Gå til innhold

Venn som leker bestevenn med mine venner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Okei jeg vet at alle vil kalle meg overfladisk og at jeg irriterer meg over ingenting. Men jeg klarer altså ikke å la være.

Jeg har en god venninne som ikke er en del av noen gjeng, også har jeg en vennegjeng. Det er de vennene jeg har. Denne vennen har møtt de andre i vennegjengen ved noen anledninger (type noen ganger i året), når jeg har hostet fest, film- og spillkvelder har jeg brukt å invitere henne (men dette er bare når jeg hoster, hun er ikke en del av denne gjengen.)

Og ved disse anledningene, *gjør meg klar for å bli bombadert med hatesvar*, likte jeg rett og slett ikke hvor godt overens hun kom med de. Jeg følte hun lekte bestevenn med de, snakka mer med de enn med meg, tok en stor og høylytt rolle i gjengen (altså fint at hun klikker med de men hun trenger ikke late som hun har kjent og vært bestevenn med dem i fem år for det.)

Og når jeg så hun begynte å like bildene deres på instagram og facebook, så fikk det meg til å tenke: hvor mange ganger har jeg egentlig blitt invitert til samlingskvelder hos henne? Hvor mange venner har hun introdusert meg for? Ingen! (og det er ikke fordi hun ikke har venner, hun har flere venner enn meg til og med.) Hvorfor fortsetter jeg å invitere henne og inkludere henne i gjengen når hun aldri gjorde noe sånt for meg?

For tro det eller ei, jeg er faktisk så barnslig at jeg lever etter det prinsippet at du må gi noe for å få noe. Jeg orker ikke ta intiativ til en sm aldri tar intiativ tilbake. Jeg vil ikke spandere noe på noen som aldri ville spandert en krone på meg. Og jeg vil ikke "dele" venner med folk som ikke ønsker å "dele" venner med meg. 

Så jeg sluttet å invitere henne til disse sammenkomstene. Det har på ingen måte ødelagt vennskapet vårt for de var jo ikke så ofte eller regelmessig at det var noe å tenke over, og hun var på ingen måte en del av denne gjengen det var jo bare når jeg hostet og inviterte henne hun ble med. 

Nå nesten et år senere kommenterer hun fortsatt på bildene deres på fb og skriver bursdagshilsener som om de er kjempegode venner (FORNAAAAAVN <3 Gratulerer sååå mye med dagen, du er herlig! Håper dagen var fantastisk) osv. 

Jeg merker jeg irriterer meg skikkelig mye over dette. Hallo dere har ikke kommunisert på mange måneder liksom!

Er jeg helt idiot for å tenke dette eller kjenner noen seg igjen i situasjonen?

Anonymkode: 73ee4...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet at det er OT og usaklig men dette virket barnslig. Hele innlegget ditt må være tull eller skrevet av en fjortenåring. 

Anonymkode: e335e...705

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet at det er OT og usaklig men dette virket barnslig. Hele innlegget ditt må være tull eller skrevet av en fjortenåring. 

Anonymkode: e335e...705

Forberedt på at det blir en del svar av den typen ja :P

Vel jeg antar at det er en ganske idiotisk ting å erte seg over men jeg klarer ikke la være. Som at noen får abstinenser av folk som biter negler.

Derfor jeg lurte på om noen kjente seg igjen

Anonymkode: 73ee4...898

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener. Har ei som er akkurat lik, men hun er bare en bekjent. Begynner navnet hennes på C?

Anonymkode: 586ec...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynner navnet hennes på C?

Åh, herregud.

Anonymkode: 69553...644

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en god venninne som ikke er en del av noen gjeng, også har jeg en vennegjeng. Det er de vennene jeg har. Denne vennen har møtt de andre i vennegjengen ved noen anledninger (type noen ganger i året), når jeg har hostet fest, film- og spillkvelder har jeg brukt å invitere henne (men dette er bare når jeg hoster, hun er ikke en del av denne gjengen.)

Hva betyr hoste/hoster/hoster i denne sammenhengen? 

Anonymkode: feaa5...286

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner deg godt at når du introduserer dine venner og ber henne på besøk, så synes jeg godt hun også kan be igjen og introdusere deg for sine venner. 

Men noe jeg har merket og blitt mer og mer klar over er at alle ikke er like flinke eller initiativrik til å f.eks invitere. De kan gjerne vise seg ivrig og være sprudlende engasjerende der og da, men når det kommer til stykke så er de ikke like til mote/initiativrik. Det kan ha mange årsaker som jeg tror i de fleste situasjoner man bare må godta.

Tenk deg godt om hva det handler om hvorfor du får de følelsene. Handler det egentlig om misunnelse? Hvorfor unner du ikke henne dine venner? Hvorfor irriterer du deg? 

Når dere er sammen kan du jo komme inn på dette med vennskap. Si at du har likt å invitere henne og synes dere har det gøy sammen. Du kan spørre om hun noen gang har lignende fest/film kvelder der hun inviterer. At det kunne vært kjempe kjekt å bli invitert til henne også, også å møte noen av hennes venner (hvis du vet at hun har det). 

Kanskje du skal være litt forsiktig med å anta at hun har andre gode venner. Det kan jo være at de du tror hun har som gode nære venner bare er overfladiske venner som hun også gir litt overivrig uttrykk for er hennes gode venner, akkurat som hun gjør overfor dine venner.

Ellers må jeg jo si at jeg synes det er veldig hyggelig å bli snakket til med smil og begeistring av folk jeg blir kjent med, selv om jeg ikke kjenner dem så godt fra før. Det er en god egenskap å snakke åpenhjertelig med andre, le og smile. Jeg synes man kan glede seg over når venner viser at de liker og kommer godt overens med andre venner.

Endret av exictence
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei jeg vet at alle vil kalle meg overfladisk og at jeg irriterer meg over ingenting. Men jeg klarer altså ikke å la være.

Jeg har en god venninne som ikke er en del av noen gjeng, også har jeg en vennegjeng. Det er de vennene jeg har. Denne vennen har møtt de andre i vennegjengen ved noen anledninger (type noen ganger i året), når jeg har hostet fest, film- og spillkvelder har jeg brukt å invitere henne (men dette er bare når jeg hoster, hun er ikke en del av denne gjengen.)

Og ved disse anledningene, *gjør meg klar for å bli bombadert med hatesvar*, likte jeg rett og slett ikke hvor godt overens hun kom med de. Jeg følte hun lekte bestevenn med de, snakka mer med de enn med meg, tok en stor og høylytt rolle i gjengen (altså fint at hun klikker med de men hun trenger ikke late som hun har kjent og vært bestevenn med dem i fem år for det.)

Og når jeg så hun begynte å like bildene deres på instagram og facebook, så fikk det meg til å tenke: hvor mange ganger har jeg egentlig blitt invitert til samlingskvelder hos henne? Hvor mange venner har hun introdusert meg for? Ingen! (og det er ikke fordi hun ikke har venner, hun har flere venner enn meg til og med.) Hvorfor fortsetter jeg å invitere henne og inkludere henne i gjengen når hun aldri gjorde noe sånt for meg?

For tro det eller ei, jeg er faktisk så barnslig at jeg lever etter det prinsippet at du må gi noe for å få noe. Jeg orker ikke ta intiativ til en sm aldri tar intiativ tilbake. Jeg vil ikke spandere noe på noen som aldri ville spandert en krone på meg. Og jeg vil ikke "dele" venner med folk som ikke ønsker å "dele" venner med meg. 

Så jeg sluttet å invitere henne til disse sammenkomstene. Det har på ingen måte ødelagt vennskapet vårt for de var jo ikke så ofte eller regelmessig at det var noe å tenke over, og hun var på ingen måte en del av denne gjengen det var jo bare når jeg hostet og inviterte henne hun ble med. 

Nå nesten et år senere kommenterer hun fortsatt på bildene deres på fb og skriver bursdagshilsener som om de er kjempegode venner (FORNAAAAAVN <3 Gratulerer sååå mye med dagen, du er herlig! Håper dagen var fantastisk) osv. 

Jeg merker jeg irriterer meg skikkelig mye over dette. Hallo dere har ikke kommunisert på mange måneder liksom!

Er jeg helt idiot for å tenke dette eller kjenner noen seg igjen i situasjonen?

Anonymkode: 73ee4...898

Hvis ikke hostingen din gir seg, bør du ta en tur til legen

Anonymkode: 80d6b...9ce

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr hoste/hoster/hoster i denne sammenhengen? 

Anonymkode: feaa5...286

At ts er vertinne betyr det. 

Anonymkode: cec36...32e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt ta. Jeg har hatt akkurat som du beskriver. Inviterte en venninne til mine fester og sammenkomster blant mine venner. Hun inviterte meg aldri til hennes fester.

Endte med at jeg sluttet å invitere henne. Vi er på talefot i dag men ikke bestevenner, tror det er 5 år siden sist jeg så henne og da traff jeg henne på matbutikken.

Skjønner deg veldig godt ts!

Anonymkode: 645f8...91a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, exictence skrev:

Jeg skjønner deg godt at når du introduserer dine venner og ber henne på besøk, så synes jeg godt hun også kan be igjen og introdusere deg for sine venner. 

Men noe jeg har merket og blitt mer og mer klar over er at alle ikke er like flinke eller initiativrik til å f.eks invitere. De kan gjerne vise seg ivrig og være sprudlende engasjerende der og da, men når det kommer til stykke så er de ikke like til mote/initiativrik. Det kan ha mange årsaker som jeg tror i de fleste situasjoner man bare må godta.

Tenk deg godt om hva det handler om hvorfor du får de følelsene. Handler det egentlig om misunnelse? Hvorfor unner du ikke henne dine venner? Hvorfor irriterer du deg? 

Når dere er sammen kan du jo komme inn på dette med vennskap. Si at du har likt å invitere henne og synes dere har det gøy sammen. Du kan spørre om hun noen gang har lignende fest/film kvelder der hun inviterer. At det kunne vært kjempe kjekt å bli invitert til henne også, også å møte noen av hennes venner (hvis du vet at hun har det). 

Kanskje du skal være litt forsiktig med å anta at hun har andre gode venner. Det kan jo være at de du tror hun har som gode nære venner bare er overfladiske venner som hun også gir litt overivrig uttrykk for er hennes gode venner, akkurat som hun gjør overfor dine venner.

Ellers må jeg jo si at jeg synes det er veldig hyggelig å bli snakket til med smil og begeistring av folk jeg blir kjent med, selv om jeg ikke kjenner dem så godt fra før. Det er en god egenskap å snakke åpenhjertelig med andre, le og smile. Jeg synes man kan glede seg over når venner viser at de liker og kommer godt overens med andre venner.

Du har mange gode poenger. Jeg tror kanskje det har litt med misunnelse over hvor lett hun får nye venner og hvor mange venner hun har (ja jeg vet dette helt sikkert). Hun er alltid opptatt i hele helgen (om man ikke lager planer med henne på forhånd), masse folk å chatte og snappe med osv. Så mulig det har noe med at jeg ikke liker at jeg skal være grunnen til at hun får enda flere venner, blir enda mer populær, mens jeg ikke får utvidet min omgangskrets. 

En annen venninne derimot, også veldig populær og lett for å få venner, har og blitt introdusert for vennegjengen min.Hun introduserte først meg for sine venner, også inviterte jeg henne og disse vennene til sammenkomster med meg og mine "opprinnelige" venner og det ente med at vi alle ble en stor gjeng. Dette har jeg derimot ingenting imot, så det har ikke bare med misunnelsen over at venninnen nevnt i HI er mer populær enn meg.

Det er litt rart egentlig, jeg klarer liksom ikke plassere følelsene helt. Men fint at andre kjenner seg igjen i problemstillingen :)

TS

Anonymkode: 73ee4...898

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forberedt på at det blir en del svar av den typen ja :P

Vel jeg antar at det er en ganske idiotisk ting å erte seg over men jeg klarer ikke la være. Som at noen får abstinenser av folk som biter negler.

Derfor jeg lurte på om noen kjente seg igjen

Anonymkode: 73ee4...898

Og btw: her skulle det stå erge.

Og hun begynner ikke på C nei :P

Anonymkode: 73ee4...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert urelevant, men alle kjenner noen som synes det er viktig å fremstå som "vennerik" i sosiale medier. Og gjerne på en slik måte at det blir sett. Sett og hørt på alle fester og som hele tiden vet alt om alle. Noen mennesker er bare slik at de er nødt til å "kjenne" alle. Helst så skal det også srives statuser med skikkelig overlegg, store bokstaver, skikkelig teatralsk og med masse smileys.

Anonymkode: d56df...215

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har mange gode poenger. Jeg tror kanskje det har litt med misunnelse over hvor lett hun får nye venner og hvor mange venner hun har (ja jeg vet dette helt sikkert). Hun er alltid opptatt i hele helgen (om man ikke lager planer med henne på forhånd), masse folk å chatte og snappe med osv. Så mulig det har noe med at jeg ikke liker at jeg skal være grunnen til at hun får enda flere venner, blir enda mer populær, mens jeg ikke får utvidet min omgangskrets. 

En annen venninne derimot, også veldig populær og lett for å få venner, har og blitt introdusert for vennegjengen min.Hun introduserte først meg for sine venner, også inviterte jeg henne og disse vennene til sammenkomster med meg og mine "opprinnelige" venner og det ente med at vi alle ble en stor gjeng. Dette har jeg derimot ingenting imot, så det har ikke bare med misunnelsen over at venninnen nevnt i HI er mer populær enn meg.

Det er litt rart egentlig, jeg klarer liksom ikke plassere følelsene helt. Men fint at andre kjenner seg igjen i problemstillingen :)

TS

Anonymkode: 73ee4...898

Godt svart av deg. Viser at du reflekterer og vil det beste.

Hun andre venninnen din høres hyggeligere ut og flinkere til å vise empati.

Når hun første har mange venner og stadig opptatt med dem, så er hun sikkert flink til å vise at hun gleder seg over å være sammen med andre og prøver å være positiv og snakke om hyggelige ting. Sånne mennesker er tiltrekkende og lette å være sammen med. Tror mange kan lære litt av sånne mennesker. Samtidig handler det å være en god venn om å  gjøre gjengjeld og tenke på å gjøre ting for den andre som en vet kan glede denne. Det er tydeligvis din andre venn god til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

For tro det eller ei, jeg er faktisk så barnslig at jeg lever etter det prinsippet at du må gi noe for å få noe. Jeg orker ikke ta intiativ til en sm aldri tar intiativ tilbake. Jeg vil ikke spandere noe på noen som aldri ville spandert en krone på meg. Og jeg vil ikke "dele" venner med folk som ikke ønsker å "dele" venner med meg. 

Jeg synes smålig er et mer dekkende ord enn barnslig her... "Jeg deler ikke venner med deg hvis ikke du deler venner med meg"? Du eier ikke vennene dine, de er ikke et gode du har som du kan dele med andre når det passer deg. Jeg introduserer venner for hverandre når det passer seg sånn, jeg fører ikke regnskap over om de eventuelt har presentert meg for sine venner før jeg inviterer til noe.

Om og hvordan andre mennesker har kontakt på sosiale medier er ikke din sak, uansett om du kjenner begge og var den som introduserte dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Daria skrev:

Jeg synes smålig er et mer dekkende ord enn barnslig her... "Jeg deler ikke venner med deg hvis ikke du deler venner med meg"? Du eier ikke vennene dine, de er ikke et gode du har som du kan dele med andre når det passer deg. Jeg introduserer venner for hverandre når det passer seg sånn, jeg fører ikke regnskap over om de eventuelt har presentert meg for sine venner før jeg inviterer til noe.

Om og hvordan andre mennesker har kontakt på sosiale medier er ikke din sak, uansett om du kjenner begge og var den som introduserte dem.

Synes du drar veldig mange konklusjoner som ikke stemmer her. Det er helt greit at du mener jeg er smålig, men trekk i hvert fall den konklusjonen ut fra rette begrunnelser.

Jeg fører ikke regnskap over de som har presentert meg for vennene sine og det har jeg aldri sagt, men man merker det om man har kjent noen i fem år og aldri møtt en eneste av dem sine venner. Jeg vet at jeg ikke eier vennene mine, det er jo akkurat grunnen til at jeg ikke har tatt opp dette med noen av dem. Jeg skrev "dele" venner i mangel på et bedre ord (trodde folk skjønte det siden det sto med hermetegn), men hvis du bytter det ut med "introdusere venner for hverandre", endrer det synspunktet ditt?

Gitt at du fortsatt mener jeg er smålig (som er greit), mener du da at venninnen min er like smålig? Hun har aldri invitert meg på sammenkomster. Jeg inviterer ikke henne på sammenkomster. Vi gjør akkurat det samme. 

Anonymkode: 73ee4...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet hva du mener ts. Jeg har ei venninne som jeg var god venn med før, men hun er lik. Jeg er vel den av oss to som har slitt på vennefronten. Keg hadde liksom ikke så mange, hun hadde mange fra der hun kom fra. Jeg fikk noen få etter hvert. Når jeg hadde med den venninnen, slik at mine venninner møttes sammen med meg, begynte hun stadig å prate mer med henne enn med meg. Kommenterer på samme måte. Overfladiske "gratulerer med dagen fiiiine duuu<33"

jeg ble faktisk så barnslig, eller var vel det på den tiden, men jeg begynte å ta kontakt med hennes venninner i stedet for henne også, og da konfronterte hun meg med en gang.

navnet begynner på C ja :P

Anonymkode: bb76d...468

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si deg en ting. Den holdningen MÅ du endre. INGEN liker kontrollerende venninner og noe sier meg at du har et smålig lite kontrollbehov her. At din ene venninne har blitt god venninne med flere i "din" gjeng så burde du synes det bare er hyggelig. Kanskje hun ikke har introdusert deg for "sin" fordi hun ikke tror dere er noen god match. Jeg er den som har flere små vennegrupper og i blant kommer flere av disse sammen pga sammenkomster jeg organiserer. Noen ganger er det noen som får en kjempe god tid, blir venner på face og møtes uten meg. Du ville blitt sur for dette virker det som, jeg derimot syns dette er veldig koselig. Jeg er kjempe takknemlig for alle mine venner og jeg har en del av dem, men jeg eier dem ikke og de eier ikke meg! 

Anonymkode: 8c0cf...a91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...