Gå til innhold

Du som leser bøker ( ikke Kindle/nettbrett)


fuerza

Anbefalte innlegg

Noen mennesker er ekstremt vanskelige på å forsøke nye ting. Om faren din er en sånn en er det bare du som vet, TS. Men folk flest hater forandringer og forsøke nye ting, noe du kan se i denne tråden

Det jeg kan si er at de aller, aller fleste venner seg til nettbrettet om de bruker det en stund og gir det en sjanse

Anonymkode: 50d7c...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen mennesker er ekstremt vanskelige på å forsøke nye ting. Om faren din er en sånn en er det bare du som vet, TS. Men folk flest hater forandringer og forsøke nye ting, noe du kan se i denne tråden

Det jeg kan si er at de aller, aller fleste venner seg til nettbrettet om de bruker det en stund og gir det en sjanse

Anonymkode: 50d7c...ae4

Jeg kan fint forsøke nye ting - det meste innen elektronikk fascinerer meg, men altså Kindle er bare ikke greia. Jeg kan fint ha et helhvitt rom med masse ny teknologi, men de fysiske bøkene får du aldri ta fra meg. Dessuten, man ser ikke likt på en person med et velfylt bibliotek vs en med masse bøker på Kindle (som man ikke kan se). 😌

Anonymkode: 3a8d6...7b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan fint forsøke nye ting - det meste innen elektronikk fascinerer meg, men altså Kindle er bare ikke greia. Jeg kan fint ha et helhvitt rom med masse ny teknologi, men de fysiske bøkene får du aldri ta fra meg. Dessuten, man ser ikke likt på en person med et velfylt bibliotek vs en med masse bøker på Kindle (som man ikke kan se). 😌

Anonymkode: 3a8d6...7b8

Så dette handler om status for deg? Du vil at andre skal beundre at du leser mange bøker?

Anonymkode: 50d7c...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så dette handler om status for deg? Du vil at andre skal beundre at du leser mange bøker?

Anonymkode: 50d7c...ae4

Det er mange som er sånn :P 

Men jo, at man har mange fysiske bøker viser at man er intellektuell og kulturell. En Kindle viser ikke det. Dessuten: 

Reading on paper may boost retention

Several small studies suggest that reading on paper instead of an electronic screen is better for memory retention and focus. The Guardian reported on an experiment from Norway where people were given a short story to read either on a Kindle or in a paperback book; when they were quizzed later, those who read the paperback were more likely to remember plot points in the right order.

"When you read on paper you can sense with your fingers a pile of pages on the left growing, and shrinking on the right," the lead researcher, Anne Mangen, of Norway's Stavanger University, told the Guardian. "You have the tactile sense of progress ... Perhaps this somehow aids the reader, providing more fixity and solidity to the reader's sense of unfolding and progress of the text, and hence the story."

http://m.huffpost.com/us/entry/8234890

Og det som står der er en grunn til at en del fremdeles leser ekte bøker. 

Anonymkode: 3a8d6...7b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg låner bøker på biblioteket, har ikke råd til å kjøpe, så jeg hadde ikke blitt superglad. hadde ikke blitt skuffet heller for det plager jo ikke meg å ha noe som støver ned. Men er litt kjipt for giveren. Mulig jeg bytter mening om kindle unlimited kommer til norge. Er ikke fordi jeg må ha fysiske bøker for å finne glede av lesing, det er fordi det er dyrt å kjøpe om man leser mye.

Anonymkode: 27a95...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2017 den 15.37, fuerza skrev:

Jeg har en far som snart har bursdag. Han liker å lese bøker på ferieturer og slikt. Han er ikke særlig teknisk av seg, og jeg kan ikke heeelt se form meg han med en Kindle. Men...jeg liker selv å lese bøker, og så ikke sjarmen/poenget med en Kindle. Helt til jeg fikk en til bursdagen. Elsker den!

 

Så hvis du hadde fått en Kindle til bursdagen din, selv om du liker best fysiske bøker. Hadde du blitt "skuffa"? Jeg tenker hovedforskjellen mellom meg og min far er jo at jeg lærer meg tekniske duppeditter fort og er stødig i engelsk. (Kindle har engelske menyer, tror jeg...?)

Har så lyst å kjøpe en gave som han kommer til å bruke mye.

Jeg hadde blitt skuffet, men på den annen side hadde jeg nok prøvd for å glede giveren. ;) 

Jeg leser selv på Kindle nå, men skjønte ikke greia før bokhylla var full og jeg nærmest ble tvunget over på ebøker av plasshensyn. Nå elsker jeg elektroniske bøker. Ikke minst pga. mulighetene til å endre fontstørrelse. Det gjør underverker for aldrende øyne. 

Jeg ville dermed ikke avskrevet lesebrett til din far, men du bør sjekke andre muligheter enn Kindle hvis din far primært leser norske bøker. Det blir stadig flere ebokhandler som selger bøker som er kompatible med Kindle også i Norge, men du burde sjekke hvilket lesebrett som egner seg best for norske nettbutikker. Noen tester av lesebrett finner du i bloggen ebokhyllami , men vet det finnes enda flere så det kan være lurt å ta en sjekk av norske ebokhandler og se hvilke brett de er kompatible med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som er sånn :P 

 

Anonymkode: 3a8d6...7b8

Lurer på hvordan verden hadde vært om folk fortsatte å utvikle seg etter 5-årsalderen. 

Anonymkode: 50d7c...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt veldig skuffet, hadde sannsynligvis solgt det videre med en gang. Kanskje litt respektløst overfor giver, men samtidig hadde giver ikke tatt mye hensyn til mine ønsker så det går opp i opp.

For meg er ikke bøker bare det å lese en historie, det er hele opplevelsen, for eksempel hvordan boken lukter og opplevelsen av å åpne en helt ny bok for første gang (det knekker litt i ryggen). Den opplevelsen får man ikke med en kindle. 

Nå har jeg aldri vært opptatt av duppeditter, men jeg har faktisk venner som alltid har siste nytt innen teknologi og som fortsatt insisterer på å lese fysiske bøker. De er som meg, opptatt av hele opplevelsen og følelsen rundt bøker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hyllene full av bøker, men har brukt kindle masse siden jeg fikk den. Liker begge deler. Kindle er genial til ferie, før hadde jeg jo typ fem bøker i kofferten. Så tror han blir glad om enn bare for å bruke den på reise! Men du bør kanskje hjelpe han med det tekniske? Har hatt kindle lenge og visste ikke engang at man kunne kjøpe norske bøker :fnise: og jeg er 25

Anonymkode: bca79...33e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvordan verden hadde vært om folk fortsatte å utvikle seg etter 5-årsalderen. 

Anonymkode: 50d7c...ae4

Du trenger ikke bli ufin fordi noen mener noe annet enn deg. Hvordan hadde verden blitt hvis man ikke kunne ha forskjellige meninger mon tro...noe lignende Georg Orwells "1984" kanskje? :P 

Anonymkode: 3a8d6...7b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke bli ufin fordi noen mener noe annet enn deg. Hvordan hadde verden blitt hvis man ikke kunne ha forskjellige meninger mon tro...noe lignende Georg Orwells "1984" kanskje? :P 

Anonymkode: 3a8d6...7b8

Å være stolt av noe, å skulle vise seg frem som ""intellektuelt"" er noe man burde legge fra seg ganske tidlig. Er det ikke flaut å ha et sånt oppmerksomhetsbehov som godt voksen kvinne?

Anbefaler å kjøpe noen bøker av Dostoevsky og Nietzsche slik at folk vil tenke du er skikkelig dyp. Du trenger ikke lese dem, for det gjør ingen andre heller. Det viktigste er at folk tror du har lest dem

Anonymkode: 50d7c...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være stolt av noe, å skulle vise seg frem som ""intellektuelt"" er noe man burde legge fra seg ganske tidlig. Er det ikke flaut å ha et sånt oppmerksomhetsbehov som godt voksen kvinne?

Anbefaler å kjøpe noen bøker av Dostoevsky og Nietzsche slik at folk vil tenke du er skikkelig dyp. Du trenger ikke lese dem, for det gjør ingen andre heller. Det viktigste er at folk tror du har lest dem

Anonymkode: 50d7c...ae4

Jeg holder meg hovedsakelig for meg selv, med alle mine bøker. Har ikke behov for å vise meg frem. Vet da at det er mange som liker å vise at de har bøker - var for eksempel en periode folk ville vise "shelfies". 

Har dem allerede. Har til og med lest Ulysses av James Joyce. Har mange tusen bøker, så akkurat nå undervurderer du meg litt. Jeg gidder ikke å la meg provosere av en som tror hen kjenner meg. 😌 Du er ikke verdt det. 

Anonymkode: 3a8d6...7b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har dem allerede. Har til og med lest Ulysses av James Joyce. Har mange tusen bøker, så akkurat nå undervurderer du meg litt. Jeg gidder ikke å la meg provosere av en som tror hen kjenner meg. 😌 Du er ikke verdt det. 

Anonymkode: 3a8d6...7b8

Skrytebehovet er der tydeligvis

Anonymkode: 50d7c...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2017 den 15.37, fuerza skrev:

Jeg har en far som snart har bursdag. Han liker å lese bøker på ferieturer og slikt. Han er ikke særlig teknisk av seg, og jeg kan ikke heeelt se form meg han med en Kindle. Men...jeg liker selv å lese bøker, og så ikke sjarmen/poenget med en Kindle. Helt til jeg fikk en til bursdagen. Elsker den!

 

Så hvis du hadde fått en Kindle til bursdagen din, selv om du liker best fysiske bøker. Hadde du blitt "skuffa"? Jeg tenker hovedforskjellen mellom meg og min far er jo at jeg lærer meg tekniske duppeditter fort og er stødig i engelsk. (Kindle har engelske menyer, tror jeg...?)

Har så lyst å kjøpe en gave som han kommer til å bruke mye.

Eg hadde blitt glad, men eg hadde berre brukt den ute på reiser. Til vanleg leser eg p-bøker.

Også må du tenke på om han vil lese på engelsk eller norsk og om det finnes norske bøker til Kindle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skrytebehovet er der tydeligvis

Anonymkode: 50d7c...ae4

Oi da, Janteloven gitt. Må føle godt å rakke ned på andre og ikke tåle at noen måtte si man liker ekte bøker bedre, eller at man ser på ekte bøker som sånn og sånn. Gå og plag noen andre :) Det er jo det KG har blitt, fullt av anonyme folk som liker å slenge dritt og tråkke folk ned. 

Takk for meg du, men som jeg dessverre regner med, vil du ha siste stikk. Ikke overrasket i hvert fall. Noen folk gir seg aldri 😌

Anonymkode: 3a8d6...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2017 den 15.37, fuerza skrev:

Jeg har en far som snart har bursdag. Han liker å lese bøker på ferieturer og slikt. Han er ikke særlig teknisk av seg, og jeg kan ikke heeelt se form meg han med en Kindle. Men...jeg liker selv å lese bøker, og så ikke sjarmen/poenget med en Kindle. Helt til jeg fikk en til bursdagen. Elsker den!

 

Så hvis du hadde fått en Kindle til bursdagen din, selv om du liker best fysiske bøker. Hadde du blitt "skuffa"? Jeg tenker hovedforskjellen mellom meg og min far er jo at jeg lærer meg tekniske duppeditter fort og er stødig i engelsk. (Kindle har engelske menyer, tror jeg...?)

Har så lyst å kjøpe en gave som han kommer til å bruke mye.

Jeg hadde blitt skuffet. Jeg liker å holde fysisk i bøkene mine.Jeg har mitt lille bibliotek hjemme, bokhylle med bøker jeg har lest og skal lese. Å få en sånn elektronisk duppedings hadde jeg ikke satt pris på. Hadde blitt liggende eller solgt videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann ble helt fra seg av lykke når jeg ga ham lesebrett. Året etter var det min tur, jeg fikk vite god tid i forveien om hva jeg fikk og var litt "meh" og egentlig ikke så interessert. Den kom i god tid før dagen og min mann spurte ivrig om jeg ville kanskje  bare åpne den straks og nei, det trengte jeg i hvertfall ikke! Men når jeg fikk den i hendene ble det kjærlighet ved første blikk, det er min kjæreste eiendel og jeg kan ikke forstå at jeg har noensinne klart meg uten! Skjønner ikke argumentet med at fysiske bøker er så mye bedre, de fleste av oss har mer enn nok av de fra før og tenk på trærne! Pluss, for meg er bøker til syvende og sist viktige pga det som står i de, dvs litteraturen i seg selv og ikke at "fremkomstmiddelet" er i papir. Jeg leser mer enn noensinne etter at jeg fikk Kindle. 

Anonymkode: 32830...483

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et vanlig nettbrett, som ikke brukes lenger. Så her hadde Kindle vært bortkastet. Jeg leser vanlige bøker. Det eneste hadde vært, hvis den kunne brukes til lydbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...