Gå til innhold

Minimalist og plastredusering i heimen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bli flinkere til å kutte ned på plastforbruket nå som jeg har gått inn for å leve minimalistisk.

Jeg har flyttet til en mindre og billigere leilighet, solgt, gitt bort og kastet mye. Men enda gjenstår det endel. Jeg bor også alene, og kjøleskap m fryser er bittelite. Jeg har derfor ikke plass til store poser med poteter, gulerøtter osv. 

Men jeg trenger tips for hvordan jeg kan handle inn mat og andre ting jeg trenger, og samtidig unngå plast. Jeg ser og at det er bestemte ting jeg ikke vil slutte å kjøpe, feks plastinnpakket bind, for jeg klarer ikke bruke tampong eller menskopp. 

Dere som har holdt på med dette (redusering av søppel) en stund, hva slags hjelpemidler bruker dere?  Jeg så feks et tips om vann og tomatpure i isbitposer, men tenker at dette tipset er noe jeg ikke kommer til å følge grunnet økt forbruk av plast.

Det var også en ting jeg tenkte å spørre om, men det får jeg skrive om når jeg husker det.

Det jeg gjør:

- Kildesorterer - glass, plast, papp, men det går for mye i restavfall. Det viser seg at jeg har kjøpt fiskefileer i porsjonspakker feks, og det har blitt liggende i fryser fordi jeg av en merkelig grunn ikke får meg til å lage mat av det. 

Jeg må slutte med å kjøpe matvarer som ikke blir spist. Er dette noe noen av dere har lagt merke til selv? Hvordan unngå å kjøpe sunne matvarer jeg allikevel ikke spiser? Det er så surt å ende opp med å kaste det.

- Jeg slutta med å kjøpe telys i plastbeger og aluminiumsbeger fordi det er små ting som kan gi mye avfall. Selv om det blir gjenbrukt. Istedenfor kjøper jeg kubbelys uten plast.

- Jeg har ingen tekstiler av plast/mikrofiber. Heller ikke i klær. Det er først og fremst fordi slike tekstiler alltid gir meg støt. 

- Jeg stort sett selger og gir alt jeg ikke trenger.

- Jeg har slutta med å kjøpe matvarer/produkter i plastkontainere. Feks syltetøy, nugatti osv. 

- Jeg unngår så langt som mulig å kjøpe noe i hermetikkbokser (metall) mest pga hvordan det smaker. Hittil kjøper jeg mest matvarer i pappemballasje. Kikerter osv. Men vet det er bedre å kjøpe i større pose av tørrvare istedenfor.

- Jeg bruker ikke støvsuger. Istedet holder jeg gulvene frie for tepper og bruker tørrmopp. Jeg planlegger å lage eddik/sitron blanding til vask av alt i hjemmet og kvitte meg med alt av jif osv.

Men kan eddik/sitron brukes som toalettvask?

 

Som dere ser, jeg har tusen spørsmål. Jeg har forsøkt å lese på noen engelske nettsider men syns det ikke gir meg all informasjonen jeg trenger om minimalisme og livsstil uten plast og søppel.

Om det finnes norske nettsider eller evt en bok på norsk med slike tips så vil jeg gjerne ha tips om det.

Håper noen har gode tips, jeg tar imot alt med takk! :)

Anonymkode: 396ba...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ut som du fremdeles har litt å hente på å planlegge måltidene dine, hvis du kaster mat. Lag ukeplan! Finnes det butikker rundt deg som selger f.eks. gulrøtter i løsvekt? Planlegging gjør det også enklere å bruke matvarer som tørre bønner, som må bløtlegges i god tid før bruk.

Hermetikkbokser er i det minste resirkulerbare. 

Anonymkode: f71ca...6df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ser ut som du fremdeles har litt å hente på å planlegge måltidene dine, hvis du kaster mat. Lag ukeplan! Finnes det butikker rundt deg som selger f.eks. gulrøtter i løsvekt? Planlegging gjør det også enklere å bruke matvarer som tørre bønner, som må bløtlegges i god tid før bruk.

Hermetikkbokser er i det minste resirkulerbare. 

Anonymkode: f71ca...6df

Jeg har planlagt, men når det kommer til stykket så har jeg ikke lyst til å spise det planlagte. I den grad at jeg vemmes av tanken på å spise det. Jeg har tenkt at det mulig betyr at jeg egentlig ikke ønsker å spise laks feks. 

Nei, ikke det jeg vet. Jeg har kiwi og rema her. 

Jeg syns ikke matvarer i hermetikkbokser av metall smaker særlig godt. Jeg ser derfor ingen grunn til å kjøpe det, uansett hvor mye resirkulerbart det er.

Anonymkode: 396ba...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det ikke som noe mål å redusere bruk av plast, derimot å redusere forbruk, av plast og av annet - altså har jeg plastbokser jeg oppbevarer mat i, blant annet, og jeg har med egen tøypose når jeg handler frukt og bruker menskopp og tøybind heller enn tampong og "vanlig" bind. Jeg kaster nesten ikke mat, om det kjøpes så spises det opp.

Anonymkode: 4d485...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også alene, men kjøper store pakker med poteter, ris, vaskepulver o.a. Deler med naboer og venner, og tar med på jobben og legger på pauserommet slik at folk kan ta det de trenger. 

Hvis jeg var deg ville jeg vurdert å skaffe meg en liten fryser. Det er ikke sånn at den må stå på kjøkkenet, den kan f.eks. stå i boden eller i gangen. 

Anonymkode: 3da8b...a6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor også alene, men kjøper store pakker med poteter, ris, vaskepulver o.a. Deler med naboer og venner, og tar med på jobben og legger på pauserommet slik at folk kan ta det de trenger. 

Hvis jeg var deg ville jeg vurdert å skaffe meg en liten fryser. Det er ikke sånn at den må stå på kjøkkenet, den kan f.eks. stå i boden eller i gangen. 

Anonymkode: 3da8b...a6b

Jeg har hverken økonomi eller plass til en egen ekstra fryser. Den jeg har brukes mest til noen få frosne matvarer og frysing av oppskåret brød. Jeg ser derfor ikke behov for å kunne fryse ned enda mer mat og risikere at det også ikke blir spist.

Anonymkode: 396ba...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vurdert å lage avtale med kanskje to single naboer om å kjøpe og dele på store poser med grønnsaker, men jeg kjenner ikke naboene, vet derfor ikke hvordan jeg skulle gått frem for å lage slik avtale.

Anonymkode: 396ba...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser det ikke som noe mål å redusere bruk av plast, derimot å redusere forbruk, av plast og av annet - altså har jeg plastbokser jeg oppbevarer mat i, blant annet, og jeg har med egen tøypose når jeg handler frukt og bruker menskopp og tøybind heller enn tampong og "vanlig" bind. Jeg kaster nesten ikke mat, om det kjøpes så spises det opp.

Anonymkode: 4d485...81e

Hvordan unngår du å ta med plast som er rundt matvarer på butikk? Paprika, agurk osv er alle plastinnpakket.

River dere av plasten før dere forlater butikken, eller kjøper dere kun matvarer uten plast?

Hva med evt kjøtt og fisk?

 

Anonymkode: 396ba...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter tøybind, løs vekt, og matplan. Bare kjøp en eller to matvarer pr kategori om gangen, men roter dem. Noe du kanskje ikke har tenkt på, er at du må planlegge måltider du faktisk har lyst på og kan tenke deg å spise? Det høres kanskje idiotisk og selvinnlysende ut, men det falt meg ikke inn før ved en tilfeldighet; jeg hadde jo hørt at det var lurt å skrive handleliste, men jeg skjønte ikke at handlelista lages på bakgrunn av hva man har tenkt å spise, og at man må ha lyst på det man har tenkt å spise for å faktisk gjøre det, ihvertfall så lenge det alltid er lett tilgjengelige alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Pringle skrev:

Støtter tøybind, løs vekt, og matplan. Bare kjøp en eller to matvarer pr kategori om gangen, men roter dem. Noe du kanskje ikke har tenkt på, er at du må planlegge måltider du faktisk har lyst på og kan tenke deg å spise? Det høres kanskje idiotisk og selvinnlysende ut, men det falt meg ikke inn før ved en tilfeldighet; jeg hadde jo hørt at det var lurt å skrive handleliste, men jeg skjønte ikke at handlelista lages på bakgrunn av hva man har tenkt å spise, og at man må ha lyst på det man har tenkt å spise for å faktisk gjøre det, ihvertfall så lenge det alltid er lett tilgjengelige alternativer.

Jeg er ikke helt ukjent med handlelister planlagt utfra hva man ønsker å spise. Feks har jeg liste på brød, ost, smør, og tomat/andre grønnsaker. Det er frokost, kvelds og lunch.

Men når jeg feks onsdag kveld tenker at laks hadde vært godt neste uke, og når det er kjøpt inn, og uka kommer... Så er den lysten totalt borte. Jeg vet ikke om det er tanken på laks, eller om det er noe mer bak som gjør det. Psykisk sperre eller noe. Det er omtrent det motsatte av når jeg bestemmer meg for å ikke å kjøpe og spise søtsaker, og så ender jeg opp med det allikevel. Jeg begynner å tro at jeg kjøpte laks fordi det skulle være så sunt, men at kroppen min egentlig ikke vil ha laksen?

Gir det mening?

Det er også blitt en merkbar endring i matvaner ang kjøtt/kylling og egg. Tidligere kunne jeg spise mye av det, men etter minimaliseringa er det akkurat som om interessen eller behovet for kjøtt er blitt mye mindre.

Jeg vil gjerne høre hva erfaringer andre har ang endrede matvaner etter prosjekter med marie kondo og minimaliseringer. 

Jeg får lete og se om jeg finner andre butikker med løsvekt, eller spørre om rema og kiwi kan tilby mer av det.

Anonymkode: 396ba...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir absolutt mening. Alt det du skriver her gir mening. Det henger sammen. Interesser, vaner, fokus, holdninger endrer seg dynamisk. Jeg har personlig sluttet å kjøpe og spise ting bare fordi det "er sunt". Jeg velger det jeg har lyst på, og da spiser jeg faktisk sunt. Jeg elsker laks, men skulle jeg spist det fordi jeg "måtte", hadde jeg hatet det. Når noen forteller oss hva vi skal gjøre, får vi ofte lyst til å gjøre det stikk motsatte. 

Eller kanskje har du bare ikke så lyst på kjøtt (og fisk) lenger? Det er ikke noe i veien for å kutte ut eller ned på kjøtt om du ikke liker det og ellers får i deg det du trenger. Du kan få i deg protein med korn og belgfrukter. 

Å planlegge betyr ikke nødvendigvis å bestemme i detalj alt du skal gjøre hver dag fire måneder fram i tid. Det kan også bety å ha et utvalg basisvarer hjemme, og et sett enkle oppskrifter som er kjappe å følge når du kommer hjem fra jobb, så du får deg en anstendig middag. 

Noter deg i en uke eller to hva du faktisk spiser til middag. Noe av det vil forhåpentligvis være noe du liker. Dette kan være utgangspunktet ditt, det du skal jobbe ut fra. Tenk at du skal planlegge for noe du ønsker, men ikke vil få til uten planlegging. Du får ikke lyst på noe bare fordi du har satt det opp i en plan. Det må være planen din. Din egen plan kan du utforme som du vil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar @Pringle

Håper andre med mer tips om pladtredusering i forbindelse med kjøp av matvare på butikk kan fortelle hvordan dere gjør det? Bla har butikken min plast på alt. Agurk, paprika... Når dere tar med poser, river dere av plasten på grønnsakene mens dere er i butikken? Hvordan reageres det på dette fra personalet? 

Anonymkode: 396ba...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en invandrerbutikk i nærheten, så selger de stort sett alt av grønnsaker i løsvekt hvertfall. Da slipper du store forpakninger og unødvendig plast. 

Anonymkode: e85ee...433

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid

Jeg vil anbefale deg å fermentere matavfallet ditt . Da skjer to ting: Du blir veldig bevisst på hvor mye mat du kaster - samt du lager jord av alt matavfall på en miljøvennlig måte. Nå er det slik at mange steder i landet blir man sponset av renovasjons selskapet sitt dersom man starter med bokashi kompostering. Her står alt du trenger å vite.   Eller lån denne boken fra biblioteket ditt.

Når det gjelder kjøpe av grønnsaker og frukt, kan du bruke et handlenett som du syr selv. Du veier feks eplene i kassen som du pleier men unngår å bruke plastposen fra butikken. Og så har du handlenett slik at du slipper å kjøpe poser til å bære varene hjem i. 

Her er bloggen til Kristine som er verdt å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om handlenett og link.

Hva er fermentere?

 

2 timer siden, Coolaid skrev:

Jeg vil anbefale deg å fermentere matavfallet ditt . Da skjer to ting: Du blir veldig bevisst på hvor mye mat du kaster - samt du lager jord av alt matavfall på en miljøvennlig måte. Nå er det slik at mange steder i landet blir man sponset av renovasjons selskapet sitt dersom man starter med bokashi kompostering. Her står alt du trenger å vite.   Eller lån denne boken fra biblioteket ditt.

Når det gjelder kjøpe av grønnsaker og frukt, kan du bruke et handlenett som du syr selv. Du veier feks eplene i kassen som du pleier men unngår å bruke plastposen fra butikken. Og så har du handlenett slik at du slipper å kjøpe poser til å bære varene hjem i. 

Her er bloggen til Kristine som er verdt å få med seg.

 

Anonymkode: 396ba...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips om handlenett og link.

Hva er fermentere?

 

 

Anonymkode: 396ba...3d8

Veldig enkelt forklart (fordi jeg ikke har så veldig god peiling selv) så kan det forklares med gjæring. Når man "komposterer" matavfall med bokashi metoden så er fermentering /gjæring en viktig del av prosessen. Man lar matavfallet stå i bøtten 2-3 uker mens det fermenteres/gjæres, før man blander det med jord. Spør meg gjerne om Bokashi om du lurer på noe som helst. :)  Du kan også lese her

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...