Gå til innhold

Hva kan man servere sammen med pasta og laks?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, litago2 skrev:

Ts har sikkert tenkt på tallerkenmodellen 

Haha, ja, nettopp! Jeg kan vel ikke være den eneste som husker det igjen fra skolen? :P Det ble ganske sånn innprenta syns jeg, at man skulle ikke bare ha brød, potet, ris og kjøtt til middag liksom, da fikk man ikke all den næringen og de vitaminene man trengte osv. 

Anonymkode: a0c49...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til pasta, laks og pesto pleier vi å skjære opp gulrøtter i passe tynne skiver og hakke løk,  og ha i en gryte med appelsinjuice, litt smør, salt og pepper. Ha i nok juice til at det dekker greit over og la det koke til juicen er nesten halvvert. Passer veldig godt til laks med pesto. Har servert det til gjester og fått skryt for det :)

 

Edit: Her fant jeg oppskriften jeg så på den for noen år siden. http://oppskrift.klikk.no/laks-med-pesto-og-appelsingulrøtter/1706/

Endret av Snuppeluppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville rett og slett lagd en salat jeg. Med salatblader, paprika, cherrytomat i båter, sukkererter, reddik, basilikum og en dæsj maldonsalt og limesaft :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ville faktisk droppet pastaskruene.... Lag heller en god og mettende salat for eksempel med quinoa og grønnkål, eventuelt med små poteter og bønner. Må du ha pasta, velg heller båndpasta eller noe som ser litt festligere ut. 

Anonymkode: 2cb34...e18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående brød/rundstykker til pasta, det er veldig vanlig. Man får alltid det på restaurant. Jeg synes det er kjekt å sette en bolle med salat, god dressing/vinagrette og brød/rundstykker på bordet når vi har gjester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser mange foreslår asparges, men noe som er rart da er at jeg tror faktisk jeg ALDRI har smakt det! Jeg vet jo hva det er og det virker vanlig, skjønner ikke hvorfor jeg i hele mitt liv ikke har smakt det før. Det er jo en grønnsak, så oppfyller jo kravene jeg satt i HI. :P Bruker du sitron da bare saften, eller båter? Syns du agurk passer sammen med dette? 

😊 Jeg tar sitronsaft over før servering, evt serverer sitronbåter til. Altså: Jeg steker laks i ovnen, koker pasta (blander i pesto når ferdig kokt), steker aspargestopper delt i småbiter med salt og smør noen få minutter i stekepanna. Drysser asparges over retten sammen med delte cherrytomater, høvlet parmesan, salt, pepper og sitron. Fersk basilikum er også godt på. Agurk passer absolutt ikke..😜

Anonymkode: 5c21f...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg kom faktisk nettopp på det med mango, det har jeg aldri smakt (mangoSALAT altså :P) eller prøvd å lage før, men er det vanskelig å få den bra til? Og hei, er mango en frukt? 

Ser mange foreslår asparges, men noe som er rart da er at jeg tror faktisk jeg ALDRI har smakt det! Jeg vet jo hva det er og det virker vanlig, skjønner ikke hvorfor jeg i hele mitt liv ikke har smakt det før. Det er jo en grønnsak, så oppfyller jo kravene jeg satt i HI. :P Bruker du sitron da bare saften, eller båter? Syns du agurk passer sammen med dette? 

Nå spør jeg dumt, men chili sånn sterk som ligner på smal paprika, eller krydder? Og hva tror du om agurk sammen med den mango/avokadosalaten? Da jeg var liten var det liksom alltid bare agurk i eddikvann til laksen. :P 

TS

Anonymkode: a0c49...823

Jeg ville droppa agurk i mangosalaten, føler ikke den er riktig der. Chili er som en smal og liten paprika. Hvis du tar ut frøene og deler den i veldig små biter gjør det seg veldig godt med litt i salaten. Det trenger ikke være mye. Alternativt kan du ta litt paprika, men jeg foretrekker chili. Lag salat av to mango, to avocado, en liten løk, en liten chili og litt pinjekjerner og koriander. Ta saften av en halv lime over salaten og bland den inn.

Endret av Serafina.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som foreslår mango/koriander/chili etc: Godt til laks, forsåvidt, men helt smakskollisjon til pesto.

Jeg stemmer for grønn grønnsak som mange har foreslått, dvs asparges, erter, spinat, grønnkål... i den gaten. Lett varmebehandlet i olivenolje, og ikke minst med masse sitron på eller til. Dette blir en rett som trenger masse frisk syre og fett og ufriskhet i stekt laks og pesto, samt pasta som bare stjeler smak.

Salater til pasta blir derimot underlig konsistensmessig etter mitt skjønn.

Anonymkode: bc9c9...186

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid masse cherrytomater oppi, synes det er superdigg! Kan jo også tilsette soltørket tomat, oliven, ruccola. Hva som helst i grunn.

Anonymkode: 85366...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Takk for mange gode forslag!  Hadde ike trodd jeg skulle få så mange svar. Problemet nå er at alle valgene gjør meg handlingslammet! 😂

Anonymkode: a0c49...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha! Takk for mange gode forslag!  Hadde ike trodd jeg skulle få så mange svar. Problemet nå er at alle valgene gjør meg handlingslammet! 😂

Anonymkode: a0c49...823

Hehe, sånn kan det gå! Nå har du i det minste idéer for resten av året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Meadow skrev:

Angående brød/rundstykker til pasta, det er veldig vanlig. Man får alltid det på restaurant. Jeg synes det er kjekt å sette en bolle med salat, god dressing/vinagrette og brød/rundstykker på bordet når vi har gjester. 

Gjør man? Jeg tror aldri jeg har fått servert brød til pastaen på noen av de italienske restaurantene jeg har vært på. Derimot får jeg ofte servert brød og smør/olivenolje som "ventemat", og om det ikke blir spist opp blir det gjerne stående til hovedretten er servert, evt. også gjennom hovedretten. 

(Jeg har aldri spist lavkarbo eller tenkt spesielt mye over å holde karbohydratmengdene nede i det hele tatt, men brød til pasta blir smør på flesk for meg. Brød spiser jeg ved siden av karbohydratfattige retter som bl.a. supper og salater, sjelden til mat som allerede har masse karbohydrater.) 

Anonymkode: 8d874...10b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger i alle fall noe frisk ved siden av, selv ville jeg nok enten lagd en salat med ruccola, småtomater og sukkererter, eller bakt tomater i ovnen med maldonsalt og timian. Og lagt ved sitronbåter. Dessuten syns jeg hele retten høres veldig tørr ut (smaksatt med er ikke videre raust med fuktighet), du trenger noe mer fuktighet, dressing til en salat eller mer pesto. 

Anonymkode: 09fd7...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier steke sopp, paprika, brokkoli og eventuelt minimais ved siden av.

Anonymkode: 0c8c5...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg ville droppet pastaskruene og servert laksen med mango/avokadosalat som er nevnt før i tråden. 

Anonymkode: eda25...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grillet squash høres spennende, gjør man det i ovnen liksom? 

Anonymkode: a0c49...823

Jeg bruker en sånn grillpanne med riller, men du kan godt bruke en vanlig stekepanne og steke squashskiver raskt på sterk varme, sånn at de får litt farge, men ikke blir alt for myke. :) 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle som foreslår mango/koriander/chili etc: Godt til laks, forsåvidt, men helt smakskollisjon til pesto.

Jeg stemmer for grønn grønnsak som mange har foreslått, dvs asparges, erter, spinat, grønnkål... i den gaten. Lett varmebehandlet i olivenolje, og ikke minst med masse sitron på eller til. Dette blir en rett som trenger masse frisk syre og fett og ufriskhet i stekt laks og pesto, samt pasta som bare stjeler smak.

Salater til pasta blir derimot underlig konsistensmessig etter mitt skjønn.

Anonymkode: bc9c9...186

Veldig enig i alt dette! :Nikke: 

Anonymkode: 9803a...581

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

surret sjampinjong og løk i smør og litt hvitløk

Anonymkode: 26f1d...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent men elsker dette så må bare si ifra.

Mangosalsa; mango, cherrytomater, agurk, rødløk, litt finhakket chilli og lime. kan også blande inn frisk koriander. Finnes mange varianter av mangosalsa men denne bruker jeg :)

Serverer dette med laks og guakamole, av og til også pasta til.

Inspo: https://www.rema.no/oppskrifter/grillet-laks-med-mangosalsa/REC-60057

Endret av Torelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Torelli skrev:

Litt sent men elsker dette så må bare si ifra.

Mangosalsa; mango, cherrytomater, agurk, rødløk, litt finhakket chilli og lime. kan også blande inn frisk koriander.

Serverer dette med laks og guakamole, av og til også pasta til.

Mange som allerede har nevnt dette tilbehøret her ;)

Anonymkode: af89a...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...