Gå til innhold

Synes dere det er riktig at tyskerjentene ble straffet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg klarer liksom ikke å synes det. Det var ikke deres feil at det var krig. Skulle de ta straffen for noe menneskelig, som å forelske seg?? 

Anonymkode: c1e1f...a6e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det var ikke rett, på generell basis. Men enda verre er det hvordan barna ble behandlet. 

Anonymkode: b6af9...b8f

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må sette ting i rett historisk kontekst. Etter krigen ble tyskkertøsene sett på som landsforrædere som valgte den lette løsningen fremfor å kjempe mot tyskerne. De som "samarbeidet" fikk jo visse fordeler fremfor resten av befolkingen, både for seg selv og for sin familie. For eksempel lettere tilgang til mat og luksus som resten av befolkingen ikke fikk. Disse jentene gjorde livet til fienden bedre. De burde gjort det vanskeligere for dem! Mange av dem (ikke alle) gav også fienden informasjon.

Hvordan hadde du reagert selv om Norge ble invadert og din beste venninne/venn/søster/osv. ble venn med fienden? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt var det riktig. Det som var feil var å straffe barna.

Anonymkode: f3d36...f09

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvfølgelig ikke. Alle vet jo at ikke alle tyske soldater var nazister.

Anonymkode: 6eb4a...263

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det de og barna deres ble utsatt for var ikke rett. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Noen av dem forelsket seg i personen så klart. Men det var fortsatt mange som horet seg for tyskerne for sjokolade og silketruser. De la seg på rygg for egen vinning og feighet. 
Problemet var at alle ble straffet og de ble straffet på en grotesk måte. Alle ble dratt under samme kam. Straffen de fikk var ikke menneskelig og det var grotesk og unødvendig. Det kan ikke rettferdiggjøres av noen. 

Jeg er ganske delt. Jeg forstår hatet og sinnet, men jeg forstår ikke rettferdigrøringen av en forferdelig handling og reaksjon. 
Jeg har ei "tyskertøs" i slekten, hun ble kastet ut av landet og sendt til Tyskland. For dem var det kjærlighet og ikke noe annet. Han var imot hitler men samtidig så var han maktesløs og ble sendt til Norge. Som mange, mange, mange andre. Ikke alle på gulvet hyllet Hitler, ikke alle støttet hans syn og meninger. Det var mer komplisert som så, det var mye frykt og tvang bak det.
Deres barn og barnebarn.. de blir mobbet og ertet den dag i dag. Ryktene går og de fleste vet hvem som stammer fra tyskertøs-par eller hva man skal kalle det. Disse tyskerbarna og barn av tyskerbarna.. de har ikke gjort noe som helst galt. Allikevel blir de banket opp, mobbet og hatet i Tyskland i dag. Så klart, det blir mindre og mindre jo lengre vekk fra 2. verdenskrigen vi kommer. Det at det i det hele tatt skjer, gjør meg forbannet. For det er verst med hele tyskertøs-debatten. At flere generasjoner blir straffet for to individers handlinger. 
Jeg vet ikke hvordan barn av tyskerbarn ble/blir behandlet i norge idag, da jeg kun har hørt min slekts historie. 

Huff så trist å lese :(

Jeg forstår også hatet mot disse jentene. De gikk tross alt til fienden. Problemet i dette er jo bare det at som du skriver: Ikke alle tyske soldater var nazister eller støttet Hitler! Husker bestemoren til en venninne fortalte mange historier om at ikke alle tyskerne som kom var slemme. Mange av dem var redde og følte seg fullstendig maktesløse mot et system som de ikke kunne jobbe mot uten å risikere dødsstraff både for seg selv og familien. Heller ikke i denne sammenhengen er verden fullstendig svart/hvitt.

Jeg syntes ikke noe om behandlingen disse jentene fikk etter krigen. Jeg syntes enda mindre om behandlingen deres barn, som iallefall er uskyldige oppe i det hele har fått og fremdeles får. Dette er vel uansett en situasjon man vanskelig kan sette seg inn i uten å ha vært en del av det selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for at det ble gjort etter at man har levd i knallhard undertrykkelse i fem år, og de som ikke har det har elendige evner til å sette seg inn hvordan det må ha vært. Jeg har ingen sympati for dem som fraterniserer med okkupanter, de er landsforrædere. Det eneste som var galt var at ikke menn som gjorde det samme ble likebehandlet. Sannsynligvis hadde svært få av dem som er kritiske i dag hatt de samme meningene hvis de måtte leve 5 år under militær okkupasjon.

Anonymkode: c35ad...b50

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var feil å straffe de. Her i min by, kom det fram at over hundre jenter hadde blitt busset inn til en skole, her ble de under tvang kledd nakne, undersøkt for kjønnssykdommer og så fikk de på seg papp poser. Noen hadde blitt jaget gjennom byen, revet av klærne. Noen ble også skamklipt. Noen var uskyldige og utsatt for sladder, noen hadde kanskje besøkt eller gått på kino med en tysker. Når det er sagt så kan jeg selvsagt forstå at en del var sinte.

 

Anonymkode: 4088c...66c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
På 14.5.2017 den 14.42, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer liksom ikke å synes det. Det var ikke deres feil at det var krig. Skulle de ta straffen for noe menneskelig, som å forelske seg?? 

Anonymkode: c1e1f...a6e

Nei, jeg synes ikke det er riktig at de ble straffet på den de ble. Men jeg har full forståelse for at de ikke fikk noen stjerne i boka til den øvrige befolkningen.

Endret av Halldir
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene ble straffet hardere enn mange som samarbeider med tyskeren. Ingen menn ble straffet for å ha vært sammen med tyske kvinner. Det var norske menn som giftet seg med tyske kvinner som jobbet adminisrativet. 

Dette handlet mye om menn sitt behov for å kontrollere kvinners seksualitet. 

Norske soldater som var i Tyskland etter krigen...... tror nok endel hadde seksuell kontakt med tyske kvinner. 

Bigamistlovgivningen under krigen snakkes det lite om.

Hva hadde skjedd hvis soldatene var kvinner, tror dere gutta hadde blitt straffet da? 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trude.lutt skrev:

Jentene ble straffet hardere enn mange som samarbeider med tyskeren. Ingen menn ble straffet for å ha vært sammen med tyske kvinner. Det var norske menn som giftet seg med tyske kvinner som jobbet adminisrativet. 

Dette handlet mye om menn sitt behov for å kontrollere kvinners seksualitet. 

Norske soldater som var i Tyskland etter krigen...... tror nok endel hadde seksuell kontakt med tyske kvinner. 

Bigamistlovgivningen under krigen snakkes det lite om.

Hva hadde skjedd hvis soldatene var kvinner, tror dere gutta hadde blitt straffet da? 

Etter krigen er noe helt annet enn under krigen. 

Tyske kvinner deltok ikke i invasjonen og okkupasjonen av Norge.

Menn ble henrettet for å samarbeide med tyskerne. Hvor mange norske kvinner ble henrettet ?

Anonymkode: f3d36...f09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest undulater
2 minutter siden, Trude.lutt skrev:

Jentene ble straffet hardere enn mange som samarbeider med tyskeren. Ingen menn ble straffet for å ha vært sammen med tyske kvinner. Det var norske menn som giftet seg med tyske kvinner som jobbet adminisrativet. 

Dette handlet mye om menn sitt behov for å kontrollere kvinners seksualitet. 

Norske soldater som var i Tyskland etter krigen...... tror nok endel hadde seksuell kontakt med tyske kvinner. 

Bigamistlovgivningen under krigen snakkes det lite om.

Hva hadde skjedd hvis soldatene var kvinner, tror dere gutta hadde blitt straffet da? 

Og hvor mange tyske kvinner befant seg i Norge på den tiden? Du må gjerne begrunne den påstanden med en referanse, særlig angående giftemål. Og nei, dette handler overhodet ikke om å kontrollere kvinners seksualitet, da er du langt ute på jordet, dette handler om at Norge var invadert og okkupert, det å hengi seg til fienden var derfor ikke særlig populært. Og forresten, hvor mange av disse kvinnene ble henrettet etter krigen? Hvor mange mannlige overløpere ble henrettet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Etter krigen er noe helt annet enn under krigen. 

Tyske kvinner deltok ikke i invasjonen og okkupasjonen av Norge.

Menn ble henrettet for å samarbeide med tyskerne. Hvor mange norske kvinner ble henrettet ?

Anonymkode: f3d36...f09

Sammenligner du det å samarbeide med tyskere ved angiveri med det å bli kjæreste med en soldat? 

Og du tenker det var helt greit at norske soldater hadde sex med tyske kvinner etter krigen? Dobbeltmoral? 

Disse kvinnene ble fratatt statsborgerskapet.....

Tyske kvinner var endel av okkupasjon og invasjonen. Administrativt arbeid. 

Hva tenker du om bigamistloven? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Halldir skrev:

Og hvor mange tyske kvinner befant seg i Norge på den tiden? Du må gjerne begrunne den påstanden med en referanse, særlig angående giftemål. Og nei, dette handler overhodet ikke om å kontrollere kvinners seksualitet, da er du langt ute på jordet, dette handler om at Norge var invadert og okkupert, det å hengi seg til fienden var derfor ikke særlig populært. Og forresten, hvor mange av disse kvinnene ble henrettet etter krigen? Hvor mange mannlige overløpere ble henrettet?

Foreslår at du leser om dette. Mange bøker om disse jentene. I en av de siste skrives det om norske menn som giftet seg med tyske kvinner under krigen. Ingen ble straffet. 

Sammenligner du overløpere som angav og samarbeidet med tyskere med jenter som fikk seg tyske kjærester?

Du tenker det ikke handler om kontroll og seksualitet. Hva da med bigamistloven? Som gav norske soldater lov til å gifte seg med kvinner i utlandet uten å skille seg fra kvinnen som ventet på han i Norge? De ble faktisk oppmuntret til å ikke si noe til hun som ventet da det var viktig å holde moralen oppe.

Men dette er avsporing fra hovedinnlegget.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Trude.lutt skrev:

Sammenligner du det å samarbeide med tyskere ved angiveri med det å bli kjæreste med en soldat? 

Og du tenker det var helt greit at norske soldater hadde sex med tyske kvinner etter krigen? Dobbeltmoral? 

Disse kvinnene ble fratatt statsborgerskapet.....

Tyske kvinner var endel av okkupasjon og invasjonen. Administrativt arbeid. 

Hva tenker du om bigamistloven? 

Menn ble henrettet for å samarbeide med tyskerne. Hvor mange norske kvinner ble henrettet ?

Anonymkode: f3d36...f09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.
Samtidig etter å ha lest hva min bestefar gikk igjennom under krigen så skjønner jeg at folk hevnet seg.

Anonymkode: f1f73...81a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til AB to innlegg over

Nå starter du en ny diskusjons. Hva har dette med diskusjonen rundt tyskerjentene å gjøre? Jeg skrev tidligere at jeg mener disse jentene ble straffet hard, ofte hardere enn de samarbeidet med tyskere. Ikke nødvendigvis utifra ideologi, men for å tjene litt ekstra.Da som ofte ble omtalt som stripete. 

 

Svar på spm ditt

Kvinner som jobbet sammen med Rinnan. 

Jeg tenker landsforræderi er noe annet enn det tyskerjentene gjorde.

Endret av Trude.lutt
Viktig poeng
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
17 minutter siden, Trude.lutt skrev:

Foreslår at du leser om dette. Mange bøker om disse jentene. I en av de siste skrives det om norske menn som giftet seg med tyske kvinner under krigen. Ingen ble straffet. 

Sammenligner du overløpere som angav og samarbeidet med tyskere med jenter som fikk seg tyske kjærester?

Du tenker det ikke handler om kontroll og seksualitet. Hva da med bigamistloven? Som gav norske soldater lov til å gifte seg med kvinner i utlandet uten å skille seg fra kvinnen som ventet på han i Norge? De ble faktisk oppmuntret til å ikke si noe til hun som ventet da det var viktig å holde moralen oppe.

Men dette er avsporing fra hovedinnlegget.

- Hvordan bøker? Er dette romaner, eller er det akademiske utgivelser? Referer meg gjerne.Og nei jeg sammenligner ikke overløpere med jenter som fikk seg en tysk kjæreste, men du skrev :

"Jentene ble straffet hardere enn mange som samarbeider med tyskeren"

- De som samarbeidet med tyskerne som overløpere eller verre, fikk fengselsdommer og eller dødsstraff. Ingen av disse jentene fikk dette. 

"Du tenker det ikke handler om kontroll og seksualitet. Hva da med bigamistloven? Som gav norske soldater lov til å gifte seg med kvinner i utlandet uten å skille seg fra kvinnen som ventet på han i Norge? De ble faktisk oppmuntret til å ikke si noe til hun som ventet da det var viktig å holde moralen oppe."

- Du må nesten referere meg til en kilde vedrørende "bigamistloven", aldri hørt om den, finner heller ingen info om den. Men sett at den fantes, så blir det allikevel to vidt forskjellige ting, der det ene handler om norske soldater som finner seg en ny kone utenfor Norge, mens det andre handler om å hengi seg til en soldat som er i Norge som del av en okkupasjonsmakt. Dette er to vidt forskjellige scenarioer. Og nei, det betyr ikke at jeg ikke betrakter "bigamistloven" som mannsjåvinistisk, dersom den skulle ha eksistert, og slik du beskriver den, så var det vitterlig det. 

Endret av Halldir
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...