Gå til innhold

Studenter under fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt studenter under legekonsultasjoner og under fødselen, bare positive opplevelser. 

Jordmorstudenten var ei supertrivelig jente fra Polen, det verste var at hun snakket kun engelsk så jeg har ikke stort å klage over. Hun spurte om alt før hun undersøkte/tok på meg og jeg følte absolutt at vi hadde mulighet til å si nei når som helst. Hun var tilstede under hele fødselen selv om hun egentlig var ferdig "på vakt" og vi følte hun var god støtte. 

Jeg har termin tidlig juni og allerede sagt ja til studenter. Jeg hadde ingen lett fødsel forrige gang, men det hadde ikke noe med studenten å gjøre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk aldri spørsmål om en student kunne være med under min fødsel, men jeg hadde forberedt mannen på at spørsmålet kunne dukke opp og at det var hans jobb å ikke tillate at det skjedde. 

Nå som jeg har født en gang tenker jeg at det kanskje ikke hadde vært så ille med en student til stede neste gang. Det var to jordmødre og en barnepleier til stede ved min fødsel, og barnepleieren var veldig hyggelig og støttende. 

Anonymkode: 5e7db...f7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cicero
12 minutter siden, Biloba skrev:

Hvis du sikter til meg (fødselsskade), så var det jordmor selv som støttet vevet, etter at jeg krevde det fordi studenten var tydelig usikker. Man kan få alvorlig fødselsskade uansett hvem som støtter, men jeg er sjeleglad at jeg hadde en erfaren når resultatet ble at jeg var på terskelen til å få skadet endetarmen. Hadde studenten gjort det og gjort en litt dårligere jobb, hadde riften kanskje gått akkurat over terskelen.  

Åja, litt gullfiskhukommelse om dagen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At fødekvinnene ikke har mot eller samvittighet til å si fra, kan ikke jeg gjøre noe med. Trist å høre om din erfaring, men jeg vil ikke ha på meg at jeg var en ovegriper når jeg var jordmorstudent. Har aldri følt at jeg har overtrampet kvinner i fødsel. Jeg hører oftere at fødekvinner føler seg overtrampet av gynekologer eller erfarne jordmødre som overkjører eller "vet best". 

Anonymkode: 129a2...481

Jo, det kan du absolutt! Se hva du selv skrev:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du får ta det opp i systemet. Men jeg hadde ikke blitt en god jordmor hvis jeg aldri fikk ta imot barn. Det er jo ikke sånn at jeg vimser der alene, vi er tross alt to stykk. De som ytret ønske om å ikke ville ha student fikk SELVFØLGELIG dette innfridd. Ellers var det: Dette er "tina", hun er jordmorstudent og skal passe på deg idag med meg i bakgrunnen. Håper det går fint for deg. Opplevde ikke dette som brudd på menneskerettighetene. De som da ikke ønsket dette sa ifra. Opplevde det aldri som et problem og flere utrykte at de hadde en bedre opplevelse med student enn ei travel jordmor.

At du kritiserer meg som jordmor og sier jeg har brutt menneskerettighetene synes jeg er litt for voldsomt! 

Anonymkode: 129a2...481

Du kunne sagt til din veileder at hun kan spørre når du ikke er tilstede. Du kunne sagt til din veileder at hun skal spørre skikkelig, med åpning for å svare ja eller nei. Du kunne spurt på nytt senere om pasienten var sikker på at det var greit. 

Ikke fraskriv deg ansvaret med at du bare var en student. Ta ansvar for at dine pasienter (også mens du er student) er komfortable med situasjonen. 

Anonymkode: 11524...d96

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser absolutt viktigheten av at studenter både får observere og være hands on under en fødsel, men personlig ønsker jeg at det er jordmor som gjør undersøkelser og forløsningen. Kunne sikkert hatt en student med i en tidlig fase av fødsel, som observerte. Dette er rett og slett fordi jeg ønsker å føle meg trygg, synes fødsel er helt grusomt i seg selv og har nok med det. 

Hadde en dårlig erfaring under en svangerskapskontroll hvor studenten skulle sjekke leie og det har sikkert preget meg litt, men det er nå en gang ikke så ofte jeg føder så da tillater jeg meg å si nei til eventuelle studenter skulle jeg bli gravid igjen. 

Anonymkode: 09910...614

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på 1-2 studenter sammen med erfaren jordmor, og 10 stykker studenter som tror de kan lære noe av å bare stå der og glo. Hands on opplæring med en erfaren jordmor og en student er helt OK for meg, men at en skoleklasse med studenter skal stå der å kun ta notater ville jeg nok ikke vært med på.

Anonymkode: aa785...67d

Veldig enig med deg!

 

Er det virkelig vanlig med en hel haug med studenter som står og glor? Er det virkelig noen som synes det er greit å ha en hel haug i rommet, slik at fødestua går fra å være en fødestue til å bli et klasserom? Det kan da vel ikke være normalt? :klo:  Det hadde hvertfall jeg sagt glatt nei til! 

En jordmorstudent, eller fødselslegestudent eller lignende derimot, ikke noe problem.

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det kan du absolutt! Se hva du selv skrev:

Du kunne sagt til din veileder at hun kan spørre når du ikke er tilstede. Du kunne sagt til din veileder at hun skal spørre skikkelig, med åpning for å svare ja eller nei. Du kunne spurt på nytt senere om pasienten var sikker på at det var greit. 

Ikke fraskriv deg ansvaret med at du bare var en student. Ta ansvar for at dine pasienter (også mens du er student) er komfortable med situasjonen. 

Anonymkode: 11524...d96

Hun spurte når jeg ikke var tilstede. Når man er ny student på et stort sykehus er man ikke så høy i hatten. Jeg følte ikke det min veileder gjorde var galt, det var fullt mulig for kvinnene og si ja eller nei. Orker ikke å forsvare dette noe mer! Vi har ikke overkjørt eller presset studenter på noen. 

Anonymkode: 129a2...481

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun spurte når jeg ikke var tilstede. Når man er ny student på et stort sykehus er man ikke så høy i hatten. Jeg følte ikke det min veileder gjorde var galt, det var fullt mulig for kvinnene og si ja eller nei. Orker ikke å forsvare dette noe mer! Vi har ikke overkjørt eller presset studenter på noen. 

Anonymkode: 129a2...481

Jeg mente at hun presenterte det for damene når jeg ikke var tilstede. Lell om det ikke var et direkte spørsmål, føler jeg det var fullt mulig å si nei. På 100 fødsler var det 1 dame som takket nei, det var selvfølgelig greit. Mulig at noen følte de måtte si ja, men jeg har isåfall følt god kjemi og ikke noe ubehag fra fødeparet om å ha meg som student der. Tror mange føler det er mer greit med jordmorstudenter enn medisinstudenter. Sistnevnte er ofte mest nysgjerrig på å se et barn bli født og er lite til hjelp underveis .

Anonymkode: 129a2...481

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så er jeg glad for at jm og studenten tok styring under min fødsel... jeg hadde null kontroll og valgte stole på de som er profesjonelle. Var ikke klar over at ho ene var student engang før etter baby var ute. Var risikofødsel så fikk beskjed om at det ville være litt ekstra med personale for å sikre at det gikk bra.  Tror ikke ting ville gått bedre om jeg hadde klikka på at en student var der for å lære... 

Anonymkode: 1ca31...fa6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Marimba skrev:

Veldig enig med deg!

 

Er det virkelig vanlig med en hel haug med studenter som står og glor? Er det virkelig noen som synes det er greit å ha en hel haug i rommet, slik at fødestua går fra å være en fødestue til å bli et klasserom? Det kan da vel ikke være normalt? :klo:  Det hadde hvertfall jeg sagt glatt nei til! 

En jordmorstudent, eller fødselslegestudent eller lignende derimot, ikke noe problem.

 

Under mine to fødsler så var det jordmorstudenter kbbll

Anonymkode: 26d20...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Under mine to fødsler så var det jordmorstudenter kbbll

Anonymkode: 26d20...fd8

Feite fingre. Innom hver gang, men kun en per vakt, og aldri noen gruppe. Fikk inntrykk av at det var en student som fulgte jordmor og som ofte ble igjen hos meg,  kanskje fordi jordmor hadde pasienter som ikke ville ha student. Men noen gruppe med studentturister som glor, det har jeg aldri opplevd på universitetssykehus. 

Anonymkode: 26d20...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Marimba skrev:

Veldig enig med deg!

 

Er det virkelig vanlig med en hel haug med studenter som står og glor? Er det virkelig noen som synes det er greit å ha en hel haug i rommet, slik at fødestua går fra å være en fødestue til å bli et klasserom? Det kan da vel ikke være normalt? :klo:  Det hadde hvertfall jeg sagt glatt nei til! 

En jordmorstudent, eller fødselslegestudent eller lignende derimot, ikke noe problem.

 

Jeg har aldri hørt om studentgrupper ved fødsler, alle jeg kjenner til som har hatt studenter under fødsel, gynekologtimer og svangerskapskontroller på sykehus har hatt 1 eneste student. Mulig det er annen praksis på andre kanter av landet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil, men har ikke jordmorstudentene sykepleierutdannelse fra før? I såfall er det jo ikke folk som er uvant med pasienter og sykehus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, FrittgåendeBurugle skrev:

Mulig jeg tar feil, men har ikke jordmorstudentene sykepleierutdannelse fra før? I såfall er det jo ikke folk som er uvant med pasienter og sykehus.

De er sykepleiere, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Biloba skrev:

De er sykepleiere, ja.

Ok. Da ser jeg egentlig ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt studenter under en vanlig fødsel, men har hatt de der under KS, UL for bekreftelse av seteleie og under vendingsforsøk. Seteleie er nok et interessant case for de :) ingen dårlige erfaringer, de er så hyggelige atte ;) 

Anonymkode: 9262e...6f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk spørsmål om det var greit at en gruppe legestudenter var tilstede under min første fødsel. Jeg var helt utslitt etter 10 timer med rier, ryggsmerter fra helvete og sa nei. Likevel dukket hele gjengen opp inne på fødestua og jeg måtte få mannen min til å si fra at de skulle ut. De gikk heldigvis uten videre diskusjon.

 Jeg syntes det var veldig ubehagelig å ikke bli hørt når jeg faktisk hadde sagt nei, klart og tydelig. Jordmora var ung og nyutdannet, så hun våget kanskje ikke si fra til dem at de ikke kunne være der? 

 

Anonymkode: 869c3...724

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk spørsmål om det var greit at en gruppe legestudenter var tilstede under min første fødsel. Jeg var helt utslitt etter 10 timer med rier, ryggsmerter fra helvete og sa nei. Likevel dukket hele gjengen opp inne på fødestua og jeg måtte få mannen min til å si fra at de skulle ut. De gikk heldigvis uten videre diskusjon.

 Jeg syntes det var veldig ubehagelig å ikke bli hørt når jeg faktisk hadde sagt nei, klart og tydelig. Jordmora var ung og nyutdannet, så hun våget kanskje ikke si fra til dem at de ikke kunne være der? 

 

Anonymkode: 869c3...724

Jeg personlig hadde sendt en formell klage for dette

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummel34

Jeg hadde med jordmorstundent, følte meg så godt ivaretatt. Hadde også med jordmor under hele fødselen men var studenten som skulle holde styringa. Som flere har nevnt er gjerne en student mere opptatt av å gjøre alt riktig, samt at en jordmorstundent er en sykepleier med erfaring fra før. Hadde ikke vært det samme om det var en sykepleierstudent tenker jeg, men da er de vel heller ikke så delaktige vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Ruccula skrev:

Jeg personlig hadde sendt en formell klage for dette

Det burde jeg nok ha gjort, men var for sliten og utmattet til å orke. Fikk en veldig urolig baby, så jeg hadde hendene fulle. 

Anonymkode: 869c3...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...