Gå til innhold

Studenter under fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart føde og kommer til å si ja, men med forbehold om at studenten klarer å holde kjeft Innimellom :P sier alltid ja til studenter for jeg bryr meg helt ærlig ikke noe om hvor mange som er tilstede under diverse undersøkelser. Men det jeg har lagt merke til er at mange av studentene takler "pinlig" stillhet dårlig og skal smalltalke veldig. Jeg takler dette dårlig når jeg har vondt, så det er det eneste jeg ser allerede nå at kan bli en utfordring.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste i en annen tråd nå og ville ikke avspore. Men litt for at førstegangs som er redde/nervøse kan få svar på dette: har du erfaring med studenter under fødsel? Gode/dårlige? 

Valgte du bort studenter? Hva er årsaken til å velge bort eller til å tillate studenter der? 

Jeg ser ikke ned på noen som velger det bort. Selv har jeg latt studenter slippe til, også latt medisinstudenter være observatører hos fastlegen på sommeren. Jeg tenker at vi har alt å vinne på at de lærer mest mulig. Erfaringsmessig med studenter så slet jordmorstudentene av og til, før eksempler med å kjenne leie fra utsiden av magen, og måtte alltid hente en mer erfaren. Og allerede der er jeg betrygget, det tyder på at det er et sikkerhetsnett. 

Jeg synes at erfarne jordmødre er gull, det er trygt med disse som har vært ute minst fire vinternetter før. Men samtidig er det koselig med studenter, for de har som regel mye bedre tid til å prate og berolige. De har mye kunnskap, selv om mesteparten av kunnskapen deres er fra studier og ikke erfaringer. 

Anonymkode: 26d20...fd8

Jeg hadde sagt ja til jordmorstudent men ikke vanlig sykepleierstudent. Sistnevnte har ikke lært noe særlig om det. Er heller ikke sikkert de skal studere videre til jordmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er slett ikke alltid nok som sier ja. Jeg har opplevd å få nyutdannede på arbeidsplassen som aldri har fått gjort enkelte ting i praksis under studiet fordi ingen pasienter har sagt ja når de har spurt, oftest menn som får nei av kvinner til å legge inn kateter, ta gu, ta brystundersøkelse, være med på fødsel o.l. En jeg kjenner hadde aldri tatt gu på annet en dukker før han kom i turnus, da skulle han som flett ny turnuslege plutselig ta gu av ekte pasienter på kontoret uten å ha med seg veileder som kunne vise eller forklare. Han sa selv at han syns det var grusomt ovenfor pasientene, og nå har han en jobb der gu ikke er en del av det som skal gjøres. Så selv om ingen er pålagt å si ja, så kan det faktisk bli for få "ja" til at alle får skikkelig praksis, og det ender jo bare opp med å bli et problem på sikt. 

Anonymkode: 3aa59...883

Uansett skal ikke det øegges et slikt ansvar på pasientene da de er den svake part.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Biloba skrev:

Jeg synes det er skremmende at du og dine kolleger godtar å være en del av et system som systematisk krenker fødendes menneskerettigheter, og det sier mye om deg som jordmor.  

Jeg synes synd på helsepersonell som har pasienter med den holdningen der. Godtar å være en del av et system? Du snakker om en yrkesgruppe som har NULL medbestemmelse i driften og som blir utnyttet i ren rovdrift grunnet innsparinger og nedskjæringer. Vær glad noen gidder å "ta en for laget" du. 

Dere forventer dyktige jordmødre med masse erfaring, men med en gang deg er snakk om at disse da må få klinisk erfaring i noe som er et håndtverk- så er det overgrep og krenkelse av menneskerettighetene? Da slår jeg et slag for at helsepersonell i fremtiden får all sin utdanning i teori og øvelse på fantom, så skal vi se hvor fornøyde dere blir av helsehjelpen som ytes etter det. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for jordmorstudenter, de er ikke uerfarne men er autorisert helsepersonell. De er ivrige, brenner for faget sitt, fokusert og 100% tilstede. De har tid i motsetning til en jordmor som må sjonglere flere pasienter, men de står aldri alene med ansvaret. Jordmorstudent er perfekt for en med angst/fødselsangst, for de har tid til å være der å støtte fødekvinnen, mot en travel jordmor som kanskje er nødt å gå litt inn og ut.

Ja, man skal få gi et samtykke uten å føle press uten studenten tilstede. Ja, det skal være lov å si nei. Ja, det er lov å trekke samtykket underveis. Nei, du skal ikke få dårlig samvittighet av å takke nei til jordmorstudent. Nei, det er ikke greit å bli behandlet annerledes fordi man har sagt nei. Nei, du skal ikke få dårlig samvittighet. Det er lov å si nei! Man kan ha mange legitime grunner til det, overgrep, psykisk sykdom osv. 

Men jeg håper også de som sier nei har gjort seg opp noen tanker om hva det kan føre til også. For det er ikke alltid nok pasienter eller nok lærersituasjoner. Alle kan ikke hvile på den troen at "det er nok å ta av". Man føder få ganger i livet sitt og klart man skal få en fin opplevelse. Men det forutsetter jo også at man blir tatt vare av noen som kan faget. Som har erfaring. 

Når jeg leser holdninger som "jeg sier nei til den faggruppen for de er så arrogante" der det er eneste grunnlag for å si nei.. Da kan man faktisk ikke klage over å ha kommet over en lege på et senere tidspunkt heller som ikle har utført jobben sin etter sømmene, kanskje nettopp fordi han aldri fikk erfaringen sin i studietiden. 

Leste også noen som skrev at studenten bare kan ta seg en ekstravakt. Kjenner faktisk ei som måtte jobbe store deler av sommerferien sin for å få godkjent praksis, som hadde små barn som ikke fikk sommerferie med mammaen sin det året, bare for å komme i mål. Som ofrer hud og hår for å bli dyktig i jobben sin. Så presterer folk å ha holdninger om at de er skjødesløse overgripere som bryter menneskerettighetene.. 

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, helt ærlig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Miss.Whitefox skrev:

Jeg slår et slag for jordmorstudenter, de er ikke uerfarne men er autorisert helsepersonell. De er ivrige, brenner for faget sitt, fokusert og 100% tilstede. De har tid i motsetning til en jordmor som må sjonglere flere pasienter, men de står aldri alene med ansvaret. Jordmorstudent er perfekt for en med angst/fødselsangst, for de har tid til å være der å støtte fødekvinnen, mot en travel jordmor som kanskje er nødt å gå litt inn og ut.

Ja, man skal få gi et samtykke uten å føle press uten studenten tilstede. Ja, det skal være lov å si nei. Ja, det er lov å trekke samtykket underveis. Nei, du skal ikke få dårlig samvittighet av å takke nei til jordmorstudent. Nei, det er ikke greit å bli behandlet annerledes fordi man har sagt nei. Nei, du skal ikke få dårlig samvittighet. Det er lov å si nei! Man kan ha mange legitime grunner til det, overgrep, psykisk sykdom osv. 

Men jeg håper også de som sier nei har gjort seg opp noen tanker om hva det kan føre til også. For det er ikke alltid nok pasienter eller nok lærersituasjoner. Alle kan ikke hvile på den troen at "det er nok å ta av". Man føder få ganger i livet sitt og klart man skal få en fin opplevelse. Men det forutsetter jo også at man blir tatt vare av noen som kan faget. Som har erfaring. 

Når jeg leser holdninger som "jeg sier nei til den faggruppen for de er så arrogante" der det er eneste grunnlag for å si nei.. Da kan man faktisk ikke klage over å ha kommet over en lege på et senere tidspunkt heller som ikle har utført jobben sin etter sømmene, kanskje nettopp fordi han aldri fikk erfaringen sin i studietiden. 

Leste også noen som skrev at studenten bare kan ta seg en ekstravakt. Kjenner faktisk ei som måtte jobbe store deler av sommerferien sin for å få godkjent praksis, som hadde små barn som ikke fikk sommerferie med mammaen sin det året, bare for å komme i mål. Som ofrer hud og hår for å bli dyktig i jobben sin. Så presterer folk å ha holdninger om at de er skjødesløse overgripere som bryter menneskerettighetene.. 

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, helt ærlig. 

Du er jo mer enn velkommen til å ligge å skræve med publikum :) ta gjerne inn 10-12 studenter du som får lov til å pelle deg i unserlivet når du er på ditt mest sårbare. Det er jo helt frivillig. 

Mens for mange andre er det totalt utenkelig å ligge å flashe underlivet for enda fler. For å være helt ærlig så hadde jeg heller ville blitt skutt i hodet enn å ligge sånn på utstilling.  Jeg kan ikke tenke meg noe verre i hele verden!

Anonymkode: 858a7...d21

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, summerrain skrev:

Jeg skal snart føde og kommer til å si ja, men med forbehold om at studenten klarer å holde kjeft Innimellom :P sier alltid ja til studenter for jeg bryr meg helt ærlig ikke noe om hvor mange som er tilstede under diverse undersøkelser. Men det jeg har lagt merke til er at mange av studentene takler "pinlig" stillhet dårlig og skal smalltalke veldig. Jeg takler dette dårlig når jeg har vondt, så det er det eneste jeg ser allerede nå at kan bli en utfordring.

Hah, har akkurat samme erfaringen når jeg gir blod og det er med folk på opplæring :P De kan ikke bare la meg sitte i fred og trykke litt på mobilen, de MÅ prate om noe, selv om det er styltet og de tydeligvis ikke aner hva de skal finne på å si. Noe sånt under fødsel hadde nok resultert i at de hadde fått hylende beskjed om å holde kjeft og pelle seg til helvete ut.

Anonymkode: 42160...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om ms whitefox er en av de som underkjenner traumer forårsaket av helsepersonell siden hun mener at det er helt greit å skulle fortsette med situasjoner der man har blitt traumatiser, med alle minner og følelser dette bringer med seg? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Miss.Whitefox skrev:

Jeg synes synd på helsepersonell som har pasienter med den holdningen der. Godtar å være en del av et system? Du snakker om en yrkesgruppe som har NULL medbestemmelse i driften og som blir utnyttet i ren rovdrift grunnet innsparinger og nedskjæringer. Vær glad noen gidder å "ta en for laget" du. 

Dere forventer dyktige jordmødre med masse erfaring, men med en gang deg er snakk om at disse da må få klinisk erfaring i noe som er et håndtverk- så er det overgrep og krenkelse av menneskerettighetene? Da slår jeg et slag for at helsepersonell i fremtiden får all sin utdanning i teori og øvelse på fantom, så skal vi se hvor fornøyde dere blir av helsehjelpen som ytes etter det. 

Hva slags medbestemmelse du har i bedriften du velger å jobbe i, angår ikke fødekvinnens rettigheter.

Den fornærmede tonen og stråmannsargumentasjonen kan du også spare til noen som ikke gjennomskuer den.

"Sykepleieren ivaretar den enkelte pasients verdighet og integritet, herunder retten til helhetlig sykepleie, retten til å være medbestemmende og retten til å ikke bli krenket."

Sitatet burde være kjent stoff for deg, det er fra sykepleiernes egne etiske retningslinjer.

Sykepleieren (og med det jordmorstudenten og jordmoren) har ikke bare et ansvar for integriteten til den som snakker opp for seg selv og er klar over sine rettigheter. Sykepleieren har selvstendig ansvar for at ikke de svake pasientene blir utnyttet og krenket.

Etiske retningslinjer skiller ikke mellom pasienter med rettigheter og pasienter man kan ha nytte av i en undervisningssituasjon eller andre gode formål.

Og selv om du prøver å rettferdiggjøre deg selv og kolleger gjennom å fremstille meg som ignorant motstander klinisk undervisning, så det ikke alle som kjøper den. Ingen er imot klinisk undervisning, men alle mennesker eier sin kropp og sitt privatliv, og fortsetter å eie den om vi blir syke eller gravide. 

Å krenke pasientens integritet og privatliv er ikke bare en prinsippsak. Har pasienten opplevd seg nedverdiget og fratatt kontroll i møte med helsevesenet kan det påvirke enkelte pasientens legesøkning senere og føre til at pasienten søker behandling for sent for alvorlig sykdom.

Alle skjønner at studenter trenger praksis. Jeg har hatt flere. Noen veiledere har gjort det på en respektfull måte, og noen har gjort det som om jeg ikke hadde noe jeg skulle ha sagt. Jeg ble ikke spurt i fødsel mens jeg var på stadiet med 10 cm åpning. Til sammenligning, da jeg skulle ha gynekologisk operasjon i narkose, hadde overlegen nok respekt for meg og sin egen yrkesetikk til å si at det var planlagt at en student skulle være med, og spurte om det var greit for meg. Det er slike helsepersonell jeg vil møte når jeg trenger hjelp.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Biloba skrev:

Hva slags medbestemmelse du har i bedriften du velger å jobbe i, angår ikke fødekvinnens rettigheter.

Den fornærmede tonen og stråmannsargumentasjonen kan du også spare til noen som ikke gjennomskuer den.

"Sykepleieren ivaretar den enkelte pasients verdighet og integritet, herunder retten til helhetlig sykepleie, retten til å være medbestemmende og retten til å ikke bli krenket."

Sitatet burde være kjent stoff for deg, det er fra sykepleiernes egne etiske retningslinjer.

Sykepleieren (og med det jordmorstudenten og jordmoren) har ikke bare et ansvar for integriteten til den som snakker opp for seg selv og er klar over sine rettigheter. Sykepleieren har selvstendig ansvar for at ikke de svake pasientene blir utnyttet og krenket.

Etiske retningslinjer skiller ikke mellom pasienter med rettigheter og pasienter man kan ha nytte av i en undervisningssituasjon eller andre gode formål.

Og selv om du prøver å rettferdiggjøre deg selv og kolleger gjennom å fremstille meg som ignorant motstander klinisk undervisning, så det ikke alle som kjøper den. Ingen er imot klinisk undervisning, men alle mennesker eier sin kropp og sitt privatliv, og fortsetter å eie den om vi blir syke eller gravide. 

Å krenke pasientens integritet og privatliv er ikke bare en prinsippsak. Har pasienten opplevd seg nedverdiget og fratatt kontroll i møte med helsevesenet kan det påvirke enkelte pasientens legesøkning senere og føre til at pasienten søker behandling for sent for alvorlig sykdom.

Alle skjønner at studenter trenger praksis. Jeg har hatt flere. Noen veiledere har gjort det på en respektfull måte, og noen har gjort det som om jeg ikke hadde noe jeg skulle ha sagt. Jeg ble ikke spurt i fødsel mens jeg var på stadiet med 10 cm åpning. Til sammenligning, da jeg skulle ha gynekologisk operasjon i narkose, hadde overlegen nok respekt for meg og sin egen yrkesetikk til å si at det var planlagt at en student skulle være med, og spurte om det var greit for meg. Det er slike helsepersonell jeg vil møte når jeg trenger hjelp.

Har jeg noen gang fortalt deg at du er min favoritt person på hele KG 

Anonymkode: 858a7...d21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det nevnes legitime grunner til å si nei til studenter. Alle grunner er legitime, det gjelder ikke kun de som tidligere har hatt traumatiske opplevelser eller lignende. Å "bare" ikke ha lyst er også en 100% legitim grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Jeg hadde med jordmorstudent og kunne ikke nekte. Tro meg, jeg forsøkte sikkert tusen ganger, men det var ren tvang. Hun var et helvette og forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Miss.Whitefox skrev:

Jeg synes synd på helsepersonell som har pasienter med den holdningen der. Godtar å være en del av et system? Du snakker om en yrkesgruppe som har NULL medbestemmelse i driften og som blir utnyttet i ren rovdrift grunnet innsparinger og nedskjæringer. Vær glad noen gidder å "ta en for laget" du. 

Dere forventer dyktige jordmødre med masse erfaring, men med en gang deg er snakk om at disse da må få klinisk erfaring i noe som er et håndtverk- så er det overgrep og krenkelse av menneskerettighetene? Da slår jeg et slag for at helsepersonell i fremtiden får all sin utdanning i teori og øvelse på fantom, så skal vi se hvor fornøyde dere blir av helsehjelpen som ytes etter det. 

Det er et overgrep hvis det skjer ufrivillig ja. Du kan da ikke mene at man skal tvinge folk til å ligge nakne foran andre??? 

8 timer siden, Miss.Whitefox skrev:

Leste også noen som skrev at studenten bare kan ta seg en ekstravakt. Kjenner faktisk ei som måtte jobbe store deler av sommerferien sin for å få godkjent praksis, som hadde små barn som ikke fikk sommerferie med mammaen sin det året, bare for å komme i mål. Som ofrer hud og hår for å bli dyktig i jobben sin. Så presterer folk å ha holdninger om at de er skjødesløse overgripere som bryter menneskerettighetene.. 

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, helt ærlig. 

Kjære vene, vi er på den sutrestien ja. Unnskyld meg, men det er haugevis av studenter som ikke kan ha sommerferie med barna sine, fordi de må jobbe. Ungene hadde sikkert en far. 

Anonymkode: 11524...d96

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Sugemerke skrev:

Jeg hadde med jordmorstudent og kunne ikke nekte. Tro meg, jeg forsøkte sikkert tusen ganger, men det var ren tvang. Hun var et helvette og forholde seg til.

Det burde du anmeldt, det er ulovlig. 

Anonymkode: 11524...d96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det burde du anmeldt, det er ulovlig. 

Anonymkode: 11524...d96

Hadde jeg ikke vært ung og dum så skulle jeg nok gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sugemerke skrev:

Jeg hadde med jordmorstudent og kunne ikke nekte. Tro meg, jeg forsøkte sikkert tusen ganger, men det var ren tvang. Hun var et helvette og forholde seg til.

Da burde du ha sendt en formell klage og krevd økonomisk kompensasjon.  

Det var en som ble tvunget til å ha med student under fødsel, hun vant i domstolen for menneskerettigheter og fikk erstatning. https://sykepleien.no/2015/03/brudd-pa-menneskerettighet

De har faktisk ikke lov til å tvinge deg! 

Her damer må dere faktisk anmelde!

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun spurte når jeg ikke var tilstede. Når man er ny student på et stort sykehus er man ikke så høy i hatten. Jeg følte ikke det min veileder gjorde var galt, det var fullt mulig for kvinnene og si ja eller nei. Orker ikke å forsvare dette noe mer! Vi har ikke overkjørt eller presset studenter på noen. 

Anonymkode: 129a2...481

Nå er ikke jeg den du "diskuterer" med, men jeg jobber selv i helsevesenet og keh har aldri noen gang opplevd at man har tatt med en student inn hos en pasient/bruker før man selv har gått inn og spurt om det er greit i forkant. Ikke under noen praksis eller noen andre steder der jeg har jobbet.

Det å ta med noen inn før det har blitt godkjent av pasient/bruker er i aller høyeste grad å overkjøre.

Anonymkode: 2f518...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg den du "diskuterer" med, men jeg jobber selv i helsevesenet og keh har aldri noen gang opplevd at man har tatt med en student inn hos en pasient/bruker før man selv har gått inn og spurt om det er greit i forkant. Ikke under noen praksis eller noen andre steder der jeg har jobbet.

Det å ta med noen inn før det har blitt godkjent av pasient/bruker er i aller høyeste grad å overkjøre.

Anonymkode: 2f518...1e0

Jeg skrev jo at hun spurte før jeg gikk inn?

Anonymkode: 129a2...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg studerte jordmor, sa de på sykehuset at de ikke ga kvinnene et valg om de ville ha jordmorstudent eller ikke. Sånn var det bare! 

Anonymkode: 129a2...481

Jordmor AB 481, historien din forandrer seg stadig i løpet av diskusjonen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jordmorstudent under fødselen. Husker ikke om jeg ble spurt først. Hun var så flink, følte meg virkelig trygg på henne, og hun kunne det hun gjorde/sa. Kom inn like før vaktskiftet, og ble nesten litt lei meg for at hun skulle dra. Fikk en annen student den natten, men jeg så hvor usikker hun var, og da ble jeg usikker selv også. Heldigvis kom hun første tilbake om dagen, og jeg ble så glad. Først da jeg skulle presse kom veilederen hennes inn, sammen med barnepleier(?) og barnelege. Studenten veiledet meg gjennom pressingen og jeg var i trygge hender hele veien. Håper jeg får henne som jordmor til mitt neste barn også.

Det er viktig at studenter får være med å lære. Dette skjer ikke i teorien, men hva hvis alle sa nei til jordmorstudentene, man kan ikke ha jordmødre som aldri har vært med på fødsel.

Anonymkode: 46b37...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...