Gå til innhold

Graviditet nummer to forhold til nummer en


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med nummer en så var jeg absolutt ikke sliten (ikke sånn som nå), jeg var ikke kvalm, bare litt uggen. Jeg hadde ikke mye vondt i magen. Men denne gangen derimot, er helt det motsatte. 

Jeg er dødstrøtt hele dagen, selvom jeg sover alt fra 8-10 timer ila en natt. Er mye kvalm, spesielt på morgenen. Bare veeeldig kvalm, ikke oppkast. Og mye luft i magen og generelt treg mage. Jeg er 9+3 idag..

Jeg har en sønn på ett år, så jeg husker sist graviditet. Som var totalt forskjellig fra denne gangen! Noen som har opplevd det samme? Vet ikke hvordan jeg holder ut når typen er borte på dagen, og jeg alene med minste mann som krever sin oppmerksomhet😬

Anonymkode: ede27...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svangerskapene var som natt og dag her. Var skikkelig sliten og dårlig med nr 2.

Legen min sa noe om at jeg måtte huske på at jeg i tillegg til graviditeten også hadde et småbarn, våkennetter og det som følger med de så det var ikke rart at jeg følte meg som jeg gjorde.

''Heldigvis'' ble jeg sykemeldt når jeg gikk med nr to grunnet smerter når jeg sto ( og arbeidsdagen min var uten sittepauser) så jeg fikk tatt igjen litt søvn når førstemann vari barnehagen.

Anonymkode: f54fc...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med nummer en så var jeg absolutt ikke sliten (ikke sånn som nå), jeg var ikke kvalm, bare litt uggen. Jeg hadde ikke mye vondt i magen. Men denne gangen derimot, er helt det motsatte. 

Jeg er dødstrøtt hele dagen, selvom jeg sover alt fra 8-10 timer ila en natt. Er mye kvalm, spesielt på morgenen. Bare veeeldig kvalm, ikke oppkast. Og mye luft i magen og generelt treg mage. Jeg er 9+3 idag..

Jeg har en sønn på ett år, så jeg husker sist graviditet. Som var totalt forskjellig fra denne gangen! Noen som har opplevd det samme? Vet ikke hvordan jeg holder ut når typen er borte på dagen, og jeg alene med minste mann som krever sin oppmerksomhet😬

Anonymkode: ede27...180

Graviditetene var ganske like, frem til mot slutten.. Hadde maserier i 2,5 måneder før fødsel. Helt forferdelig.

Slik var det aldri med førstemann. Endte i en forferdelig vond fødsel og :o

Anonymkode: 617db...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Graviditetene var ganske like, frem til mot slutten.. Hadde maserier i 2,5 måneder før fødsel. Helt forferdelig.

Slik var det aldri med førstemann. Endte i en forferdelig vond fødsel og :o

Anonymkode: 617db...c47

Så kjedelig! Håper ikke denne her blir verre enn med førstemann. Lå på riestimulerende drypp på høy styrke, venta på epidural i 7 timer (!!), var helt bortreist for jeg var så sliten, hylte å gren, riene hjalp ikke på åpningen, rier hvert 30 sekund fra 18-01 før jeg fikk epidural og guttungen kom 1 time etter epidural ble satt. Nei fyttikatta håper ikke på noe verre!!😩

Anonymkode: ede27...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første svangerskap var som en drøm bortsett fra intens kvalme første trimester. Jeg trippet på høye hæler, trente og løp hele svangerskapet, hadde liten mage og følte meg knapt gravid. 

Denne gangen har jeg vært mye kvalm, trøtt og sliten. Er blitt 50% sykemeldt, klarer nesten ikke løpe, magen er gigantisk, jeg holder på å sprekke bare av tanken på å spise/bøye meg/ta på sokker, har fått halsbrann og er bare uke 34. :ler:

Lillesnupp er bare 19 mnd så jeg husker godt hvordan det var å gå gravid med henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så kjedelig! Håper ikke denne her blir verre enn med førstemann. Lå på riestimulerende drypp på høy styrke, venta på epidural i 7 timer (!!), var helt bortreist for jeg var så sliten, hylte å gren, riene hjalp ikke på åpningen, rier hvert 30 sekund fra 18-01 før jeg fikk epidural og guttungen kom 1 time etter epidural ble satt. Nei fyttikatta håper ikke på noe verre!!😩

Anonymkode: ede27...180

Altså. Min andre fødsel var indusert (satt igang), ikke med drypp som du - men med stikkpiller. Jeg fikk rier fra H. 
Men det var samme som deg, rier uten stopp. Uten pause. Grein og skreik jeg og :P ! 

Så forstår VELDIG GODT at du ikke ønsker en ny, slik fødsel. Men du kan si til JM at du aller, aller, aller helst vil ha epidural tidlig. Hadde jeg gjort. 

Anonymkode: 617db...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde jo det ikke helt uproblematisk med første svangerskap, men det var mye tøffere med nr to. Tett mellom mine også, så det spiller vel en stor rolle at kroppen ikke har fått tiden på å "komme seg helt" etter forrige gang og nattevåk mm. fra eldste. Veldig plaget med bekkenløsning andre gang. Vanskelig å styre med eldste, det ble lange dager å være hjemme hvor jeg ikke gjorde mer enn jeg absolutt måtte... Tror jeg var sliten og trøtt hele tiden og var redd for at jeg ville gå fødselen i møte fullstendig utmattet.

Derimot var fødselen en drøm! Med første var det intenst i timesvis hvor jeg gråt og spydde, mens med nr to følte jeg at jeg hadde kontroll hele tiden, til tross for styrtfødsel. Var bare ufattelig deilig å slippe å holde på i timesvis! (Kan hende andre opplever dette helt annerledes) Og jeg var følte meg ikke sliten når fødselen startet, som jeg var redd for, til tross for at dagene/nettene før var preget av sykdom, gråt og lite søvn for den eldste. 

Anonymkode: 5ebf4...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 var grusom med hyperemesis of bekkenløsning. Innleggelser, medisiner, dehydrering, smerter i rygg, dårlig søvn  osv. Var sykmeldt hele svangerskapet. 

Nr 2 nå og alt er likt bare i noe svakere grad. Fikk startet med medisiner tideligere som hjalp masse. Barnet fra før av har ikke barnehageplass så det er veldig tøft med en 15 mnd gammel i tillegg til meg selv. Uke 34 nå og skjønner ikke hvordan jeg skal orke resten. Men mer energi og bedre form generelt denne gangen! Heldigvis for det. 

Anonymkode: c4b89...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svangerskap nr 2 er mye tøffere. Tidligere og mye verre bekkenløsning, mer sliten, mer plaget av halsbrann. I tillegg har jeg slitt en del psykisk denne gangen. Vært fullt sykemeldt siden uke 20. Nå er smertene i bekkenet så ille at jeg ikke kan være alene med 2-åringen, klarer ikke løfte, leke, stelle. Husarbeid har jeg nesten også fullstendig lagt fra meg. Klarer noe - som å tørke av kjøkkenbenker og bord, eller henge opp tøy hvis noen andre har tatt tøyet ut av maskinen for meg. 

2 uker igjen...

Anonymkode: 10765...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har også vært svært forskjellige.

Nr 1: Ingen symptomer i starten. Mye trøtt rundt uke 8-9 og en tid framover. Halsbrann om natten mot slutten. Ellers et problemfritt og fint svangerskap.

Nr 2: Mild kvalme første trimester. Veldig sliten og energiløs hele svangerskapet, alt var et ork. Fikk forkjølelse etter forkjølelse etter forkjølelse og i tillegg bihulebetennelse og bronkitt. Samme halsbrann som første gang. Generelt et ganske slitsomt svangerskap (men den beste, eller minst ille, fødselen i det minste).

Nr 3: Mye kvalme og oppkast fram til uke 20 og igjen den fæle halsbrannen hver natt siste trimester (våknet av halsbrann som gav meg kvalme og oppkast så nettene var ikke noe særlig), men ellers var formen ok i motsetning til sist hadde jeg nok av energi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...