Gå til innhold

Ancestry DNA test


Hadley

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Hadley skrev:

De tester hvor forfedrene dine kommer fra, genetisk og etnisk sett og finner eventuelle slektninger som har tatt testen. Jeg sendte min prøve til Dublin i Irland. Det er der europeiske kunder blir testet. Hvilken interesse skulle de ha av å sende prøven din til forsikringsselskaper i Norge? Da ville de aldri hatt noen kunder. De driver ikke med testing av sykdommer eller noe medisinske studier, kun hvor mennesker stammer fra. Jeg synes folk er merkelig paranoid når det gjelder DNA prøvene sine! Chill! Jeg vet jeg har fjerne slektninger som bor i USA, og det stemte! En av dem skrev til meg, og hun møtte tanten min på søttitallet. Så resultatet stemmer.

Du kan jo slette hele profilen og DNA-infoen din hvis du er super paranoid. Her er privacy info:

How is my DNA data protected?

You trust us with your DNA so we, in turn, employ a number of measures to protect it; here are some of the things that we do:

  1. The results of your DNA test are stored in a secured database — your AncestryDNA results are stored in a secured database, which employs a number of security measures. As well as protecting the information from unauthorized access from those outside of AncestryDNA, we strictly limit access to this database from within the company as well.
  2. The lab processing your DNA doesn't have access to your name, address and other contact information— DNA samples are tested in a secure third-party testing lab in the United States. We separate your name from your DNA sample throughout the testing process. Instead, we use a unique Activation Code provided in your kit to track your DNA through the testing process and in storage.
  3. Your DNA sample is securely stored — After testing is complete, any remaining DNA from your test is archived and stored in a temperature-controlled, secure facility with 24-hour monitoring and limited access.
  4. The Genetic Information Nondiscrimination Act (GINA) —United States law (the Genetic Information Nondiscrimination Act or “GINA”) generally makes it illegal for health insurance companies, group health plans, and most employers to discriminate against you based on your genetic information. Learn more about GINA here.
  5. You have the choice to delete your DNA test results — Once a DNA test result is deleted, that choice is permanent. You will no longer see the results in your account. Also, your DNA matches will no longer see your username among their list of matches. So be sure you want to delete a DNA test result before you do it, as there is no way to recover the data after it’s deleted.

    If you have given your consent to participate in ongoing research efforts and you delete your DNA results, your consent will be withdrawn and your information will not be used in future research.  Please note, however, that information cannot be withdrawn from studies in progress, completed studies, or published results.

Mer info: http://www.ancestry.com/cs/legal/PrivacyForAncestryDNATesting

Nå er jo ofte fjerne slektninger i USA fra Europa da...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 30.6.2017 den 21.25, Hadley skrev:

 

  1. Your DNA sample is securely stored — After testing is complete, any remaining DNA from your test is archived and stored in a temperature-controlled, secure facility with 24-hour monitoring and limited access.
  2. You have the choice to delete your DNA test results — Once a DNA test result is deleted, that choice is permanent. You will no longer see the results in your account. Also, your DNA matches will no longer see your username among their list of matches. So be sure you want to delete a DNA test result before you do it, as there is no way to recover the data after it’s deleted.

     

Nettopp. De fortsetter å oppbevare ditt DNA, og det gjør de selv om du sletter resultatene online. Hvorfor i all verden skulle de trenge å oppbevare DNA i et temperaturkontrollert bygg/lager hvis de ikke planla å bruke det til noe?

Anonymkode: 30f49...6e3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det gjennom genographic project for mange år siden og fikk haplogruppe T. 

Anonymkode: 046ea...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk:
44,5% nord og vesteuropeisk
24,2% skandinavisk
14% finsk
17,3% østeuropeisk

Noe som ikke stemmer. :P
Tror ikke min mor er min mor likevel, gitt!

Anonymkode: 447a6...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt interessant at man kan sjekke slike ting :D

Jeg vurderte å kjøpe en test fra 23andme (23 kromosomer) kult navn btw.

 

Noen som har tatt test derifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Annonse

Veldig skeptisk, både til selve testens pålitelighet og ikke minst til det å gi fra seg DNA'et sitt. Ville vært forsiktig med dette. Bedre å drive med slektsforskning dersom man er nysgjerrig. 

Tar man virkelig gentester fordi man er interessert i historie? Er vel heller seg selv/familien sin man er interessert i... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2017 den 22.23, Snøprinsessen skrev:

Etnisitet test hos Myheritage. 

IMG_9060.PNG

Stemte dette med hva du selv visste om din egen etnisitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg er norsk, amerikansk og italiensk. Trolig får jeg en skikkelig salatblanding:) Skal gjøre dette når jeg kommer hjem. Takk for tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2017 den 22.43, Anonymus Notarius skrev:

Veldig skeptisk, både til selve testens pålitelighet og ikke minst til det å gi fra seg DNA'et sitt. Ville vært forsiktig med dette. Bedre å drive med slektsforskning dersom man er nysgjerrig. 

Tar man virkelig gentester fordi man er interessert i historie? Er vel heller seg selv/familien sin man er interessert i... 

Jeg lurer på hvorfor du er så skeptisk til å gi fra deg en DNA prøve ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lanista1984 skrev:

Jeg vet jeg er norsk, amerikansk og italiensk. Trolig får jeg en skikkelig salatblanding:) Skal gjøre dette når jeg kommer hjem. Takk for tråden.

Men alle hvite amerikanere stammer jo fra Europa 😊 

Anonymkode: c5692...6c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Midgard skrev:

Jeg lurer på hvorfor du er så skeptisk til å gi fra deg en DNA prøve ?

Det kan brukes til veldig mye... Er generelt skeptisk til å gi fra meg en masse informasjon om meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men alle hvite amerikanere stammer jo fra Europa 😊 

Anonymkode: c5692...6c1

Sant nok:)

Men kanskje det er litt Apache-blod der?

Endret av Lanista1984
tllegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Sant nok:)

Men kanskje det er litt Apache-blod der?

Indianske gener kommer ikke opp som det, det kommer opp som noe annet. Husker ikke hva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mystix skrev:

Indianske gener kommer ikke opp som det, det kommer opp som noe annet. Husker ikke hva. 

Ok. Trolig er den amerikanske siden hovedsaklig italiensk uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mystix skrev:

Indianske gener kommer ikke opp som det, det kommer opp som noe annet. Husker ikke hva. 

Native American kommer de opp som. Familien til kjærsten har gjort det, og han hadde visst indianere i slekta. 

Anonymkode: 44d94...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest making.a.mess
På 3.5.2017 den 0.16, Hadley skrev:

Jo, du har rett. Tatere/sigøynere stammer vel kanskje fra sør-øst asia, det ville kommet opp som det på testen. :)

Nei, ikke testet dem. Både jeg og foreldre er skandinavisk og norsk (trodde jeg da), klart du kan teste foreldrene dine og kanskje se hvilke prosenter kommer fra hva... Jeg er 2% britisk. Kanskje mamma er 5%, pappa kanskje null?. Kanskje pappa er 17% irsk, mamma kanskje 0? Og jeg er 8% irsk. Og har du søsken? De er IKKE samme som du er.

Klart du kan få foreldre til å ta testen, men du og søsken arver ikke ALT. 

Hvordan kan søsken ikke ha samme opphav?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Hvordan kan søsken ikke ha samme opphav?? 

Lurer jeg også på....

Anonymkode: f4f3d...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Jeg har lyst til å ta den. Ancestry testen skal være bedre enn Myherritage testen. De skal få stri med mitt opphav. Det er flere land allerede i de første leddene. Og morsomt nok: en lege sa datteren min hadde en type laktoseintoleranse som var typisk for asiater. Jeg har laget et slektstre uten å finne asiater der. Jentungen har en far det kan komme fra så klart, men har sett hans slektstre og ingen asiater på mange generasjoner der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Hvordan kan søsken ikke ha samme opphav?? 

De har samme opphav, men det kan variere hvor genetisk like de er. Vi arver 50% av genene fra mor og 50% fra far, og søsken trenger ikke arve de samme 50% og kan derfor blir veldig ulike. Teoreisk sett er det mulig at to helsøsken ikke har noen av de samme genene, eller at de er genetisk identiske, men i praksis er snittet at vi arver 50% av de samme genene. 

Anonymkode: 63b17...58c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...