Men ærlig talt, sånne ting må avtales på forhånd!

Hva snakker du om?

Hun er forlover og det er allerede avtalt at hun skal være tilstede under bryllupet som gjest OG forlover!

Anonymkode: c14f5...274

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva snakker du om?

Hun er forlover og det er allerede avtalt at hun skal være tilstede under bryllupet som gjest OG forlover!

Anonymkode: c14f5...274

Dette er ikke i salongen.. hun har selv spurt om hun skal fikse håret og sminken, og jeg sa ja.. Nå skal jeg betale..

Anonymkode: a0030...12f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke i salongen.. hun har selv spurt om hun skal fikse håret og sminken, og jeg sa ja.. Nå skal jeg betale..

Anonymkode: a0030...12f

Ja det er det jeg mener. Kjempe frekt at henne som bestevenn og forlover.

Anonymkode: c14f5...274

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest making.a.mess
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen er forpliktet til å holde tale. Hvor har du det fra? Ekteskapsloven?

Anonymkode: cabe0...d6c

Personlig liker jeg ikke taler og kunne virkelig vært foruten alle som en. Kleint er det og det blir bare masse repriser. Men det er meningen at forlover skal holde tale. Det vil nok bli lagt merke tilogmed han/hun ikke gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være bare her å KG hvor folk klager når de er invitert til bryllup som er langt unna og må overnatte.  Vi har gledet oss hver eneste gang for å reise på sanne turer og kose oss med nær venner eller familier.  Vi ser på det som en mulighet for alene tid.  Men nei, gang på gang ser jeg folk på KG som klager og at det er mass med penge osv.  IKKE DRA DA!  lol.  Og ja, vi også ta med gaver  - det skal bare mangle. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

To timer er ikke lang tur for et bryllupp, vanlig er jo både 9 timer bil eller over landegrenser så jeg ville blitt overrasket om noen ikke kom med gaver pga det ! 

Det er da virkelig ikke vanlig at man reiser 9 timer i bil eller over landegrenser for å dra i bryllup? Altså, at enkelte nære familiemedlemmer som bor langt unna må reise et stykke kan hende, og en sjelden gang er det destinasjonsbryllup, men det vanligste er at både brudepar og gjester bor i nærheten av der bryllupet arrangeres? 

Anonymkode: 107c8...a2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min forlover , som jeg har kjent hele livet skal sminke og fikse håret mitt da dette er hennes felt , jobbmessig. Hun har vunnet flere priser innen kategorien og er veldig flink. 

Men, hun vil ta betalt , er dette noe som er Ok eller hva? Jeg ble litt overrasket , ønsker ikke å være freidig,men vi er bestevenner og vært det i alle år ! Trodde kanskje det var noe man kan gjøre for venner?! 

Hun mener også at vi ikke kan forvente gaver i bryllupet da bryllupet vårt skal være 2 timer unna der vi bor, og folk må bo på hotell. Vi forventer ingenting , men føler ingen behov flr å markere dette ved å nevne det for gjester. Gjestene gjør som de ønsker tenker vi.. 

Forventer dere at forlover holder tale? 

Anonymkode: a0030...12f

Du mener hun skali gi deg en gave som egentlig koster flere tusen i tillegg til at hun hjelper deg med bryllupsplanleggingen og er en følelsesmessig støtte på den store dagen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Din forlover plikter å gjøre det hun kan for deg den dagen. Det er ufint av henne å ta betalt. Å være forlover er en ære, og det er en jobb, en jobb som betales i form av tusen takk. 

Forlover plikter å holde tale. 

Siste punkt er jeg litt uenig i. Det er dyrt å bruke hotellnetter på deres bryllup. Gjester med dårlig økonomi kan velge å si nei takk. Men det hjelper om du sier at det at gjestenes tilstedeværelse er gave stor nok. Og jo, det må sies. Gjester plikter å ha med gave med mindre annet er oppgitt. 

Hva om forlover syns det er grusomt å snakke foran mange mennesker? Jeg syns ikke tale er en plikt. Hun kan gjøre noe annet som å skrive sang eller noe. Men å fikse hår og sminke syns jeg hun kunne gjort gratis. Kunne vært en del av gaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er frekk, jeg..

Jeg spanderte hår og sminke på min forlover og vi fikk ordnet oss sammen. Jeg vet dette er svært vanlig hvor jeg kommer fra. 

Så i steder for å få slappe av og drikke litt sammen med bestevennen sin som forlovere flest før bryllupet, så forventer du hun skal jobbe. I tillegg forventer du at hun skal jobbe, med yrket sitt, gratis. 

Grei brud, du. 

Anonymkode: 88448...482

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fotograf, og har flere ganger opplevd å bli invitert i bryllup, takke ja, for så å bli spurt om å jobbe i etterkant. Gjerne fra tidlig morgen, til kaken serveres ved midnatt. Da har jeg bekostet reise, hotellovernatting, og gave i tillegg. Ikke en gang har jeg blitt tilbudt betaling. Hele dagen og festen går i dass, og i tillegg må jeg bruke flere dager på retusj i etterkant, så de skal bli fornøyde.  Og dette betaler jeg mange tusen for! Wtf?!?! Folk forventer å få noe jeg tar 30 000 for, helt gratis. Fordi foto er så gøøøøøy hobby (4års utdanning, og 12 års erfaring = hobby). 

Har aldri hørt om noen be kokkevennen sin stå på kjøkkenet hele dagen, mens resten feirer og koser seg. Det er frekt, og definitivt respektløst, overfor venninnen din som har dette som yrke. Dette er hennes proffesjon, uansett hvor gøy det ser ut å leke på jobb. Prisene hun har vunnet, kommer etter svært mye trening, hardt arbeid, og talent. ( Jeg har lært, og takker nå aldri ja til bryllup, før fotografen er ferdig booket).

Jeg synes du burde tilby betaling, så får hun avgjøre om det er en gave, eller (rabattert) jobb i hennes øyne. Brudestyling koster mange tusen kroner. Og for hennes del innebærer det å sette av en testdag, samt hele formiddagen under bryllupet for å fikse deg. Er du klar over det? 

Anonymkode: a5068...aec

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig spesielt at hun krever betaling når hun er forlover, latterlig!

Anonymkode: 7bd75...a68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som brud betalte jeg for at forloveren min ble sminket og fikk satt opp håret i salong. Jeg synes det var riktig at jeg gav noe tilbake til forloveren for den oppgaven hun hadde påtatt seg med å arrangere utdrikkingslag og holde tale etc.

Synes dere er bridezillas alle sammen som mener forlover skal gi profesjonell sminke og styling gratis.  

 

Anonymkode: 2a3db...934

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ombestemt meg. Er enig i at det er frekt å kreve å få håret fiksa gratis. Om det skulle være gratis hadde det holdt lenge som bryllupsgave

Endret av Maleficenta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På Friday, May 19, 2017 den 8.58, Outlander skrev:

Vil si at kommentarene fra meg er pga at det er BESTEVENNEN og søskenbarnet. 

Hvis det var en vanlig bekjente person ville det ha vært utrolig frekk for å regner med å få gratis tjenester. 

Har man BESTEVENNER helt offisielt når man er i gifteklar alder?

Anonymkode: 49e7d...67e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som brud betalte jeg for at forloveren min ble sminket og fikk satt opp håret i salong. Jeg synes det var riktig at jeg gav noe tilbake til forloveren for den oppgaven hun hadde påtatt seg med å arrangere utdrikkingslag og holde tale etc.

Synes dere er bridezillas alle sammen som mener forlover skal gi profesjonell sminke og styling gratis.  

 

Anonymkode: 2a3db...934

Enig!!!

Anonymkode: 49e7d...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man BESTEVENNER helt offisielt når man er i gifteklar alder?

Anonymkode: 49e7d...67e

Hvis ikke du har eller hadde så har du en litt kjedelig liv da ja. 

Anonymkode: 02b8d...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri tatt betalt for å sminke "bruden min" eller en annen venninne! Latterlig da!
Fremmede og venner av venner ville jeg gjerne tatt en liten sum som for "slitasje og bruk" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...