Gå til innhold

Hvordan og når kontakte sørgende pårørende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en noe perifer pårørende til en person som døde brått ved slutten av fjoråret. Nå har jeg kommet over en fin måte å ta vare på minnene etter avdøde på, slik at de aller nærmeste også kanskje kan bruke klesplagg for eksempel som avdøde brukte om igjen, bare at de da kan bruke det på andre måter hjemme. Det jeg har funnet passer svært godt sammen med hobbyen til en av de nærmeste etterlatte, men jeg er redd for å komme med forslaget for tidlig i sorgprosessen. Redd for å tråkke noen på tærne. Samtidig har jeg forstått det slik at mange unngår å face etterlatte som er i en sorgprosess da de ikke aner hva de skal si. Jeg ønsker ikke å være en slik person. Derfor har jeg selvsagt gitt en klem eller to de gangene jeg har sett vedkommende, sagt kondolerer og så videre selvsagt. Men utover dette føler jeg fort at jeg kommer til kort. Er det noen av dere som leser dette som har mistet en i nær familie på et brått vis? Hvor lang tid tok det før dere ordnet opp i garderoben til avdøde (fant ut hva dere skulle gi videre, kaste, ta vare på og så videre)? Jeg lurer litt på hvor dype spørsmål jeg kan stille dem på tomannshånd når jeg møter dem igjen. Er engstelig for at de ikke skal få tilbake matlysten blant annet, husker en gang da en av mine nærmeste pårørende døde så mistet jeg en del kilo på grunn av det.. Jeg har alltid hatt en fin relasjon til nærmeste etterlatte, men det er vanskelig å finne ut hvor mye man kan bry seg uten å tråkke over en grense, liksom..

Anonymkode: 2b7d6...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du hva? Tanken din er muligens god, men ligg langt unna dette forslaget. Den dagen du selv mister en eller flere som har stååt deg nær, forstår du hvorfor jeg reagerer som jeg gjør. Jeg var i en begravelse i går og jeg har andre nære som har dødd både ved drap og andre tragiske omstendigheter.  Hadde noen utenforstående begynt å snakke om gjenbruk av garderobe så hadde de fått så hatten passet. 

Anonymkode: 06dfc...f45

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva? Tanken din er muligens god, men ligg langt unna dette forslaget. Den dagen du selv mister en eller flere som har stååt deg nær, forstår du hvorfor jeg reagerer som jeg gjør. Jeg var i en begravelse i går og jeg har andre nære som har dødd både ved drap og andre tragiske omstendigheter.  Hadde noen utenforstående begynt å snakke om gjenbruk av garderobe så hadde de fått så hatten passet. 

Anonymkode: 06dfc...f45

Jøss, er det rart mange skygger unna når man oppdager sørgende? :overrasket:  Hilsen ts.

Anonymkode: 2b7d6...c2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være noe av det mest hensynsløse jeg har mest i KG`s historie.

 

Anonymkode: af196...65b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en noe perifer pårørende til en person som døde brått ved slutten av fjoråret. Nå har jeg kommet over en fin måte å ta vare på minnene etter avdøde på, slik at de aller nærmeste også kanskje kan bruke klesplagg for eksempel som avdøde brukte om igjen, bare at de da kan bruke det på andre måter hjemme. Det jeg har funnet passer svært godt sammen med hobbyen til en av de nærmeste etterlatte, men jeg er redd for å komme med forslaget for tidlig i sorgprosessen. Redd for å tråkke noen på tærne. Samtidig har jeg forstått det slik at mange unngår å face etterlatte som er i en sorgprosess da de ikke aner hva de skal si. Jeg ønsker ikke å være en slik person. Derfor har jeg selvsagt gitt en klem eller to de gangene jeg har sett vedkommende, sagt kondolerer og så videre selvsagt. Men utover dette føler jeg fort at jeg kommer til kort. Er det noen av dere som leser dette som har mistet en i nær familie på et brått vis? Hvor lang tid tok det før dere ordnet opp i garderoben til avdøde (fant ut hva dere skulle gi videre, kaste, ta vare på og så videre)? Jeg lurer litt på hvor dype spørsmål jeg kan stille dem på tomannshånd når jeg møter dem igjen. Er engstelig for at de ikke skal få tilbake matlysten blant annet, husker en gang da en av mine nærmeste pårørende døde så mistet jeg en del kilo på grunn av det.. Jeg har alltid hatt en fin relasjon til nærmeste etterlatte, men det er vanskelig å finne ut hvor mye man kan bry seg uten å tråkke over en grense, liksom..

Anonymkode: 2b7d6...c2e

Du burde være redd for å komme med forslaget i det hele tatt. Det finnes ikke passende ord for å beskrive et slikt forslag. Det må være upassende, bizzare, sårende, opprivende for nærmeste pårørende at du vil gjøre noe med vedkommendes GAEDEROBE av all ting. Noe så personlig.

Herlighet. Jeg forstår ikke hva noen mennesker tenker med. 

Anonymkode: af196...65b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanken din er åpenbart god, TS. Men jeg synes forslaget ditt er ganske dårlig. Å foreslå hobbyaktiviteter med den avdødes klær blir bare dumt i mine øyne. Vær der som et medmenneske, støtt dem og still opp; men la andre ting ligge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil lage sofaputer av klærne til avdøde eller noe sånt?

Nei. Du kan heller gjøre dette om du selv havner i samme situasjon.

Anonymkode: bfac1...d46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig forskjell på å skygge unna pårørende, og å foreslå hva de skal gjøre med den dødes etterlatte ting!! STOR forskjell, faktisk!! Vær så snill å si at du ikke skal komme med dette forslaget - det eneste du skal gjøre, er å være tilgjengelig for det de etterlatte ønsker. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, er det rart mange skygger unna når man oppdager sørgende? :overrasket:  Hilsen ts.

Anonymkode: 2b7d6...c2e

Det verste som finnes er folk som ikke takler eller vet hvordan de skal håndtere sørgende, eller mennesker som har opplevd dødsfall. Her tror jeg du selv har satt deg lagelig til for hogg med ditt forslag. Takker Gud for at forslaget kom på kg og ikke face to face på gaten. 

Anonymkode: 06dfc...f45

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, er det rart mange skygger unna når man oppdager sørgende? :overrasket:  Hilsen ts.

Anonymkode: 2b7d6...c2e

For en ekstremt slem ting å si

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet moren min brått og helt uventet for rundt 6 år siden.

Jeg har fortsatt ikke klart å kvitte meg med klærne hennes (unntaket er undertøy og sokker) så hvis du hadde kommet bort til meg og spurt om å få klærne hennes og i bunn og grunn ødelegge de og gjøre de om til noe annet hadde jeg blitt lei meg, sint og såret.

Klærne er pakket unna i tette, markerte esker som jeg sikkert kommer til å verdsette til jeg blir 90 år og sitter på gammelhjemmet. Å kunne sette seg ned å se på klærne, kjenne de og lukte de er uvurdelig og ikke noe jeg hadde latt noen forandre på.

Jeg forstår at du mener godt, men her er det best å la det ligge. Iallefall en stund til. Kunne du kanskje prøve å, på en naturlig måte, få frem temaet i en samtale? Har du personlig mistet noen TS, som du kan si at "jeg har tenkt å lage en fin pute av skjorten til xxx". (Bare et eksempel, aner jo ikke hva du faktisk har tenkt å gjøre.) Også kan du se om personen reagerer positivt eller negativt.

Reagerer de positivt kan du jo kjapt si at det bare er å si ifra hvis de ønsker du skal gjøre det samme for dem. Reagerer de negativt lar du ballen ligge - for alltid. Og hvis de reagerte positivt kan du jo vise frem sluttresultatet på det du lagde som du skal bruke selv eller gi bort eller hva du ønsker å gjøre. Reagerer de positivt på den tingen, da kan du jo igjen si at det bare er å ta kontakt hvis de har lyst på noe sånt selv. Men jeg hadde fokusert mest på at dette er noe du syntes var fint og ville vise frem, som en venn. Ikke fordi du tydelig hinter om å få garderoben til avdøde. Det er som sagt sårende og vondt hvis pårørende er noe som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, minister-mio skrev:

For en ekstremt slem ting å si

Det er noe sannhet i det, da. TS spurde et spørsmål på forumet til mennesker det ikke gjelder, og tråden er ryddet for personangrep. Det går jo an på en fin måte forklare hvorfor man mener det er upassende, ikke komme med stygge kommentarer. Det er jo det folk er redd for og det er derfor de unngår sørgende. Okei, så kanskje forslaget til ts er upassende, men hun mente det tydeligvis godt , men hun blir behandlet som om hun møtte opp i begravelsen og pisset på kista til avdøde

Anonymkode: 1bb92...998

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe sannhet i det, da. TS spurde et spørsmål på forumet til mennesker det ikke gjelder, og tråden er ryddet for personangrep. Det går jo an på en fin måte forklare hvorfor man mener det er upassende, ikke komme med stygge kommentarer. Det er jo det folk er redd for og det er derfor de unngår sørgende. Okei, så kanskje forslaget til ts er upassende, men hun mente det tydeligvis godt , men hun blir behandlet som om hun møtte opp i begravelsen og pisset på kista til avdøde

Anonymkode: 1bb92...998

Den stygge kommentaren kom ts med helt selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, minister-mio skrev:

Den stygge kommentaren kom ts med helt selv

Etter at hun hadde fått stygge kommentarer, ja. Og som sagt, så er det tydeligvis noe sannhet ifølge denne tråden. 

Anonymkode: 1bb92...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Etter at hun hadde fått stygge kommentarer, ja. Og som sagt, så er det tydeligvis noe sannhet ifølge denne tråden. 

Anonymkode: 1bb92...998

Så du mener jeg fortjener at folk trekker seg unna meg fordi jeg er i sorg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden for en hissig og aggressiv tråd dette ble! Den måtte _ryddes_, faktisk!

Var det nå så ille det HI foreslo?? Sett at hun snakker med dette mennesket som har noe relevant som hobby og nevner forslaget? Så gjør dette mennesket som han/hun vil, ikke verre enn det.

så chill, kg-damer!

Anonymkode: 11060...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...