Gå til innhold

Nybegynner sying


estrella

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst til å lære meg å sy. Har ingen jeg kjenner rundt meg som kan lære meg dette, men burde vel få til det på egenhånd? Jeg har lært meg å hekle og strikke på egenhånd. 

Men hvilken symaskin bør jeg ha? Jeg tenker helst å ha en så rimelig som mulig, men god. Det vil si at jeg forventer ikke å få en til 1000 kr, men er heller ikke interessert i en super fancy (ikke før jeg faktisk har lært meg å sy). 

Materialer: hvor kan man skaffe det til en rimelig pris? Jeg synes det blir fort dyrt hvis jeg skal handle alt hos Stoff og Stil eller Panduro. 

Hvilke type stoff anbefales til barnetøy? Bomull? 

Mønster: er det "best" å kjøpe fra Stoff og Stil? Eller finnes der designere med enkle nybegynneroppskrifter (jeg må ha det inn med teskje, hva jeg skal gjøre)?

Andre tips? Annet utstyr man MÅ ha? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stoff og Stil har ofte (ihvertfall når jeg har vært der inne) 1 meter-biter på forskjellige type stoffer som ikke koster allverdens. Jeg pleier også å gå igjennom restekurven etter diverse gode handler.

Jeg vil anta at bomullsjersey er å foretrekke på barnetøy. Jeg har ikke barn, og jeg syr ikke til barn, så jeg vet ikke.

Når det gjelder symaskin så er det litt hips om haps, det kommer helt an på hva du skal sy, hvor mye tidligere erfaring du har osv. Jeg har to forskjellige (som jeg aldri bruker /lol) som er fra to forskjellige prisklasser. Den ene kostet meg 1500 kr, den andre var på tilbud til rundt 4000 kr (før pris; rundt 6000). (Med quiltefot! Det er viktig for mannen min at jeg nevner det, for det var hans som kjøpte den til meg.)

Personlig merker jeg ikke noe særlig forskjell på dem annet en stingalternativer og design. Jeg syr simpelthen ikke nok til det.

Jeg har tidligere startet med å sy kosedyr. F. eks. sjiraff-kosedyr som ikke krever allverdens med stoff eller erfaring. Det er nok et greit sted å starte i det minste for å bli litt kjent med symaskinen for så å trappe opp mot de tingene du egentlig vil lage.

Ikke kjøp stoff på panduro med mindre det er på tilbud. Jeg fikk med meg 3 meter at et hvitt stoff med blå prikker på til 50% avslag når de hadde salg. Det er ikke superfancy og greit å ha som prøvestoff hver gang jeg skal prøve å sy noe før jeg bruker det dyre stoffet.

Det finnes massevis av youtube videor og bøker om sying, også i kategorier utifra hva du ønsker å sy det er bare å søke seg frem. Når det gjelder mønster så vet jeg mest antagelig mindre enn deg. Men jeg kikker jo litt rundt på nett og printer ut det ene og det andre. Ved et tidspunkt sydde jeg til og med et nebbdyr. Oh yes, nebbdyr faktisk! The pattern is real.

Start i det små og jobb deg oppover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg skal spare til symaskin, har lest litt og kommet frem til at hvis jeg legger i 2500-3000 kr får jeg en maskin som fungerer for nybegynnere. Jeg har ingen erfaring omtrent med å sy, men det burde ikke være helt umulig :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Eg syr kjolar, dukar, barnekle, ja det meste på ei symaskin til 750 kr på obs!. Eg er sjølvlært. 

Kjøper stoff på Stoff og Stil. Har ikkje funne nokon billegare plassar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ofte kjøpe stoff på loppis👍🏻 Ikke nødvendigvis de fineste, men bra og billig "øve-stoff".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør tenke gjennom hva du bruker den til. Jeg syr litt med tunge stoffer og trengte derfor en stødig motor. Da måtte jeg legge 5000 i det, men jeg bruker den ofte og har tenkt at den skal vare noen tiår. Jeg ville ha noe som fungerte til reperasjoner også. Dersom du bare skal sy tynne lag med bomull har det ikke så mye å si, og da kan du klare deg med en enklere motor (les: billigere). 

Stoff og stil er ok. Vet om flere som bruker IKEA sine metervarer også. Bomull er greit til barn, men mange bruker bomullsjersey (elastisk stoff). Jeg synes det er litt vanskelig å sy i, men tror jeg er alene om det... S&S har stort utvalg med søte mønster i Jersey. Stoff er generelt ganske dyrt, så det å se på loppiser er veldig lurt! Spesielt til andre ting enn klær. Det er lurt å øve seg litt før man begynner å sy barnetøy. Aktuelle ting å begynne med er f.eks handlenett, skjørt med strikk ++. 

Personlig liker jeg ikke mønstrene på stoff og stil så godt, men det finnes mange mønster på f.eks Etsy, Burda og så videre. 

Det finnes mange gode tutorials på YouTube, anbefaler å kjøpe en god sybok også. Jeg har hatt veldig utbytte av å få litt "nødhjelp" av noen jeg  kjenner som kan sy, men det er ikke nødvendig :)

Anonymkode: 85f6f...f90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5/24/2017 den 10.16, Stjerner og planeter skrev:

Eg syr kjolar, dukar, barnekle, ja det meste på ei symaskin til 750 kr på obs!. Eg er sjølvlært. 

Kjøper stoff på Stoff og Stil. Har ikkje funne nokon billegare plassar. 

 

På 5/25/2017 den 12.19, Pikeliten skrev:

Du kan ofte kjøpe stoff på loppis👍🏻 Ikke nødvendigvis de fineste, men bra og billig "øve-stoff".

 

På 5/25/2017 den 12.56, AnonymBruker skrev:

Du bør tenke gjennom hva du bruker den til. Jeg syr litt med tunge stoffer og trengte derfor en stødig motor. Da måtte jeg legge 5000 i det, men jeg bruker den ofte og har tenkt at den skal vare noen tiår. Jeg ville ha noe som fungerte til reperasjoner også. Dersom du bare skal sy tynne lag med bomull har det ikke så mye å si, og da kan du klare deg med en enklere motor (les: billigere). 

Stoff og stil er ok. Vet om flere som bruker IKEA sine metervarer også. Bomull er greit til barn, men mange bruker bomullsjersey (elastisk stoff). Jeg synes det er litt vanskelig å sy i, men tror jeg er alene om det... S&S har stort utvalg med søte mønster i Jersey. Stoff er generelt ganske dyrt, så det å se på loppiser er veldig lurt! Spesielt til andre ting enn klær. Det er lurt å øve seg litt før man begynner å sy barnetøy. Aktuelle ting å begynne med er f.eks handlenett, skjørt med strikk ++. 

Personlig liker jeg ikke mønstrene på stoff og stil så godt, men det finnes mange mønster på f.eks Etsy, Burda og så videre. 

Det finnes mange gode tutorials på YouTube, anbefaler å kjøpe en god sybok også. Jeg har hatt veldig utbytte av å få litt "nødhjelp" av noen jeg  kjenner som kan sy, men det er ikke nødvendig :)

Anonymkode: 85f6f...f90

Takk for gode tips alle sammen :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til mønster så anbefaler jeg deg å ta en tur på biblioteket. De har godt utvalg i sybøker og magasiner :)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i Oslo/er innom så anbefaler jeg Rainbow! Billigere enn det finner du ingen plass i Norge! haha.  i tillegg har de "loft salg" 1-2 ganger i året med opp til 80% avslag :O  Når det kommer til symaskin arvet jeg en etter farmor.. hun hadde hatt den i en del år og jeg har nå hatt den i over 15 år.. Den selges fortsatt, til ca 1500 i dag :) Med den har jeg sydd puter, gardiner, kunstløp drakter, tykt stoff, tynt stoff, stretchy stoff.. osv. Til den hobby syeren jeg er har den fungert toppen! Nå vurderer jeg om jeg skal skaffe meg en sånn avansert overlock maskin men får ikke bestemt meg. Lykke til og kos deg med masse oppskrifter! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker egentlig å sy, men noe av det som stopper meg, er at jeg syns stoff i vanlige stoffbutikker i mitt nærmiljø er dyrt og mest av alt at det er lite fine stoff (jeg liker farger og mønstre, men ikke sånn typisk patch work-aktig mønster). Nå har jeg tittet en del på etsy.com i det siste, og jeg har også handlet derfra før, og fått fine stoff til en ok pris.

Hvis du skal sy til barn, ville jeg ikke gått for jersey, selv om det er fint til barnetøy. Hvis du er uerfaren vil stretchy stoff vanligvis være vanskeligere å håndtere enn fast stoff. Samtidig, er min erfaring at hvis man er lite erfaren med et håndarbeid, men har en veldig sterk motivasjon til å lage noe spesielt, så vil det gi en veldig god motivasjon å lage noe man virkelig vil ha framfor det som er enkelt, men man har lite lyst på (jeg nevner det fordi det kan jo være du har veldig lyst til å sy en barnegenser i jersey). For mange år siden, da jeg hadde lite syerfaring, gikk jeg rett på å sy en kjole til meg selv. Det ble ikke den perfekte kjolen, men det var veldig motiverende å sy noe som krevde mange ukjente teknikker og etter hvert se at jeg fikk det til. Mens andre sikkert ville gitt opp fordi det ble for mange hindringer underveis, men der er man litt forskjellige. Men hvis du vil begynne med å sy noe enkelt, kan jo et sånt bomullsnett være fint å øve seg på. Det er jo bare to stoffstykker og en hank, og praktisk til eget bruk eller som gave.

Jeg har to av sybøkene til Marit Melilot, og jeg syns de er fine. Jeg har bl.a. sydd flere av barnebuksene og noen babytepper etter mønster derfra, og syns de var fint forklart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her. Har lyst til å sy mine egne putetrekk, duker og dynetrekk. Er det noen her som har gjort det? 
Hvor finner dere mønster til klær? Og hvordan tør dere å satse på at de passer? Min største frykt er å sy et flott plagg av et kjempefint stoff, også sitter det ikke noe pent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, domimik skrev:

Slenger meg på her. Har lyst til å sy mine egne putetrekk, duker og dynetrekk. Er det noen her som har gjort det? 
Hvor finner dere mønster til klær? Og hvordan tør dere å satse på at de passer? Min største frykt er å sy et flott plagg av et kjempefint stoff, også sitter det ikke noe pent. 

Jeg har sydd noen sofaputer. Det er ikke så vanskelig. Det eneste er at dynetrekk fort blir veldig dyrt fordi det tar så mange meter med stoff. 

Passform er virkelig det skumleste med å sy, så jeg anbefaler å starte med plagg som kan sitte litt løsere. Nøkkelen er å måle kontinuerlig. Helst få noen andre til å ta mål av deg slik:

 maal.jpg 

Anonymkode: 85f6f...f90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2017 den 0.25, estrella skrev:

Takk for tips! Jeg skal spare til symaskin, har lest litt og kommet frem til at hvis jeg legger i 2500-3000 kr får jeg en maskin som fungerer for nybegynnere. Jeg har ingen erfaring omtrent med å sy, men det burde ikke være helt umulig :D 

Er du nybegynner holder det i massevis med feks en sunget maskin til 1000 kr. Mer trenger man faktisk ikke. Kommer jo an på dine behov etterhvert, men det krever endel tålmodighet, og vilje til å lære seg det grunnleggende i mønster osv. 

Anonymkode: f2401...dcb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 6. juni 2017 den 19.20, domimik skrev:

Og hvordan tør dere å satse på at de passer? Min største frykt er å sy et flott plagg av et kjempefint stoff, også sitter det ikke noe pent. 

Du måler, og prøver plagget på mange ganger. Om det ikke passer spretter du opp, måler og prøver på, og syr på nytt. 

Anonymkode: 2daf6...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...