Gå til innhold

Hvordan fikk dere råd til lappen?


VolvoV70

Anbefalte innlegg

Jeg bodde alene på den tiden og betalte alt selv fra konfirmasjonspengene/sparing. Jobbet ved siden av skolen. Hadde alle timene med  kjøreskolen. Brukte vel et år på det og det kostet for 10 år siden rundt 20.000. kan du ikke se om du får feks kvelds/nattevakter på et eldre/sykehjem. Da får du fort tjent opp litt ekstra penger.

Anonymkode: 10460...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Minlillesky skrev:

Du kan vente med å flytte ut til kjæresten til du har ordnet deg lappen. - der sparer du utgifter
Selge skuteren din... Ta buss/gå osv om mulig.. der sparer du litt penger
Spare, spare og spare.. Eventuelt ta opp lån, men det er bare idiotisk når du ikke har fast arbeid, for hvordan skal du få betalt det ned? 

Som jeg også skrev i hovedinnlegget så vil jeg fortest mulig ut for meg selv og ikke bo hjemme pga personlige årsaker. Tog og buss er ikke bare bare akkurat de stedene jeg skal reise mellom, ikke lett og komme seg dit uten bil, går lettere med scooteren men ikke nå som det har vært tunellbrann. 

Jeg prøver og spare så godt jeg kan, selvfølgelig. 

Lån er idiotisk det kan jeg være enig i, men når jeg ikke har fast arbeid? Jeg har en FAST STILLING. Jeg har fast arbeid men ikke mange vakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går du på skole ved siden av, eller hva er det som gjør at du ikke kan ha en fulltidsstilling? Hva er det som hindrer deg i å få en annen sommerjobb når du ikke har fått noen vakter på sommeren i din vanlige jobb? 

Ja, det er mye penger du må legge av til lappen, men det virker jo heller ikke som du jobber veldig målrettet for å klare å betale dette. Det er jo egentlig ikke så viktig hvordan andre finansierte lappen eller hvor mye det kostet da de tok den. Det du må forholde deg til er prisen du må betale og at du skal klare å finansiere dette på egenhånd. 

Anonymkode: 59b51...63b

Nå vet ikke du mer en det som er skrevet over her, så pass litt på hva du skriver her.  "Går du på skole ved siden av eller hva er det som gjør at du ikke kan ha en fulltidsstilling?"

Jeg ble innkalt til et intervju om en sommerjobb i tillegg ettersom det ikke hadde kommet ut noen sommer turnus, jeg dro på det intervjuet for og mulig ha mer og gjøre i sommer. Men jeg ble ikke valgt ut, og i samme slengen oppdaget jeg at jeg ikke hadde fått noen vakter på jobben i sommer. Sendte med en gang en melding til sjefen, som har missforstått og trodd jeg skulle jobbe der jeg var på intervju.... <-  Der har du årsaken til ingen sommerjobb ;) 

Virker ikke som jeg er målrettet til og klare og betale det? Hva vet du om det i det hele tatt?, du som verken kjenner til meg annet en hovedteksten? Tror du heller skulle kjent mer til meg før du sitter og peker på meg fra teksten din her ;)

Hva om jeg har lyst til og høre hvordan andre fikk lappen? Det har du faktisk ingenting med, føler det sklir litt ut av temaet ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet mye og sparte absolutt alt jeg kunne. Det er mange steder du kan spare - mat, mobilabonnement, alkohol/nikotin om du bruker det, strøm, osv. Jeg levde svært sparsommelig, rundt 100kr på dagligvarer i uka. Brukte 20.000 på lappen for 3 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta lappen i løpet av dette året og frem til juni neste år. Skal kjøpe pakke til 21000 kr. Har fra før grunnkurs. Jeg er 21 år og har ikke hatt råd før nå. Jeg jobber 100% alle ukene hver sommer og jobber i tillegg deltid ved siden av studiene. Har derfor nå greid å spare 40.000 på 1 år og vil vel ha rundt 70.000-80.000 i sparepenger i september. Tenker da å ta litt av disse for å ta lappen. Lever absolutt ikke på havregryn (selv om jeg liker havregryn veldig godt og spiser det i både grøt og bananpannekaker nesten hver dag), og må egentlig si jeg har det ganske romslig økonomisk sett. Kjøper det jeg vil av mat. 

Greia er at hvis man vil spare penger må man jobbe for det, noe som betyr null sommerferie. For meg er det ikke så "farlig" fordi vi har ikke hele dager og uker med forelesninger vanligvis, og har dermed mer overskudd til å jobbe. Jeg har ikke noe valg heller siden jeg absolutt bør få ferdig lappen til jeg er ferdig med bacheloren. 

Anonymkode: d156f...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en semi-seriøs avtale med mamma og pappa om at de betalte for lappen og bil om jeg ikke begynte å røyke (Lett for meg som hater røyk og har astma).

Anonymkode: 6cd4d...cdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min tok lappen i 2015, betalte ca 25000. Hun betalte alt selv med konfirmasjonspengene. 

Anonymkode: b88f4...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjonspengene og litt hjelp fra foreldrene mine. Betalte vel 22 000 til sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så er det viktig å øvelseskjøre mye, der kan du spare deg for litt.. Utenom det er det vanskelig.  Du kan jo evt ta noen småjobber på finn.no?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er 32 og har fortsatt ikke hatt råd til lappen så følger med i tråden, kanskje jeg kan få noen tips også.

Anonymkode: b813a...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lappen i postkassen da jeg kjenner en i statens vegvesen 👍 Fint med kontakter, øvelseskjører alene med lappen i lomma 😃😃

Anonymkode: 9f48c...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2009, brukte konfirmasjonspenger. Var 18 år.

Anonymkode: b30dd...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2017 den 22.59, VolvoV70 skrev:

Nå vet ikke du mer en det som er skrevet over her, så pass litt på hva du skriver her.  "Går du på skole ved siden av eller hva er det som gjør at du ikke kan ha en fulltidsstilling?"

Jeg ble innkalt til et intervju om en sommerjobb i tillegg ettersom det ikke hadde kommet ut noen sommer turnus, jeg dro på det intervjuet for og mulig ha mer og gjøre i sommer. Men jeg ble ikke valgt ut, og i samme slengen oppdaget jeg at jeg ikke hadde fått noen vakter på jobben i sommer. Sendte med en gang en melding til sjefen, som har missforstått og trodd jeg skulle jobbe der jeg var på intervju.... <-  Der har du årsaken til ingen sommerjobb ;) 

Virker ikke som jeg er målrettet til og klare og betale det? Hva vet du om det i det hele tatt?, du som verken kjenner til meg annet en hovedteksten? Tror du heller skulle kjent mer til meg før du sitter og peker på meg fra teksten din her ;)

Hva om jeg har lyst til og høre hvordan andre fikk lappen? Det har du faktisk ingenting med, føler det sklir litt ut av temaet ;) 

De første spørsmålene i innlegget mitt var jo nettopp bare spørsmål. Du legger altfor mye i innlegget mitt enn det jeg selv uttrykker. Mye følelser her. 

Dersom du hadde arbeidet målrettet for å betale dette på kort tid hadde du allerede hatt en oversikt over kostnadene og videre en sparingsplan som inkluderer fulltidsjobbing (med mindre du går på skole, derav spørsmålet mitt om dette) og sommerjobbing. Dersom planen for sommerjobb har gått i vasken må man være løsningsorientert å finne noe annet. Man kan også ta småjobber på Finn. 

Du føler vel at du prøver godt nok, men hvis det ikke er noen spesiell grunn til disse omstendighetene her synes jeg virkelig du prøver altfor lite, både når det gjelder ordinær jobb og en løsning på sommeren. Det er ikke rart at det tar lang tid å få lappen med dette utgangspunktet. 

Anonymkode: 59b51...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 år siden, cirka underkant av 20k

Anonymkode: f0fe1...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Trolletrine
På ‎20‎.‎05‎.‎2017 den 22.38, AnonymBruker skrev:

Fikk lappen i postkassen da jeg kjenner en i statens vegvesen 👍 Fint med kontakter, øvelseskjører alene med lappen i lomma 😃😃

Anonymkode: 9f48c...b58

Det der er jo bare tull...Så vidt jeg husker, er kjøreskolene pliktig å sende inn info til veivesenet etter hvert som man består de ulike trinnene i kjøreopplæringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte rundt 15 000 kr. i 2008. Da hadde jeg kun 4 kjøretimer (+ alt det obligatoriske nødvendigvis) fordi jeg hadde øvelseskjørt veldig mye i 1,5 år. Fikk lappen og penger til bil av foreldrene mine. Kjøpte riktignok aldri bil, så spare resten i stedet. 

Anonymkode: 7c02b...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine betalte den for meg for rundt 15 år siden. Tror det totalt kostet mellom 10 og 12 000 kr inkl. oppkjøring. Jeg fikk øvelseskjøre mye i tillegg. Tok ikke teorikurs, men leste og forberedte meg godt på egen hånd.

Anonymkode: 3f437...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte opp i 1998, to dager etter at jeg ble 18. Brukte alle konfirmasjonspengene (og litt oppsparte bursdagspenger) samt det jeg hadde tjent fra sommerjobb i tre år. 

Anonymkode: 63819...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...